Onko 12v ja 10v lasten kanssa
vanhemmilla tekemistä? Kuinka kauan osaavat olla keskenään? Mietin kun ystäväni on aika kiinni tuon ikäisissä lapsissaan.
Kommentit (45)
Joo, eri asia kuin jotkut teinit. Jätäpä vilkas 10v muutaman kaverin kanssa koko illaksi. Tuskin ihan järkevä ratkaisu.
Meillä tuon ikäiset ei ole illalla yksin kotona.
Miksi niitä harrastuksia pitää olla siinä määrin, että koko perhe on väsynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän lapset oikein harrastaa jos kahden lapsen kuskaukset täyttää koko viikon? Mulla on juuri tuonikäiset ja kummallakin 3 harrastusta, silti viikossa on 3 päivää jolloin ei ole yhtään harrastusta.
10v: jalkapallo ja telinevoimistelu (kolmas laji pudotettiin jo pois ajankäytön ongelmien takia), futiksessa treenit 4v viikossa ja pelit (talvellakin) 2x vkossa, telinevoimistelu 1x vko eli 7 harrastustapahtumaa per viikko. 12v: futis, koris ja kitaransoitto. Futiksessa on 10-12 tapahtumaa viikossa, koriksessa 4 treenit ja peli viikossa, kitara 1x vkossa. Vapaapäivä viikkoon saadaan, kun jätetään menemättä johonkin/joihinkin tapahtumiin.
Onpa harrastuksia! Milloin lapset ehtivät tehdä läksyjä, lukea kokeisiin, olla kavereiden kanssa tai olla vaan kotona perheenä? Ei tuossa yksi harrastuksesta pois jääminen auta.
Mulla on 10 ja 12 v lapset. Harrastuskuskailut vie paljon aikaa, mutta muuten ehdin kyllä tavata ystäviä/harrastaa useamman kerran viikossa! Muuten ovat mielellään esim yksin kotona, varsinkin vanhempi!
Vierailija kirjoitti:
Mitä teidän lapset oikein harrastaa jos kahden lapsen kuskaukset täyttää koko viikon? Mulla on juuri tuonikäiset ja kummallakin 3 harrastusta, silti viikossa on 3 päivää jolloin ei ole yhtään harrastusta.
Kilpajoukkuelajeja, kummallakin 4x reenit viikossa PLUS pelejä viikonloppuisin!
tuon ikäiset pärjää yksin kotona. Onko kaikki mammat täällä työttömiä?
Meillä on 9- ja 11-vuotiaat pojat.
Nuorempi harrastaa jääkiekkoa ja jalkapalloa, mutta talvisin futiksessa ei käydä. Treenejä ja pelejä 2-4/ vko
Vanhempi harrastaa futista, jääkiekkoa ja salibandya,( futisharkkoissa ei käydä talvella ), treenejä 3-6/vko.
Meiltä matkaa 12km harrastupaikoille ja aika vähän pystytään kimppakyytejä käyttämään, onneksi jotain kuitenkin välillä.
Ei sitä tosiaan hirveästi jaksa kavereita nähdä, mutta sovin usein treenien ajaksi kahvittelut ja kyllä meillä jompi kumpi saattaa odotella ennen tai jälkeen treenien että mennään samoilla kyydeillä, eikä ajella edestakaisin.
Mutta onhan nuo aikaa vieviä, meillä varsinkin vanhempi on todella kova treenamaan ja jos ei ole treenejä niin pitäisi päästä jäälle höntsäämään ja sekin on tärkeää, välillä joutuu pakottamaan " lepopäiville".
Mutta näillä mennään ja mukavaa tämäkin on.
Onko tuon ikäisten lasten kanssa vain ja ainoastaan harrastukset se mitä tehdään? Onhan siinä arjessa varmasti muutakin.
Kun minun lapseni olivat tuon ikäisiä olin aika kiinni heissä ja harrastuksessaan (hevoset), kun en uskaltanut päikseen jättää tallille vaan olin sitten aina mukana sen aikaa, kun ratsastivat. Tosin silloin, kun oli ohjattu tunti en aina ollut paikalla, mutta kun omat hepat niin aika usein piti olla perään katsomassa. Nyt ovat 12 ja 14 ja uskallan jo päästää yksin kaikkialle paitsi maastoon hyppäämään.
Vierailija kirjoitti:
No, on mulla yhä hommaa tuon ikäisten kanssa. Ja ainakaan eivät voi yötä olla keskenään.
Sun 10 ja 12v eivät voi olla yötä keskenään? Miten huonosti kasvatettuja sun lapset on?
Vierailija kirjoitti:
Kun minun lapseni olivat tuon ikäisiä olin aika kiinni heissä ja harrastuksessaan (hevoset), kun en uskaltanut päikseen jättää tallille vaan olin sitten aina mukana sen aikaa, kun ratsastivat. Tosin silloin, kun oli ohjattu tunti en aina ollut paikalla, mutta kun omat hepat niin aika usein piti olla perään katsomassa. Nyt ovat 12 ja 14 ja uskallan jo päästää yksin kaikkialle paitsi maastoon hyppäämään.
Mitäh? Sun lapset on jo ylä-asteella :'D meinasitko sitten vielä kun ovat 18 ja 16 sanoa mitä eivät saa tehdä kun et uskalla päästää?
Mulla on mielestäni ainakin aika lailla yhä tekemistä tuon ikäisten kanssa. Ruuat pitää laittaa, pyykit pestä, eivät kulje pimeällä kavereilta kotiin, haetaan tai saatetaan. On kaikkea mahdollista tekemistä.
Niin ja ei tuon ikäiset voi olla pitkästi keskenään kotona.
Meillä eivät ole tuon ikäiset illalla keskenään, ovat mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, on mulla yhä hommaa tuon ikäisten kanssa. Ja ainakaan eivät voi yötä olla keskenään.
Sun 10 ja 12v eivät voi olla yötä keskenään? Miten huonosti kasvatettuja sun lapset on?
Tai kuinka tyhmä sinä olet???
Et taida tietää lapsista mitään!
Kyllä on kiinni.
Sitä safkaa saa tehdä aika usein.
Ja moni äiti haluaa myös kantaa vastuun tuon ikäisistä lapsista.
Omani ovat 13 ja 16v. niin voi olla pois mutta kyllä mies sitten on kotona.
Meillä siis 16v. erityislapsi mutta musta kiva huolehtivat vanhemmat kuin koko ajan juoksussa olevat.
10v.kyllä vielä tarvitsee paljon vanhempia.
Meidän 12-vuotias osaa kyllä olla yksin kotona. Mutta sitähän kertyy joka iltapäivä tuntikausia. Samoin kaikki pakolliset kauppareissut ja muut. Eli yhteinen aika on mulle arvokasta enkä lasta halua enää arki-iltaisin jättää yksin kaverien tapaamisen vuoksi.
Nuo tuon ikäiset lapset on pieniä. He tarvitsevat aikuista ja kiireetöntä yhdessäoloa myös.