Lopetin kirkon ruoka-avussa käynnin sen jälkeen
kun mulle kerta toisensa jälkeen mulle jaettiin makaronipusseja. Alussa sain ruokakortteja kauppaan, enää ei tullut vinkumallakaan. Toinen syy on se, että siellä kävi ihmisiä jotka oli jollain rikastuneet koska omistivat merkkiauton.
Itse opiskelijana olisin tarvinnut vähän sponssia kun en tukia enkä lainaa enää saa. Mutta ei sitten. Pärjätään omillaan. Meni maku koko ruoka-apuun. Ja ennen ku joku tulee urputtamaan niin en mennyt sinne huvikseni.
Kommentit (55)
Lähden kohta Lidliin ostamaan pakasteturskaa , tilliä ja perunoita. Sipulit, ja perunat on jo hankittu, mausteet (suola+pippuri) on jo ja pariksikin päiväksi riittävä annos tuoretta hyvää ruisleipää sieltä maksaa alle 40 senttiä. ('Retkieväs')
Aion tehdä kunnon kalakeiton ja siitä riittää syömistä ainakin kahdeksi päiväksi.Keittiötä ei ole varaa lämmittää, joten kun suljen sen oven ,säilyy kaikki ruoka siellä yhtä hyvin kuin jääkaapissa.
Illaksi leivon sämpylöitä ja ne jauhot + kuivahiivat (moneksi kerraksi) saa halvimmalla Lidlistä nekin.
Pärjään näillä.
Ruoka-apukassit, kiitos ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan jokin ruokarajoite, eikä makaroni käy, niin paljonpa hyötyä makaronista on.
Ota apu vastaan kun sitä tarjotaan. Vaikka olisit allerginen omenoille, mutta sinulla olisi hirveä nälkä ja sinulle tarjotaan omena, on parempi että syöt sen omenan valittamatta olit sitten allerginen tai et kuin se että kituisit vielä nälissäsi. Jos ei kelpaa niin ei sitten.
Omenan syömisestä ei kyllä hirveästi hyödy, jos on sille allerginen. Hyvässä lykyssä päätyy anafylaktisen shokin vuoksi sairaalaan ja saa sairaalalaskun kaupan päälle.
Saisivat tarkistaa verotiedot ja aujoneuvorekisterit siellä ruoka-avussa. Tuskin olisi niin hankalaa. Voisivat sitten tarjota parempaa vähempiosaisille.
Ruoka-avun lihat on monesti pakatettua viimeisen käyttöpäivän lihaa. Ei sitä valmistettunakaan enää säilytellä päiviä kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu olemaan jokin ruokarajoite, eikä makaroni käy, niin paljonpa hyötyä makaronista on.
Mutta näinhän ei ollut, koska sitä ei aloitusviestissä kerrottu. Olennnaisen tärkeää asiaa ei tietenkään jätetä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ruoka-avussa käymisen, en omista pakastinta ja suurin osa kassiin laitetuista ruuista oli lihoja. En omista pakastinta, joten olisi joutunut syömään 300 grammaa lihaa päivittäin. Lisukkeeksi sai leipää ja hillomunkkeja. Kun lopetin ruoka-avun, olo alkoi tuntua terveemmältä ja aloin laihtumaan. En enää lainkaan syö lihaa. Mutta sitä vielä ihmettelen vain, että miksi ruoka-avussa ei voi jakaa kasviksia ja hedelmiä tai jotain terveellisempää kuin liha ja hillomunkit?
Omistatko jääkaapin?Lieden tai mikroaalto uunin? Onko sähkölaskusi maksettu?
Söitkö raakana kun piti kerralla vetää.
Tiedoksesi myös,ruoka-apu ei ole Stockan herkku.Kaipa hänellä on jääkaappi. Se liha ei vaan säily millään yli viikkoa kypsennettynä. Varmaan ei ollut kovin hyvä päivämäärä, joten ei säily raakanakaan.
???? 7x300g = 2.1kg lihaa tosissanneko väitätte , että ruoka-avussa jaetaan jotain kokonaisia porsaan takapotkia tai sisäfileitä
Liha säilyy kypsennettynä esim.pataruuassa ihan ok joku 5 päivää tai kokonaisena uunissa kypsennettynä.
Sain itse viimeksi ruoka-avusta 1 kilon naudan sisäfilettä, kaksi rasiaa 400 gramman jauhelijaa, 600 grammaa broileria ja 500 grammaa meetwurstia. Tämän lisäksi kolme pakastettua ranskanleipää, paketin kananmunia, juotavaa jugurttia sekä ison pussin hillomunkkeja. 1 ruokaskassi maksoi 2 euroa. Sillä pitäisi pärjätä viikon.
Ruoka-apu on APUA. Ei sen ole tarkoitus olla mikään ruokakaappi. Ostaa niillä rahoillaan sitten sitä terveellisempää lisäksi. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ruoka-avussa käymisen, en omista pakastinta ja suurin osa kassiin laitetuista ruuista oli lihoja. En omista pakastinta, joten olisi joutunut syömään 300 grammaa lihaa päivittäin. Lisukkeeksi sai leipää ja hillomunkkeja. Kun lopetin ruoka-avun, olo alkoi tuntua terveemmältä ja aloin laihtumaan. En enää lainkaan syö lihaa. Mutta sitä vielä ihmettelen vain, että miksi ruoka-avussa ei voi jakaa kasviksia ja hedelmiä tai jotain terveellisempää kuin liha ja hillomunkit?
Omistatko jääkaapin?Lieden tai mikroaalto uunin? Onko sähkölaskusi maksettu?
Söitkö raakana kun piti kerralla vetää.
Tiedoksesi myös,ruoka-apu ei ole Stockan herkku.Kaipa hänellä on jääkaappi. Se liha ei vaan säily millään yli viikkoa kypsennettynä. Varmaan ei ollut kovin hyvä päivämäärä, joten ei säily raakanakaan.
???? 7x300g = 2.1kg lihaa tosissanneko väitätte , että ruoka-avussa jaetaan jotain kokonaisia porsaan takapotkia tai sisäfileitä
Liha säilyy kypsennettynä esim.pataruuassa ihan ok joku 5 päivää tai kokonaisena uunissa kypsennettynä.
Kyllä mä oon sisäfilettä saanut ja muitakin hienompia lihoja. Sinnehän menee kaupan päiväysvanhat tuotteet, myös ne sisäfileet ja muut kalliit jos ei ole mennyt kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei niillä ruoka-avun ihmisillä ole varaa omilla rahoilla mennä ostamaan terveellistä ruokaa köyhille jaettavaksi vaan ne jakaa sitä mitä kaupoista saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tummaa vai valkoista makaronia? Epäterveellisten ruokien jakaminen ruoka-apuna pitäisi kieltää lailla.
Ruoka-avussa jaettava makaroni on vaaleaa, lisäksi jokaista 100 gramman annoksen keittämistä kohti pyydetään ohjeissa käyttämään 10 litraa vettä. Mistä siis saa yli 10 litran kattilan, jotta voit keittää edes 100 grammaa epäterveellistä makaronia?
Olisko nyt tullut desimaalivirhe? Tai luit väärin? Tai ymmärsit?
Itse olisin kiitollinen siitä vaaleasta makaronipussistakin, jos olisi nälkä oikeasti. En käsitä noita nillittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tummaa vai valkoista makaronia? Epäterveellisten ruokien jakaminen ruoka-apuna pitäisi kieltää lailla.
Ruoka-avussa jaettava makaroni on vaaleaa, lisäksi jokaista 100 gramman annoksen keittämistä kohti pyydetään ohjeissa käyttämään 10 litraa vettä. Mistä siis saa yli 10 litran kattilan, jotta voit keittää edes 100 grammaa epäterveellistä makaronia?
Mitä jos käyttäisit ihan omia aivojasi? Luuletko että ne makaronit menee pilalle jos et käytä kymmentä litraa vettä?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että siellä jaetaan sitä mikä kaupoissa on jäänyt myymättä. Ei ne voi päättää mitä tilaavat jaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöt joilla on mahdollisuus valittaa ruuan terveellisyydestä pitäisi potkia isoilla monoilla pois ruoka-avusta. Asiat eivät heillä ole vielä niin heikosti että olisivat ruoka-avun todellisessa tarpeessa.
En ole samaa mieltä. Sukulaiseni sairasti syöpää ja oli tietysti täysin yhteiskunnan avun varassa. Kyllä olisin raivostunut jos hänelle olisi pelkkää makaronia tarjoiltu, eihän sellainen auta paranemaan.
No siis mä käyn hyväpalkkaisessa työssä, mutta olen yh ja itse syön lähinnä vaaleaa makaronia ja papuja sekä nuudeleita vapaa-ajalla henkeni pitimiksi, sillä rahani menevät lasten ruokaan ja muihin kuluihin ja asunnon vastikkeeseen.
Lasten isä maksaa alle suositusrajan olevia elareita. Itse olisin tosi kiitollinen vaaleasta makaronista ja pavuistakin, mutta en koe olevani ruoka-avun kohderyhmää, sillä käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöt joilla on mahdollisuus valittaa ruuan terveellisyydestä pitäisi potkia isoilla monoilla pois ruoka-avusta. Asiat eivät heillä ole vielä niin heikosti että olisivat ruoka-avun todellisessa tarpeessa.
En ole samaa mieltä. Sukulaiseni sairasti syöpää ja oli tietysti täysin yhteiskunnan avun varassa. Kyllä olisin raivostunut jos hänelle olisi pelkkää makaronia tarjoiltu, eihän sellainen auta paranemaan.
Oisit raivostunut siitä, että jotain annetaan ilmaiseksi?
Sinne ei sitäpaitsi ole pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin kiitollinen siitä vaaleasta makaronipussistakin, jos olisi nälkä oikeasti. En käsitä noita nillittäjiä.
Suomessa ei ole nälänhätä. Kohtuutonta olettaa, että köyhälle käy mikä vaan. Mitäs on köyhä. Oma valinta -tyyliin.
Hyvinvointivaltiossa voi odottaa, että köyhäkin saa parempaa kuin nälänhätävaltioissa. Termi on suhteellinen köyhyys.
Toiset käyttävät vapaa-aikaansa ilman korvausta toisten auttamiseen, ja toiset antavat ilmaiseksi pois maksamaansa ruokaa. Ja sitten toiset vain kehtaavat haukkua ja valittaa.
Olen usein miettinyt mitä tekisin jos ei olisi varaa ruokaan. Minulla on keliakia, siis ihan tutkittu, oikea sairaus, joten makaronit, hillomunkit sun muut olisivat minulle lähinnä vittuilua, eivät apua. Vaikka niitä nälkääni söisinkin, huolehtisi siitä seuraava ripuli että ravitsemustilanteeni olisi heikompi kuin aloittaessa ja lisäksi suolinukka olisi tuhoutunut, eli ravinteet imeytyisivät erittäin heikosti taas siihen saakka että se olisi parantunut. Puhumattakaan lisääntyneestä syöpäriskistä.
Meiltä keliaakikoilta kun otettiin se Kelan ateriatukikin pois pari vuotta sitten. Lääkkeisiin saa kyllä korvausta, mutta kun sairauden ainoa hoito on ruokavalio, sinua ei auteta.
Jos söisi virallisterveellisesti, gluteeniton ruokavalio maksaisi 60 euroa enemmän kuin virallisterveellinen gluteenillinen. No, minä olen tehnyt oman tutkimustyöni ja karppaan, joten voin syödä edullisesti, hyvin ja terveellisesti. Mutta kaikki eivät ole valistuneita vaan yrittävät sitten jollain sinnitellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole nälänhätä. Kohtuutonta olettaa, että köyhälle käy mikä vaan. Mitäs on köyhä. Oma valinta -tyyliin.
Hyvinvointivaltiossa voi odottaa, että köyhäkin saa parempaa kuin nälänhätävaltioissa. Termi on suhteellinen köyhyys.
Suhteellinen köyhyys on hölynpölyä jolla rikkaat ja saamattomat laiskurit voi valehella olevansa köyhiä. Jos haluat nähdä oikeita köyhiä, niin osta matkaliput ja mene katsomaan nälkäänäkeviä sairaita kerjäläisiä Aasian tai Afrikan slummeihin. Siellä tarvitaan apua ja pian, paras tapa on ryhtyä kuukausi lahjoittajaksi. Kyllä jokaisella suomalaisella on varaa antaa 100 euroa köyhien hyväksi, Suomi on juitenkin yksi maailman vauraimpia maita.
Ei muuten ole parempi. Siitä omenasta saatava hyöty ei mitenkään vastaa allergisen reaktion vaatimaa energiaa edes, saati sitten sen seurauksia. Jos olet liian tietämätön ymmärtääksesi tätä, jätä suoltamatta mielipiteitäsi maailmaan ja anna sensijaan ymmärryksen ja tiedon virrata kerrankin sisään. Olet muuten vain haitaksi kaikille ja sinun pitäisi maksaa haittaveroa.