Ulkosuomalaiset, äänestättekö?
Perustelut mukaan!
Itse en ensimmäistä kertaa äänestänyt ja sain jopa riidan aikaiseksi toisten ulkkareiden kanssa. He pitävät minua täysjunttina ja kansanpetturina.
Olen nyt vuosikymmenen asunut pois Suomesta eikä minulla ole tiiviitä suhteita maahan, en seuraa politiikkaa eikä vaali vaikuta itseeni oikein millään tavoin. Siksi en äänestänyt.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisten äänestys meni jo, myöhäistä se on enää.
Paitsi sitten 2. kierroksella, jos sellainen tulee.
En. Lähin äänestyspaikka n. 1000 kllsan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kai silti kysymyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kai silti kysymyksen?
Totta kai. Olisi vain ollut ehkä parempi kysyä "äänestittekö".
En äänestänyt. Lähin äänestyspaikka monen sadan kilometrin päässä, ja auki vain yhtenä aamupäivänä.
Jos joskus pääsee netissä äänestämään ja se onnistuu muutenkin kuin suomalaisten pankkitunnusten avulla (kuten kaikki nykyiset valtion nettipalvelut, joita en voi käyttää sillä minulla ei ole Suomessa pankkitiliä eikä sellaiselle tarvetta), niin tulen aivan varmasti äänestämään, sillä minulle Suomi ja Suomen kansalaisten (joksi itseni edelleen miellän) olot ovat todella tärkeitä.
En, en viitsinyt lähteä maalta kaupunkiin. Ja parikymmentä vuotta ulkomailla asuneelle on aika samantekevää, mitä Suomessa häärätään.
Ajelin lähetystöön äänestämään, vei 45min. suuntaansa. Oishan se kätevää, jos voisi netissä pankkitunnusten avulla äänestää, mutta sujuu se näinkin. Olen aina äänestänyt ja seuraan Suomen politiikkaa netin välityksellä.
Presidentti on jo päätetty ja koko äänestys on vain teatraalinen muodollisuus.
Äänestin Haavistoa. Terveisiä Uppsalasta!
Ulkosuomalaiset, ainakaan pitkään poissa olleet, eivät ymmärrä, mikä millaista meno on Suomessa nykyään, joten heillä ei ole pätevyyttä antaa ääntään.
Haavistoa äänestin ja Sveitsissä.
Äänestän yleensä, koska vaalipaikka on suhteellisen lähellä, isommassa kaupungissa. Nykyinen kotikuntani on melko pieni. Samalla järjestän yleensä vapaapäivän ja käyn esim. taidemuseossa, kahvilassa, shoppailemassa.
En äänestä vaikka äänestyspaikka on 3 kilometrin päässä kodistani. En ole asunut Suomessa kymmeneen vuoteen joten sen maan asiat ei enää minulle kuulu. Täällä äänestän kunnallisvaaleissa. Muissa vaaleissa en voikaan äänestää koska en ole kansalainen.
Ulkosuomalaisten fb-ryhmässä moni kertoi äänestäneensä. Vaikka matkaa kertyi monella useita satoja kilometrejä.
Sukulaiseni Italiassa tekivät vajaan 500 km:n äänestysreissun.
Lauraa me äänestettiin siinä toivossa, että Suomi olisi joskus asuinkelpoinen maa.
Vierailija kirjoitti:
Haavistoa äänestin ja Sveitsissä.
Täälläkin Haavistoa Sveitsissä. Hyvät äänestysmahdollisuudet suomalaisilla ulkomailla, paljon paremmat kuin monilla muilla.
Äänestäminen tarkottaisi 2000 km:n ajoreissua ja naapurimaan viisumin maksamista. Ihan noin paljon ei äänestäminen kiinnosta.