Käytiin ensimmäistä kertaa Helsingissä viikonloppuna ja mielikuvani muuttui täysin!
Sanon siksi ensimmäistä kertaa kun joskus lapsena kävin mutta en siitä mitään muista.
Mutta reissun tulos oli erittäin positiivinen! Aina sanotaan että ovat koppavia ja ylimielisiä mutta en havainnut missään tälläistä? Ihmiset olivat ystävällisiä (PALJON ystävällisempiä kuin pienillä paikkakunnilla vieraillessa!!!) ja erittäin lämpimiä! Jalkauduimme paljon ja ajoittain eksyttiin joten neuvoa joutui kyselemään ja hyvä ettei ihan perille asti saatettu :D Tutkittiin keskustaa ja sen seutua, ullanlinnaa, töölöä, kaivopuistoa ymsyms, kirkkoja ja museoita ja raitiovaunuilla tehtiin kierroksia. Sitten sanotaan että RUMA kaupunki? Sehän oli pääasiassa todella kaunis ja vanha! Jotkut paikat vähän rumia esimerkiksi pasila mutta onhan noita kaikkialla. Tuntui että kaikkialta löytyy jotain nähtävää. Ja ihania kahviloita ja ravintoloita!
Kummallista että minäkin kuuluin helsinkivihaajiin ennen tätä...tietty miinuksia oli esim etten turistina osaa käyttää liikennettä ja joissain paikoissa juoppoja. Mutta eniten yllätti ihmisten ystävällisyys! Takuulla kesällä tullaan uudestaan kun ulkona on mukavampi olla!
Kommentit (71)
Sehän on kiva kuulla. Itsekin olen muuttanut Helsinkiin muualta, mutta olen aina viihtynyt täällä todella hyvin enkä aio muuttaa täältä minnekään - ellen sitten eläkeiässä jonnekin lämpimään.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kävin pari vuotta sitten ja hämmästyin että miten väljää ja maaseutumainen miljöö. Lehmät vaan puuttui laitumelta.
Lehämät löytyvät viikistä jos niitä haluaa nähdä.
En ollut käynyt Helsingissä 20 vuoteen, eli minäkin viimeksi lapsena. Muualla olen matkustellut paljonkin. Odotin puheiden perusteella isoa kaupunkia, joten melko pettymys oli todeta Helsinki sotkuiseksi pikkupaikaksi. Keskustahan on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain Kuopiossa, ei siinä paljoa eroa ole jos vertaa johonkin oikeaan isoon eurooppalaiseen pääkaupunkiin! Joukkoliikenne kulkee pari kertaa tunnissa ja ratikat oli vanhoja ja raihnaisia, lähinnä tuli joku pienehkö puolalainen kaupunki mieleen.
Helsingissä syntyneenä ja siellä asuneena paikka oli ihan ok. Nyt kun harvemmin siellä käyn, niin jotenkin ahdistaa. Olen kait tottunut nykyiseen rauhaan.
Vanhat talot keskustassa ovat todella kauniita ja taiteellisia, kun katsoo ylöspäin eikä vain katutasoa. Löytyy tosi hienoja yksityiskohtia, patsaita, jne.
Mukava kuulla ap :).
Harmi, että sattui noin kurja sää. Kesällä sitten uudestaan. Silloin on parasta aikaisin aamulla aloittaa päivä torikahvilasta :).
Kesällä kävin ja en tykännyt. Jonkin puiston läpi kävelin lokkien paskasuihkujen keskeltä Kauppatorille, joka oli niin pieni ja ääpätön, että ihan ällistyin. Sää sattui vielä olemaan tuulinen ja vettä piiskoi välillä. Oli tekemistä, että pari päivää sai kulumaan. Ihan onneton kokemus ja ei tee mieli toiste tullakaan. Muuta kuin välilasku hki-vantaan kentälle ja jatkolento Eurooppaan.
Eihän sitä monta kertaa yleensä joudu esimerkiksi apua pyytämään vieraallakaan paikkakunnalla ja saattaa sattua tielle sitten paikan mukavin tai paskin asukas, jolta kysyy. Itse yritän olla avoin mieleltäni ja harvoin on missään halveksittu maalaisuuttani, ei koskaan Helsingissäkään.
Viimeksi veljentyttöni kanssa Helsingissä käydessä oli pakko kysyä tietä vastaantulijalta ja hän neuvoikin asiallisesti ja ystävällisesti. Kun lähdimme neuvottuun suuntaan kävelemään, niin nuori sukulaiseni kuiskutti innokkaana: Etkö tuntenut? No en, ja sitten hän jatkoi, no sehän oli se salkkaritähti sejase. En ole ikinä salkkareita katsonut, mutta olenpahan nyt julkkiksen kanssa muutaman sanan vaihtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä mukava käydä on, mutta itse kuolisin siellä kyllä tylsyyteen pidemmän päälle.
Tarkoitin tällä sitä että kun on tottunut asumaan maaseudulla vapaana,niin Helsinkiin joutuminen olisi vähän sama kun villieläimen sulkeminen häkkiin.
Päästä utelias villieläimesi irti ja tutustu uusiin polkuihin. Nykyinen villieläimesi kuulostaa lähinnä rotalta, joka elää tutussa ja turvallisessa polkulabyrintissään sen ulkopuolista maailmaa peläten ja siihen tutustumatta.
Vaikka luontoihminen olenkin, niin en tylsisty suurkaupungeissa. Aina löytyy uutta ja mielenkkiistoista. Helsingin luonto on muuten yllättävän monipuolista. Väitän, että monipuolisempaa kuin useimpien maalaiskylien.
En asu Helsingissä, vaan sisämaan pikkukaupungissa ja oleilen enimmäkseen mökillä järvi Suomessa, ellen ole Lapissa vaeltelemassa tai kalassa. Mutta silti tykkään Helsingin ja muun pääkaupunkiseudun luonnosta, etenkin merenrannoista ja saarista, siellä vuosia asuttuani ja nykyään siellä lasten luona vieraillessani ja lastenlasten kanssa paikalliseen luontoon tutustellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä mukava käydä on, mutta itse kuolisin siellä kyllä tylsyyteen pidemmän päälle.
Tarkoitin tällä sitä että kun on tottunut asumaan maaseudulla vapaana,niin Helsinkiin joutuminen olisi vähän sama kun villieläimen sulkeminen häkkiin.
Kaipa jollain tavalla voin ymmärtää tuonkin. Toisaalta täälläkin on isoja metsiä, omakotitaloja, jopa lehmiäkin laitumella (Viikissä). Toki onhan siinä oma fiiliksensä, kun ajaa pyörällä maaseudun illassa peltojen vierellä. Mutta toisaalta siinäkin on oma juttunsa, kun tulee ratikalla kotiin ja katselee kaupungin valoja.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat talot keskustassa ovat todella kauniita ja taiteellisia, kun katsoo ylöspäin eikä vain katutasoa. Löytyy tosi hienoja yksityiskohtia, patsaita, jne.
Katselin just googlen street viewstä varmaan 30 korttelia Helsingissä, eri puolilta kaupunkia. Ainoat patsaast näin Tuomiokirkossa ja Säätytalossa. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, sellaiset rakennukset on kyllä kaikissa vähänkin isommissa kaupungeissa koristeltu.
Tokihan Helsingin talot ovat kauniita, on kivoja värejä ja koristeita. Mutta jos tulisin turistina Helsinkiin, ottaisinko 100 valokuvaa rakennusten julkisivuista? En. Luultavasti ottaisin muutaman katukuvan jossa näkyy ympäristöä yleisesti, mutta en alkaisi zoomaamaan ikkunalautoihin. Tuohon katukuvaan turtuu tosi nopeasti, eikä pelkät värilliset seinät riitä pitämään ihmisten mielenkiintoa yllä. Arkkitehdeille varmasti tosi mielenkiintoinen kohde, muille ei niinkään.
Vertailun vuoksi tein saman kokeen myös Bratislavalle, jossa en ole koskaan käynyt. Siellä näkyy selvästi köyhyys ja ränsistyneisyys, mutta ainakin ympäristö on vaihtelevaa ja vastaan tulee mielenkiintoisia yllätyksiä. Pohdinkin, että vika ei koskaan ole kaupungissa sinänsä, vaan siellä asuvien ihmisten mielenlaadussa. Suomessa (ja varsinkin Helsingissä) on rahaa, mutta ihmisiltä puuttuu viitseliäisyys ja näkemys, ehkä jopa motivaatio. Jo se tekee katukuvassa mielettömän ison eron, että parvekkeet on täynnä kukkia. Jokainen toteuttaa toki omaa näkemystään, eikä jokainen parveke ole mieletön. Mutta jos kulttuuriin kuuluu koristaa ympäristöään, tuhannesta ihmisestä löytyy useita kymmeniä, jotka tekevät jotain villiä ja näyttävää. Meillä Suomessa ei ole tällainen kulttuuri. Meillä vaivaa näkevä ihminen sisustaa kokovalkoisen asunnon ja vie parvekkeelle tuolin ja kivipuutarhan. Kaiken villin kieltää taloyhtiön säädökset. Kukat maksaa liikaa, eikä tuota mitään paitsi sotkua siivottavaksi, joten suomalainen sanoo no thanks. Ja ne patsaat, huh hellettä! Kenellä on rahaa investoida 10 000 euroa johonkin patsaaseen? Meillä Suomessa ei nähdä vaivaa eikä tuhlata rahaa turhaan. Paras ympäristö on sellainen, joka ei herätä huomiota ja on helppo siivota.
Minusta Helsingistä tekee tympeän se kiire, millä ihmiset keskustassa kulkevat. Sehän on puolijuoksua.
Samoin puhetapa on töksähtävä ja nopea. Mä, mä, mä, mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös kävin pari vuotta sitten ja hämmästyin että miten väljää ja maaseutumainen miljöö. Lehmät vaan puuttui laitumelta.
Ja lehmie löytyy myös Haltialan maatilalta Pohjois-Helsingistä. Siellä ne laitumella ammuu.
Vierailija kirjoitti:
En ollut käynyt Helsingissä 20 vuoteen, eli minäkin viimeksi lapsena. Muualla olen matkustellut paljonkin. Odotin puheiden perusteella isoa kaupunkia, joten melko pettymys oli todeta Helsinki sotkuiseksi pikkupaikaksi. Keskustahan on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain Kuopiossa, ei siinä paljoa eroa ole jos vertaa johonkin oikeaan isoon eurooppalaiseen pääkaupunkiin! Joukkoliikenne kulkee pari kertaa tunnissa ja ratikat oli vanhoja ja raihnaisia, lähinnä tuli joku pienehkö puolalainen kaupunki mieleen.
Helsingissä on kolmea eri ratikkamallia, yksi niistä on vähän vanhan oloinen. Ehkä sunnuntaisin jossain ihan laidalla voi löytyä bussilinja, joka kulkee vaan kaks kertaa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Heh, nyt on "faktat" kohdillaan. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lehmie löytyy myös Haltialan maatilalta Pohjois-Helsingistä. Siellä ne laitumella ammuu.
Onko tää joku juttu, että lehmät pitää aina kirjoittaa jotenkin väärin?
Kyllä Helsinki on keskimääräisesti ruma kaupunki, jos vertaa sellaisiin Euroopan kaupunkeihin, joilla on pidempi historia ja jossa on ymmärretty keskeisillä paikoilla säilyttää vanhoja rakennuksia modernisten kuutioiden sijaan. Suomessa se on kuitenkin ylivoimaisesti kaunein kaupunki. Ainoa harmi on vain se, että kaupunki on rakennettu kapealle niemelle ja keskusta rajoittuu lähinnä Esplanadin pohjoiselle puolelle, etenkin Rautatieaseman ja Kampin ympäristöön, jolloin iso osa kauneinta Helsinkiä, eli eteläinen osa jää täysin turistien löytämättä.
Ei siis mikään ihme, jos turisteille jää kaupungista "ruma fiilis", kun liikutaan lähinnä Rautatientorin, Aleksin ja Kampin alueella.
Ihan tottahan se on, että etenkin maalaisten harrastama Helsinki-muu maa -vastakkainasettelu on todella typerää, eikä ole mistään kotoisin. Koko Suomi hyötyy siitä, että Helsinki menestyy ja kasvaa.
Itse syntyperäisenä helsinkiläisenä ja aina täällä asuneena viihdyn hyvin. Autan aina parhaani mukaan jos tarvitaan neuvoa.
Spurgut, kerjäläiset ym. ei haittaa. Kai sitä on tottunut kirjavaan väkeen niin että ei oikein noteeraa.
Asumisen kalleus on ainoa, mikä saattaa ajaa pois tulevaisuudessa, saa nähdä.
Helsinkiin muuttanut ne, jotka ei pärjää kilpailussa työpaikoista. Poikkeuksena ehkä toimittajat, taiteilijat ja muut erikoisalat
Kiva olisi itsekkin joskus piipahtaa. Olen käynyt vain Helsinki-Vantaalla.