Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten tapaaminen ja vuorotyö, voidaanko vaatia tiettyjä vuoroja?

Vierailija
24.01.2018 |

Ero tullut vuosi sitten. Lapsia kolme, kaksi teiniä ja yksi ekaluokkalainen. Sovittelu menossa, kun muuten ei tapaamisiin asiallisesti sopimusta löydy.
Isä vaatii, että niillä viikoilla, kun lapset minulla, minun kuuluu tehdä sellaisia vuoroja ettei lapsia hoida/katso muut kuin minä. Teen 3-vuorotyötä hoitoalalla ja alan tuntevat tietänevät ettei niin monta toivetta vuotoihin ja niiden sovitteleminen itselle sopivaksi ole mikään itsestäänselvyys tai helppo juttu. Kuitenkin myös sovittelija kysyi, enkä voisi tehdä ilta-ja yövuorot niinä päivinä, kun lapset eivät ole minulla. Tämä siis tarkottaisi sitä, että oma lapsivapaa-aika kuluisi omalta osaltani töissä ilta-ja yövuoroista. Voidaanko tällaista todella vaatia ja olenko tällaiseen järjestelyyn velvollinen?
Toki itsekin haluan olla lasteni kanssa heidän luonani ollessaan, mutta en toki pysty joka toisen viikon työvuorojani ihan itsekseni päättämään.. ja toisaalta, minulla ei siis olisi koskaan vapaata tällä järjestelyllä.
Lähtökohtana oli lasten tasapuolinen tapaamisoikeussopimus, koska isän kanssa sen asiallinen sopiminen muodostunut mahdottomaksi ja ei ole toteutunut. Lopputulos olikin se, että käsitellään kolmivuorotyötäni ja miten sovittelisin työvuoroni.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero tullut vuosi sitten. Lapsia kolme, kaksi teiniä ja yksi ekaluokkalainen. Sovittelu menossa, kun muuten ei tapaamisiin asiallisesti sopimusta löydy.

Isä vaatii, että niillä viikoilla, kun lapset minulla, minun kuuluu tehdä sellaisia vuoroja ettei lapsia hoida/katso muut kuin minä. Teen 3-vuorotyötä hoitoalalla ja alan tuntevat tietänevät ettei niin monta toivetta vuotoihin ja niiden sovitteleminen itselle sopivaksi ole mikään itsestäänselvyys tai helppo juttu. Kuitenkin myös sovittelija kysyi, enkä voisi tehdä ilta-ja yövuorot niinä päivinä, kun lapset eivät ole minulla. Tämä siis tarkottaisi sitä, että oma lapsivapaa-aika kuluisi omalta osaltani töissä ilta-ja yövuoroista. Voidaanko tällaista todella vaatia ja olenko tällaiseen järjestelyyn velvollinen?

Toki itsekin haluan olla lasteni kanssa heidän luonani ollessaan, mutta en toki pysty joka toisen viikon työvuorojani ihan itsekseni päättämään.. ja toisaalta, minulla ei siis olisi koskaan vapaata tällä järjestelyllä.

Lähtökohtana oli lasten tasapuolinen tapaamisoikeussopimus, koska isän kanssa sen asiallinen sopiminen muodostunut mahdottomaksi ja ei ole toteutunut. Lopputulos olikin se, että käsitellään kolmivuorotyötäni ja miten sovittelisin työvuoroni.

Just sen kuulonen paketti mitä oon aina pelänny.

Luojan kiitos en lähteny tohon pentujen puskemisleikkiin.

M44

Vierailija
62/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just sen kuulonen paketti mitä oon aina pelänny.

Luojan kiitos en lähteny tohon pentujen puskemisleikkiin.

M44

Haluatko aukaista kommenttiasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä ongelmaa tässä ”ei jää omaa aikaa” ymmärtääkseni kun vuorokaudessa on se 24h oli sitten aamu tai yövuorossa.

Kyllä mun lapset menis edelle ja tajuisin tän.

Vierailija
64/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työyhteisössä ei kävis tuollainen että yks tekee joka toinen viikko pelkkää aamua koska me muut tehtäis sitten hänen vuoronsa. Meillä on tarkasti laitettu montako aamu, iltaa ja viikonloppua jokaisen on tehtävä. Näin päätettiin että olis tasapuolinen vuorojako eikä tulis narinaa.

No miten ihmeessä se muka sekoittaa tasapuolista vuorojenjakoa jos joku tekee joka toinen viikko pääasiassa aamua? Sittenhän se tekee seuraavalla viikolla/viikonloppuna omat osansa illoista ja öistä?

Toki hoitoalan vuorosuhmuroinnit on monessa paikassa tehty aivan käsittämättömän vaikeiksi ja ei-toimiviksi joustamattomiksi systeemeiksi mutta kyllä tästä aloituksesta nyt kovasti paistaa se että aloittajalla itsellään on syystä tai toisesta halu olla järjestämättä vuorojaan niin ettei hän itse olisi pääasiassa lasten kanssa lapsiviikoillaan. Toki on ikävää että sitten lapsivapailla joutuu olemaan pääasiassa töissä ja vielä iltaisin/öisin mutta eikö se yhteinen aika sen ekaluokkalaisen kanssa ole nyt kuitenkin tärkeämpää... Ja ekaluokkalainen on jo sen ikäinen että tarvittaessa pystyy olemaan itsekseenkin jonkun aikaa eli huilaustauko aamuvuoron päälle onnistuu kyllä jos aikuinen sitä "omaa aikaa" niin paljon tarvitsee. Ekaluokkalainen pärjää hyvin yksin sen aikaa kun vanhempi ottaa torkut/käy jumpassa tai uimassa/tapaa nopsaan ystäväänsä tai uutta kumppaniaan ja näin päivästä jää aikaa myös sille lapselle. Kyllä mäkin älähtäisin jos mun exäni hoidattaisi lapset aina jollain muulla silloin kun niiden lasten pitäisi saada viettää sitä aikaa sen vanhempansa kanssa... Isompi mun mielestä on se lapsen oikeus siihen vanhempaan kuin vanhemman oikeus lapsivapaaseen aikaan :/

Vierailija
65/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työyhteisössä ei kävis tuollainen että yks tekee joka toinen viikko pelkkää aamua koska me muut tehtäis sitten hänen vuoronsa. Meillä on tarkasti laitettu montako aamu, iltaa ja viikonloppua jokaisen on tehtävä. Näin päätettiin että olis tasapuolinen vuorojako eikä tulis narinaa.

No miten ihmeessä se muka sekoittaa tasapuolista vuorojenjakoa jos joku tekee joka toinen viikko pääasiassa aamua? Sittenhän se tekee seuraavalla viikolla/viikonloppuna omat osansa illoista ja öistä?

Toki hoitoalan vuorosuhmuroinnit on monessa paikassa tehty aivan käsittämättömän vaikeiksi ja ei-toimiviksi joustamattomiksi systeemeiksi mutta kyllä tästä aloituksesta nyt kovasti paistaa se että aloittajalla itsellään on syystä tai toisesta halu olla järjestämättä vuorojaan niin ettei hän itse olisi pääasiassa lasten kanssa lapsiviikoillaan. Toki on ikävää että sitten lapsivapailla joutuu olemaan pääasiassa töissä ja vielä iltaisin/öisin mutta eikö se yhteinen aika sen ekaluokkalaisen kanssa ole nyt kuitenkin tärkeämpää... Ja ekaluokkalainen on jo sen ikäinen että tarvittaessa pystyy olemaan itsekseenkin jonkun aikaa eli huilaustauko aamuvuoron päälle onnistuu kyllä jos aikuinen sitä "omaa aikaa" niin paljon tarvitsee. Ekaluokkalainen pärjää hyvin yksin sen aikaa kun vanhempi ottaa torkut/käy jumpassa tai uimassa/tapaa nopsaan ystäväänsä tai uutta kumppaniaan ja näin päivästä jää aikaa myös sille lapselle. Kyllä mäkin älähtäisin jos mun exäni hoidattaisi lapset aina jollain muulla silloin kun niiden lasten pitäisi saada viettää sitä aikaa sen vanhempansa kanssa... Isompi mun mielestä on se lapsen oikeus siihen vanhempaan kuin vanhemman oikeus lapsivapaaseen aikaan :/

Et tainnut lukea kertomiani faktoja lainkaan vaan latasit olettamuksesi tähän. Tällä hetkellä tilanne siis sellainen, että nuorin on AINA luonani, kun minulla vapaapäivät tai arkiaamut, tulee myös lähes aina luokseni iltavuorojeni jälkeen. Eli en tässä todella nyt järjestele mitään lomaa itselleni.

Olemme sovittelussa, koska ex katkeroitui eron jälkeen ja toki tekee kaiken sen hankalaksi minkä pystyy. Tällä hetkellä saadessaan työvuoroni myös ne ovat oiva keino käyttää valtaa. Teineillä ei hänen puolellaan ole sääntöjä, heidän kanssaanhan onkin helppoa, kun ovat jo isoja ja riittää suunnilleen, kun ruokaa on tarjolla ja rahaa annetaan. Manipuloi myös heitä ja sopii ohitseni heidän kanssaan asioita myös silloin, kun pitäisi olla minun viikkoni menossa. Pienin taas on automaattisesti minun vastuullani aina, kun mahdollista. Tottakai, koska vaatii hoitoa ja vastuuta ikänsä puolesta. Vanhemmat lapset ja nuorin on täysin eri asemassa toistensa suhteen isänsä toiminnassa. Sovitaan menoja ja reissuja teinien kanssa, joihin pienin ei koskaan kuulu eikä pääse mukaan jne. Olen hakemassa tasapuolista järjestelyä, jossa myös pienin on tasavertainen ja omilla viikoillamme hoidamme lasten asiat ja ne pitävät eikä toinen hämmennä ja sotke minunkin viikkojani mielivaltaisesti. Tässä systeemissä vuoroni tietäen siitä on tullut jo pelinappula. Haen myös sitä etten ole enää velvollinen exälle vuorojani laittamaan.

Se mistä olen pöyristynyt on se, että vaikka perimmäinen ongelma on exän toiminta, loppuviimein käsitellään vuorotyötäni ja miten minä säädän vuorojani. Olen jo nyt joustaminen äärirajoilla tässä mielivaltaisessa pelissä.

Vierailija
66/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja isommat lapset on? Mulla tuon ikäiset lapset on (teini-ikäiset ja ekaluokkalainen) keskenään yövuoron ja viikonloppuna aamuvuoron ajan.

Ja lapset sinulla vuoroviikoin?

Teinit 13v ja 15v, tänä vuonna 14/16

Vierailija
67/67 |
25.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme