Lasten tapaaminen ja vuorotyö, voidaanko vaatia tiettyjä vuoroja?
Ero tullut vuosi sitten. Lapsia kolme, kaksi teiniä ja yksi ekaluokkalainen. Sovittelu menossa, kun muuten ei tapaamisiin asiallisesti sopimusta löydy.
Isä vaatii, että niillä viikoilla, kun lapset minulla, minun kuuluu tehdä sellaisia vuoroja ettei lapsia hoida/katso muut kuin minä. Teen 3-vuorotyötä hoitoalalla ja alan tuntevat tietänevät ettei niin monta toivetta vuotoihin ja niiden sovitteleminen itselle sopivaksi ole mikään itsestäänselvyys tai helppo juttu. Kuitenkin myös sovittelija kysyi, enkä voisi tehdä ilta-ja yövuorot niinä päivinä, kun lapset eivät ole minulla. Tämä siis tarkottaisi sitä, että oma lapsivapaa-aika kuluisi omalta osaltani töissä ilta-ja yövuoroista. Voidaanko tällaista todella vaatia ja olenko tällaiseen järjestelyyn velvollinen?
Toki itsekin haluan olla lasteni kanssa heidän luonani ollessaan, mutta en toki pysty joka toisen viikon työvuorojani ihan itsekseni päättämään.. ja toisaalta, minulla ei siis olisi koskaan vapaata tällä järjestelyllä.
Lähtökohtana oli lasten tasapuolinen tapaamisoikeussopimus, koska isän kanssa sen asiallinen sopiminen muodostunut mahdottomaksi ja ei ole toteutunut. Lopputulos olikin se, että käsitellään kolmivuorotyötäni ja miten sovittelisin työvuoroni.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kolmivuorotyö ja vuoroviikot on huono yhdistelmä. Ehdota lasten isälle lähivanhemmuutta? Jos isälle on siis helpompi järjestää lastenhoito. Sulle esim. joka toinen viikonloppu (sen varmasti saat soviteltua vapaaksi?) ja viikolta joku ilta silloin kun sulla on päivävuoro.
Joka toinen viikonloppu vapaata taitaa olla täyttä utopiaa hoitoalan kolmivuorotöissä. Joka 4. tai 5. on lähempänä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei hoitoalalla ole mitään iltavuoroviikkoja, vaan työvuorot menevät tämäntyylisesti: vapaa, ilta, aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa, ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, ilta, vapaa, aamu jne. Ei siis mitään loogista järjestystä.
Eli lapset ei voi koskaa tietää ketä heidän kanssaan on äitiviikolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kolmivuorotyö ja vuoroviikot on huono yhdistelmä. Ehdota lasten isälle lähivanhemmuutta? Jos isälle on siis helpompi järjestää lastenhoito. Sulle esim. joka toinen viikonloppu (sen varmasti saat soviteltua vapaaksi?) ja viikolta joku ilta silloin kun sulla on päivävuoro.
Joka toinen viikonloppu vapaata taitaa olla täyttä utopiaa hoitoalan kolmivuorotöissä. Joka 4. tai 5. on lähempänä totuutta.
Sitä suuremmalla syyllä sitten lähivanhemmuus isälle. Saa äitikin vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei olisi yhtään vapaata tällä järjestelyllä...sehän se pääasia on, että sinulla on vapaata.
Täältä ohiksena sinulle huutelen että haista paska!
Jokaisella pitää joskus olla aikaa hengähtää.
Ap, pidä puolesi ja sano ettei työvuoroja voi järjestää ja että sinäkin tarvitset joskus aikaa levätä työvuorojesi välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoitoalalla ole mitään iltavuoroviikkoja, vaan työvuorot menevät tämäntyylisesti: vapaa, ilta, aamu, aamu, ilta, yö, yö, vapaa, vapaa, ilta, ilta, aamu, aamu, aamu, ilta, vapaa, aamu jne. Ei siis mitään loogista järjestystä.
Eli lapset ei voi koskaa tietää ketä heidän kanssaan on äitiviikolla?
Juuri tästä syystä ehdotinkin keskustelua esimiehen kanssa. (Nro 13) Itse asiassa tällaiseen järjestelyyn meidän osastollamme aikoinaan päädyttiin aikoinaan erään työkaverini erottua. Sovittiin siis, että hänen lapsiviikollaan työkaverin ei tarvinnut tehdä ilta- eikä yövuoroja. Me kaikki tiesimme, että kyse ei ole pysyvästä järjestelystä, vaan järjestely kesti siihen asti kunnes työkaverin nuorikin lapsi oli neljännellä luokalla. Sen jälkeen hän pärjäsi tarvittaessa vanhempien sisarustensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei olisi yhtään vapaata tällä järjestelyllä...sehän se pääasia on, että sinulla on vapaata.
Jokaisella pitää joskus olla aikaa hengähtää.Ap, pidä puolesi ja sano ettei työvuoroja voi järjestää ja että sinäkin tarvitset joskus aikaa levätä työvuorojesi välillä.
Miten ap lepäsi ennen eroa?
Lapsillakin on oikeus molempii vanhempii, eikä olla muiden hoidettava, että äiti saa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö noita asioita voi ajatella jo, ennenkuin reitensä levittää?
Siellä kateellinen ruma maho paska huutelee. Vituttaakin se kun et kenellekään ole kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella pitää joskus olla aikaa hengähtää.Ap, pidä puolesi ja sano ettei työvuoroja voi järjestää ja että sinäkin tarvitset joskus aikaa levätä työvuorojesi välillä.
Voit haistatella ihan vapaasti, mutta lapsen etu ei voi olla jonkun muun huollettava, jos motiivi on äidin lepo.
Kuinka vanhoja isommat lapset on? Mulla tuon ikäiset lapset on (teini-ikäiset ja ekaluokkalainen) keskenään yövuoron ja viikonloppuna aamuvuoron ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhoja isommat lapset on? Mulla tuon ikäiset lapset on (teini-ikäiset ja ekaluokkalainen) keskenään yövuoron ja viikonloppuna aamuvuoron ajan.
Ja lapset sinulla vuoroviikoin?
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisi ennemmän olla kyse ettei lapset tapaisi äitiään juuri ollenkaan ja äidille ei jää sitä lepoaikaa kuin lastenhoito ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Aloittaja vaikeni?
Olisi muuten mielenkiintoista kuulla isän näkökulma samaan asiaan.
Kolmivuorotyön ja perheen yhdistäminen on vaikeaa. Ymmärrän molempia osapuolia, koska ainakin oma esimeiheni varmaan nauraisi päin naamaa jos alkaisin vaatia, että joka toinen viikko työlistat suunnitellaan minun tarpeideni mukaan, koska työvuorojen suunnittelussa myös muiden työntekijöiden toiveet on huomioitava. Harvoissa paikoissa työntekijä voi vain itse sanella omia vuorojaan. Ymmärrän myös miestäsi eli sekään ei ole hyvä vaihtoehto, että lapset ovat paljon keskenään kotona tai että heillä on usein joku ulkopuolinen hoitaja. Onko viikko viikko systeemi ylipäätään sopiva teille, vai voisiko joku toinen systeemi sopia teille paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Se onkin reilua, että sisarukset vastaa enemmän nuoremmasta kuin äiti tai ovat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taisi ennemmän olla kyse ettei lapset tapaisi äitiään juuri ollenkaan ja äidille ei jää sitä lepoaikaa kuin lastenhoito ongelmasta.
Enpä lukenut aloituksesta mistään, ettei lapset tapaa äitiään juuri ollenkaan. Ja kyllä, myös äidillä olisi suotavaa olla joskus lepoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Miten sinulla jää vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä lukenut aloituksesta mistään, ettei lapset tapaa äitiään juuri ollenkaan. Ja kyllä, myös äidillä olisi suotavaa olla joskus lepoaikaa.
Ap miten sinulla oli tuota lepoaikaa ennen eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei lasten edun kustannuksella. Kummallinen käsitys erovanhemmilla, että lasten tapaamiset pitää järjestää niin että heille jää sitä lepoaikaa.
Lähärit ei taida päästä neuvolaan, kouluun, työterveyteen. Voisitko ap opiskella terveydenhoitajaksi ja hakeutua näille aloille?