Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin posti: Kiinan paketeille jopa 12 e lisämaksu!

Vierailija
24.01.2018 |

Paketin arvosta riippumatta. Lisäksi arvonlisävero kaikille ostoksille. Kuluttaja ei ole tyhmä joten jää iso osa tuotteista tilamatta.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005537290.html

Suomi ottaa saman maksun käyttöön myöskin, vaikka tätä ei vielä myönnetä. Luulen että tämän vuoden puolella.

Kommentit (336)

Vierailija
221/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on kansainvälisussä postisopimuksissa, jotka ovat vanhentuneet. Suomen Posti kuljettaa Kiinasta lähetettyjä paketteja tappiolla ja siten tukee kiinalaisia kauppoja kotimaiusten kustannuksella. Samoin tekee verottaja alv:n kanssa.

Juuri näin. Siksi ymmärrän lisämaksun hyvin.

Vierailija
222/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on kansainvälisussä postisopimuksissa, jotka ovat vanhentuneet. Suomen Posti kuljettaa Kiinasta lähetettyjä paketteja tappiolla ja siten tukee kiinalaisia kauppoja kotimaiusten kustannuksella. Samoin tekee verottaja alv:n kanssa.

Juuri näin. Siksi ymmärrän lisämaksun hyvin.

Ymmärtää vielä paremmin kun oma palkka tulee verovaroista ja niin muhkeana ettei tarvi Kiinasta mitään tilata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekohuolestunut jäkättää minun muutaman euron ebayostosta vastaan ja lähtee sitten etelänmatkalle.

En ole käynyt ulkomailla lähes kymmeneen vuoteen. :) Se, että Jussi tilaa yhden tuotteen vuodessa ulkomailta ei ole ongelma. Ongelma on, että tilataan paljon ja ei-tarpeeseen. Mielestäni sellainen on hyvä, että jos tilaa esim. 80 eurolla, saa ilmaiset postikulut. Se keskittää ostoksia ja vähentää kuljetusten määrää.

Tässä esimerkki:

"Kaksi pakettia tekoripsiä on juuri saapunut postista. Ne ovat uusimmat tavarat, jotka salolainen Sanni Salo on tilannut Kiinasta. Hän katselee lähes päivittäin kiinalaisen verkkokaupan AliExpressin valikoimia.

Ainakin joka toinen päivä tulee tilattua yksi pieni tuote, kuten esimerkiksi 30 sentin kaulakoru, kuvailee Salo ostoksiaan.

Kodin kaappien ja laatikoiden tavaroista noin puolet on ostettu netin kautta Kiinasta. Verkkokaupan tilaushistoria on venynyt jo noin 25 sivun mittaiseksi."

https://yle.fi/uutiset/3-9079665

Vierailija
224/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieluummin tilaan Kiinasta esim. timanttimaalaukseni. Ensinnäkin, Suomen valikoima on muistaakseni alle 20 kuvaa, kun kiinassa on tuhansia vaihtoehtoja. Lisäksi noiden tilaaminen maksaa Suomessa aivan järkyttävästi, halvin timanttityö jonka olen Suomesta löytänyt, oli 12 tai 15e, ihan tarkkaan en muista, ja siihen vielä päälle 10e:n postikulut. Sekä sitten se aika, tilauksesta menee 2-4viikkoa, että saat tuotteen, kun samassa ajassa tulevat Kiinasta Suomeen ja kotiovelle. Viimeksi tilatessani sain 2,5viikossa Kiinasta paketin itselleni.

Timanttimaalaus? Tunne huonon maun kitsch-WT:sta on vahva tässä.

Vierailija
225/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekohuolestunut jäkättää minun muutaman euron ebayostosta vastaan ja lähtee sitten etelänmatkalle.

En ole käynyt ulkomailla lähes kymmeneen vuoteen. :) Se, että Jussi tilaa yhden tuotteen vuodessa ulkomailta ei ole ongelma. Ongelma on, että tilataan paljon ja ei-tarpeeseen. Mielestäni sellainen on hyvä, että jos tilaa esim. 80 eurolla, saa ilmaiset postikulut. Se keskittää ostoksia ja vähentää kuljetusten määrää.

Tässä esimerkki:

"Kaksi pakettia tekoripsiä on juuri saapunut postista. Ne ovat uusimmat tavarat, jotka salolainen Sanni Salo on tilannut Kiinasta. Hän katselee lähes päivittäin kiinalaisen verkkokaupan AliExpressin valikoimia.

Ainakin joka toinen päivä tulee tilattua yksi pieni tuote, kuten esimerkiksi 30 sentin kaulakoru, kuvailee Salo ostoksiaan.

Kodin kaappien ja laatikoiden tavaroista noin puolet on ostettu netin kautta Kiinasta. Verkkokaupan tilaushistoria on venynyt jo noin 25 sivun mittaiseksi."

https://yle.fi/uutiset/3-9079665

Jutun teksti on ihan kultaa.

"– Jotkut puhuvat lapsityövoimasta, mutta itse en halua ajatella sitä. En ole kuitenkaan ainoa suomalainen, joka Kiinasta tilaa tavaraa. Tietysti on ikävää, jos lapsityövoimaa käytetään. Mutta eiväthän välttämättä juuri ne tuotteet, joita olen tilannut, ole valmistettu lapsityövoimalla."

Tuo haastattelu näytettiin alunperin paikallisuutissa, mimmi suti eläintestattuja myrkkymeikkejä antaumuksella naamaansa. Edes kiinalaiset eivät tykkää käyttää kotimaansa kosmetiikkaa, vaan ostavat mieluummin korelaisia tai länsimaisia tuotteitta.

Vierailija
226/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan Suomesta osta 5 kertaa kalliimmalla jotain tuotteita. Saa jäädä varaosat koneisiin hankkimatta ja kannattaa ostaa kaupasta uusi.

Sitä kyllä ihmettelen että mistä ruotsalaiset saa noin kalliin lisähinnan paketille että 12 e.

Kaupasta voi ostaa uuden aasialaisen laitteen kalliimmalla, kun laitekorjaajat laittavat luukkunsa kiinni.

Niin isoa elektroniikkaa että sitä oikeasti kannattaisi korjata jos se hajoaa ei taasen enää juurikaan kannata tilata ulkomailta. TV:t ja tietokoneet ovat niin bulkkikamaa että hinnat ovat melkein kaikkialla samoja, niissä ei ole niin isoja eroja että sen takia kannattaisi tehdä esim takuuasioista itselleen hankalia.

Sama pätee esim tietokonekomponentteihin. SSD ebaysta ei maksa juurikaan sen vähempää kuin Verkkokaupasta.

Ai en tiennyt, että Suomessa ei ole enää korjaamoita. Minkään alan ei siis kannattanut? Joutuko ne kaikki yrittäjät työttömiksi?

Missään kohtaa en sanonut ettei korjaamoita ole. Sisälukutaito?

Ironia? Varaosa Aasiasta 5 euroa, Euroopasta välikäden välikäden kautta huntin. Asiakas maksaa 5 € + työ 50 (+alvit) tai 100 € + työ 50 (+alvit). Kaupassa uusi aasialainen härveli maksaa 200 € kahden vuoden takuulla, härveli hajoaa 26 kk:n päästä.

Kuivausrummusta paloi termostaatti, kosaka sen johto oli ollut huonosti kiinni. Valitettavasti termostaatti oli sen verran pahasti kuumentunut että siitä ei saanut selvää merkinnöistä, joten otin yhteyttä valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja kuinka ollakkaan, heillä oli sopiva termostaatti, eikä maksanut kuin 62€. Hampaita kiristelleen maksoin ja laitoin termostaatin itse paikolleen. Huoltohan olisi perinut tuosta kaksi tuntia töitä ja minun olisi pitänyt kuskata laite huoltoon.

Nyt kun minulla on termostaatin tyyppi, niin saisin uuden samanlaisen kiinasta tilaamalla kolmella eurolla ja 10kpl saisin 11 eurolla. Valitettavasti koneesta hajosi myöhemmin ohjelmakortti, enkä edes viitsinyt kysyä mitä se maksaisi huollossa, kiinasta niitäkin olisi saanut parilla kympillä, mutta kone alkoi jo olla käyttöikänsä päässä, joten en enää korjannut.

Varaosaliikkeissä on aivan älyttömät katteet tuotteille ja jos kutsuu korjaajan kotiinsa, se vasta kallista onkin.

Tuossa joutuu maksamaan siitä, että on aivan pakko käyttää jotain liikettä. Hanna osaa itse vaihtaa ohjelmakorttia tai termostaattia.

Vierailija
227/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan Suomesta osta 5 kertaa kalliimmalla jotain tuotteita. Saa jäädä varaosat koneisiin hankkimatta ja kannattaa ostaa kaupasta uusi.

Sitä kyllä ihmettelen että mistä ruotsalaiset saa noin kalliin lisähinnan paketille että 12 e.

Kaupasta voi ostaa uuden aasialaisen laitteen kalliimmalla, kun laitekorjaajat laittavat luukkunsa kiinni.

Niin isoa elektroniikkaa että sitä oikeasti kannattaisi korjata jos se hajoaa ei taasen enää juurikaan kannata tilata ulkomailta. TV:t ja tietokoneet ovat niin bulkkikamaa että hinnat ovat melkein kaikkialla samoja, niissä ei ole niin isoja eroja että sen takia kannattaisi tehdä esim takuuasioista itselleen hankalia.

Sama pätee esim tietokonekomponentteihin. SSD ebaysta ei maksa juurikaan sen vähempää kuin Verkkokaupasta.

Ai en tiennyt, että Suomessa ei ole enää korjaamoita. Minkään alan ei siis kannattanut? Joutuko ne kaikki yrittäjät työttömiksi?

Missään kohtaa en sanonut ettei korjaamoita ole. Sisälukutaito?

Ironia? Varaosa Aasiasta 5 euroa, Euroopasta välikäden välikäden kautta huntin. Asiakas maksaa 5 € + työ 50 (+alvit) tai 100 € + työ 50 (+alvit). Kaupassa uusi aasialainen härveli maksaa 200 € kahden vuoden takuulla, härveli hajoaa 26 kk:n päästä.

Kuivausrummusta paloi termostaatti, kosaka sen johto oli ollut huonosti kiinni. Valitettavasti termostaatti oli sen verran pahasti kuumentunut että siitä ei saanut selvää merkinnöistä, joten otin yhteyttä valtuutettuun huoltoliikkeeseen ja kuinka ollakkaan, heillä oli sopiva termostaatti, eikä maksanut kuin 62€. Hampaita kiristelleen maksoin ja laitoin termostaatin itse paikolleen. Huoltohan olisi perinut tuosta kaksi tuntia töitä ja minun olisi pitänyt kuskata laite huoltoon.

Nyt kun minulla on termostaatin tyyppi, niin saisin uuden samanlaisen kiinasta tilaamalla kolmella eurolla ja 10kpl saisin 11 eurolla. Valitettavasti koneesta hajosi myöhemmin ohjelmakortti, enkä edes viitsinyt kysyä mitä se maksaisi huollossa, kiinasta niitäkin olisi saanut parilla kympillä, mutta kone alkoi jo olla käyttöikänsä päässä, joten en enää korjannut.

Varaosaliikkeissä on aivan älyttömät katteet tuotteille ja jos kutsuu korjaajan kotiinsa, se vasta kallista onkin.

Tuossa joutuu maksamaan siitä, että on aivan pakko käyttää jotain liikettä. Hanna osaa itse vaihtaa ohjelmakorttia tai termostaattia.

Varaosia ei aina ole liikkeessä, eikä niitä ole saatavilla Suomesta. Laajaa varastoa ei kannata pitää kustannussyistä. Jos varaosien kustannukset nousisivat huimasti EU:n ulkopuolelta tilattaessa, ei mitään kannata korjata.

Vierailija
228/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin tuossa että roskisfirma alkaa periä kuukauden päästä yli 2 euroa paperilaskusta. No siirretään se netittiin (on isän lasku) niin taas on yksi kirje postilla vähemmän jaettavaa ja jää nekin sentit saamatta. Itse en ole lähettänyt ainuttakaan kirjettä ja joulukorttien lähettämisestä luovuin jo toissa jouluna. Mun puolesta postilaatikot saa kerätä pois vaikka heti ja julkinen hallinto voi siirtää postinsa suomi.fi, jota varten se vähän aikaa sitten avattiin.

Vierailija
229/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Olen ollut töissä Postissa, mm. näitä kiinapaketteja käsittelemässä - siellä on siis oma osasto jossa käsitellään pelkästään näitä - ja niitä tulee aivan hemmetisti, olin oikeasti vähän järkyttynyt miten paljon ihmiset ostaa joko puhdasta krääsää tai huonolaatuista tavaraa, vaikka jotain "iPhone"-latureita eurolla maailman toiselta puolelta koska minäminäminä -kulttuuri jyllää eikä yhtään ajatella omaa napaa pidemmälle. Joo Postia se varmaan vähän työllistää, ketään muuta täällä Suomessa sitten ei kun kaikki tavara tilataan Kiinasta.

Se tavara on parhaimmillaankin epäilyttävissä olosuhteissa tehtyä moskaa, tosiaan puhelimen osia jotka hajottaa sen sun monen sadan euron luurin, meikkejä joiden sisällöstä et kuluttajana voi tietää (Kiinassa myös eläintestaus kosmetiikalle on PAKOLLISTA, joten onnea siihenkin paskaan osallistumisesta asianomaisille), tarroja Kiinasta asti, samalle ihmisille jopa lähemmäs parikymmentä pienen pientä pakettia joissa sisältönä "top", "blouse", "skirt", "lingerie" jne (pieni Wish-tarra paketin yläreunassa kertonee laadusta aivan kaiken tarpeellisen).

Jos ainoa argumentti tämän sirkuksen puolesta on se että Posti työllistää näin ihmisiä, niin sietäisi miettiä hieman mikä omassa ajattelussa on pielessä. Mutta jatketaan ihmeessä samaa rataa, kyllähän Posti palkkaa vaikka koko Suomen kansan jos vaan tarpeeksi tilaillaan turhaa paskaa.

Vierailija
230/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin tilata käsityötarvikkeita nyt, kun vielä saa edullisesti, ovat niin törkeän kalliita suomessa, ettei ole työttömällä varaa muuten harrastaa. Laatu kuitenkin sama ja luulisin että samaa kiinakrääsää ne suomessa myytävätkin on!

Vierailija
231/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ymmärrä, että maailma ei toimi maksutta? Ei postilla ole mitään velvollisuutta tai ainakaan halua kuljetella kotioville niitä teidän kiinapakettejanne, joita se joutuu kuljettamaan täysin persnetolla. Sitten posti rankaisee muita nostamalla hinnat pilviin, esimerkiksi pakettien lähetys suomessa ja suomesta ulkomaille on erittäin, erittäin kallista muihin euroopan maihin verrattuna. Hyvä tällainen uudistus, niin saadaan järkeä hintatasoon ja ehkä maailmaakin vähä pelastettua, kun ei lentokoneet lentele ympäri maapalloa paketit kyydissä.

Miksi se on vastaanottajan vika jos Suomen postilla on huono diili Kiinan kanssa, miksei Suomen posti neuvottele parempaa diiliä Kiinan kanssa sen sijaan että purkaa pahaa oloaan asiakkaisiinsa?

Siitähän on kyse, että muutetaan diiliä ja otetaan maksu jaetuista paketeista. Nykyinen diili Kiinan kanssa on tehty aikana, jolloin postit olivat valtiollisia monopoleja myös pakettijakelussa ja Kiina kehitysmaa, jota piti tukea. Diilin muuttaminen vain on vaikeaa, koska maailmanlaajuinen postijärjestelmä on edelleen tarpeellinen, eikä yhtä osaa voi muuttaa romuttumatta koko sopimusta.

Vierailija
232/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Olen ollut töissä Postissa, mm. näitä kiinapaketteja käsittelemässä - siellä on siis oma osasto jossa käsitellään pelkästään näitä - ja niitä tulee aivan hemmetisti, olin oikeasti vähän järkyttynyt miten paljon ihmiset ostaa joko puhdasta krääsää tai huonolaatuista tavaraa, vaikka jotain "iPhone"-latureita eurolla maailman toiselta puolelta koska minäminäminä -kulttuuri jyllää eikä yhtään ajatella omaa napaa pidemmälle. Joo Postia se varmaan vähän työllistää, ketään muuta täällä Suomessa sitten ei kun kaikki tavara tilataan Kiinasta.

Se tavara on parhaimmillaankin epäilyttävissä olosuhteissa tehtyä moskaa, tosiaan puhelimen osia jotka hajottaa sen sun monen sadan euron luurin, meikkejä joiden sisällöstä et kuluttajana voi tietää (Kiinassa myös eläintestaus kosmetiikalle on PAKOLLISTA, joten onnea siihenkin paskaan osallistumisesta asianomaisille), tarroja Kiinasta asti, samalle ihmisille jopa lähemmäs parikymmentä pienen pientä pakettia joissa sisältönä "top", "blouse", "skirt", "lingerie" jne (pieni Wish-tarra paketin yläreunassa kertonee laadusta aivan kaiken tarpeellisen).

Jos ainoa argumentti tämän sirkuksen puolesta on se että Posti työllistää näin ihmisiä, niin sietäisi miettiä hieman mikä omassa ajattelussa on pielessä. Mutta jatketaan ihmeessä samaa rataa, kyllähän Posti palkkaa vaikka koko Suomen kansan jos vaan tarpeeksi tilaillaan turhaa paskaa.

Mielenkiintoista, miten postin työntekijä arvostelee mitä ihmiset ovat tilanneet. Laatukin on selvillä. :D

Vierailija
233/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainväliset postimaksut sovitaan maailmanlaajuisesti eikä suinkaan kahden postilaitoksen välillä. Kokouksia hintamuutoksista on vain 2 vuoden välein (en ole varma ajasta) ,joten ihan lennosta hinnat eivät muutu. EU luulatavasti ajaa korkeampia postinmaksuja jatkossa mm. Kiinalle, koska niiden omat postilaitokset tekevät pakettien takia tappiota. Ei tämä halpa postiriemu kauaa jatku.

Vierailija
234/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
235/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arlandaan tulee 150 000 kiinapakettia per päivä. Postnord ei ole ajatellut tuota ihan loppuun asti. Ei ihmiset lunasta noita paketteja sen 120 kr maksun kanssa. Heidän täytyy vain käsitellä ne sen jälkeen vielä palautuspakettinakin, eikä siitä voi ottaa mitään kuluja asiakkaalta. Lisäksi tuo alv:n määrittäminen on tähänkin mennessä ollut periaatteessa pakollista, mutta heillä ei ole aikaa käsitellä joka pakettia siten että pystyisivät määrittämään sen arvon. Mielenkiintoista nähdä millaisen sotkun saavat tästä aikaan.

Vierailija
236/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieluummin tilaan Kiinasta esim. timanttimaalaukseni. Ensinnäkin, Suomen valikoima on muistaakseni alle 20 kuvaa, kun kiinassa on tuhansia vaihtoehtoja. Lisäksi noiden tilaaminen maksaa Suomessa aivan järkyttävästi, halvin timanttityö jonka olen Suomesta löytänyt, oli 12 tai 15e, ihan tarkkaan en muista, ja siihen vielä päälle 10e:n postikulut. Sekä sitten se aika, tilauksesta menee 2-4viikkoa, että saat tuotteen, kun samassa ajassa tulevat Kiinasta Suomeen ja kotiovelle. Viimeksi tilatessani sain 2,5viikossa Kiinasta paketin itselleni.

Timanttimaalaus? Tunne huonon maun kitsch-WT:sta on vahva tässä.

Käsitöiden harrastaminen  parantaa henkistä terveyttä, lisää hyvinvointia sekä tehostaa aivojen toimintaa. Niiden, joitka tekevät käsitöitä  ajattelu helpottuu sekä saavat hyvän mielikuvituksen ja iloa luovuudesta ... Tekisi hyvää joillekin tännekin kirjoittaville.

Vierailija
237/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Mielenkiintoista, miten postin työntekijä arvostelee mitä ihmiset ovat tilanneet. Laatukin on selvillä. :D

https://yle.fi/uutiset/3-10040160

"Osa laitteista jopa vaarallisia

Tukesin tutkimissa verkkoliitäntäkojeissa oli jopa vaarallisia laitteita. Usein sellainen oli se tietokoneen ja pistorasian välillä tuleva muuntaja.

– Niissä kaikissa ongelma on siinä muuntajassa. Sen eristys on huono tai niin riittämätön, että töpselin jännite pääsee pienjännitepuolelle ja on sitten kosketeltavissa muussa paikassa.

Mattilan mukaan tällaisissa tapauksissa on kyse sähköiskun vaarasta.

– Siitä juuri on kyse. Kun me määräämme takaisinvetoja, niin sähköiskun tai tulipalon vaara on meidän mielestämme jo aikamoinen.

Tällaisen tuotteen löytyminen kotoa tarkoittaa sitä, että sen käyttö pitää lopettaa heti.

– Jos on takaisinvetotapauksesta kyse, niin on syytä lopettaa sen tuotteen käyttö ja palauttaa se ostopaikkaan."

Vierailija
239/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä.

Se sanomasi halpa krääsä on ihan samaa tavaraa mitä täällä myydään kymmenkertaisella hinnalla. Mene mihin tahansa kauppaan ja katso vähän. Melkein joka tavaran alapuolella lukee made in China.

Vierailija
240/336 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arlandaan tulee 150 000 kiinapakettia per päivä. Postnord ei ole ajatellut tuota ihan loppuun asti. Ei ihmiset lunasta noita paketteja sen 120 kr maksun kanssa. H

No, ehheh. Oisko nyt kuitenkin niin että ihmiset tietää sen lisämaksun etukäteen, eivätkä tlaa jos on liikaa kukkarolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan