Pakkasta -25, tuli huvittuneen nostalginen olo kun katsoi palevia teinejä bussipysäkillä. Se nuoruus!
Tosin ero omiin teinivuosiin on, että silloin oli lämpimät kengät mutta pipoja juostiin karkuun !
Nykyteineillä on kyllä pipot ja parkatakit, mutta nilkat paljaana ja revityt farkut.
Ryhmäpaine ja muodikkuuden pistäminen muun edelle auttaa kestämään kylmää.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En 80-luvun teiniajoista edes muista, että jokin pukeutumistapa olisi ollut nolo tai "kielletty". Puettiin aina sään mukaan. Ehkä tuo oli jotain isojen kaupunkien hömpötystä, jota ei pienellä paikkakunnalla tunnettu.
Minä pohjoisen pikkupaikkakunnalta muistan hyvin pipottomuuden, koulussakin siitä opettajat paasasivat ja yrittivät pakottaa pitämään. Nurkan takana aina pipo pois, niin teki kaikki.
Omassa nuoruudessa pipo oli päässä kesät talvet, sisälläkin. Kengät muistaakseni skeittikenkiä. Hopparimuoti teki sen, että aina oli lämmin. Kesällä sitten tuskaisen kuuma.
Tytöillä oli lannefarkut, joista vilkkuivat stringit. Takit olivat ohuita toppatakkeja. Niiden ja farkkujen väliin jäi iso kaistale paljasta ihoa. Pitkät takit olivat noloja. Erilaisia pipoja taisi kyllä olla, jos muistan oikein. Cooleimmat misut tietysti ilman pipoa pakkasessakin. Vetoketjulliset hupparit jätettiin sen verran auki, että tissivako näkyi. Tyttöjen kengistä ei ole mitään käsitystä.
-1988
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En 80-luvun teiniajoista edes muista, että jokin pukeutumistapa olisi ollut nolo tai "kielletty". Puettiin aina sään mukaan. Ehkä tuo oli jotain isojen kaupunkien hömpötystä, jota ei pienellä paikkakunnalla tunnettu.
Minä pohjoisen pikkupaikkakunnalta muistan hyvin pipottomuuden, koulussakin siitä opettajat paasasivat ja yrittivät pakottaa pitämään. Nurkan takana aina pipo pois, niin teki kaikki.
Meillä oli ala- ja jopa yläasteella koulussa pipopakko! Muistan, kun ala-asteella sitä kierrettiin käärimällä pipo niin, että korvat näkyivät. Yhdessä vaiheessa pipo oli muotia korvata pannalla, ja se vedettiin usein kaulalle. Mikä järki - en tajunnut silloinkaan.
Oon ihmetellyt samaa; ikää mulla 34v.
Muistan itsekin palelleeni baseball-takissa yläasteella. Toppahousuja ei käytetty ja kalsareita. Monesti kävellessä reidet oli ihan jäässä ja tunnottomat. Huoh.
Pipoa käytettiin vaihtelevalla menestyksellä. Siskolla kerran paleltui korvat reippaan kolmenkympin pakkasissa niin, että iho irtosi.
Mutta nilkat ja jalat pidettiin lämpimänä. Aina.
Omille lapsille sitä tuossa muutaman vuoden päästä saa koittaa varmasti takoa järkeä päähän. Näin ihan oikeana aikuisena tänäänkin pillifarkkujen päälle mittarin ollessa -23'c puettiin toppahousut ja kunnon ulkoilukengät. Takkina laskettelu/parkatakki. Lauhempina keleinä päälle tulee saappaat ja villakangastakki (ulottuu melkein polviin). Pipo ja hanskat aina.
Muistan itse kun teiniaikojen jälkeen ensimmäiset toppahousut hankin. Se olo, kun pakkasaamuna avasi kotioven ja tuntui kun olisi kahlannut lämpimässä vedessä sen sijaan, että farkkujalkoja olisi palellut.
Toivottavasti omat lapset on minua viisaampia sitten aikanaan.
Itse mittarin ollessa -20'c näin teinin kävelevän tien yli kouluun. Lähimpiin taloihin sieltä ihan hyvä matka. Oli nilkat paljaat, samoin pää ja kädet. Teki mieli jo pysähtyä ja sanoa "Idiootti pelle"
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä on vanhemmat, kun ei ehjiä vaatteita saa lapsille.
Joo, revityt muotifarkut yli 300e, ihan köyhän rupusakin ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä päin useimmilla teineillä on kyllä jonkinnäköiset talvitakit toppatakit mutta niitä pidetään auki, ja kaulat on paljaana. Joiltain löytyy sentään pipo ja hanskat mutta nilkat on kyllä ikävän monella paljaana. Eilen oli -25 astetta pakkasta ja itse kuikuilin piponi ja jättihuivini alta näitä punaisiksi paleltuneita lapsosia.
Itsekin kuljen tänään repeytyneissä farkuissa, äsken nimittäin kumartuessani kengännauhoja solmimaan multa ratkesi housut haaroista kun mulla on niiden alla sukkikset ja pitkikset eikä valmiiksi ohueksi kulunut farkkukangas sit kestänytkään sitä venytystä :D toppahousuihin pitäis satsata niin vois laittaa ne farkkujen päälle ja sit vaan kiskaista pois sisälle tullessa.
Mä oon kyllä koko ikäni pukeutunut lämpimästi mutta oonkin maalta ja mulla oli semmoinen harrastus (heppailu, tallilla oltiin joka päivä monta tuntia) että oli pakko pukeutua lämpimästi. No joo joskus yläasteaikoina oli hetken aikaa epäcoolia pitää pipoa päässä koulussa mutta se meni nopeasti ohi. Ehkä räikein "väärä valinta" mulla oli converset talvipakkasilla mutta ne oli niin liukkaat että vaihdoin nekin jossain vaiheessa talvikenkiin kun en jaksanut sitä sipsutusta.
Sulle suosittelen toppahametta. Mull dobsomin pitkä ulkotoppahame jota käytän työmatkoilla yöihin (sis kävelyä, odottelua pysäkillä). Alla on toimistovermeet eli hame ja sukkikset tai sitten ohuen suorat housut. Siihrn päälle toppahame! On siis tarkoitettu muiden vaatteiden päälle puettavaksi ja mitoitus sellanen että hameen alke mahtuu esim farkut. Best evö!
Lauantaina nyt ei ollut niin kovat pakkaset, mutta kauhistelin silti, kun joku nuori nainen käveli ilmeisesti baariin minimekossa ja avokkaissa! Ohuet sukkahousut sillä oli sentään, mutta kauhistelin niitä kenkiä.
Onneksi meillä teinit vähät välittää muodista... Pukeutuvat kyllä sään mukaisesti lämpimästi.
Olisipa joku pohjoismaalainen muotibloggaaja joka näyttäisi teineille mallia miten voi pukeutua tyylikkäästi ja lämpimästi. Ei tarvitse seurata Amerikan muotia vaan tyyleillä voi leikitellä ja soveltaa sitä oman maan ilmastoon sopivammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat muotia joskus 2000 luvun alussa, nyt ihan OUT!!! saa kirppikselta parilla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat muotia joskus 2000 luvun alussa, nyt ihan OUT!!! saa kirppikselta parilla eurolla.
Millon viimeks oot käynyt ulkona?
2000-luvun alussa ei revityt farkut olleet muotia. 90-luvun alussa oli.
Mun nuoruus 90-luvulla:
- pipot oli noloja - 90-luvun lopussa niistä tosin tuli cooleja
- takki oli paras auki
- pitkiä kalsareita ei missään nimessä voinut pukea housujen alle, paitsi aivan äärimmäisessä hädässä