Kokemuksia vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta
Terve. Olen ollut nyt 2 viikkoa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.
En syö
-Sokeria
-Viljoja
-Tärkkelyspitoisia muitakaan aineksia, kuten riisiä tms.
-Margariineja
-”Kevyt”-tuotteita (yleensä sokeria)
-makeutusaineita
Syön:
-Kasviksia suuren määrän, jonkin verran myös vähähiilihydraattisempia juureksia, kuten lanttua
-Täysrasvaisia maitotuotteita, etenkin juustoja
-Voita, kookosrasvaa ja oliiviöljyä
-Kaikkea lihaa
-pähkinöitä,siemeniä
-munia
-pakastemarjoja. Lähinnä puolukkaa,mustikkaa ja viinimarjoja.
Ihan hyvä olo tullut tästä. Nälkää on helpompi hallita. Paino on laskenut 106–>101. Nesteitä kenties?
Suosittelen kaikkia painon kanssa kamppailevia kokeilemaan. Kuuluin itse aiemmin skeptikoiden ja vähättelijöiden ryhmään, mutta tämä näyttäisi oikeasti toimivan, ja syön nyt paljon enemmän kasviksia kuin aiemmin, koska mitään muita ravinneköyhiä lisukkeita ei kuulu tähän ruokavalioon.
Kertokaa ihmeessä muutkin kokemuksianne! Paljonhan tästä jo netistä löytyykin tarinoita, mutta ajattelinpa itsekin kertoa lyhyesti :)
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino nousi 5 kg kahdessa kuukaudessa. Söin samoin kuin ap ja kolme ateriaa päivässä, harrastin päivittäin liikuntaa. Olin myös koko ajan tosi väsynyt. Ei vaan vissiin sopinut minulle. Tuttava laihtui sillä n. 10 kg, vaikka ei ollut ylipainoinen, en minäkään ollut, mutta toivoin oloni kohenemista ja mielialan paranemista, mistä olen monilta kuullut. Tuolla tuttavalla todettiin diabetes 2 ja siksi alkoi vhh:lle, pian sai alkaa vähentelemään insuliinia ja pääsi kokonaan siitä eroon. Diabeteshoitaja oli motkottanut, lääkäri oli todennut vaan, että onpa hyvät kaikki arvot (verensokeri, paino, verenpaine, kolesteroli).
Kesällä päätin kokeilla kasvisruokavaliota, käytin kyllä maitotuotteita ja kanamunia. Ei mitään muutosta 5 kk:n aikana, en laihtunut enkä lihonut, eikä mieliala parantunut, ei noussut energiatasot. Aloin olla epätoivoinen, sitten luin Alfred Vogelin Maksa-kirjan ja ajattelin kokeilla sen ohjeita, eli hyvin yksinkertaista lähes vegaaniruokaa, liikuntaa ja joka päivä Molkosania ja porkkanamehua. Paino on nyt tippunut 3 kg 3 kk:ssa, mieliala on selvästi parantunut ja jaksan paremmin kaikinpuolin. Vatsa toimii uskomattoman hyvin, eikä ole enää sellaista ylävatsan möykkyä aterian jälkeen.
En noudata enää Vogelin yksinkertaista ruokavaliota, vaan syön kaikkia kasvisruokia ja käytän mausteita. Ainoa ongelma on papujen aiheuttamat ilmavaivat ja siksi syönkin niitä vain vähän ja harvoin. Linssit onneksi sopii hyvin. Ainakin nyt tuntuu, että en palaa enää lihansyöjäksi, se on alkanut aivan inhottaa. Lisäksi olen alkanut ajatella miten paljon eläimet joutuvat kärsimään meidän takiamme, enkä senkään takia halua enää juurikaan eläintuotteita käyttää.
Tuo on niin erikoista, että jotkut lihoo vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Mutta se, että on väsynyt tuntuu vielä erikoisemmalta. Ilmeisesti vhh:ssa mekanismi on, että kun verensokerin heittely loppuu, väsymys loppuu. Tämä on itselleni järkeenkäypää ja käytännössäkin näyttää toimivan. Siihen tuo ystäväsikin insuliinin vähentyminen pohjimmiltaan perustuu.
Ehkä ”pilasit” homman liikunnalla? Kovin rankka liikunta tuskin sopii, jos elimistöön ei laita nopeata energiaa eli sokereita. Itse en ole nyt liikkunut muuta, kuin työmatkat kävellen n. 3km.
Onko tuo vogel siis nimenomaan vegaaniruokavalio vai oliko vegaanius vogelin dieetissäkin oma päätöksesi? Minä suosin luomulihaa ja erityisesti riistaa, kun tykkään mausta.
Ap
No kyllähän minä enemmän liikuin kuin sinä, mutta en mielestäni hirveän raskasta liikuntaa harrasta kuitenkaan; joogaa muutaman kerran viikossa, päivittäin minäkin kävelen työmatkani 4 km suuntaansa, lisäksi pari puolentunnin jumppaa viikossa. Näin talvella jonkin verran hiihtoa ja lumikenkäilyä, kesäaikaan pyöräilyä ja vähän uintia. Tykkään sen verran liikunnasta, että en ilman osaisi olla ja miten sitä lihakset pysyy kunnossa ja kroppa joustavana jos ei liiku?
Vogelin ruokavalio ei ole ihan vegaani, siinä saa käyttää hieman voita, rahkaa, luonnonjugurttia ja hunajaa (jota minä en käyttänyt). Tällä hetkellä olen lähes vegaani, käytän hieman voita, joskus pikku lorauksen kermaa ja silloin tällöin hunajaa. Tämä sopii mulle. Ehkä se on vain niin, että kaikille ei sovi samanlainen ruokavalio. Minulla on todettu sappikivet ja kärsin kovista sappikivuista kaikilla aiemmilla ruokavalioilla. Nyt on ollut hiljaista senkin osalta tämän vege-kuurin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko pahoja aloitusoireita, kuten pääsärkyä tai voimattomuutta?
Ei ole ollut minulla, olen todella positiivisesti yllättynyt ja siksi halusin tämän jakaa!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino nousi 5 kg kahdessa kuukaudessa. Söin samoin kuin ap ja kolme ateriaa päivässä, harrastin päivittäin liikuntaa. Olin myös koko ajan tosi väsynyt. Ei vaan vissiin sopinut minulle. Tuttava laihtui sillä n. 10 kg, vaikka ei ollut ylipainoinen, en minäkään ollut, mutta toivoin oloni kohenemista ja mielialan paranemista, mistä olen monilta kuullut. Tuolla tuttavalla todettiin diabetes 2 ja siksi alkoi vhh:lle, pian sai alkaa vähentelemään insuliinia ja pääsi kokonaan siitä eroon. Diabeteshoitaja oli motkottanut, lääkäri oli todennut vaan, että onpa hyvät kaikki arvot (verensokeri, paino, verenpaine, kolesteroli).
Kesällä päätin kokeilla kasvisruokavaliota, käytin kyllä maitotuotteita ja kanamunia. Ei mitään muutosta 5 kk:n aikana, en laihtunut enkä lihonut, eikä mieliala parantunut, ei noussut energiatasot. Aloin olla epätoivoinen, sitten luin Alfred Vogelin Maksa-kirjan ja ajattelin kokeilla sen ohjeita, eli hyvin yksinkertaista lähes vegaaniruokaa, liikuntaa ja joka päivä Molkosania ja porkkanamehua. Paino on nyt tippunut 3 kg 3 kk:ssa, mieliala on selvästi parantunut ja jaksan paremmin kaikinpuolin. Vatsa toimii uskomattoman hyvin, eikä ole enää sellaista ylävatsan möykkyä aterian jälkeen.
En noudata enää Vogelin yksinkertaista ruokavaliota, vaan syön kaikkia kasvisruokia ja käytän mausteita. Ainoa ongelma on papujen aiheuttamat ilmavaivat ja siksi syönkin niitä vain vähän ja harvoin. Linssit onneksi sopii hyvin. Ainakin nyt tuntuu, että en palaa enää lihansyöjäksi, se on alkanut aivan inhottaa. Lisäksi olen alkanut ajatella miten paljon eläimet joutuvat kärsimään meidän takiamme, enkä senkään takia halua enää juurikaan eläintuotteita käyttää.
Tuo on niin erikoista, että jotkut lihoo vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Mutta se, että on väsynyt tuntuu vielä erikoisemmalta. Ilmeisesti vhh:ssa mekanismi on, että kun verensokerin heittely loppuu, väsymys loppuu. Tämä on itselleni järkeenkäypää ja käytännössäkin näyttää toimivan. Siihen tuo ystäväsikin insuliinin vähentyminen pohjimmiltaan perustuu.
Ehkä ”pilasit” homman liikunnalla? Kovin rankka liikunta tuskin sopii, jos elimistöön ei laita nopeata energiaa eli sokereita. Itse en ole nyt liikkunut muuta, kuin työmatkat kävellen n. 3km.
Onko tuo vogel siis nimenomaan vegaaniruokavalio vai oliko vegaanius vogelin dieetissäkin oma päätöksesi? Minä suosin luomulihaa ja erityisesti riistaa, kun tykkään mausta.
ApNo kyllähän minä enemmän liikuin kuin sinä, mutta en mielestäni hirveän raskasta liikuntaa harrasta kuitenkaan; joogaa muutaman kerran viikossa, päivittäin minäkin kävelen työmatkani 4 km suuntaansa, lisäksi pari puolentunnin jumppaa viikossa. Näin talvella jonkin verran hiihtoa ja lumikenkäilyä, kesäaikaan pyöräilyä ja vähän uintia. Tykkään sen verran liikunnasta, että en ilman osaisi olla ja miten sitä lihakset pysyy kunnossa ja kroppa joustavana jos ei liiku?
Vogelin ruokavalio ei ole ihan vegaani, siinä saa käyttää hieman voita, rahkaa, luonnonjugurttia ja hunajaa (jota minä en käyttänyt). Tällä hetkellä olen lähes vegaani, käytän hieman voita, joskus pikku lorauksen kermaa ja silloin tällöin hunajaa. Tämä sopii mulle. Ehkä se on vain niin, että kaikille ei sovi samanlainen ruokavalio. Minulla on todettu sappikivet ja kärsin kovista sappikivuista kaikilla aiemmilla ruokavalioilla. Nyt on ollut hiljaista senkin osalta tämän vege-kuurin ajan.
Jeh. Eipä tämä varmaan kaikille sovi, mutta olen vaan niin innoissani, kun vihdoinkin tuntuu jokin ruokavalio oikealta.
Varmaan yleensäkin kaikkien pitäisi olla avoimempia kokeilemaan erilaisia ruokavalioita.
Ap
Ap
Mun mies pudotti 4kk aikana 117 > 104 kiloon, aloitti kunnolla saliharjoittelun, sai lopetettua db2 ja verenpainelääkkeet, kolesterolilääkkeet ja on nyt kuin nuori mies taas (50+v).
Ja vain hyväkarppaamalla (alle 130g/vrk). Paluu vähän normaalimpaan ruokavalioon ei ole tuonut kiloja takaisin (täysjyväleivät, satunnaisesti täysjyvämakaronit ja -riisit käytössä, hedelmät, joskus leivonnaisia)
Itse olen normaalipainoinen mutta taas kiristän vähän noita hiilareitani ihan hyvän olon vuoksi. Pudotin viikon alussa n 70 g/vrk paikkeille, ehkä vielä n 50g/vrk jos tarvitsee. Painoa ei tarvitse pudottaa mutta haittaakaan siitä ei ole.
Tämä on elämäntapa jota on helppo noudattaa. Rasvalla emme läträä mutta oliiviöljy ja voi on tärkeitä ruokavaliossamme. Ei mitään keinorasvoja, margarineja, kevyttuotteita tms. Kaikki ruuat aitoina ja hyvänmakuisina.
Hiilarittoman/vähähiilarisen ruuan tekeminen on tosi helppoa - eilenkin teimme kermahaudutettua hapankaalia ja bratwurstia. Kummankin herkkua jo lapsuudesta saakka.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta itselläni sokerista luopuminen on ollut vähän sama kuin jos ei saisi kahvia muutamaan päivään. Päätä jomottaa päivän pari mutta ei muuta. Energiaa on heti vaikka muille jakaa, sitähän saa muusta kuin nopeista hiilareista.
Olen nyt pitkään harkinnut ryhtymistä vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle.
Asia mikä saa ahdistumaan, on se että hiilareita pitäisi jotenkin laskea (tiedän ettei ole pakko, mutta tällaiselle aloittelijalle lipsahtaisi mukaan varmasti liikaa tai väärää ruoka-ainesta). Tuolla aikaisemmin joku kertoi, että söi kaikkea missä oli alle 5 hh, se voisi ollakin hyvä keino, ei tarvitsisi punnita ja laskea muutoin.
Minua kiinnostaa muut terveydelliset vaikutukset painon laskemisen lisäksi.
Mitä muuta olette huomanneet terveydessä?
Itseäni kiusaavat iho-ongelmat ja nivelten kipu. Toivon ruokavaliolla saavani apua niihin.
Mulla vaikutus oli huono. Olin kokoajan äreä, väsynyt, saamaton eikä mikään kiinnostanut. Olo oli suoraan sanottuna kamala. Grammaakaan ei lähtenyt joten minulle se ei ainakaan sopinut. Noudatin orjallisesti ohjeita ja hiilarit on alle 20g/vrk. Ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Asia mikä saa ahdistumaan, on se että hiilareita pitäisi jotenkin laskea (tiedän ettei ole pakko, mutta tällaiselle aloittelijalle lipsahtaisi mukaan varmasti liikaa tai väärää ruoka-ainesta). Tuolla aikaisemmin joku kertoi, että söi kaikkea missä oli alle 5 hh, se voisi ollakin hyvä keino, ei tarvitsisi punnita ja laskea muutoin.
Itseäni kiusaavat iho-ongelmat ja nivelten kipu. Toivon ruokavaliolla saavani apua niihin.
Kokeile ihmeessä. Älä kuitenkaan tee aloittajien yleisintä virhettä, nimittäin liiallista proteiinin syöntiä. Kasvikset ovat pääosassa, proteiinia vain tarpeen verran ja energia rasvasta.
Mulla auttoi nivelkipuihin viljojen pois jättö ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Esim fibroa tai reumaa sairastavista juuri nopeiden hiilarien lopettaminen (sokeri, valkoinen jauho) saa nivelkivut ja iho-oireet helpottamaan, ei siis täysin pois mutta huomattavaa helpotusta kuitenkin. Hyvien öljyjen lisääminen (esim oliiiviöljy) ei sekään tee huonoa
Mä aloitin karppauksen kolme vuotta sitten.
Paino putosi 16kg ja verensokeri ja kolet normiarvoihin.
Rasvalla en ylettömästi läträä, mutta voita ja oliiviöljyä vain käytän.
Mulle tää ei ole muodikas dieetti, vaan ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Paino laskee, voimat katoavat.Siirryin syömään hiilareita, en ole ylipainoinen ja katson kuitenkin etten paljoa sokeria syö.
Muista huolehtia riittävän ELÄINproteiinin- ja rasvan saannista! Lihakset tarvitsee niitä rakennusaineeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino laskee, voimat katoavat.Siirryin syömään hiilareita, en ole ylipainoinen ja katson kuitenkin etten paljoa sokeria syö.
Muista huolehtia riittävän ELÄINproteiinin- ja rasvan saannista! Lihakset tarvitsee niitä rakennusaineeksi!
Proteiinia ei pidä kuitenkaan liikaa syödä. Rasva on energianlähde, ei rakennusaine.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta aloittanut ja tuntuu hyvältä. Lähtöpaino oli 118 kg, nyt painan 111kg
Noudatan omaani näin: aamulla jogurttia, marjoja ja pähkinöitä, joskus chiasiemen vanukasta marjoilla ja jogurtilla.
Lounas: lautanen täyteen salaattia, ja raakakasviksia, kalaa. Salaatinkastikkeesti kylmäpuristettuun oliiviöljyyn tehty vinegrette.
Illallinen: kypsytettyjä kasviksia jotka pyörittelen maustevoissa ja lihaa, kalaa tai kanaa.
Saunan jälkeen (eli kerran viikossa) herkku, joka on minulla dieettikokis ja vaihdellen joku pikku herkku, huomiseksi teen leipäjuustoa ja lakkoja ilman lisättyä sokeria.
Loistavaa! Jatka samaan malliin!
Vierailija kirjoitti:
Karppaus toimii. Tiputin muutama vuosi sitten yli 35 kiloa reilussa vuodessa. Söin kaikkea missä olis hiilareita alle 5 hh /100g. Hankalinta on se, jos aikoo vielä palata jossain vaiheessa "normaalimpaan" ruokavalioon, ainakin itselläni tuotti vaikeuksia miettiä, mitä jättää karppauksesta päälle ja mitä ryhtyy poistamaan pannasta. Paino alkoi hiipiä takaisin.
Eli söit liian paljon/liikuit liian vähän.
VHH on elämäntapa ei dieetti. Jos palaa takaisin vetämään pastaa ja leipää, niin varmasti tulee paino korkojen kera takaisin. Toisaalta tästä kyllä tulee nopeasti elämäntapa, kun huomaa miten hyvä olo on, kun vatsaa ei turvota, eikä ole sitä hiilarikoomaa ja toisaalta kuolemannälkää aina iltapäivisin. Itse en ole missään vaiheessa ollut ketoosissa, enkä myöskään laske mitään. (Syön lähinnä juttuja, joissa hiilarit alle sen 5 g/100 g). Treenaan myös kestävyysjuoksua (juoksumäärät maltillisia reilu 20 km viikko) ja ainakin toistaiseksi olen jaksanut oikeinkin hyvin. (Jopa paremmin kuin ennen normiruualla, koska paino on pudonnut muutamia kiloja, minkä kyllä huomaa esim. polvet ei ole lainkaan niin kovilla kuin ennen.) Voi olla, että lisään hiilareita vaikka hedelmien muodossa, jos kilometrimäärät tästä nousee.
Mäkin karppasin joskus, 168 cm/89 kg - 57 kg. Se meni sitten sellaiseksi, ettei enää oikeastaan tehny mieli syödä oikeastaan mitään aamun munasörsselin lisäksi. Lopetin sitten koko dieetin ja aloin syömään ”normaalisti”. Paino nousi, mutta on pysynyt 70 kg:ssa. Kai sen alemmas saisi, mutta on ihan riittävä paino mulle. Kaipasin leipää, siis kunnon vehnäleipää, ei mitään karppileipää.
Mitä jugurttia saa syödä? Käykö viili 1%? Entä rahka? Aamuisin en pysty syömään mitään munia, leipää, puuroa ym.
Tästä listasta löytyy 1328kpl/27 sivua ruoka-aineita jonka hiilarimäärä on 5 tai alle. Luulisi tuosta saavan jo monipuolisen aterian. 5.1 ja tulee mukaan jo tosi paljon kasviksiakin.
Eikä tarvitse olla niin tiukkapipoinen - 15g hiilareita ja voit jo syödä siivun leipääkin / pvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia ei pidä kuitenkaan liikaa syödä. Rasva on energianlähde, ei rakennusaine.
Eipä tietenkään liikaa, niin kuin ei mitään muutakaan!! Yksinkertaisesti, eläinproteiini toimii parhaiten eläinrasvan kanssa!!Pelkän proteiinin nauttiminen aiheuttaa A-vit liiallisen kulumisen kehosta!