en jaksa tätä kaaoskämppää!
Valtavasti tavaraa ja vaatetta sekä paperisälää. En jaksa.
Voimia ei ole kuin äärimmäisen harvoin raivaamiseen.
Miten selvitä?
Kommentit (653)
Suosittelen lämpimästi tavaran vähentämistä. Pääsiäisverhot ja joulupöytäliinat ensimmäisinä pois. Ethän kuitenkaan pääse ikkunaa lähellekään, etkä ole pöytääsi nähnyt tavarakasojen alta viiteen vuoteen, joten ei niitä liinojakaan vaihdella niin vain. Sitten käyt vaatekaappisi kimppuun. Tarvitset joka vuodenajalle yhden kevyemmän, yhden lämpimämmän sekä yhden asiallisen takin. Asiallinen takki tarkoittaa siis esim. että voit mennä sillä työhaastatteluun, hautajaisiin, juhliin jne. Muut takit lähtee. Et myöskään tarvitse sitä mekkoa mitä käytit kerran 18-vuotiaana, et tule enää ikinä olemaan niin laiha. Ja ne kengät, jotka maksoivat paljon ja joilla on mahdotonta kävellä itkemättä, lähtevät myös. Hep.
Älä kerää mitään kirppiskasoja, sinulla ei riitä aika sellaiseen. Eikä vaatteista kukaan maksa muutamaa euroa enempää, ja pöydän viikkovuokra maksaa 40 euroa, joten et jää juurikaan voitolle. UFF:n laatikossa on tilaa, sinne vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?
Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.
Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?
... niin ja täsmennän vielä, en ole aloittaja. Joten älä nyt ainakaan sen kimppuun käy näistä haukuista riemastuneena. Se taisi olla kuitenkin tukea vailla enemmän kuin taivastelua.
Vierailija kirjoitti:
52 neliötä ja kaksi ihmistä.
Mitä se toinen ihminen tekee asian hyväksi?
Muuta neuvoa ei ole antaa kuin tavaroiden vähentäminen ja säilytystilan lisääminen niin, että jokaiselle tavaralle löytyy paikka. Ja kun se on saatu kuntoon, niin kaikki tavarat opitaan viemään käytön jälkeen paikoilleen.
Pyykkivuoria kyllä ihmettelen. Meillä mies lataa aamulla koneen valmiiksi. Lapset napsauttavan sen päälle, siirtävät pestyt vaatteet kuivaajaan ja tyhjentävät kuivat jokaisen omaan koriin. Yhtään vaatetta ei meillä kuivata narulla. Ja jokaisella on vain yhdet käytössä olevat lakanat ja pyyhkeet. Kun ne menevät huonoiksi, ostetaan uudet.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi tavaran vähentämistä. Pääsiäisverhot ja joulupöytäliinat ensimmäisinä pois. Ethän kuitenkaan pääse ikkunaa lähellekään, etkä ole pöytääsi nähnyt tavarakasojen alta viiteen vuoteen, joten ei niitä liinojakaan vaihdella niin vain. Sitten käyt vaatekaappisi kimppuun. Tarvitset joka vuodenajalle yhden kevyemmän, yhden lämpimämmän sekä yhden asiallisen takin. Asiallinen takki tarkoittaa siis esim. että voit mennä sillä työhaastatteluun, hautajaisiin, juhliin jne. Muut takit lähtee. Et myöskään tarvitse sitä mekkoa mitä käytit kerran 18-vuotiaana, et tule enää ikinä olemaan niin laiha. Ja ne kengät, jotka maksoivat paljon ja joilla on mahdotonta kävellä itkemättä, lähtevät myös. Hep.
Älä kerää mitään kirppiskasoja, sinulla ei riitä aika sellaiseen. Eikä vaatteista kukaan maksa muutamaa euroa enempää, ja pöydän viikkovuokra maksaa 40 euroa, joten et jää juurikaan voitolle. UFF:n laatikossa on tilaa, sinne vain.
Ihan tyhmät neuvot. Jos siivoan asuntoni, niin mistä minä sitten valittaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
52 neliötä ja kaksi ihmistä.
Mitä se toinen ihminen tekee asian hyväksi?
Hyvä huomio. Jos et itse viitsi siivota, niin ala nalkuttaa sille toiselle. Se on kivaa.
aloita roskista, kerää joka päivä vaikka yksi roskapussi jonka viet heti ulos. Varmasti joka kodissa pyörii juuri tätä roskiskamaa, mainoksia, turhia papereita, rikkinäisiä vaatteita ja leluja tai muuta turhaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen miten voi olla "kaaoskämppä"? Miten pieni asunto on ja montako asukasta/koiraa/kissaa?
Eihän sitä kaaosta voi tulla jos hoitaa huushollia edes vähän joka päivä. Tiskit koneeseen, pyykit pyykkikoriin/koneeseen, lehdet/paperit pinoon/laatikkoon/roskiin, lelut koreihin/lastenhuoneisiin, vaatteet kaappiin, ruuat heti syömisen jälkeen rasioihin/jääkaappiin/pakkaseen jos jotain jää - kattilan huuhtelu ja koneeseen, työtasojen siivous pari kertaa päivässä. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Aina sitä näkee kuvia joissa on pyykkivuoria lattioilla ja kodinhoitohuoneissa mutta miksi?? Mä en vaan tajua miksi ne on siinä lattialla tai työtasolla. Ihan saa katsoa peiliin jos ei alkeellisimmistakaan hommista selviä. Meillä tehdään pitkää työpäivää, on 4 lasta ja silti perussiistiä aina.
Minulla perheenjäsenen kuolema söi toimintakyvyn muutamaksi vuodeksi. Mitään täyspaskaista törkyläävää ei syntynyt, mutta ennen siisti koti pursusi kaikkea (väärän kauden vaatteet viemättä kellariin, lukemattomia lehtiä, esipestyä tiskiä, puhtaat vaatteet narulla päiviä jne).
Meillä tuo on ihan normaalia. Kyllä jokapäivä tiskit hoidetaan,pyyhitään pöydät ja tasot,järjestellään ja viedään roskat mutta silti välillä pyykit pursuaa,pitäisi viedä sitä sun tätä varastoon ja pyykit voi olla narulla pari päivää jos ei ole kerennyt tai jaksanut niitä laittaa. Kotitöihin menee jokapäivä vähintään tunti,mutta silti ei koskaan ole täydellistä
. Tosin miehellä ja mulla molemmilla ADHD. Minulle on yhtä vaikeaa ymmärtää,miten joku pitää kodin aina siistinä. Yritetään kyllä, mutta tämä on paras mihin pystytään. Jos on töissä rai opiskellessa lisästressiä ja työtä,voi olla vieläkin sotkuisempaa. Ei riitä paukut kaikkeen.
facebookissa on adhd.n arki-ryhmä, kannattaa liittyä😉
Liikaa tavaraa,vaatteita jne.Ymmärrän jos 2 aikuista +2 lasta tai teiniä jossain 40m2 kämpässä ja vielä uudemmassa joissa naurettavat säilytystilat.
Ihan yksityiskohtana hyppäsi esiin väärän kauden vaatteet.Vien itsekin kellariin 1 takin ja 1 talvikengät keväällä ,mutta ei ne tilaa vie vaikka jäisivät eteiseenkin.
Myönnän minun on vaikea ymmärtää näitä raivaamaan kykemättömiä, koska itse olen päinvastainen tapaus ,saan tosissani hillitä itseäni ja kysyä lupaa muilta perheenjäseniltä muuten hävittäisin "kaiken".
Tunnen todella iloa ja hyvää mieltä kun saan jätesäkin turhaa kamaa pois.
Kun tuota on vuosia noin 1-2x vuosi tehnyt niin eipä enää ole oikeastaan mitään turhaa.Uutta en osta kuin tarpeeseen.Kyse ei ole ideologiasta vaan esim.mitä tekisin esim.5-8 takilla.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö useinkin eri aiheisissa ketjuissa kertomassa vain ettet tajua? Hei, mä en tajua aktiivimallia! Hei, mä en tajua ketä äänestän presidentinvaaleissa!
Ainakin siinä taannoisessa ruoanlaittoketjussa oli yksi 12-tuntista työpäivää tekevä neljän lapsen äiti, joka ei millään tajunnut miten joku ei ehdi kokata. Kertoi kokkaavansa ja moppaavansa yhtä aikaa. Tajuaakohan lastensakaan tunteita.
Meillä on ongelmana liian vähäiset säilytystilat. Asuntona 28 neliön yksiö ja meitä on kaksi, kaaos syntyy ihan hetkessä. Nytkin esim. eteisessä vievät tilaa hiihto- ja lautailukamat. Tiskikonetta ei ole, joten tiskattavaa on jatkuvasti, mikä tekee keittiöstä heti epäsiistin näköisen. Pitäisi olla minimalisti jotta tämä koti pysyisi siistinä :D
Vierailija kirjoitti:
Siivoamisella saisi kämpän siistiksi, mutta on myös toinen tapa. Voi valittaa av palstalla ja uhriutua. Jotkut tykkää siitä enemmän. Asunto ei siistiydy, mutta kukin tavallaan. Ihan mistä tykkää.
Av-näpäyttelystä tykkää ainakin aika moni. Kiva olisi nähdä välillä, minkälaisia ihmisiä täällä näitä neuvoja jakelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tuo vittupääenergia niin tehokasta, että sen voimin pitäisit vaikka koululuokallisen lapsia järjestyksessä, ja sata kilometria Siperian rataa kaupan päälle. Entä sitten? Kaikilla sitä ei ole tarpeeksi. On sen sijaan kaikenlaisia hidastimia, joista itsekin leuhkit, ettei sinulla ole aavistustakaan. Ja pidät sitä hienonakin?
... niin ja täsmennän vielä, en ole aloittaja. Joten älä nyt ainakaan sen kimppuun käy näistä haukuista riemastuneena. Se taisi olla kuitenkin tukea vailla enemmän kuin taivastelua.
Miksi kävisin? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä - minullakin.
Ehkä se on vain sisäänrakennettu juttu ettei missään kaaoskämpässä pysty asumaan. Samalla tavalla kun huolehtii itsestään ja perheestään huolehtii myös kodistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Ei ole tarpeeksi säilytystilaa.
Nope. On vain liikaa tavaroita. Aikuinen ihminen keksii kyllä balanssin noiden kahden jutun välille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kävisin? Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä - minullakin.
Ehkä se on vain sisäänrakennettu juttu ettei missään kaaoskämpässä pysty asumaan. Samalla tavalla kun huolehtii itsestään ja perheestään huolehtii myös kodistaan.
Tässä ketjussa oli kuitenkin tarve neuvoille tilanteessa, jossa tiptopkämppä ei ole sisäänrakennettu juttu, ihmisiltä, jotka tietävät, mistä on kyse. Ei mielipiteistä.
Aion lahjoittaa joitain takkeja pois. Nyt aion myydä luistimia. Koko ajan yritän myydä hyvää vaatetta ja tavaraa.
Toivottomalta vielä näyttää.
Totesin äsken että tarvitsen kaappeja lisää.
Keittiöön hyllykkö ja olkkariin enemmän säilytystilaa ja uusi sisustus jos jaksan sinne saakka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nope. On vain liikaa tavaroita. Aikuinen ihminen keksii kyllä balanssin noiden kahden jutun välille.
On. Lapsen lelut, akkarit, vaatteet ja mun vaatteet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Roskat roskiin.
2. Astiat keittiöön, pyykit koneeseen
3.Tavarat paikoilleen(kaikki ylimääräinen pois)
4. Imuroi ja pyyhi pinnat.
Lika ja epäjärjestys on eri asioita. Papereita on kivempi läpikäydä siistissä ympäristössä.Toi pätee vain normaaliin asuntoon.
Mulla on kaaoskämppä.
Ei ole tilaa minne laittaa, kai mä muuten laittaisin paikoilleen!
Tulin juuri kellarista..Onko sulla suunnilleen normaali määrä säilytystiloja ja laskutiloja?
Ei siihen nähden kuinka paljon on tavaraa.
Keittiö pursuaa myös kaikenlaista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi asian olevan ihan noin yksiviivainen. Moni joutuu elämään liian pienessä tai epäkäytännöllisessä asunnossa käytännön pakosta. Toki, elämä olisi viisasta muokata sen mukaan, mutta joutuuko silloin luopumaan harrastuksesta tms.? Rojunhamstraajat ovat sitten oma luokkansa, mutta tavaraongelmaa voi syntyä muillekin. Olen etsinyt isompaa ja käytännöllistä asuntoa jo muutaman vuoden, mutta en ole löytänyt kriteerit täyttävää eli nyt yritän sitten pärjätä liian pienessä.
Meillä on iso Ok-talo ja tottakai sitä kamaa oli kertynyt.
Sain sitten hirveen raivaamisvimman, tilattiin roskalava ja sinne roudattiin kaikki risat, vanhat ja muuten vaan tarpeettomat tavarat.
Oli se aika kallis, 450€, mutta hyötyyn nähden kuitenkin edullinen.