Miksi vähemmän kouluttautuneita pidetään tyhminä?
Siis virallisesti vähemmän opiskelleita. Aivan kuin ihminen ei voisi tietää ja taitaa muutenkin asioita, etenkin nykyään, kun verkosta löytää tietoa joka lähtöön.
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yliopistoihin päästäkseen ei tarvitse edes olla mikään erityisen älykäs, sinne pääsee ne pissisMimmut ihan samaan syssyyn, jos jaksaa lukea pääsykokeisiin. Eri asia toki miten yo-arvosanauudistus sekoittaa tätä pakkaa.
Itse aiheeseen taas, ero tulee vertaisarvioinnista ja sen puutteesta. Yhteisössä ja asiantuntijan opilla kehitetty asiantuntemus on vertaisarvioitua, eli näin ollen kyse ei ole mistä tahansa mahdollisesti feikistä materiaalista. Netissä et saa samaa varmistettua vertaisarvioitua tavaraa läheskään aina.
Todella rasittavaa, että aina tuo ensimmäiseksi mainittu esimerkki tyhmästä ihmisestä joka ei ansaitsisi olla yliopistossa on naisellinen nainen. Vaikka itse haisaappainen meikitön kuvatus olenkin, masentaa nättien puolesta että kaikille edustavat tyhmää stereotyyppiä. Voitaisko tää jo lopettaa?
Itse opiskelen melko vaativaa alaa jolle on sisäänottoon nähden yli kymmenkertainen tunku. Suunnilleen puolet on naisia, enimmäkseen hyvännäköisiä ja laittautuneita, ja ovat lähes poikkeuksetta todella päteviä alallaan mutta lisäksi sosiaalisesti. Mistä se ulkonäköön panostaminen kertookin. Muitten "eliittialojen" opiskelijoita tulee nähtyä paljon yhteisillä kursseilla tai kun niitä hyväveliverkostoja opiskeluaikana rakennetaan, ja ihan sama tilanne sielläkin, puolet tai reilusti yli puolet kauniita laittautuneita fiksuja naisia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta akateemisesti koulutettua, joilla on täydellisen puutteelliset käytöstavat.
Käytöstavat ja niiden osaaminen merkitsevät ainakin minulle paljon enemmän kuin esimerkiksi matemaattinen älykkyys ja kertovat ihmisen sivistyksen tasosta.
Kaikkea ei saa korkeakoulutuksellakaan.
Hmmmm....kerro esimerkki miten tämä on ilmennyt...edes YKSI ...
ESIM AKATEEMIKKO MENI KAUPAN KASSALLE..........
ESIM AKATEEMIKKO SOITTI VEROVIRASTOON
ESIM AKATEEMIKKO VEI SINUT SOKKOTREFFEILLE......
Ei se mun mielestä niin mene.
Monesta ryhmästä löytyy niitä muita tyhmäksi alentavia. Se ei mielestäni ole alkuunkaan fiksun merkki.
Menee maku heti johonkin ihmiseen, joka koittaa pönkittää itseään haukkumalla jotakin muuta esim. bimboksi.
Mielestäni kukaan fiksu ei hauku esim. J. Tukiaista, koska ymmärtää alkoholismin olevan vakava sairaus ja siihen tarvitaan oikeanlaista hoitoa...
Mutta alkukantaisuuteen taipuvaiset ihmiset tarvitsevat jonkun sylkykupin ja pilkkaavat siksikin joitakin heikommassa asemassa olevia lajitovereitaan. Älykästä se ei ole, vaikka joku niin ajatteleekin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän monta akateemisesti koulutettua, joilla on täydellisen puutteelliset käytöstavat.
Käytöstavat ja niiden osaaminen merkitsevät ainakin minulle paljon enemmän kuin esimerkiksi matemaattinen älykkyys ja kertovat ihmisen sivistyksen tasosta.
Kaikkea ei saa korkeakoulutuksellakaan.
mitä ? oletko vähemmän koulutettu?
Pidetäänkö sinua .....nä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden alan huippuunsa opiskellut voi olla muuten ns. tynnyrissä kasvanut urpo.
Sattumoisin kukaan ei tunne ketään tällaista. Kouluttamattomien tyhmyydestä taas aika monella on kokemusta.
Ja juu, tiedän tasan kaksi erittäin älykästä peruskoulupohjalle jäänyttä, mutta ovat kyllä todella harvinaisia poikkeuksia.
Minä tunnen. Valitse randomilla diplomi-insinööri ja suunnilleen puolet ajasta se on helvetinmoinen juntti, täysin vailla käytöstapoja, alkeellisintakaan sosiaalista kyvykkyyttä, luottaa niin sokeasti itseensä että tuo on sen menestyksessä merkittävä haitta (esim. haluaa sijoittaa säästönsä itse), ja ihan vilpittömästi uskoo että kaikki muut akateemiset alat kuin omansa ja lähisukuiset ovat huuhaata. Tuo jos mikä on tyhmää ja sivistymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Monesta ryhmästä löytyy niitä muita tyhmäksi alentavia. Se ei mielestäni ole alkuunkaan fiksun merkki.
Menee maku heti johonkin ihmiseen, joka koittaa pönkittää itseään haukkumalla jotakin muuta esim. bimboksi.
Mielestäni kukaan fiksu ei hauku esim. J. Tukiaista, koska ymmärtää alkoholismin olevan vakava sairaus ja siihen tarvitaan oikeanlaista hoitoa...
Mutta alkukantaisuuteen taipuvaiset ihmiset tarvitsevat jonkun sylkykupin ja pilkkaavat siksikin joitakin heikommassa asemassa olevia lajitovereitaan. Älykästä se ei ole, vaikka joku niin ajatteleekin.
J tukiainen on 5 LAUDATURIN YLIOPPILAS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumoisin kukaan ei tunne ketään tällaista. Kouluttamattomien tyhmyydestä taas aika monella on kokemusta.
Ja juu, tiedän tasan kaksi erittäin älykästä peruskoulupohjalle jäänyttä, mutta ovat kyllä todella harvinaisia poikkeuksia.Minä tunnen. Valitse randomilla diplomi-insinööri ja suunnilleen puolet ajasta se on helvetinmoinen juntti, täysin vailla käytöstapoja, alkeellisintakaan sosiaalista kyvykkyyttä, luottaa niin sokeasti itseensä että tuo on sen menestyksessä merkittävä haitta (esim. haluaa sijoittaa säästönsä itse), ja ihan vilpittömästi uskoo että kaikki muut akateemiset alat kuin omansa ja lähisukuiset ovat huuhaata. Tuo jos mikä on tyhmää ja sivistymätöntä.
Wow tunnet yhden tiplomi insinöörin...eikö se halunnu panna sua kun olit laittanut feikkikuvan itsestäsi tinderiin
KAKKAPYLLY kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän on fiksu nainen, mutta moni ei sitä tiedä, koska alkoholismi saa aikaansa ties mitä ilmiöitä.
Ihmiset ovat julmia.
Kuten sanoin kukaan fiksu ei hauku toista tuntematta toista.
Viestissäni ei haukuttu J Tukiaista millään tavalla. Tuotiin esille vain kuinka julmia jotkut ovat häntä kohtaan ja nämä julmat ovat typeriä.
Tiedonintressi (teoria) selittänee sen.
Käytännössähän se menee niin, että mitä korkeammin koulutettu, sitä enemmän muiden ajatuksia on itseensä siirtänyt ja kyky ajatella laatikon ulkopuolelta vähenee.
Yleinen koulutustason nousu ei ole lisännyt viisautta ja näyttäisi siltä, ettei oikein älykkyyttäkään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on paljon lahjakkaita ihmisiä, joista ei koskaan tule mitään. Vaikka pärjäisivät useallakin alalla.
Vastaavasti on lahjattomia jotka onnistuu menestymään loistavasti elämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on paljon lahjakkaita ihmisiä, joista ei koskaan tule mitään. Vaikka pärjäisivät useallakin alalla.
LAITA YKSI ESIMERKKI LAHJATTOMASTA JOKA ON MENESTYNYT :::VAIN YKSI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mette sinäkö se siellä kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
KAKKAPYLLY kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän on fiksu nainen, mutta moni ei sitä tiedä, koska alkoholismi saa aikaansa ties mitä ilmiöitä.
Ihmiset ovat julmia.
Kuten sanoin kukaan fiksu ei hauku toista tuntematta toista.
Viestissäni ei haukuttu J Tukiaista millään tavalla. Tuotiin esille vain kuinka julmia jotkut ovat häntä kohtaan ja nämä julmat ovat typeriä.
Johanna sinäkö se siellä kirjoittelet...?
Vierailija kirjoitti:
Siis virallisesti vähemmän opiskelleita. Aivan kuin ihminen ei voisi tietää ja taitaa muutenkin asioita, etenkin nykyään, kun verkosta löytää tietoa joka lähtöön.
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?
Jos katsotaan keskiarvoja niin kyllä! Poikkeuksia toki löytyy molemmista ryhmistä, mutta kyllä sen huomaa että älykäskin amislainen on lopulta vaan amislainen. Jossain vaiheessa yksinkertaisuus vaan aina hyppää silmille.
Olen tavannut erittäin koulutettuja ihmisiä, joille koko oma olemassaolo peilautuu ulkoisten tittelien ja saavutusten kautta. Hän ei voi mitenkään ymmärtää eikä siksi sietää, että elämänkoululaisen esimerkki esim selviytymisestä on yhtä arvokas kuin hänenkin.
Maisteria saattaa jopa vit"ttaa että jollakin on kyky empatiaan, ja uskallus kulkea ilman meikkiä. Maisterilla on kallis meikkivoide, mutta ihmiset juttelee mielummin sen rennon arpinaamaisen naisen kanssa. Julkipiereskellä tms ei tietenkään kenenkään tarvi, mutta suora asenne ja sisältörikas epätäydellisyyden sietäminen on jotain mitä sovinnaiseen lokerointiin kiintyneellä maisterilla ei ole ja se nyt vaan harmittaa.
Ja silloin voi ottaa ainoan työkalunsa eli päsmäröinnin ja vallankäytön, jolla voi omaa tyhjyyttään kompensoida.
Kaikki maisterit ei tietenkään ole typeriä, paitsi ne jotka vertailee, ymmärtämättä että luonnon monimuotoisuus toteutuu myös ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?Jos katsotaan keskiarvoja niin kyllä! Poikkeuksia toki löytyy molemmista ryhmistä, mutta kyllä sen huomaa että älykäskin amislainen on lopulta vaan amislainen. Jossain vaiheessa yksinkertaisuus vaan aina hyppää silmille.
Tunnen amislaisen ,joka kouluttautoi 40 kymppisenä filosofian tohtoriksi.Nyt vaki työpaikka...mutta myönnetään et on ainoo jonka tunnen...Hämmästyttävää että keskenkertaisella älylläni ystävä piiriini kuuluu sekä duunareita että akateemisia ihmisiä. Musamaku yhdistää...EIKÄ OO CHEEK
Vierailija kirjoitti:
lentäjät ovat amiksia. en pitäisi heitä tyhmänä
En pitäisi myöskään erityisen älykkäinä. Keskivertoa.
Akateemisesti koulutetulla voi olla valtavasti tietoa, mutta hän ei taida käytännön asioita. Oman osmoosinsa, pystyssäpysymisensä takia hänen täytyy kuvitella olevansa arvokkaampi, vaikkei osaisi edes kotiaan siivota. Se että ei ehdi, on eri asia kuin ettei osaa.
Mitä "älykäs' tekee älyllä jos pitää kaikkeen pyytää muiden apua?
Elämä on kuitenkin käytäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juu, tiedän tasan kaksi erittäin älykästä peruskoulupohjalle jäänyttä, mutta ovat kyllä todella harvinaisia poikkeuksia.Minä tunnen. Valitse randomilla diplomi-insinööri ja suunnilleen puolet ajasta se on helvetinmoinen juntti, täysin vailla käytöstapoja, alkeellisintakaan sosiaalista kyvykkyyttä, luottaa niin sokeasti itseensä että tuo on sen menestyksessä merkittävä haitta (esim. haluaa sijoittaa säästönsä itse), ja ihan vilpittömästi uskoo että kaikki muut akateemiset alat kuin omansa ja lähisukuiset ovat huuhaata. Tuo jos mikä on tyhmää ja sivistymätöntä.
Wow tunnet yhden tiplomi insinöörin...eikö se halunnu panna sua kun olit laittanut feikkikuvan itsestäsi tinderiin
No vähän useampia kuin yksi on elämässä tullut vastaan kun itsekin pian sellaiseksi valmistun. Varmaan sadoissa mennään tällä hetkellä. Aika nopeasti sen huomaa ihmisestä millä tasolla tunneäly on ja mitä yleisesti ajattelee toisista, onko valmis ottamaan uutta tietoa vastaan toisilta. Ja usein ilmoittavat nopeasti myös halveksuntansa huuhaata kohtaan.
Näytä minulle ihminen joka on saanut valita vanhempansa.
LISÄÄNTYMINENLUVAN VARAISEKSI:::LUONNOT KARSINTA EI ENÄÄ TOIMI