Käytiin ensimmäistä kertaa Helsingissä viikonloppuna ja mielikuvani muuttui täysin!
Sanon siksi ensimmäistä kertaa kun joskus lapsena kävin mutta en siitä mitään muista.
Mutta reissun tulos oli erittäin positiivinen! Aina sanotaan että ovat koppavia ja ylimielisiä mutta en havainnut missään tälläistä? Ihmiset olivat ystävällisiä (PALJON ystävällisempiä kuin pienillä paikkakunnilla vieraillessa!!!) ja erittäin lämpimiä! Jalkauduimme paljon ja ajoittain eksyttiin joten neuvoa joutui kyselemään ja hyvä ettei ihan perille asti saatettu :D Tutkittiin keskustaa ja sen seutua, ullanlinnaa, töölöä, kaivopuistoa ymsyms, kirkkoja ja museoita ja raitiovaunuilla tehtiin kierroksia. Sitten sanotaan että RUMA kaupunki? Sehän oli pääasiassa todella kaunis ja vanha! Jotkut paikat vähän rumia esimerkiksi pasila mutta onhan noita kaikkialla. Tuntui että kaikkialta löytyy jotain nähtävää. Ja ihania kahviloita ja ravintoloita!
Kummallista että minäkin kuuluin helsinkivihaajiin ennen tätä...tietty miinuksia oli esim etten turistina osaa käyttää liikennettä ja joissain paikoissa juoppoja. Mutta eniten yllätti ihmisten ystävällisyys! Takuulla kesällä tullaan uudestaan kun ulkona on mukavampi olla!
Kommentit (71)
Minä en ole koskaan valittanut mistään tylyistä ihmisistä, asuinhan siellä itsekin 10 vuotta, enkä koskaan ollut tyly. Mutta on se rasittavaa kun esim. metrossa on kolmasosa ihmisistä jotain kylähulluja ja hissit on täynnä kusta, se haju alkaa ottaa kyllä oikeesti päähän pidemmän päälle. En ikinä muuttaisi Helsinkiin enää, silloin nuorena se oli jännää, mutta muutamassa vuodessa se meni kyllä yökötyksen puolelle. Lähimmällä bussipysäkillä ja oman talon hiekkalaatikolla huumepiikkejä tämän tästä ym. Ei todellakaan voinut lapsen kanssa siellä asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siellä mukava käydä on, mutta itse kuolisin siellä kyllä tylsyyteen pidemmän päälle.
Tarkoitin tällä sitä että kun on tottunut asumaan maaseudulla vapaana,niin Helsinkiin joutuminen olisi vähän sama kun villieläimen sulkeminen häkkiin.
Tämä on varmasti tottumiskysymys. Minusta tuntuu samalta joskus sukulaisten luona maalla. Johtuu varmasti siitä ettei mulla ole autoa. On kuin vankilassa jossain syrjäkylällä.
Vanha lausahdus pitää paikkansa. "Matkailu avartaa!" Aina voi oppia jotain uutta, jos vaan on itse valmis heittämään vanhat (ja vääristyneet) mielikuvat roskikseen.
mullakin alkoi heti mielenterveysongelmat poistumaan kun muutin pois Turusta, alkoi parempi henkinen ilmapiiri vaikken paljon liikukaan ulkona. Helsingissä kallion spugegin on parempi ystävä kuin normiturkulainen paskapää
Ystäväpariskunta ovat syntyperäisiä helsinkiläisiä useammassa polvessa. Tykästyivät Lontooseen ja ovat käyneetkin siellä usein. Kuten itsekin ja kyllä Lontoohan aivan ihana kaupunki, sieltä löytyy vaikka mitä ihanaa.
Näistä asioista juteltiin ja nämä kertoi, kun Lontoossa on sitä ja tätä. Ei Helsingissä vaan ole. Esim vanhoja jugend taloja eriväreissä. Ornamentteja ja muutenkin vanhaa koristeellista arkkitehtuuria.. Viheralueita, joissa voi käydä piknikillä extemporee!
Ihan vaan noi väitteet sai lentää mut persiilleen. Tekö stadilaiset, ette ole koskaan Mellunmäen ulkopuolella käyneet kuin siellä Lontoossa?
Yhä väittivät vastaan, ettei helsingissä vaan ole. Mieheni näytti ottamiaan kuvia noista tietyistä Eteläisen-Helsingin kohteista ja puu Käpylästä jne. Paljon oli myös graffiteja kuvaillut ja tiettyjä rantapaikkoja, joita Helsinki pursuaa kesäisin. Eivät uskoneet, että kuvat olivat Suomesta. Selvä. :D
Asumme pkseudun ulkopuolella, mutta työt on Helsingissä ja sitä kautta tuo pariskuntakin on tuttu. Yhä olen suu auki, ettei tunne kotikaupunkiaan tuon vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut käynyt Helsingissä 20 vuoteen, eli minäkin viimeksi lapsena. Muualla olen matkustellut paljonkin. Odotin puheiden perusteella isoa kaupunkia, joten melko pettymys oli todeta Helsinki sotkuiseksi pikkupaikaksi. Keskustahan on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain Kuopiossa, ei siinä paljoa eroa ole jos vertaa johonkin oikeaan isoon eurooppalaiseen pääkaupunkiin! Joukkoliikenne kulkee pari kertaa tunnissa ja ratikat oli vanhoja ja raihnaisia, lähinnä tuli joku pienehkö puolalainen kaupunki mieleen.
Heh, nyt on "faktat" kohdillaan. ;)
No montako kertaa tunnissa pääset vaikka Tampereelle joukkoliikenteella? Tai Ouluun? Nykyisessä 150 tuhannen asukkaan kaupungissa junat kaupunkien välillä kulkevat 4-6 kertaa tunnissa. Siihen nähden Helsingin tarjonta tuntuu järkyttävän huonolta.
Itse Helsingin keskusta on todella pieni, jossa on paljon työpaikkoja ja vähemmän asuntoja.
Helsinki itsessään onkin sitten valtavan laaja alue, pitkät etäisyydet. Suurin osa asuu muualla Helsingissä kuin siellä ytimessä. He asuvat omakotitaloissa, rivitaloissa ja kerrostaloissa eri kaupunginosissa, joissa taas työpaikkoja on paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Helsingistä tekee tympeän se kiire, millä ihmiset keskustassa kulkevat. Sehän on puolijuoksua.
Samoin puhetapa on töksähtävä ja nopea. Mä, mä, mä, mä.
Keskusta ja aseman seutu on läoikulkupaikka. Ihmiset ovat menossa ja tulossa, siitä syntyy kiireinen vaikutelma. Kannattaa lähteä asemalta. Kauemmaksi niin löytyy keskustastakin rauhallisia asunto katuja, jossa joku mummo kävelee kauppakassi kädessään. Kesällä kannattaa suunnata rantamaisemiin, niitä Stadissa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla välillä positiivistakin. Itsekin junantuomana olen viihtynyt äällä hyvin jo vuosikymmeniä. Ja autan aina kysyjää, jos vain pystyn.
Onko muuten junantuoma, jos on tullut Helsinkiin Espoosta?
Helsingissä on paljon hyvää, mutta kaupungin ihmispaljous on _mulle_ liikaa.
Miten voi olla ihminen, joka on käynyt Helsingissä viimeksi lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut käynyt Helsingissä 20 vuoteen, eli minäkin viimeksi lapsena. Muualla olen matkustellut paljonkin. Odotin puheiden perusteella isoa kaupunkia, joten melko pettymys oli todeta Helsinki sotkuiseksi pikkupaikaksi. Keskustahan on suunnilleen saman kokoinen kuin jossain Kuopiossa, ei siinä paljoa eroa ole jos vertaa johonkin oikeaan isoon eurooppalaiseen pääkaupunkiin! Joukkoliikenne kulkee pari kertaa tunnissa ja ratikat oli vanhoja ja raihnaisia, lähinnä tuli joku pienehkö puolalainen kaupunki mieleen.
Heh, nyt on "faktat" kohdillaan. ;)
No montako kertaa tunnissa pääset vaikka Tampereelle joukkoliikenteella? Tai Ouluun? Nykyisessä 150 tuhannen asukkaan kaupungissa junat kaupunkien välillä kulkevat 4-6 kertaa tunnissa. Siihen nähden Helsingin tarjonta tuntuu järkyttävän huonolta.
Meneehän Tampereelle busseja montakin kertaa tunnissa ja juna vähintään kahdesti. Ouluun myös.. tosin mä kuljen sinne lentämällä.
En ymmärrä miksi mun pitäisi minnekään päästä 4-6 kertaa tunnissa. Suomessa kuitenkin on asukkaita niin paljon vähemmän kuin monessa muussa maassa. Pitkän matkan joukkoliikenne ottaa sen huomioon, eikä pelkästään Helsingin asukaslukua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on myös ihmisiä, jotka ei ole käynyt Helsingissä kertaakaan tai edes Etelä-Suomessa. En ymmärrä miksi Helsingissä olisi pakko käydä, jos esim asut Oulussa tai Rovaniemellä, Inarista nyt puhumattakaan?
Helsinkiläinen
Omakin mielikuvani muuttui, kun viime kesänä otettiin kaverin kanssa spontaani viikon reissu, varattiin motellihuone joltain halvalta alueelta ja vietettiin päivät kymmenestä kymmeneen ympäriinsä reissaten. Silloin oli joku pokemontapahtuma, jonka perässä menimme.
Aiemmin olin käynyt vain ohjatuilla luokkaretkillä. Minulla oli kaupungista vähän sellainen kuva, että missään ei ole turvallista liikkua kaksin kaverin kanssa pimeän tullen tai että missään ei saa olla rauhassa. Sanottakoon, että kaverini on miespuolinen, muttei mitenkään erityisen maskuliininen. Olin 18v nainen.
Vietimme yhden alkuyön ihan keskustan tuntumassa leikkipuiston keinussa eväitä syöden, eikä ketään näkynyt missään. Itse asiassa puistoalueet olivat parempia kuin olin odottanut. Kukaan ei häiriköinyt minua kertaakaan, vaikka motellikin oli aika hämärällä alueella. Iltabusseissakaan ei ollut niin pelottavaa kuin olin kuvitellut. Narkkeja toki lojui ympäriinsä, ja satuimme kerran Kampin vessaan juuri kun yhden ruumista siivottiin vessasta pois, mutta suhtaudun elämän rujompiin puoliin lähinnä pienellä elämännälkäisellä mielenkiinnolla tyyliin "tällaistakin tapahtuu oikeasti, ajatella."
Ainoa vaikeus tälle juntille oli tajuta metroasemakartan logiikka ja se, kumman puoleiseen vaunuun pitää nousta jos haluaa paikkaan x, mutta senkin joku ohikulkija neuvoi ihan pyytämättäkin. :D
Aiemmin olen ollut sitä mieltä, etten ikinä asuisi helsingin lähelläkään vaan mieluummin vaikka menusin nöyränä sossun luukulle, mutta tuon reissun valossa voisin jopa muuttaa, jos sattuisin joskus esim työn perässä joutumaan.
Ens kerta tuu käymää metrolla kontulassa, etsi baari nimeltä kippari, kyllä yllätyt totaalisesti.
Itse asun Itä-Helsingissä ja käyn töissä Kaisaniemessä. En juuri vietä aikaa muuten keskustassa kuin työn kautta ja joskus harvoin kulttuuritapahtumissa tai ostoksilla.
Kotilähiössä on sitten kaikki muu eli luonto (metsät, hyvät lenkkimaastot, rannat, luonnonsuojelualueet), kiireettömyys, kaikki arjen palvelut, liikuntamahdollisuudet laidasta laitaan. Muutamia mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Ens kerta tuu käymää metrolla kontulassa, etsi baari nimeltä kippari, kyllä yllätyt totaalisesti.
Kippari on paras paikka. Nyt vaivaa flunssa, mutta muuten vois kävästä kun ihan naapurissa asun.
Nojaa. Jos asuisit täällä vuoden niin hymy hyytyis. Kyl mikä vaan paikka on mukava kun harvoin käy. Espookin
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtään hyvää syytä, miksi pitäisi käydä. Nyt kävin aikuisiällä kahdesti, enkä vieläkään keksi syitä...
Lehmät löytyvät Viikin kaupunginosasta ☺️