Osaatko ajaa autolla kun on liukasta?
Kommentit (21)
Osaan ajaa ja hyvin sujuu. Pidän liukkaalla ja lumessa ajamisesta, olen aina pitänyt. Kakarana ajoimme kaverin luona heidän pelloillaan ihan omaa hankirallia ja hieman sitä joskus harrastuksekseni ajattelin, mutta nyt tyydyn vain tavalliseen ajoon. N44
Osaan. Pitää tehdä vastaheitto jos meinaa luisua. ;)
Osaan siitä päätellen, että en ole kolaroinut. Hiljaa mutkissa, ei mitään äkkinäistä, riittävät turvavälit, vilkku päälle ajoissa... Kitkarenkailla pärjäilen. Kokemus opettaa.
Tottakai osaan. Rakastan lumisia kelejä, jotain haastetta ajamiseen.
Ajonvakautus ja abs halvimmissakin kotteroissa saattaa vaikuttaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ajonvakautus ja abs halvimmissakin kotteroissa saattaa vaikuttaa jotain.
Eivät ne kyllä pelasta, jos ajaa miten sattuu. Esim. meillä on tässä lähellä sellainen lievästi alamäkeen menevä t-risteys, joka hioutuu talvella aivan älyttömän liukkaaksi. Jos siihen ajaessa ei hidasta riittävästi, käy niin, että liukuu alamäkeen eikä ole mitään kontrollia autoon. Tuossa on aika usein hinausauto hakemassa sekä henkilöautoja että rekkoja pois.
Juu, ei liukkaissa mitään. Kun oma tie on polviin asti upottavaa loskamössöä, niin siinä jo loppuu meno.
Sitä liukkaan kelin ajoa pitäisi harjoitella jatkuvasti. Mitä en tee. Olen joskus ajanut peltorallia, eli aavistus on, millaista on, kun auto lähtee alta, tai millä sen ehkä saa pidettyä tiellä.
Pakko myöntää, että liukas keli pelottaa. Eilisen perusteella huomattavasti enemmän kuin muita.
Vierailija kirjoitti:
Osaan siitä päätellen, että en ole kolaroinut. Hiljaa mutkissa, ei mitään äkkinäistä, riittävät turvavälit, vilkku päälle ajoissa... Kitkarenkailla pärjäilen. Kokemus opettaa.
Mitä jos vastaan tulee vaikka rekan perävaunu poikittain? Aina ei voi itse vaikuttaa.
Ihan normaalisti ajetaan ja jos jotain saattuu, huudetaan "Jesus, take the wheel!" Toimii satavarmasti, ainakin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos vastaan tulee vaikka rekan perävaunu poikittain? Aina ei voi itse vaikuttaa.
Niin, olisikohan tuo vastaaja kuitenkin tarkoittanut sitä, ettei itse tee mitään äkkinäisiä manöövereita, ei sitä, että ei reagoi äkkinäisiin tilantesiin. Mitä mieltä olet?
Mulla auto raapii tietä jokaisesta nurkasta, täytyy pistää lämää mutkiin vähän reippaammin ja saa kärryn nätisti taittumaan. Olen siis aika hyvä rattimies.
Osaan ajaa, mut pelottaa silti välillä että lähtee lapasesta. Eilen oli ainakin Tampereen seudulla ihan järkyttävän liukasta.
Tietenkin osaan. Asun pohjoisessa, ei täällä pärjäis muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auto raapii tietä jokaisesta nurkasta, täytyy pistää lämää mutkiin vähän reippaammin ja saa kärryn nätisti taittumaan. Olen siis aika hyvä rattimies.
Hah! Mulla sama, ja nainen polkee virtuaalijarruja pelkääjän paikalla.
Osaan. Tänä talvena on ollut tienhoidollisesti haastavat kelit, asutaan 3 luokan tien varressa. Se siis hoidetaan kun ykköset ja kakkoset on hoidettu. Eilen illalla tiellä oli melkein metrisiä tuiskupenkkoja. Ajoin tänään talvena elämäni ensimmäisen kerran penkkaan kun keskellä tietä oli jäinen ja luminen keskivalli, auto kimposi siitä tien reunaan joka imasi kun oli yli 20 senttiä lunta.
Silloin kun on todella liukasta, osaan suhteuttaa ajonopeuteni osaamistasooni, sekä jätän tekemättä ohitukset sohjoisella ja liukkaalla ohituskaistalla. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että jos joku köröttelee huomattavaa alinopeutta edessäni, niin joudun nielemään kiukkuni ja köröttelemään perässä. En viitsi alkaa painamaan ohi, koska en ole täysin varma saisinko pidettyä auton hallinnassa sillä sohjoisella ja liukkaalla ohituskaistalla. En tahdo ottaa tarpeettomia riskejä. Eli mielestäni osaan ajaa liukkaallakin kelillä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun on todella liukasta, osaan suhteuttaa ajonopeuteni osaamistasooni, sekä jätän tekemättä ohitukset sohjoisella ja liukkaalla ohituskaistalla. Tämä saattaa tarkoittaa sitä, että jos joku köröttelee huomattavaa alinopeutta edessäni, niin joudun nielemään kiukkuni ja köröttelemään perässä. En viitsi alkaa painamaan ohi, koska en ole täysin varma saisinko pidettyä auton hallinnassa sillä sohjoisella ja liukkaalla ohituskaistalla. En tahdo ottaa tarpeettomia riskejä. Eli mielestäni osaan ajaa liukkaallakin kelillä.
Sinä kyllä pärjäät joten kuten, mutta et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kyllä pärjäät joten kuten, mutta et osaa.
Selvä homma, sovitaan näin.
Joo, osaan. Pitää ajaa hitaasti ja tulla risteyksiin vielä hitaammin.