Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 vuotta elämästä helvettiä tinnituksen takia - miten tässä muka enää jaksaa?

Vierailija
25.01.2018 |

Sanotaan, että lakkaa ajattelemasta ääntä. No ei se tietoisesta ajattelusta olekaan kiinni, vaan sen helvetinmoisen vihellyksen aistii alitajuisesti kokoajan päässä, eikä mitään pysty tekemään. Ei tähän ikinä totu; vaikka asiaa ei ajattelisikaan niin se kokoajan jyystää alitajunnassa.

Tietenkään voimakkaaseen tinnitukseen ei ole löydetty mitään syytä, eikä se alkanut myöskään melusta. Mitään sille ei myöskään voi tehdä, eikä mikään ääni sitä pysty peittämään,

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hilja kirjoitti:

Minulla tinnityksen aiheutti hyvänlaatuinen asentohuimaus.  Kärsin siitä tietämättä vuosikymmeniä. Asentohuimaus näkyi itsellä vain pienenä kömpelyytenä ja tasapainon hetkellisenä menettämisenä ei niinkään huimauksena tai en sitä itse olisi huimaukseksi kuvannut. Siksi siitä kärsinkin niin pitkään. Syytä tinnitykseen ei koskaan löytynyt.

Asentohuimaus epäily tuli kun jalat meni alta eli iski kunnon kohtaus viitisen vuotta sitten. Tämän jälkeen korvalääkäri diagnosoi asentohuimauksen ja aloitti hoidon. Tinnitus väheni jokaisen hoitokerran jälkeen ja on nyt liki kokonaan pois.  Kokeile jos toimisi sinulla, harjoituksia voi tehdä hyvin itse kotona. Youtubesta löytyy videoita.

Hmm... Minullakin tinnitus alkoi samana päivänä, kun oli jotenkin heikko olo, sen kummemmin en muista. Muistan vain, että surina alkoi, kun menin huonolta ololta sängylle yrittämään nukkua. Toisaalta mitään "kohtauksia" ei ole sen jälkeen ollut, enkä usko että se on menierikään.

Ap

Menieren tauti ei muutn ole sama kuin asentohuimaus. Ja asentohuimauksessa ei välttämättä tule kohtauksia.

Vierailija
22/50 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos millä mahdollista, niin mene kalevalaise en hierontaan. Tiedän pari kaveria jolta on tinnitus lähtenyt hieronnalla. Pään lihakset ja niskan lihakset ovat niin jumissa, että se aiheuttaa tinnituksen.

Itse olen kokeillut urheiluhierontaa ja se oli hyvä jaloille, mutta selkävaivaan ei vaikuttanut yhtään vaikka kävin kuukaudenaikana 1 viikossa hierottamassa. Kalevalahieronnassa käytyäni selkävaivat lakkasivat ja kerran tinnityskin on lähtenyt, että ei mitään humpuukkia vaikka moni niin sanoo. Lääkäritkään eivät usko tuohon, mikä on sääli sillä monet joutuvat leikkaukseenkin ihan turhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiluhieronnassa selkä/hartiaväivan helpottamiseksi ei kerran viikossa riitä, vaan pitäisi käydä 10 kertaa kuukauden aikana, mieluusti 3*vk kunnes se 10 tulee täyteen. Mutta tämän jälkeen ei tarvi enää mennä, vaan vaiva ei palaa ellet itse aiheuta sitä väärillä asennoilla ja liikunnan välttelyllä.

Vierailija
24/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta-arvot kannattaa tarkistuttaa. Hb ja ferritiini. Hb voi olla vaikka kuinka hyvä ja sitten ferritiini (rautavarasto-arvo) ihan pielessä. Ferritiinin viitearvoihin ei ole uskominen, ovat Suomessa vasta hakusessa. Jos arvo menee alle 50, silloin tulee jo oireita.

Ap, paljonko tuo arvo oli sinulla???

Vierailija
25/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinnitus voi johtua monista syistä. Syy voi olla lapsuuden korvatulehduskierre, melukuulovamma tai päähän osunut vamma, verenpaine tai ei mitään erityistä syytä.

Meniere tyyppisessä neuvotaan välttämään suolaa ja saunomista.

Itselle korvatulppien käyttö laukaisi pyörrytyksen. Tinnitukseenkin voi kokeilla asentohoitoa, siitä ainakaan haittaa ole.

Sanonpa tässä: luulin että tinnitus on helevetti. Ei ole pelkästään! Vasta kun siihen liittyy korvaperäinen pyörrytys, ettei voi tehdä mitään kun ei pysy pystyssä, se on kamalaa.

Voimia kaikille tämän vaivan kanssa eläville. Ette ole yksin.

Vierailija
26/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinitasot korjaantuu hopeavedellä. Suosittelisin olemaan ottamatta mitään rokotuksia, ne sotkevat myös kuuloa.

27/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt vuoden verran tinnitelly, lääkäri totes että tärykalvossa reikä ja tämä varmaan oireilua, mutta voi olla myös muutaman vuoden työttömyys stressi ja lihakset jumissa, veikkaan että minun pitäis hankkia uusi sänky, muttako eiole varaa vaan pitää tolla sohvasängyl nukkuu..

Yritän nyt kuntoilla ja elää aavistuksen terveellisemmin josko tuo sitten ajallaa rauhottuis ja välillä onkin päiviä kun ei yhtään sirise.

Onneksi pääsin opiskelemaan ja välillä poies kotoa, hulluksi olis tullut kuunnella tota naapurien mökää päivästä toisee...

Vierailija
28/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli tinnitystä useita vuosia, ei mitään järkyttävää ininää mutta kuitenkin häiritsi nukkumista, mutta sitten yksi päivä se vain loppui, luulin että kun se kerran tulee niin se kestää loppuelämän?

Vierailija
29/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli tinnitystä useita vuosia, ei mitään järkyttävää ininää mutta kuitenkin häiritsi nukkumista, mutta sitten yksi päivä se vain loppui, luulin että kun se kerran tulee niin se kestää loppuelämän?

Minulla on ollut jotain kymmenen vuotta tinnitusta. Välillä se saattaa olla kuukausia poissa mutta palaa takaisin. Syytä ei ole löytynyt, mutta onneksi se on hyvin lievä ääni ja olen siihen tottunut, eikä se häiritse elämääni. Voin vain kuvitella millaista olisi jos kyseinen vihellys kuuluisi jatkuvasti kovempana.

Vierailija
30/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä fysioterapeutti löysi akupunktiolla ja sähköhoidolla avun kaverin tinnitukseen. Kuulemma toimii osalla joskaan ei kaikilla. Kuulemma myös esim leuan tai kaulan lihaskireyksiem purku voi auttaa. Tsemppiä, kurja tilanne!

31/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tinnitus varmaan 45 vuotta. Kovempana, hiljaisempana, matalampana tai korkeampana mutta tauotta.

Tuo niska- tai muun jännityksen liittyminen tinnitukseen kannattaa selvittää, en osaa itse sanoa ikuisena niskajännittäjänä onko mitään vaikutusta.

Mulla on se onni että olen tämän onneksi osannut "siirtää taka-alalle" ts mulle tinnitus on kuin taustamusiikkia, aina olemassa mutta vain esim näin hiljaa koneella ollessa tai lukiessa kiinnitän siihen huomiota.

Elätkö jonkun 4g/5g maston lähellä? Saattaa myös tuottaa tuntemattomia oireiluita, koska näitä ei olla kai edes tutkittu julkisesti, ollaan vaan lätkästy tolpat pystyyn asuin aluieille, että jee?

Vierailija
32/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinitasot korjaantuu hopeavedellä. Suosittelisin olemaan ottamatta mitään rokotuksia, ne sotkevat myös kuuloa.

Just näin, tai sitten zinzinon käärmeöljyä.

No oikeesti, tinnitus on kamalaa. Tsemppiä ap:lle. En valitettavasti osaa auttaa.

Vierailija
33/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ääniterapiaa.

Olen itse kuunnellut nyt pari viikkoa "kuntouttavaa musiikkituotetta". Löytyy noilla hakusanoilla jos haluat kokeilla.

Sen luvataan auttavan moneen eri neurologiseen ongelmaan. Mm. ääniyliherkkyyteen. Se auttaa sietämään mm niitä ääniä jotka ovat aiemmin aiheuttaneet ärtymystä tai kipua tai muuta haittaa.

Tinnitus on tietty eri vaiva, mutta itse kokeilisin.

Omalla kohdalla olen huomannut, että en ole enää yhtä väsynyt kuin aiemmin. Aloin kuuntelemaan tuota, sillä ympäristön äänet häiritsevät keskittymistä kohtuuttomasti. Huonona päivänä en esimerkiksi pysty tekemään töitäni (enkä ajattelemaan) jos kuulen kellon äänen tai jos vaikka maalari maalaa seinää telalla. Se telan ääni vie kaiken huomioni enkä pysty ajattelemaan mitään muuta. Tämä vie paljon energiaa ja aiheuttaa haittaa.

Olen kuitenkin saanut apua siitä ääniterapiasta vaikka aika skeptisesti siihen aluksi suhtauduinkin.

Nyt kun mietin asiaa, niin en ole huomannut kellon tikitystä moneen päivään.

Vierailija
34/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävä vaiva. Luulin, että se on aina seurausta kuulovauriosta. Näkyy olevan siis myös aivoperäistä ja hermostoon liittyvää, eli tavallaan aivot oppivat sen aistimuksen ja tuottavat sitä itse. Silloinhan siitä voi myös oppia pois, kuten kroonistuneesta hermokivustakin joissain olosuhteissa?

Vierailija
35/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini sai jotkut kohinakuulokkeet tinnitukseen.

En tiedä mikä niiden oikea nimi on, mutta niistä kuuluu tietyn taajuista kohinaa. Taajuus on hänelle yksilöllisesti säädetty ja kuulokkeetkin häntä varten tehty. Sellaiset korvatulpan näköiset, jotka on tehty hänen korviinsa sopiviksi.

Ihan julkisen terveydenhuollon kautta on saanut ne hankittua.

Naapuri sanoo niiden auttavan tinnitukseen.

Vierailija
36/50 |
04.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisäkorvavika lapsuudesta mutta korvat soineet vasta parikymppisestä eli kohta kolkyt vuotta. Vinkunaa korkeilla taajuuksilla, ulvontaa matalammilla ja todella kovaa. Väsymys tai niskajännitys pahentaa muttei ole syy. Jos sitä jäisi kuuntelemaan niin hulluksi tulisi.

Vuosi meni tottumiseen mutta pakon edessä sen oppi. Eli olemaan kuuntelematta. Siinä opetteluvaiheessa voi käyttää erilaisia maskeerausääniä tai musiikkia apuna.

Vierailija
37/50 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/50 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ns sähköistä sihinää molemmissa korvissa., alkoi vasta kun stressi helpotti jo. Taustalla kovaa työstressiä, uupumusta ja hampaiden yhteenpuremista vuoden päivät mutta silloin vain yksittäisinä hetkinä korvien vihlontaa.

Olen myös luukuttanut musiikkia autossa todella lujaa lievittääkseni v käyrää (joka muuten helpottaa ja nostaa fiilistä), joten kuulo on altitunut pitkäkestoiselle metelille.

Aamulla levon ja hiljaisuuden jälkeen ei juuri huomaa mutta heti jos on rasittanut itseään fyysisesti on tullut hiki ja jos on ollut jossain metelissä niin sihinä voimistuu.

Kävin yksityisellä korvalääkärillä, katsoi korviin sen mitä sinne pystyy näkemään, teki jollain raudalla nopean kuulotestin ja sanoi ettei ole fyysistä vikaa. Hoidata stressi ja lihasjännitykset pois.

Kävin x purentalihashieronnassa ja pari kertaa rentouttavassa yläkropan hieronnassa. Ei mitään apua vinkumiseen.

Minulla yhtä aikaa tinnituksen alkamisen kanssa lisääntyi huomattavasti kännykän käyttö, roikun netissä ja luen kirjoja ym ym. Joskus tuntuu että vinkuminen lisääntyy kännykän käytön yhteydessä. Ei kuitenkaan aina, eikä pelkästään siitä syystä. Onko muilla kokemuksia runsaan kännykänkäytön ja tinnituksen lisääntymisen suhteen?

Vierailija
39/50 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja ei häiritsevästä tinnituksesta kärsiville minulla ole, mutta jaksamista toivotan,

Itselläni toinen korva on tinnittänyt vuosia, mutta ei juurikaan häiritse, koska ääni on onneksi yhtäjaksoinen yhden nuotin vinkuna, ei esim. vouvaava, pätkivä tai usean äänen riitasointu. Kuulen myös korvalla huonommin, mutta kuulen kuitenkin. Nyt on alkanut toinenkin rätistä satunnaisesti, mutta toivon sen olevan muuta kuin tinnitusta, mutta aika näyttää.

Vierailija
40/50 |
04.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut vyöhyketerapiaa tinnitukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän