Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävän vaikea koe :D Aika loppu kesken, ei jäänyt kyllä yhtään hyvä fiilis tuosta nyt kyllä.
Huomenna tulee jo oikeat vastaukset. En kyllä kato, kun en muista mitä vastasin :D
Millon ne omat pisteet sai tietää?
Tänään tulee oikeat vastaukset. Omat pisteet saat tietää ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdittekö ottaa omia vastauksia ylös?
Käytin viimeisen 5 minuuttia siihen enkä tarkastamiseen. 😀En. Piti ottaa screenshotteja mutta ei siinä sit ehtinyt enää.. toiv. oikeat vastaukset julkaistaan pian, niin ei omat vastaukset ihan unohdu.
nauhoitin mun vastaukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiihtotehtävä: 8 m/s vie aikaa 15 minuuttia. Pitää laskea matkan pituus. 15 min= 900 sekuntia.
x/900=8
x=900x8
x=7200 (metriä)
Paluumatka etenee 6 m/s. Matka on siis 7200.
7200/x=6
x=7200/6
x=1200 metriä, eli 1,2 km
Minulta loppui aika kesken aineistotehtävissä. Todella kauan piti hakea oikeita kohtia, vaikka olin kolme kertaa huolella materiaalit lukenut läpi. Roiskin kyllä kaikkiin jonkin kohdan. Viimeiset 10 menivät aika summassa.
Äidinkieli, englanti ja matematiikka olivat helpot. Englanti tuntui jopa liian helpolta, joten aloin epäillä omia vastauksia ja varmisteluun meni aikaa.
JAMKiin monimuoto-toimintaterapeutiksi olisi tarkoitus päästä.
Eikös tässä kysytty paluumatkaan kuluvaa aikaa? Sain muistaakseni vastaukseksi 20minuuttia. Siihen kartta-tehtävään, jossa kysyttiin 8cm matkaa maastossa oikea vastaus oli tuo 1,2km.
Ups! Totta! Tuo 1200 oli siis sekunteja, piti jakaa vielä 1200/60= vastaus oli 20 minuuttia.
Yhyy, haluaisin tietää tulokset jo tänään. Mutta pitää vain malttaa odottaa!
Matikkaosuuden tein itse ensiksi. Siihen meni aikaa 3-4min ja täydet pitäis siitä tulla.
Sen jälkeen tein englanninkielisen tekstin osuuden jossa meni kutakuinkin vartti ja siitäkin oon ihan luottavaisin mielin mielin. Suomenkielinen osuus meni kanssa hyvin, aikaa siihen kului 20min. Loppuajat käytin ennakkomateriaaleihin, sain tehtyä kaikki kohdat paitsi 6-7 kohtaa jäi viimeiselle minuutille joihin sitten vetäisin lottorivit. Kaikenkaikkiaan meni ihan hyvin. Kyllä tästä selvitä pitäisi
Siis mitä, ootte lukemalla lukenut jo pitkään etukäteen? Voi hitto, ite silmäilin artikkelit eilen läpi ja nyt tehdessä etsin sanahakutoiminnolla oikeat kohdat teksteistä. Matematiikasta oon päässyt lukiossa säälipisteillä läpi ja käytin Googlea häpeilemättä apuna vastausten päättelyssä. Meni syteen tai saveen niin tehty on.
Matematiikassa laitoin yhteen "en tiedä", muuten vastasin jokaiseen kysymykseen jokaisessa osiossa. Matikka oli yllättävän helppo, äidinkielikin meni, englannin osiota luin pienissä pätkissä monta kertaa ja oivalsin mielestäni ihan oikein.
Mutta tuo aineisto! Mä kun vähän naureskelin niille kaiken maailman faktoreille tms, että tuskinpa niitä kysytään. Muistiinpanoihinkin olin kirjoitellut enemmän kaikkea muuta nippelitietoa :( Harmittaa! Onneksi olin tarkimmat tiedot kirjoittanut ylös siitä velkomustuomioanalyysistä... Mutta kyllä oli siitäkin osattu tehdä kysymyksiä, joista jokainen vastaus tuntui ihan loogiselta :o
Aineistossakin tuntui, että piti melkein yhdessä vastauksessa laskea, oliko x % nyt viidenkertainen määrä joukosta y jne... Olisivat nyt kyselleet vaikka niitä lakien voimaantuloaikoja tai jotain :(
Ihmettelin itsekin helppoutta. Jollain sivulla avauduin siitä, etten ole järin motivoitunut (hain lähinnä testatakseni millainen koe on, jotta tositilanteessa tiedän vähän millaista odottaa) ja että luin aineistoa parin päivän aikana tehden hieman muistiinpanoja.
Mielestäni kysymykset olivat melko selkeitä, pari kompaa huomasin ja mielestäni aika riitti hyvin aineistosta tiedon etsimiseen.
Läpi tuskin pääsen, koska matikkaan vastasin n. 90 % "en tiedä" (matikka on heikkouteni, jätin suosiolla nyt väliin) ja lukemalla kunnolla olisin muistanut ulkoa varmasti enemmän asioita, kun nyt ulkomuistista muistin ehkä kolmasosan - saatoin toki tehdä huolimattomuusvirheitä.
No, jännityksellä katson kyllä omat pisteeni tällä surkealla valmistautumisella ja mietin sopivaa lukutaktiikkaa sitten ensi kertaan!
Pitikö osiot palauttaa klikkaamalla joka osion jälkeen erikseen? vai riittikö että lopussa painoi palauta koe?
Ennakkomateriaali meni ihan veikkaamalla, vaikka luulin lukeneeni hyvin 😰 muut varmaan ihan ok, vaikka vääriä vastauksia tuli taatusti niihinkin kaikkiin vähintään pari kpl..
168 vielä, luetunymmärtäminen suomen- ja englannin kielissä siis hyvin hanskassa niin nehän vetäsin ensimmäisenä valmiiksi.
Viime vuonna oikeat vastaukset tulivat n. 12 aikaan.
Mä en edes lukenut, avasin aineistot ekan kerran nyt kokeen aikana ja hyvä niin. Koin viime vuonna ettei lukemisesta ole mitään hyötyä koska kysymykset on niin pikkutarkkoja eikä niiden vastauksia voi muistaa, sekä tekstissä todella hankalia sanoja :D
Oli tosi kiva tehdä tää koe lagaavalla tietokoneella :/
Huh! Ekaa kertaa hain ja matikka pääs yllättämään ihan huolella. Vastasin ennakkomateriaalien kysymyksiin ensin, niiden jälkeen jäi vastausaikaa 26min. Sai vähän jännitystä lopulle ajalle :D
Minusta oli kyllä yllättävän helppo koe, olin varautunut paljon pahempaan! 😀 Matikka, enkku ja suomi tosi helppoja, ennakkomateriaali sopivan kinkkinen. Aikaakin jäi 30 min tarkisteluun. Ja ehdin kirjoittaa omat vastaukset ylöskin 😉 No, saa nähdä miten käy!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin itsekin helppoutta. Jollain sivulla avauduin siitä, etten ole järin motivoitunut (hain lähinnä testatakseni millainen koe on, jotta tositilanteessa tiedän vähän millaista odottaa) ja että luin aineistoa parin päivän aikana tehden hieman muistiinpanoja.
Mielestäni kysymykset olivat melko selkeitä, pari kompaa huomasin ja mielestäni aika riitti hyvin aineistosta tiedon etsimiseen.
Läpi tuskin pääsen, koska matikkaan vastasin n. 90 % "en tiedä" (matikka on heikkouteni, jätin suosiolla nyt väliin) ja lukemalla kunnolla olisin muistanut ulkoa varmasti enemmän asioita, kun nyt ulkomuistista muistin ehkä kolmasosan - saatoin toki tehdä huolimattomuusvirheitä.
No, jännityksellä katson kyllä omat pisteeni tällä surkealla valmistautumisella ja mietin sopivaa lukutaktiikkaa sitten ensi kertaan!
Kiva juttu että hait vaan testataksesi millainen koe on. Saatat viedä jonkun toisen pääsykoepaikan joka todella sen haluaisi.
Menikö mun koe läpi jos en ehtinyt palauttaa sitä? Käytin viimeisetkin sekunnit matikan tarkistamiseen ja aika loppui kesken.
Itse kyllä ihan pidin kokeesta tai ainakin jäi hyvä olo.
Aloitin äidinkielen osuudella, jonka olisi kyllä voinut suosiolla jättää myöhäisemmäksi, koska siinä rupesi menemään yllättävän paljon aikaa ehkä jännityksestä johtuen (loppujen lopuksi se oli aika maalaisjärjellä pääteltävissä luetun tekstin pohjalta kuten moni täällä on jo maininnutkin).
Seuraavaksi siirryin aineistotehtäviin, joissa tosiaan auttoi aika paljon CNTR + F (kaikki tiedostot olivat minulla auki järjestyksessä pdf.-tiedostoina). Lisäksi olin tulostanut materiaalin ja pidin sitä vieressä alle- ja yliviivauksineen. Muistiinpanoja en ollut tehnyt yhtään eikä niille selkeästi ollut tarvettakaan. Ehkä haastavinta aineistotehtävässä oli keskittyminen siihen, mitä oikeasti haettiin ja sanatarkkuus. Itseäni kyllä auttoi paljon kokeessa käytetty aineiston nimeäminen tekijän mukaan: viitattu artikkeli löytyi nopeasti.
Matematiikan osuus tuntui helpolta ja sujui suhteellisen vähäisin muistiinpanoin ja tarkistuksin. Yksikkömuunnostaidot ja prosenttilaskujen osaaminen olivat keskeisiä.
Englannin kielen osuus oli tavallaan helppo, mutta epävarmuutta syntyi vähän tuosta oikein-väärin-asetelmasta.
Kokonaisuudessaan koe tuntui menevän hyvin. Eniten pelkään itselleni tyypillisen ylianalysoinnin pilanneen jonkun vastauksen, koska loppujen lopuksi kokeessa oli tärkeintä vastata mahdollisimman yksinkertaisesti ja liikoja miettimättä ja luottaa omaan arviointikykyyn.
Ei sitten muuta kuin toivotaan kaikkien - varsinkin sisäisesti motivoituneiden - kannalta parhainta mahdollista lopputulosta! :)
Koulussakaan en ikinä tarkistanut vastauksiani kokeen jälkeen , koska alkoi vain ketuttamaan kun näki kaikki väärin menneet. Odotellaan tuloksia, jotka tulevat milloin btw?
Aloin tehdä äidinkielen osiota hakutoiminnolla kunnes tajusin että sen lukeminen on nopeampaa, siihen meni ylimääräistä aikaa. Olinpa ovela :D
Matikan kohdat laskin päässä ja varmistin netistä löytyvillä laskureilla, eli pitäisi mennä ihan hyvin.