Miksi vähemmän kouluttautuneita pidetään tyhminä?
Siis virallisesti vähemmän opiskelleita. Aivan kuin ihminen ei voisi tietää ja taitaa muutenkin asioita, etenkin nykyään, kun verkosta löytää tietoa joka lähtöön.
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?
Kommentit (194)
Kun katselee tai lukee noita korkeakoulutettujen haastatteluita esim pressanvaalit niin yksi asia pistää silmään -tai korvaan. Hyvin usein toistuu -isi muoto. "Pitäisi/ tulisi /pitäisi olla /tulisi olla /pitäisi tehdä" jne , loputtomiin. Kuinka te jaksatte työtänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lentäjät ovat amiksia. en pitäisi heitä tyhmänä
En pitäisi myöskään erityisen älykkäinä. Keskivertoa.
No ei tietty tarvi olla Einstein jotta pystyy lentämään. Lentämään oppii toki kuka tahansa ja lupakirjankin saa jos on pinkka kunnossa mutta ihan noin yleisellä tasolla en sanoisi heitä vajakeiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletapa vähän kvanttikenttäteoriasta niin jutellaan siitä sitten
Hiton ääliö! Sekö susta tekee yleisesti fiksun jos tiedät nippelitietoa kvanttiteoriasta?
Kyllä tekee
Hei eikös vain akateemisilla pitänyt olla puutteelliset käytöstavat:)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta akateemisesti koulutettua, joilla on täydellisen puutteelliset käytöstavat.
Käytöstavat ja niiden osaaminen merkitsevät ainakin minulle paljon enemmän kuin esimerkiksi matemaattinen älykkyys ja kertovat ihmisen sivistyksen tasosta.
Kaikkea ei saa korkeakoulutuksellakaan.
Minusta vaikutat ikävän ylimieliseltä, sekin on sivustyksen puutetta nostaa itsensä jalustalle.
Akateemiset elävät usein omassa kuplassaan ja ovat juuri näitä jotka lyttäävät jotkut työt paskaduuneiksi.
Heillä on puuttellinen elämänkatsomus, jonka uskovat voivansa paikata kaiken maailman kvanttiteorioilla (pääset pian taas pätemään, kun tälläinen kouluttamaton moukka varmaankin kirjoitti tuon väärin).
Itse tylsistyisin kuoliaaksi noin ylimielisten ja vakavan oloisten ihmisten seurassa.
Sivistystä on olemassa niin erilaista.
Itse olen hyvä englannissa ja osaan kahta muuta vierasta kieltä, vaikka taustalla vain kesken jäänyt lukio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut erittäin koulutettuja ihmisiä, joille koko oma olemassaolo peilautuu ulkoisten tittelien ja saavutusten kautta. Hän ei voi mitenkään ymmärtää eikä siksi sietää, että elämänkoululaisen esimerkki esim selviytymisestä on yhtä arvokas kuin hänenkin.
Maisteria saattaa jopa vit"ttaa että jollakin on kyky empatiaan, ja uskallus kulkea ilman meikkiä. Maisterilla on kallis meikkivoide, mutta ihmiset juttelee mielummin sen rennon arpinaamaisen naisen kanssa. Julkipiereskellä tms ei tietenkään kenenkään tarvi, mutta suora asenne ja sisältörikas epätäydellisyyden sietäminen on jotain mitä sovinnaiseen lokerointiin kiintyneellä maisterilla ei ole ja se nyt vaan harmittaa.
Ja silloin voi ottaa ainoan työkalunsa eli päsmäröinnin ja vallankäytön, jolla voi omaa tyhjyyttään kompensoida.
Kaikki maisterit ei tietenkään ole typeriä, paitsi ne jotka vertailee, ymmärtämättä että luonnon monimuotoisuus toteutuu myös ihmisissä.Muotoilisin asian vähän toisin: jos työstä muodostuu ihmisen minä-kuva suurimmaksi osaksi ja se alkaa määrittämään ihmisen suhtautumista asioihin ja ihmisiin, niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä.
Voihan joku elää täysin lapsilleen tai työlleen tai puolisolleen. Mutta entä jos vammaudut etkä pysty tekemään rakastamaasi työtä. Tai lapset menehtyvät onnettomuudessa tai tekevät itsemurhan. Mitä jää jäljelle?
Esimerkki selviytymisestä jää. Resilienssi.
Kukaan meistä ei voi aivan satavarmasti tietää miten vaikka äkillisessä onnettomuustilanteissa reagoisi.
Apropoo, ennen joulua oli kiva uutinen jossa työmies oli pelastanut kaupunginjohtajan kun tämä meinasi tukehtua konvehtiin.
Maisterit käykööt yli opistonsa, paras koulu on elämäm koulu.
Vierailija kirjoitti:
Amis -89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä olen huomannut, että mulla ei ole puhuttavaa niiden kanssa jotka ei jatkaneet lukioon.
Jos on itse korkeakoulutettu ja toinen on käynyt jonkun ammattikoulun, siinä joutuu jatkuvasti miettimään, ettei käytä sanoja joita toinen ei ymmärrä, ei puhu asioista jotka menee kuulijalta yli eikä auta armias heitä ajatuksissaan mitään vieraskielistä termiä, jota ei just nyt jaksa suomentaa.Tätähän pidetään hienosteluna, vaikka se ei ole. Myös maailmankuva on jäykkä, kapea, kiinnostuksen kohteet eri, jos koulut ja kaikki mitä siinä tulee mukana jäi kokematta.
Tästä säännöstä on toki poikkeuksia.
Mutta näin olen surukseni huomannut. Ei toimi.Laita esimerkki sanoista joita käytät päivittäin, joita en amiksen käyneenä ymmärrä.
Otan haasteen vastaan:)Miksi moiseen vaivautuisin?
Jotta huomaisit olevasi väärässä ja omaavasi itse kapean ja rajoittuneen katsantokannan. Sivistystä ja älykkyyden osoitus on osata käyttää asioista suonmenkielisiä termejä jos ei alan ammattilaisten tms kanssa keskustele eli käyttää sellaista kieltä joka sopii kyseessä olevaan kontekstiin, voidaan kutsua myös tilannetajuksi.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiton ääliö! Sekö susta tekee yleisesti fiksun jos tiedät nippelitietoa kvanttiteoriasta?
Kyllä tekee
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta akateemisesti koulutettua, joilla on täydellisen puutteelliset käytöstavat.
Käytöstavat ja niiden osaaminen merkitsevät ainakin minulle paljon enemmän kuin esimerkiksi matemaattinen älykkyys ja kertovat ihmisen sivistyksen tasosta.
Kaikkea ei saa korkeakoulutuksellakaan.Minusta vaikutat ikävän ylimieliseltä, sekin on sivustyksen puutetta nostaa itsensä jalustalle.
Akateemiset elävät usein omassa kuplassaan ja ovat juuri näitä jotka lyttäävät jotkut työt paskaduuneiksi.
Heillä on puuttellinen elämänkatsomus, jonka uskovat voivansa paikata kaiken maailman kvanttiteorioilla (pääset pian taas pätemään, kun tälläinen kouluttamaton moukka varmaankin kirjoitti tuon väärin).Itse tylsistyisin kuoliaaksi noin ylimielisten ja vakavan oloisten ihmisten seurassa.
Itse olen hyvä englannissa ja osaan kahta muuta vierasta kieltä, vaikka taustalla vain kesken jäänyt lukio.
En ymmärrä miksi vastaat ko kommentoijalle noin. Luitko mitä hän sanoi?
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on paljon lahjakkaita ihmisiä, joista ei koskaan tule mitään. Vaikka pärjäisivät useallakin alalla.
Juuri näin, mutta tämän ymmärtäminen edellyttäisi juuri sitä poikkitieteellistä elämänkoululaisuutta, jota ei arvosteta.
Menestykseen vaikuttavia tekijöitä on niin monia. Tärkeintä ehkä on vahva itsetunto, jonka avulla selviää läpi esteiden ja luotisateen.
Vierailija kirjoitti:
Amis -89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä olen huomannut, että mulla ei ole puhuttavaa niiden kanssa jotka ei jatkaneet lukioon.
Jos on itse korkeakoulutettu ja toinen on käynyt jonkun ammattikoulun, siinä joutuu jatkuvasti miettimään, ettei käytä sanoja joita toinen ei ymmärrä, ei puhu asioista jotka menee kuulijalta yli eikä auta armias heitä ajatuksissaan mitään vieraskielistä termiä, jota ei just nyt jaksa suomentaa.Tätähän pidetään hienosteluna, vaikka se ei ole. Myös maailmankuva on jäykkä, kapea, kiinnostuksen kohteet eri, jos koulut ja kaikki mitä siinä tulee mukana jäi kokematta.
Mutta näin olen surukseni huomannut. Ei toimi.Laita esimerkki sanoista joita käytät päivittäin, joita en amiksen käyneenä ymmärrä.
trollolloo..kakkapylly kiinni jäit:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tekee
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea ei saa korkeakoulutuksellakaan.Minusta vaikutat ikävän ylimieliseltä, sekin on sivustyksen puutetta nostaa itsensä jalustalle.
Heillä on puuttellinen elämänkatsomus, jonka uskovat voivansa paikata kaiken maailman kvanttiteorioilla (pääset pian taas pätemään, kun tälläinen kouluttamaton moukka varmaankin kirjoitti tuon väärin).Itse tylsistyisin kuoliaaksi noin ylimielisten ja vakavan oloisten ihmisten seurassa.
Itse olen hyvä englannissa ja osaan kahta muuta vierasta kieltä, vaikka taustalla vain kesken jäänyt lukio.En ymmärrä miksi vastaat ko kommentoijalle noin. Luitko mitä hän sanoi?
oisko suurinpiirtein noin:Hiton ääliö! Sekö susta tekee yleisesti fiksun jos tiedät nippelitietoa kvanttiteoriasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on paljon lahjakkaita ihmisiä, joista ei koskaan tule mitään. Vaikka pärjäisivät useallakin alalla.
Juuri näin, mutta tämän ymmärtäminen edellyttäisi juuri sitä poikkitieteellistä elämänkoululaisuutta, jota ei arvosteta.
Menestykseen vaikuttavia tekijöitä on niin monia. Tärkeintä ehkä on vahva itsetunto, jonka avulla selviää läpi esteiden ja luotisateen.
Onko isis taistelijolla vahva luonne...tarkoitit kai uskoa...ALLAH on suurin
saku40 kirjoitti:
Ihmisestä ei voi tietää, siis yksilönä. Mutta ryhmänä äo korreloi hyvin koulutuksen kanssa sinne 125 paikkeille, sen jälkeen alkaa tulla ongelmia korkean äon takia. Esim. nerot ja korkeammat putoavat hyvinkin helposti pois yhteiskunnasta.
Joo, tuon yli on kompensoitava muiden tyhmyyttä esim. keskikaljalla, jotta pääsee ikään kuin samalle tasolle. Joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Maisterit käykööt yli opistonsa, paras koulu on elämäm koulu.[/quote
Missä opit lukemaan ja kirjoittamaan?:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestykseen vaikuttavia tekijöitä on niin monia. Tärkeintä ehkä on vahva itsetunto, jonka avulla selviää läpi esteiden ja luotisateen.Onko isis taistelijolla vahva luonne...tarkoitit kai uskoa...ALLAH on suurin
Oletko juossut luotisateessa...oletko isis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amis -89 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olisi voinut vastata ...jos ei olisi TROLLIPEIKKO...kiitos fiksusta vastauksesta
Jotta huomaisit olevasi väärässä ja omaavasi itse kapean ja rajoittuneen katsantokannan. Sivistystä ja älykkyyden osoitus on osata käyttää asioista suonmenkielisiä termejä jos ei alan ammattilaisten tms kanssa keskustele eli käyttää sellaista kieltä joka sopii kyseessä olevaan kontekstiin, voidaan kutsua myös tilannetajuksi.
T: Eri
Vierailija kirjoitti:
Kun katselee tai lukee noita korkeakoulutettujen haastatteluita esim pressanvaalit niin yksi asia pistää silmään -tai korvaan. Hyvin usein toistuu -isi muoto. "Pitäisi/ tulisi /pitäisi olla /tulisi olla /pitäisi tehdä" jne , loputtomiin. Kuinka te jaksatte työtänne?
Hyvä huomio. Kirjassa missä neuvottiin narsistien kanssa selviytymistä, oli kehoitus käyttää juuri tuota (konditionaalia) ettei ehdostusta voi kääntää kenenkään persoonan syyksi ja niin se antaa turvallisemman tavan käännellä aihetta ja ilmaista mielipiteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut erittäin koulutettuja ihmisiä, joille koko oma olemassaolo peilautuu ulkoisten tittelien ja saavutusten kautta. Hän ei voi mitenkään ymmärtää eikä siksi sietää, että elämänkoululaisen esimerkki esim selviytymisestä on yhtä arvokas kuin hänenkin.
Maisteria saattaa jopa vit"ttaa että jollakin on kyky empatiaan, ja uskallus kulkea ilman meikkiä. Maisterilla on kallis meikkivoide, mutta ihmiset juttelee mielummin sen rennon arpinaamaisen naisen kanssa. Julkipiereskellä tms ei tietenkään kenenkään tarvi, mutta suora asenne ja sisältörikas epätäydellisyyden sietäminen on jotain mitä sovinnaiseen lokerointiin kiintyneellä maisterilla ei ole ja se nyt vaan harmittaa.
Ja silloin voi ottaa ainoan työkalunsa eli päsmäröinnin ja vallankäytön, jolla voi omaa tyhjyyttään kompensoida.
Kaikki maisterit ei tietenkään ole typeriä, paitsi ne jotka vertailee, ymmärtämättä että luonnon monimuotoisuus toteutuu myös ihmisissä.Muotoilisin asian vähän toisin: jos työstä muodostuu ihmisen minä-kuva suurimmaksi osaksi ja se alkaa määrittämään ihmisen suhtautumista asioihin ja ihmisiin, niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä.
Voihan joku elää täysin lapsilleen tai työlleen tai puolisolleen. Mutta entä jos vammaudut etkä pysty tekemään rakastamaasi työtä. Tai lapset menehtyvät onnettomuudessa tai tekevät itsemurhan. Mitä jää jäljelle?
Ei tämä asia muutu mitenkään:
Maisteria saattaa jopa vit"ttaa että jollakin on kyky empatiaan, ja uskallus kulkea ilman meikkiä. Maisterilla on kallis meikkivoide, mutta ihmiset juttelee mielummin sen rennon arpinaamaisen naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on sinulle älykkyyden mitta? Kannustaisin hieman tutustumaan muihin ihmisiin ja maailmaan.
Ei vaan se oli kommenttina nykypäivän "miks opiskella ku aina voi kattoo netistä"-höpötykseen. Eli saako kotona googlettelemalla samanlaista osaamista ja ymmärrystä esim. kvanttikenttäteorista kuin sitä pääaineena lukemalla?
Netissä on paljon tietoa, johon googlettamalla ei pääse. Korkeammin koulutetut tietävät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterit käykööt yli opistonsa, paras koulu on elämäm koulu.[/quote
Missä opit lukemaan ja kirjoittamaan?:)
Elämäm koulun professori opetti
arpinen naama ja rento luonne