Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vähemmän kouluttautuneita pidetään tyhminä?

Vierailija
23.01.2018 |

Siis virallisesti vähemmän opiskelleita. Aivan kuin ihminen ei voisi tietää ja taitaa muutenkin asioita, etenkin nykyään, kun verkosta löytää tietoa joka lähtöön.
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?

Kommentit (194)

Vierailija
41/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viitsikö puhua puuta heinää.

Kyllä nykyään yliopistoon valikoituu suurin osa älykkäistä ja lukioon lähes kaikki.

Ennen vanhaan työläisissä oli paljon älykkäitä, joilla ei vaan ollut varaa kouluttautua.

Jos luette noita älykkyystytkimuksia, niin siellä on, mihin opintotasoon milläkin älykkyydellä pystyy.

Vierailija
42/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti älykäs jos ei nykypäivänä Suomessa kouluttaudu, vaikka koulut on maksuttomia ja opiskelusta jopa saa rahaa? Miksi jättäytyä hanttihommiin jos kykyä olisi enempäänkin?

No, mun piti päästä äkkiä töihin. Tein asiat siihen perinteiseen putkeen verrattuna väärässä järjestyksessä eli perustin ensin perheen ja maksoin asuntolainan pois lasta kasvatellessa. Sen jälkeen yliopistoon. Olen nyt valmistumassa, vielä alle nelikymppisenä, ja se vanha siivousalan ammatti on plan b:nä, mikäli jatko-opintopaikkaa ei heltiä.

En tajua: valmistut yliopistosta kohta ja jos et saa jatko-opiskelupaikkaa, alat siivoojaksi

:) Ei minusta ole virkanaiseksi. Olen jo kokeillut ammatin ja työn, jota tehdään vain rahan takia, ja se ei kantanut kovin pitkälle. Nyt olen puhtaasti mielenkiinnosta opiskeltavaa alaa kohtaan liikkeellä (ja olen siinä varsin hyvä, vaikka itse sanonkin), joten katsotaan, mihin tie vie. Olen säilyttänyt (edelleen vapailla...) vanhan työpaikkani, joka ei ole alan huomioon ottaen lainkaan huonoimmasta päästä. Jos on pakko, palaan sinne (tai johonkin vastaavaan) 50% työajalla tai keikkalaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt viitsikö puhua puuta heinää.

Kyllä nykyään yliopistoon valikoituu suurin osa älykkäistä ja lukioon lähes kaikki.

Ennen vanhaan työläisissä oli paljon älykkäitä, joilla ei vaan ollut varaa kouluttautua.

Jos luette noita älykkyystytkimuksia, niin siellä on, mihin opintotasoon milläkin älykkyydellä pystyy.

Ei ole mitään tuollaisia älykkyystutkimuksia olemassakaan:) Olen itse korkeakouluttautunut eivätkä opiskelijat yliopistossa ole todellakaan samalla viivalla älykkyyden suhteen. Monet kouluttamattomat ovat onnistuneet elämässään paljon paremmin.

Tykkään tästä omaan lähipiiriini kuuluvasta esimerkistä jossa koko peruskoulun kutosen keskiarvolla läpikäynyt lähes lukutaidoton serkkuni meni suoraan peruskoulusta raksoille hanttihommiin. Parin vuoen päästä oli sen verran saanut rahaa kasaan että pystyi ostamaan tontin keskisuuresta kaupungista. Talon rakennusta varten piti ottaa pikkuisen lainaa, muutama kymppitonni. Hän rakensi talon ihan itse ja siinä samalla kävi edelleen muillakin raksoilla hankkimassa ruokarahaa ja lainanlyhennyksiä. Pienelle perheelle sopivan kokoinen talo rakentui nopeasti omin käsin, tuttu sähkäri ja putkimies tekivät hommat lähes ilmaiseksi koska serkkuni auttoi heidän projekteissaan vastaavatsi ja,tuttu, kaupungissa hyvin tunnettu kovan rahan kirvesmies arvioi rakennuksen erinomaiseksi. Serkkuni asui siinä hetken yksikseen ja myi sitten pois. Yhtäkkiä hällä oli lainaton elämä ja pankkitilillä n. 100 000 euroa ja hän oli 21 -vuotias. Hän siis aloitti työelämän samantien kun peruskoulu loppui ja asui vanhempiensa luona ennen kuin eka oma talo valmistui. Tuosta on jo aikaa 20 vuotta ja serkkuni on taloja rakentamalla jo aikaa sitten tehnyt ensimmäisen miljoonansa. Velattomana. Jokainen talo on ollut entistä isompi ja ehompi. Nykyään hän asuu itse rakentamassaan melko pienessä talossa perheensä kanssa ja on onnellinen. Tekee hommia silloin tällöin jotta rahantulo jatkuu mutta ei ole lainoja eikä huolenhäivää. 

Hänen isoveljensä taasen aikanaan lähti opiskelemaan oikeustieteelliseen ja jatkoi vielä sen jälkeen ekonomiksi eikä ole koskaan aikuiselämänsä aikana ollut velaton. Viime vuosina ei ole riittänyt töitä kun muutama vuosi meni enemmän juhliessa ja alkoholi astui kuviin täpäkämmin jossain vaiheessa. Perhe on hänelläkin mutta surkeasti on asiat ja kaikki hienot velaksi ostetut jutut yksi toisensa jälkeen menetetyt.

Olen läheinen heidän kumpaisenkin kanssa mutta ajattelin jo kakarana että vanhempi veljeksistä ei ollut kovin älykäs, mukava kyllä, suuret jutut ja pienet teot, laiskakin vaikka sukulaisaikuisten mielestä tulevaisuuden suuri nimi kun taas nuorempi oli aina harkitsevaisempi lapsenakin ja osasi hoitaa tilanteen kuin tilanteen kotiin. Häntä pidettiin aikuisten puolelta kunnianhimottomana ja ehkä vähän myös yksinkertaisena. Ja minähän olin vaan tyttö, tunnollinen puurtaja tietenkin joka menee yliopistoon ja tapaa siellä jonkun kivan menestyjän:DDDD

"Ei tuosta meidän Matista mitään tuu kun ei koulu maistu mutta kova on töitä tekemään, Ilkka taasen on jo puhunut oikeustieteellisestä ja kova kunnianhimo on menestyä, älykäs poika"  Nimet muutettu, muuten sisältö sanasta sanaan totta, sukujuhlista otetulta videolta 90- luvun alusta, puhujana poikien äiti:)

Vierailija
44/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 korjaa että 100 000 markkaa, ei euroja:) 

Vierailija
45/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä vähemmän kouluttautuneita tyhminä.

Siinä vaiheessa, kun tavallinen tallaaja avaa suunsa ja liittyy keskusteluun selviää, onko kyseessä tyhmä vai viisas.

Vierailija
46/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti älykäs jos ei nykypäivänä Suomessa kouluttaudu, vaikka koulut on maksuttomia ja opiskelusta jopa saa rahaa? Miksi jättäytyä hanttihommiin jos kykyä olisi enempäänkin?

Kaikki eivät välttämättä heti löydä omaa alaansa tai siis ehkä koskaan... Sitten on niitä jotka pitävät välivuosia rahan tarpeessa tai kokeillakseen jotain ja huomaavat -hups -5-10 vuotta on mennyt.

Tai sitten on lapset, eli jäädäännkin kotiäidiksi, joista toiset raatavat(?) samalla opiskellen kuitenkaan koskaan työtä tekemättä ja toiset "vaan" ovat kotiäitejä.

Vierailija
47/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suomalaisen perus yleiskäsityksen kaavio:

Peruskoulu = kaikki samalla viivalla

Lukio = älykäs

Amis = tyhmä

Yliopisto = huippuälykäs

Ammattikorkea = hintti

Sanoisin näin:

PK: vaihtuvuutta

Lukio: normaali älykkyys,vaihtuvuutta (korkeampaan)

Amis: vaihtuvuutta

AMK: normaali älykkyys tai korkeampi

Kandi tai maisteri: sama

Lisensiaatti tai tohtori: korkeampi ÄO

Vierailija
48/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työ tekijäänsä opettaa"

Eli käytännön kautta. Ei ne esi-isämme ja -äitimmekään kaikkea kerralla tienneet. Ei se kouluttautumattomuus tee ihmistä tyhmäksi. Esi-isätkin oppivat yrityksen ja erehdyksen kautta sekä tarkkailemalla ja hoksaamalla.

Tästä syystä sanoisin että elämämkoululaisuuskaan ei ole aina paha juttu.

Vierailija
49/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ja menestys elämässä eivät valitettavasti aina kulje käsi kädessä. Älykäs voi syrjäytyä siinä missä tyhmäkin. Älykkäällä voi olla myös oma käsityksensä menestyksestä. Älykäs ei välttämättä näe mitään hienoa ja tavoiteltavaa noissa menestyneissä ja heidän elämässään. Kaikki älykkäät eivät myöskään ole kiinnostuneita olemaan osa tätä oravanpyörää (tämä siis sille joka ihmetteli eikö olisi älykkäämpää opiskella, että saa RAHAA).

Vierailija
50/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha. Raha määrää kuinka pitkälle voi kouluttautua. Valtion takaaman opintolainan saa vain kerran, moni käyttääsen elämiseen toisen asteen opintojen aikana. Monellakaan ei ole lukiota lähinaapurissa, vaan voi joutua lähteä opiskelemaan satojen kilsojen päähän. Sitten jatko-opintoihin ei enään olekkaan varaa (siis perus elämiseen sen aikana).

Tuossa on niin paljon puppua, että en jaksa edes luetella.

Mulla ainakin raha on yksi syy. Maksan vieläkin opintolainaa pois ja harkitsen lisäopintoja vasta sitten, kun se on kokonaan maksettu. Toki tähän väliin mahtuu myös yksi väärän opiskelualan keskeytys ja lievää masennusta. Kun sain töitä, ajattelin niitä tehdä, koska työkokemus on nykyään niin tärkeää.

Tämä saattaa erottaa minut fiksuista, ehkä he eivät tee vääriä valintoja tai masennu.

Vierailija
51/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin pitää määritellä, mitä on älykkyys. Usein sillä tarkoitetaan loogista päättelykykyä, jota mitataan äo-testeillä. Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus, kylmäpäisyys tai ahkeruus. Menestys (ammatillinen) elämässä ei ole aukoton todiste älykkyydestä, vaikkakin tilastollisesti älykkäät menestyvät paremmin, ovat terveempiä jne. Tunnen ihmisiä, joilla ei ole juurikaan loogista päättelykykyä, eivätkä he selviäisi IKINÄ yliopisto- tai edes lukio-opinnoista. Tunnen hyvin älykkäitä ihmisiä, jotka ovat kouluttamattomia alisuoriutujia ja joiden menestyksen esteenä on puutteellinen elämänhallinta, huono itsetunto, perhetausta, sairaudet, pessimistinen luonteenlaatu, päihderiippuvuudet... Ja suurin osa korkeakoulutetuista onkin sitten tavallisen älykkäitä, tavallisen tunnollisia ja kunnianhimoisia talliaisia. Näistä ne, joita ei viisaudella ole siunattu, saattavat kuvitella olevansa automaattisesti parempia ja älykkäämpiä kuin vähemmän koulutetut. Itse teen siivoojan työtä ja opiskelen samalla yliopistossa. Töissä harva tietää koulutuksestani. Olen useamman kerran nähnyt, miten jonkun amk-koulutuksen saaneen leuka loksahtaa, kun avaan suuni ja ilmenee, etten olekaan tyhmä kuin saapas, vaikka olenkin siivooja :D.

Vierailija
52/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalainen on typerä laumasielu, joka ei uskalla olla oma itsensä. Mitä väliä sillä on, jos on dosentti tai diplomi mikäli töitä ei ole tarjolla? Kuka tahansa osaa ottaa nykyään selvää asioista netistä kun osaa erotella jyvät akanoista. Miksi pitää hakea oppilaitoksiin ja muuttaa satoja kilometrejä ja veivata muuttorumbaa, kun opiskelun voisi hoitaa verkon ylitse? Olisiko Suomen aika uudistua tässäkin. Ystävä asuu Hollannissa ja opiskelee kotoa käsin Psykiatriksi internetin välityksellä. Suomi ei todellakaan ole mikään sivistyksen lehto ja maailman paras maa. Nyt herätys.

Vierailija
53/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Ei todellakaan omien havaintojeni perusteella automaattisesti korreloi.

Töissä tsemppaan aika paljon, että en paljastaisi kouluttamattomille heidän tyhmyyttään. Koska olen mukava ihminen, en halua heille ikävää tunnetta. Mutta monessa työpaikassa tää menee jo liiallisuuksiin. Kyllä entisajan hierarkiassa oli tolkkunsa.

Vierailija
54/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikastuminen ei ole juuri koulutuksesta kiinni,moni menestyvä firma on perustettu amispohjalla.

Vierailija
55/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko siitä korkeasta ÄO:stä sitten aina hyötyä? Tapaus jossa vaimo kuolee ja mies ei ole ikinä koskaan käyttänyt pesukonetta eikä uunia...

Vierailija
56/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että tilastollisesti suurissa otoksissa korrelaatio koulutustason ja älykkyyden välillä on hyvin selvät, joten samaistus on helppo vetää ja monesti tämä yleistys kannattaa tehdä, jos ei ole aikaa tutustua yksilöön.

Tämä ei tietenkään toimi yksilötasolla ja tohtorin koulutuksen omaa voi olla älyltään varsin keskinkertainen ja kouluttamaton nero.

Itse olen korkeakoulutettu mutta on pakko todeta, että puhtaalla älyllä ja ongelmanratkaisukyvyllä mitattuna älykkäin tuntemani ihminen on eräs autonasentaja. Hänellä lahjat olisivat riittäneet varmasti mihin vain mutta kun kiinnostuksen kohde on mekaniikassa ja käsillä tekemisessä, niin miksi lähteä lukemaan pidemmälle.

Vierailija
57/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Ei todellakaan omien havaintojeni perusteella automaattisesti korreloi.

Töissä tsemppaan aika paljon, että en paljastaisi kouluttamattomille heidän tyhmyyttään. Koska olen mukava ihminen, en halua heille ikävää tunnetta. Mutta monessa työpaikassa tää menee jo liiallisuuksiin. Kyllä entisajan hierarkiassa oli tolkkunsa.

Missä "töissä"?

Vierailija
58/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä ne, joita ei viisaudella ole siunattu, saattavat kuvitella olevansa automaattisesti parempia ja älykkäämpiä kuin vähemmän koulutetut.

Olen useamman kerran nähnyt, miten jonkun amk-koulutuksen saaneen leuka loksahtaa, kun avaan suuni ja ilmenee, etten olekaan tyhmä kuin saapas, vaikka olenkin siivooja :D.

MOT

Vierailija
59/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oikeasti osaa kuvitella tilannetta että joku vaikka suunnattomasti nauttii auton korjaamisesta ja on siinä todella hyvä. Mikään tietokoneen edessä istuminen tai kirjoittaminen ei häntä ollenkaan kiinnosta. Miksi ihmeessä hän menisi yliopistoon kouluttautumaan johonkin työhön mistä hän ei ollenkaan pidä? Ketä tästä hyötyy?

Vierailija
60/194 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on koulutettuja eläimiä varten. Sen kun pidätte esim minua tyhmänä teillä on täysi oikeus siihen ja muuhunkin itsepetokseen, jota harrastatte. Ko asialla ei ole minulle mitään merkitystä, koska yleensä harrastusten parissa ei kouluista tai arvoista kysellä, siellä ratkaisee teot. Töihin en enää mene, en luota työnantajiin ja kouluja en käy, minua kiinnostaa asiat ei koulutukset, juntti kun olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi