Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 9 vuotta sitten me naureskelimme töissä Kalastajan vaimolle. Nauroimme aivan hysteerisesti, mutta itku olisi tullut, jos oltaisiin voitu katsoa tulevaisuuteen.

Vierailija
23.01.2018 |

Muistan sen tammikuisen aamupäivän, kun työkaveri pyysi omalle työpisteelleen. Hän näytti blogia "Kalastajan vaimo" ja sanoi, että toi nainen esittelee jotain päivän asuja ja puhuu omasta elämästään tuntemattomille katsojille. Ihan älytöntä. Ketä tällainen voi kiinnostaa.

Juttu levisi ja kohta oli koko osasto katsomassa tätä bimboa, joka videoi itseään erilaisissa asuissa. Naurettiin aivan kippurassa. Ei voitu käsittää, miten kukaan jaksaa katsoa, mitä jollain tuntemattomalla internet-naisella on minäkin päivänä päällä!

No. Tästä on VAIN 9 vuotta aikaa. Nykyäänhän bloggaaminen ja päivän asujen esitteleminen on ihan varteenotettava työura. Aika montaa ihmistä kiinnostaa katsella tuntemattomien toilailuja (tosi-tv) tai tuntemattomien päivän asuja!

Muistanpa senkin, etten millään olisi halunnut ottaa sähköpostia käyttöön vuonna 2003. Ajattelin, että ihan hölmö juttu. Jos pitää jotain kirjallista lähettää, eikä tekstiviestiin mahdu, niin kortit ja kirjeet ja lomakkeet postiin vaan - tuleehan ne seuraavana päivänä kotiin. Mikä ihme kiire, että pitää lähettää samantein jotain juttuja sähköpostilla? Koin sähköpostin ahdistavana. Pitäisi seurata siis omaa postilaatikkoa ja sen LISÄKSI vielä jotain sähköista postia, jonne pitää erikseen kirjautua tietokoneen kanssa, jonka käynnistämiseen menee aina 10 minuuttia :D

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä lähipiirissäni joilla ei ole edes pankkikorttia, sähköpostista puhumattttakaan. 

Eivät kaikki elä vielä tietokone ja someajassa.

Vierailija
22/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sen netin käynnistämiseen meni puolisen tuntia. Kahvit juotiin sillä välillä kun odotettiin nettiin pääsyä. Runrunrunrunruuuuuun.... Vieläkin muistaa, sen äänen, kun nettiyhteyttä muodostettiin.

:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo minustakin älytöntä, että ihmiset tienaavat paljonkin rahaa jollain niin tyhmällä ja turhanpäisellä. Mutta kyllä nyky-yhteiskunnassa on moniakin aspekteja, joita vieroksun. En tunne eläväni oikeassa paikassa oikeeseen aikaan. Olen 28-vuotias nainen, joka ei ymmärrä nykypäivän ihanteita ja arvoja.

Vierailija
24/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuunneltiin miehen kanssa viime viikolla youtubesta vanhan puhelinmodeemin ääntä :D

Vierailija
25/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin seuraamaan blogeja v. 2007. Olihan se aluksi outoa, mutta jotkut blurrasivat asukuvista naamansakin ettei tunnistettaisi. Nykyään sitä tehdään omalla oikealla nimellä ja naamalla, eikä kukaan jaksaisi seurata mitään puolijulkista blogia.

Tuli vähän surullinen olo, että muka hyväntahtoisella avauksella halutaan haukkua juuri tätä yhtä bloggaajaa oikein otsikossa asti. Jos ap olisi halunnut puhua tästä aiheesta aidosti ilmiönä, tuon bloggaajan nimen olisi voinut jättää kokonaan poiskin. Mutta ap taisi nyt tehdä itse itsestään tyhmän kun muille nauraa.

Vierailija
26/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähetin ensimmäistä kertaa sähköpostia kauppaoppilaitoksessa vuonna 1986 tai 1987. Tuntui aika hölmöltä, kun oli oikeasti vähän kohteita mihin lähettää. Mutta joo, sen verran oli edistyksellinen koulu 80-luvulla, että moista siellä opetettiin. Samaan aikaan oli Neuvostoliitto vielä naapurissa isona ja talousmaantiedon opettaja ihmetteli, miksi Suomen energiahuoltoa ei järjestetä siten, että ostetaan vain kaikki energia halvalla Neuvostoliitosta, joka vakaa ja kauppasuhde oli meille hyvinkin positiivinen.

Vierailija
27/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kehityskaareni blogien kohderyhmänä on ollut suunnilleen seuraava:

"Miksi nuo esittelevät perhekuviaan kaikille? Ketä kiinnostaa jonkun tuntemattoman perheen kesäretki?"

"Miksi tuo luulee, että ketään kiinnostaa H&M:stä ostettu tusinarätti?"

"Näyttääpä feikiltä tuo merkkilaukku. Etenkin noiden H&M-rytkyjen kanssa."

"Tonnin laukku, tonni takki ja silti kaikki näyttää halvalta."

"Kymppitonnin Cartier-rannekoru, mutta alkeellisimmatkin kielioppisäännöt hukassa. Voi voi."

"Ai nyt sillä on mielipide jostain. Ai tää olikin mainos."

"Hei apua, tuo kuvaa persettään nettiin. Eikö tuo ole jo aika noloa?"

"Ehtiikö tuo tehdä lomallaan muuta kuin kuvata persettään?"

"Miksi matkustaa maailman ympäri, jos joka kohteesta saa vain samanlaisia kuvia omasta perseestään. Ja aamupalasta. Ja auringonlaskusta. Ja ehkä kaikista yhdessä."

"Tulispa jo se kolmas maailmansota."

Ja minä olen sentään yrittänyt viihtyä blogien parissa. Olen lueskellut monia, monia blogeja ja tutustunut niihin ilman sarvia ja hampaita. Yrittänyt ymmärtää kirjoittajaa ja kontekstia. En vain pysty lukemaan niitä. Luen kyllä sujuvasti naistenlehtiä ja kaikenlaista hömppää, kun sille päälle satun, mutta laifstail-fässön-fitness-blogit eivät vain uppoa.

Vierailija
29/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan ajatteli, että tästäpä saa nyt hyvän jutun, mutta onnistui välittämään itsestään pöhkön kuvan. Eihän se kauhean merkityksellistä ole esitellä asujaan blogissa, mutta ei sille tuolla tavalla fiksut ihmiset hysteerisesti naura. Tai jos onkin tehnyt niin 9 vuotta sitten, niin kannaattaako se edelleen kertoa muka hyvänä juttuna?

Sinä et nyt taida ymmärtää. 9 vuotta sitten bloggaaminen oli outoa, uutta ja ihmeellistä. Olisin minäkin ihmetellyt (ja varmasti nauranut), että minkä ihmeen takia joku esittelee jotain päivän asuja internetissä tuntemattomille ihmisille. En varmasti olisi keksinyt sille mitään järkevää syytä ja olisin pitänyt sitä aivan hölmönä.

Blogit eivät olleet mitenkään outoa, uutta ja ihmeellistä 9 vuotta sitten. Se ettet sinä tuntenut niitä vielä silloin on eri juttu. Ja ymmärrän sen, että sinä olet pitänyt sitä hölmönä, ei se minustakaan ole kauhean tärkeää enkä itse tekisi sitä, mutta eikö tuo nyt ole liioittelua, että siellä työpaikalla nauretaan hysteerisenä tämmöiselle? Ja mistä muusta se kertoo kuin, että ette ymmärtäneet asiaa, etkä ymmärrä vieläkään, kun tuota pitää vielä 9 vuotta myöhemmin muistella. Eikä ihan ystävälliseen sävyyn joku yksittäinen bloggaaja mainiten. Sellainen ei ole minusta kivaa. 

Vierailija
30/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
31/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloin seuraamaan blogeja v. 2007. Olihan se aluksi outoa, mutta jotkut blurrasivat asukuvista naamansakin ettei tunnistettaisi. Nykyään sitä tehdään omalla oikealla nimellä ja naamalla, eikä kukaan jaksaisi seurata mitään puolijulkista blogia.

Tuli vähän surullinen olo, että muka hyväntahtoisella avauksella halutaan haukkua juuri tätä yhtä bloggaajaa oikein otsikossa asti. Jos ap olisi halunnut puhua tästä aiheesta aidosti ilmiönä, tuon bloggaajan nimen olisi voinut jättää kokonaan poiskin. Mutta ap taisi nyt tehdä itse itsestään tyhmän kun muille nauraa.

Tosikot taas vauhdissa. EI ap tehnyt itsestään tyhmää. Te teitte itse itsestänne tyhmiä Tahallaan nähdään pahantahtoisuutta aloituksessa. Kyllä se nyt vaan oli omituista ja hauskaakin vielä kymmenen vuotta sitten, kun joku postaili asukuvia nettiin. Tänä päivänä ei ole outoa. Niin se aika muuttuu. Bloggaajatko tämän ketjun avasivat ja tulivat ryttyilemään negallaan?

Vierailija
32/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kolmekymppisenä perheenäitinä tunnen ahdistusta siitä, että pitäisi olla snapchat ja jotenkin aktiivinen siellä. Latasin sen, otin pari hassua kuvaa lapsien kanssa omaksi iloksi ja siinä se. Ahdistaa kun en tajua sen jujua ja miten sitä käytetään. Tuntuu, että olisin ihan tyhmä kun kaikkihan sitä käyttää, vai?

Vierailija
33/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Tuo Kalastajan vaimo nyt vain sattui olemaan ensimmäinen tällainen blogi ikinä, johon törmäsin. Ja työkaverini. Ei oltu kuultu tällaisesta ilmiöstä aiemmin ollenkaan. Näitähän syntyi  myöhemmin kuin sieniä sateella ja oltaisiin varmasti reagoitu samalla tavalla Lahtaajan tyttären tai Kirvesmiehen siipan blogiin. Nyt vain sattui olemaan tuo Kalastajan vaimo. Se on nykyään tunnettu, joten miksi olisi pitänyt jättää pois se nimi? 

ap

Vierailija
34/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan ajatteli, että tästäpä saa nyt hyvän jutun, mutta onnistui välittämään itsestään pöhkön kuvan. Eihän se kauhean merkityksellistä ole esitellä asujaan blogissa, mutta ei sille tuolla tavalla fiksut ihmiset hysteerisesti naura. Tai jos onkin tehnyt niin 9 vuotta sitten, niin kannaattaako se edelleen kertoa muka hyvänä juttuna?

Sinä et nyt taida ymmärtää. 9 vuotta sitten bloggaaminen oli outoa, uutta ja ihmeellistä. Olisin minäkin ihmetellyt (ja varmasti nauranut), että minkä ihmeen takia joku esittelee jotain päivän asuja internetissä tuntemattomille ihmisille. En varmasti olisi keksinyt sille mitään järkevää syytä ja olisin pitänyt sitä aivan hölmönä.

Blogit eivät olleet mitenkään outoa, uutta ja ihmeellistä 9 vuotta sitten. Se ettet sinä tuntenut niitä vielä silloin on eri juttu. Ja ymmärrän sen, että sinä olet pitänyt sitä hölmönä, ei se minustakaan ole kauhean tärkeää enkä itse tekisi sitä, mutta eikö tuo nyt ole liioittelua, että siellä työpaikalla nauretaan hysteerisenä tämmöiselle? Ja mistä muusta se kertoo kuin, että ette ymmärtäneet asiaa, etkä ymmärrä vieläkään, kun tuota pitää vielä 9 vuotta myöhemmin muistella. Eikä ihan ystävälliseen sävyyn joku yksittäinen bloggaaja mainiten. Sellainen ei ole minusta kivaa. 

Taisi jollain bloggaajalla mennä tunteisiin :D

Oliko sulla oma blogi 9 vuotta sitten, eikä kukaan lukenut sitä? Siitäkö tämä ahdistus kumpuaa? Ketään ei kiinnostanutkaan minkälaiset asut vetäisit amikseen päällesi vuonna 2009?

Vierailija
35/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi jollain bloggaajalla mennä tunteisiin :D

Oliko sulla oma blogi 9 vuotta sitten, eikä kukaan lukenut sitä? Siitäkö tämä ahdistus kumpuaa? Ketään ei kiinnostanutkaan minkälaiset asut vetäisit amikseen päällesi vuonna 2009?

Ai sinä haluat olla ilkeä minullekin, et vain tunnetulle bloggaajalle? Tosi kiva tyyppi olet. 

Vierailija
36/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kolmekymppisenä perheenäitinä tunnen ahdistusta siitä, että pitäisi olla snapchat ja jotenkin aktiivinen siellä. Latasin sen, otin pari hassua kuvaa lapsien kanssa omaksi iloksi ja siinä se. Ahdistaa kun en tajua sen jujua ja miten sitä käytetään. Tuntuu, että olisin ihan tyhmä kun kaikkihan sitä käyttää, vai?

Mua hämää snapchatissa, niin kuin monessa muussakin somevillityksessä se yksityisyyden suojan puute. En ole ottanut siis käyttöön.

Wikipedia:

4. marraskuuta 2014 Snapchat sai kaksi pistettä seitsemästä Electronic Frontier Foundation -järjestön pikaviestinvertailussa, jossa keskityttiin yksityisyyteen ja tietoturvaan. -- Snapchat menetti pisteitä siitä, ettei yhteydenpitoja salata avaimilla, joihin ylläpitäjillä ei ole pääsyä, käyttäjät eivät voi varmistaa, ettei yhteydenpidossa ole tapahtunut mies välissä -hyökkäystä, menneet viestit eivät ole turvattuja, jos vanhat salausavaimet varastetaan, lähdekoodi ei ole avoin itsenäiselle tarkastelulle eikä turvasuunnittelua ole dokumentoitu riittävän hyvin.

Marraskuussa 2015 Snapchatin uudet käyttöehdot herättivät kritiikkiä, sillä niiden mukaan käyttäjien My Story -julkaisujen oikeudet kuuluvat pysyvästi Snapchat-yhtiölle ja sillä on lupa säilyttää sekä käyttää niitä laajoin oikeuksin myös 24 tunnin julkaisuajan jälkeen.

Vierailija
37/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan pointin ja muistan itsekin tuon ihmetyksen tunteen. Edelleen ihmettelen miten joku esittelee koko elämänsä jossain blogissa ja instagramissa, yksityisyys on mennyttä ja jopa vauvan kuvia laitetaan julkiseen instagramiin. Surullista että tällaisessa maailmassa nykylapset joutuu kasvamaan. Huonolla itsetunnolla varustetut narsistiset nuoret ja nuorehkot naisethan on tästä ihan onneissaan, ja itse olen myös kolmekymppinen nainen eikä nimelläni löydy mitään tietoja minusta googlesta. Minulla on vaan facebook profiili ja whatsupp. Ahdistava kehitys. 

Vierailija
38/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että joku mun kaverista (kolme-nelikymppisiä) käyttää, mutta ei kukaan ole ottanut puheeksi eikä esittänyt asiaa niin, että munkin pitäis sellainen hommata.

Vierailija
39/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2003 vasta sähköposti, whaaat. Miten sä olet hoitanut asioita, tilannut tavaraa/palvelua netistä? Eikö ole kavereita, joille laittaa kuvia (ennen facea, whatsappia), etkö ole hakenut töitä? Jopa mun tuolloin eläkeikäisillä vanhemmilla oli sähköposti. 

Mitä asioita olisi pitänyt hoitaa? Olin nuori, sinkku, terve. Soitin puhelimella, jos oli tarve. Kavereilla oli puhelimet (sain kännykän vuonna 1997, sitä ennen lankapuhelimitse), lääkäreillä oli puhelimet, vuokranantajalla oli puhelin. Mihin olisin tarvinnut sähköpostia, kun postitse pystyi lähettämään ihan kaiken informaation?

ap

Aika vanhalta kyllä kuulostat.  Mulla on ollut ensimmäinen sähköpostiosoite jo 1995. Ja sitä sähköpostia myös käytettiin tiiviisti-olin lukiossa. Vaikuttaa, että ap on joku KV:n entisen elämän tuttavuuksista, eikä alle 50 -vuotias.

Vierailija
40/62 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yläasteella vain yksi kone, jolla pääsi nettiin. Se oli aina varattu enkä sitä päässyt edes kokeilemaan. Vasta lukiossa atk-tunnilla kokeilin tehdä oman sähköpostiosoitteen. Elettiin vuotta 1997. Mutta ei sitä sähköpostia tullut vielä tuolloin kuitenkaan käytettyä. Vasta kun menin opiskelemaan vuonna 2001, aloin käyttämään sähköpostia ja muutenkin nettiä säännöllisesti. Käytin kuitenkin nettiä lähinnä tiedonhakuun, en viihdekäyttöön. Enkä tosiaan lukenut mitään blogeja. Kyllä minuakin olisi silloin varmasti oudoksuttanut, miksi joku postaa kuvia päivittäin pitämistään vaatteista tuntemattomille ihmisille. Toisaalta en lue kyllä vieläkään blogeja säännöllisesti, lähinnä jos jostakin tuotteesta tietoa etsiessä eksyy jonkun tekemään arvosteluun. Mutta niihin nyt ei ole luottamista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän