Onko teidän mielestä ok kutsua itsensä(ja perheensä) yökylään?
Ostimme mieheni kanssa pienen omakotitalon "maalta". Matkaa Helsinkiin on alle 50km mutta muuttomme jälkeen tuntuu että toimimme ystäväpiirin "mökkinä". Itsellämme on neljä lasta ja ihan normiarjen pyörittäminen on tarpeeksi työlästä. Perustilanne: Kaveri soittaa ja kysyy "mitäs teette Perjantaina? Olisi kivaa tulla kylään." Ja kohta huomaankin että taas on kokonainen perhe tulossa ja jäämässä yöksi. Huoh. Sitten pitää etsiä patjoja ja petivaatteita. Omat lapset nukkuu sitten meidän sängyssä koska vieraat valtaa lastenhuoneen. En tajua miksi ei voi mennä kotiin yöksi. En siedä tällaisia pitkiä vierailuja. Siinähän menee koko viikonloppu ja kaikki kotiaskareet siirtyy seuraavalle viikolle. Ja ruokaakin menee pipona. Kysymys siis kuuluu, onko ookoo kutsua itsensä tollatavalla kylään? Itse ainakin odotan kutsua, tai jos haluan tavata niin kutsun itse meille.
Kommentit (60)
Minun ystävilläni, ne jotka tulevat omalla autolla, on kyllä tapana tuoda oma peitto pussilakanoineen ja tyyny tyynyliinoineen + aluslakana. + omat pyyhkeet. Ärsyttävää olisi yhden yön käytön jälkeen kaikki pestä.
Yksi kaveri käy useasti ja tulee bussilla, ei tarvi tuoda omia. Hänelle on jatkuvasti peitto lakanoineen, käyttää samoja lakanoita useammin kuin yhden kerran. Pesen sitten aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
"On meidän isolla tilalla ollut sellaisiakin vieraita jotka mielestään tulevat hotelliin ja odottavat täyttä palvelua. En kutsu vaan sitten uudelleen. Energiani eikä aikani riitä vapaapäivinä huolehtimaan oman perheeni lisäksi täysin avuttomasta toisesta perheestä."
Nythän tilanne onkin se etten ole edes kutsunut. Vaan kutsuvat itsensä.
No tarkennan: en kutsu uudelleen enkä anna myöntävät vastausta jos ehdottavat että tulevat yöpymään. Syytä en tosin kehtaa sanoa. Sanon vaan ettei ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaverit asuu enimmäkseen toisella puolella Suomea, joten ihan tavallista on, että ihmiset ottavat yhteyttä ja kysyvät, sopiiko silloin ja silloin tulla viikonlopuksi.
Hotelliinkin voi mennä.
No miksi ihmeessä he menisivät hotelliin, kun täällä meillä saadaan viettää aikaa yhdessä? Ja sama meillä, kun sitten menemme vastavuoroisesti kavereille yöksi.
Tarkoitin niin kuin nukkumaan hotelliin. Sitten kun tekin menette nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystävilläni, ne jotka tulevat omalla autolla, on kyllä tapana tuoda oma peitto pussilakanoineen ja tyyny tyynyliinoineen + aluslakana. + omat pyyhkeet. Ärsyttävää olisi yhden yön käytön jälkeen kaikki pestä.
Yksi kaveri käy useasti ja tulee bussilla, ei tarvi tuoda omia. Hänelle on jatkuvasti peitto lakanoineen, käyttää samoja lakanoita useammin kuin yhden kerran. Pesen sitten aina välillä.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten jollekin voi olla vaikeaa pestä muutama lakana tai pyyhe mikäli omistaa pyykkikoneen. Useimmilla kuivurikin.
Ei tietenkään ole.
Itselläni kokemusta vieraista, jotka ilmoittivat tulostaan soittamalla ovikelloa ja kävelemällä sisään. Joka pe-ilta. Viipyivät yli puolen yön.
Härskiyteen pitää vastata suorin sanoin.
Ei sovi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaverit asuu enimmäkseen toisella puolella Suomea, joten ihan tavallista on, että ihmiset ottavat yhteyttä ja kysyvät, sopiiko silloin ja silloin tulla viikonlopuksi.
Hotelliinkin voi mennä.
No miksi ihmeessä he menisivät hotelliin, kun täällä meillä saadaan viettää aikaa yhdessä? Ja sama meillä, kun sitten menemme vastavuoroisesti kavereille yöksi.
No vaikka siksi, että sille ei ole mitään syytä, kun meilläkin voi nukkua (ja samoin me voidaan nukkua kavereillamme.) Jos meille tulee vaikkapa joku pikkulapsiperhe (ollaan itsekin sellainen) kylään, niin lapset menevät nukkumaan siinä 20-21 ja me aikuiset jäädään istumaan iltaa. Eivät ne meidän vieraat oikein voi viedä niitä lapsiaan sinne hotelliin ja tulla sitten meidän kanssa istuskelemaan. Meiltä on hotelliinkin matkaa 10 km. Kerran olen pyytänyt yksiä vieraita menemään hotelliin, kun meillä oli ollut niin hirveästi vieraita sinä kesänä ja se sopi heille. Joskus ollaan itsekin jokunen yö hotellissa. Mutta parasta on just viettää kunnolla viikonloppua ystävien kanssa.
Meillä käy niin harvoin yökyläilijöitä, että ilahdun joka kerta kun joku edes vihjaa että voisi tulla. En koe vaivalloiseksi pedata ja laittaa tarjoiluja - söisimmehän joka tapauksessa itsekin, joten lähes samalla vaivalla kokkaan tupla-annoksen. Meillä on pesukone ja kuivuri, ja jos vieraita on monta, voin kehottaa ottamaan omat peitot ja tyynyt vaikka lapsille, jos meidän petivaatteet ei riitä.
Mutta jos olisin enemmän rasittunut kuin ilahtunut vieraista, voisin ihan hyvin sanoa että tulkaa vaan pistäytymään klo 17-20 mutta tällä kertaa en jaksa järjestää yökyläilyä. Kyllä sen jokainen ymmärtää. Ja jos ei ymmärrä niin mitäs siitä!
No on nyt taas ongelma! Minä ilahdun, jos joku soittaa ja kysyy, voiko tulla käymään. Joululomalla oli kaksi eri kaveria, molemmat 1-3 yötä. Kerrankin ehtii olla yhdessä, lasten nukkumaanmenoajan jälkeen jutellaan myöhään yöhön, ihan kuin nuorena :) Ystäväni ovat sillä tavalla fiksuja että vierailun aikana sovitaan ruoanlaitosta, käydään kaupassa yhdessä ja jaetaan kuluja, tai tuovat jotain mukanaan. Mutta en koe minkäänlaisena ongelmana sanoa, että juuri nyt on kiire/olemme kipeitä/väsyneitä, nähdään joskus toiste.
Ihan samalla lailla itse soitan ja kysyn ystävältä, että olemme tulossa hänen kotipaikkakunnalleen, löytyykö yöpaikkaa ja olisiko hänellä kiinnostusta viettää aikaa yhdessä. Jos ei onnistu, kysyn joltakin toiselta. Mennessämme viemme yhtä lailla ruokatarvikkeita tai jaamme kauppakuluja, saatan itsekin kokata toisilla jos se sujuu luontevasti.
Ap, avaa suusi. Jos et pidä yövieraista, sinulla on oikeus sanoa se. Jälkikäteen anonyymisti urputtaminen sen sijaan ei oikein auta mihinkään.
"Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten jollekin voi olla vaikeaa pestä muutama lakana tai pyyhe mikäli omistaa pyykkikoneen. Useimmilla kuivurikin."
No meillä (4 lasta, 2 aikuista) on muutenkin valtava pyykkirumba. Koskaan ei näy pyykkikorin pohjaa eikä myöskään ole kuivuria. Varsinkin talvella kun ei saa pyykkejä ulos kuivumaan niin juuri ne lakanapyykit on ongelmallisia. Koko olohuone täynnä lakanoita kuivumassa. Yhden perheen yökyläilyn jälkeen on sitten aika monta lakanaa, pussilakanaa, tyynyliinaa ja pyyhettä pestävänä. Ja taas olohuoneessa liputetaan.
Mulla on välillä yökyläillessä mukana lakanat, välillä ei. Vähän riippuu tilanteesta. Jos meillä on jotenkin kiireistä/ollut paljon vieraita tai tulossa kerralla paljon vieraita, voin sanoa vieraille toiveita (ottakaa lakanat ja/tai pyyhkeet, joskus olen pyytänyt tuomaan myös peittoja ja tyynyjä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kutsun itseni aika usein kylään. Asun pienellä paikkakunnalla jumalan selän takana ja suuremmissa kaupungeissa asuvat kaverit eivät tänne noin vain viitsi lähteä, kun ei täällä ole mitään tekemistäkään. Kun näen kavereitani, käydään syömässä, shoppailemassa ja drinkeillä, mutta ei onnistu täällä. Siis ihan turha kutsua kavereita tänne.
Oletatko myös, että voit aina yöpyä näiden kavereidesi luona? Vai yövytkö kaupunkireissuillasi jossain muualla, esim hotellissa?
Kahden kaverin luona olen aina yöpynyt. Yhden kaverin kanssa on ollut vähän vaihtelevia käytäntöjä tilanteesta riippuen. Toinen noista, joiden luona olen yöpynyt on nimenomaan kieltänyt menemästä hotelliin ja on aina järjestänyt asiat viimeisen päälle, esim kyydit, ruokailut jne.
Joo, kysehän ei ole siitä ettenkö pitäisi yövieraista. Kyllä pidän. Mutta kutsun silloin kun on sopiva aika.
Hämmentää tollainen tapa, että extempore vaan tullaan kun itselle sopii. Lähinnä hämmentää toi välimatkan lyhyys, miksi ei voi mennä kotiin yöksi? Kun tietävät kuitenkin ettei meillä ole vierashuonetta/sänkyjä. Ja vastavuoroisuudesta. Minua ei kiinnosta pätkääkään viedä neljää lastani ja miestäni nukkumaan jonkun lattialle ja patjoille, voin yhtähyvin nauttia vierailusta ja mennä sen jälkeen kotiini nukkumaan. Eri asia olisi mikäli asuisimme satojen kilometrejen päässä.
Mutta totta tuo että pitäisi oppia sanomaan ei. Vaikea sana.
On ok kutsua itsensä kylään ja ok kieltäytyä jos ei sovi. Marttyyriksi heittäytyminen ei sen sijaan ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme maalla vähän kauempana, ja vieraita käy harvoin. Mutta kovasti tykkään, jos joku jaksaa tulla ja olla vaikka koko viikonlopun. Vastaavasti me käymme silloin tällöin kylässä ja meidät on syötetty ja juotettu ja tarvittaessa petit pedattu.
Tämä nyt ei auta aloittajaa, joka ei vieraista välitä. Hänen pitää sanoa, että meille ei nyt sovi. Tai ehdottaa, että vaihtelun vuoksi voisitte mennä näille ystäville kylään.
Niinpä. Mua rasittaa ihmiset jotka ei kutsu itseään kylään vaan aina vaan pitäisi mennä heidän luokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hotelliinkin voi mennä.
Minusta on kivempaa jos ystävät yöpyvät luonani eivätkä hotellissa. En edes koe ystäviksi sellaisia joiden kanssa välit ovat niin etäiset että haluaisin passittaa heidät hotelliin.
Miehen serkku perheineen harrasti tätä. 2 aikuista ja 2 lasta. Soittivat ja ilmoittivat olevansa esim. Tiistaina siinä teillä. No tulivat, olivat esim 4 päivää ja olettivat että maksamme heidän ruuat ym. Kävivät tietenkin saunassa, pesivät pyykkiä ym. Meidän piti tehdä ruuat ja siis koko ylläpito. Sitä kun tapahtui aina kesäisin niin loppui nämä reissut kun häivyin aina samalla oven avauksella lomalla toiseen kaupunkiin siksi aikaa. Eivät ottaneet muulloin yhteyttä, mutta asuivat pohjoisessa ja tulivat kesälomareissulle etelään niin silloin kelpasi ylläpito, tulivat siis vain ilmoittamalla, eivät kysyneet sopiiko tms. Kutsua heille ei koskaan tullut, mutta ehkä olisi pitänyt mennä sinne kutsumatta.
"Niinpä. Mua rasittaa ihmiset jotka ei kutsu itseään kylään vaan aina vaan pitäisi mennä heidän luokseen."
Oletko tullut ajatelleeksi että nämä ihmiset eivät ehkä halua yökyläillä/yövieraita? Ennen tämä ei ollut ongelma. Helsingissä kun asuimme niin oli ihan normia kyläillä ja mennä kotiin sen jälkeen. Kun välimatkaa tuli 45km, niin "olisi kiva nähdä"=tuon koko perheeni teille koko viikonlopuksi, mutta en sano sitä suoraan
Vierailija kirjoitti:
"Niinpä. Mua rasittaa ihmiset jotka ei kutsu itseään kylään vaan aina vaan pitäisi mennä heidän luokseen."
Oletko tullut ajatelleeksi että nämä ihmiset eivät ehkä halua yökyläillä/yövieraita? Ennen tämä ei ollut ongelma. Helsingissä kun asuimme niin oli ihan normia kyläillä ja mennä kotiin sen jälkeen. Kun välimatkaa tuli 45km, niin "olisi kiva nähdä"=tuon koko perheeni teille koko viikonlopuksi, mutta en sano sitä suoraan
No nämä ihmiset nimenomaan haluavat että menisin heidän luokseen Helsinkiin samalla tavalla kun tein silloin kun asuin siellä . Itse muutin myös 45km päähän Helsingistä (asutaankohan muuten molemmat N:ssa ) ja heidän mielestään tämä on niin kaukana. No sama matka se on minullakin heille. Ottaisin paljon mieluummin yövieraaksi kuin olisin aina yksipuolisesti se joka menee heille. Tai no päätin jo että en enää mene, saavat tulla tänne ja nähdä välillä hekin vaivaa jos haluavat ystävyyttä jatkaa.
Jos haluaa jäädä yöksi, niin siitä olisi hyvä mainita etukäteen. Kun sitä ruokaakin pitää varata. Parin tunnin vierailulle voi piipahtaa. Jos lapsilleni tulee yövieraita, niin siitä kysytään etukäteen, että voiko xx jäädä yöksi. Ei sitä sanota klo 8 illalla. Tätä voisivat aikuisetkin noudattaa. Ja jos se yökyläily ei sovi niin sekin on sitten ok.