Työnantajat kärvistelevät, kun osaajia ei ole - näissä ammateissa voisit mennä lyömään saman tien rahoiksi
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801222200686436_pi.shtml
Työ- ja elinkeinoministeriön (2017) mukaan pulaa työvoimasta oli erityisesti näissä ammateissa:
Ylilääkärit ja erikoislääkärit
Rakennusalan työnjohtajat
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät
Rakennusinsinöörit
Sosiaalityön erityisasiantuntijat
Puheterapeutit
Yleislääkärit
Hammaslääkärit
Myyntiedustajat
Hitsaajat ja kaasuleikkaajat
Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat
Toimisto- ja laitossiivoojat
Betonirakentajat ja raudoittajat
Muut rakennustyöntekijät
Lastentarhanopettajat
Niin! Nyt työttömät se ahteri ylös sieltä sohvalta ja pois vaaka-asennosta ja reippaasti töihin! Ei tarvitsisi enää valittaa tukien pienuudesta, kun olisi tarjolla töitä, joissa voit lyödä rahoiksi.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201801222200686436_pi.shtml
Työ- ja elinkeinoministeriön (2017) mukaan pulaa työvoimasta oli erityisesti näissä ammateissa:
Ylilääkärit ja erikoislääkärit
Rakennusalan työnjohtajat
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät
Rakennusinsinöörit
Sosiaalityön erityisasiantuntijat
Puheterapeutit
Yleislääkärit
Hammaslääkärit
Myyntiedustajat
Hitsaajat ja kaasuleikkaajat
Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat
Toimisto- ja laitossiivoojat
Betonirakentajat ja raudoittajat
Muut rakennustyöntekijät
Lastentarhanopettajat
Niin! Nyt työttömät se ahteri ylös sieltä sohvalta ja pois vaaka-asennosta ja reippaasti töihin! Ei tarvitsisi enää valittaa tukien pienuudesta, kun olisi tarjolla töitä, joissa voit lyödä rahoiksi.
Höh, järjen riemuvoitto taas - eihän noihin voi mennä ilman pitkäaikaista koulutusta, ei ole siis yli 50 v mitään työsarkaa noissa.
Niin ja puhelimmyynnillä ei elä, maksetaan pelkät provisiot.
Hitsaamista ei voi kuka tahansa opetella,jonkunlainen luonnon lahjakkuus siihen tarvitaan.Puhelinmyyjät...juu en ihmettele että on pulaa hähää.
No noihin raksahommiin ja siivoukseen on suht lyhyet koulutukset, eli opiskelemaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin jo että laiskat täällä valittaa. Ei sen väliä vaikka olisi töitä tarjolla. Aina on joku syy miksi kieltäytyä.
A: Ei ole koulutusta enkä hanki.
B: Raskas työ enkä saa paljoa enemmän kuin peruspäiväraha + asumistuki
C: Ei täällä ole töitä. Ts: en muuta muualle
Ei työtön voi mihin tahansa koulutukseen hakeutua ,ei ole taloudellisesti mahdollista. Lyhyillä kursseilla ei kovin monta ammattia voi hankkia.
Työttömyysetuudella voi opiskella max kahden vuoden tutkinnon, joa työkkäri katsoo että se edistää työllistymistä. Hitsarin opinnot ovat 1-2v taustasta riippuen, esimerkiksi.
Hullu paljon töitä tekee, viisas tunnetusti pääsee vähemmällä. Tämä on toki ohjenuorani elämässä. Joten ei turhalle ja tarpeettomalle työlle.
Vierailija kirjoitti:
Toi puhelinmyyjä se jaksaa aina naurattaa näissä yhteyksissä.
Joo tästä lähtien jokainen joka passittamassa työttömiä noihin provikkapalkkaisiin puhelinmyyntitöihin menköön itse ensin kokeilemaan hommaa.
Jos vielä on vaikkapa 4 kk jälkeen sitä mieltä että on todellakin hyvä työpaikka josta saa riittävän elannon välttämättömiin menoihinsa niin sitten voi suositella. Tämähän on kuitenkin näissä provikkatöissä pelkkää satuilua. Eli jätetään ne omaan arvoonsa.
Rakennusalan työnjohtajista on pulaa, koska se koulutus oli pitkään telakalla. Nyt koulutus on aloitettu uudestaan, joten työvoimapula hellittänee parin vuoden kuluessa. Lääkäreistä on pulaa, koska tietyt lääkäreiden etujärjestöt eivät anna nostaa lääketieteellisen aloituspaikkojen määrää. Pätevää ja motivoitunutta opiskelijamassaa alalle kyllä riittäisi.
Myyjistä on usein pulaa, koska ala ja työt ovat niin vahvasti persoonaan meneviä kysymyksiä. Jos et ole armoton sanaseppo ja rohkea persoona, niin myynnissä et menesty. Ja sitä ei muuta se vaikka miten opiskelisi myynnin käsikirjoja läpi.
Siivoojista on pulaa siksi, koska työn raskauteen ja rasittavuuteen suhteutettuna palkka on todella huono. Toki voi aina väittää, että parempi ottaa mitä tahansa työtä vastaan millä tahansa palkalla, mutta ei se elämä niin mene. Ei se mene tuon lauseen sanojalla itselläkään niin, mutta saapahan päteä kun on toisaalla itse hommissa. Lastentarhanopettajalla tilanne on vähän vastaava, eli palkka ja työ eivät ole sopusuhteessa. Lastenhoitajia päiväkodeissa kyllä on, mutta harva haluaa lukea yliopistotutkintoa ja saada palkkaa sen mitä kaupan kassa.
Hitsaajien ja rakennusraudoittajien työstä tai palkasta en tiedä mitään.
On ehkä väärin ap:lta sanoa ”nyt ylös ja töihin”. Nyt ylös ja kouluttautumaan olisi parempi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi puhelinmyyjä se jaksaa aina naurattaa näissä yhteyksissä.
Joo tästä lähtien jokainen joka passittamassa työttömiä noihin provikkapalkkaisiin puhelinmyyntitöihin menköön itse ensin kokeilemaan hommaa.
Jos vielä on vaikkapa 4 kk jälkeen sitä mieltä että on todellakin hyvä työpaikka josta saa riittävän elannon välttämättömiin menoihinsa niin sitten voi suositella. Tämähän on kuitenkin näissä provikkatöissä pelkkää satuilua. Eli jätetään ne omaan arvoonsa.
Niitähän huijataan kuvittelemaan että saa tuntipalkkaa.Ottavat loparit kun tajuavat missä mennään.
Jos itse jäisin työttömäksi (olen 58 v), menisin laitoshuoltajaksi opiskelemaan (6-9 kk työvoimatoimiston kurssi, saa päivärahaa) ja perustaisin siivousfirman. Alkupääoma on pieni, auto pitää olla ja se minulla on. Toimitiloja ei tarvita. Tunnista voi laskuttaa 40 - 50 euroa ainakin. Jos työnsä hyvin tekee, asiakkaita riittää. Nouseva ala jo pitkään kun asiakkaat saa kotitalousvähennyksen.
Vaatii toki hyvän terveyden, että jaksaa ainakin 6 tuntia päivässä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jees, mä voisin alkaa ylilääkäriksi. Tuutko potilaaksi?
Terv. merkonoomi
Aluksi auttaisi, jos osaisit kirjoittaa oikein edes oman tutkintosi.
Vierailija kirjoitti:
Jees, mä voisin alkaa ylilääkäriksi. Tuutko potilaaksi?
Terv. merkonoomi
Olet saanut huonon koulutksen, kun et osaa kirjoitaa sanaa -Merkonomi-, joten et voi alkaa ylilääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Hitsaamista ei voi kuka tahansa opetella,jonkunlainen luonnon lahjakkuus siihen tarvitaan.Puhelinmyyjät...juu en ihmettele että on pulaa hähää.
Olin 70-luvun alussa Ruotsisasa hitaajana yhden päivän työpaikkakoulutuksella. ILm. olen luonnonlahjakkuus.
Palkka oli sikahyvä verrattuna suomalaisiin palkkoihin.
Työttömät on tyhmiä eivät osaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä höpöhöpöalat.
Näissä 15 ammatissa puolestaan oli TEM:in mukaan eniten työvoiman ylitarjontaa:
Yleissihteerit
Johdon sihteerit ja osastosihteerit
Vaatturit, pukuompelijat, turkkurit, hatuntekijät
Toimittajat
Graafiset ja multimediasuunnittelijat
Huonekalupuusepät
Tieto- ja viestintäteknologian asentajat
Valokuvaajat
Sisustussuunnittelijat
Painajat
Myyjät
Elektroniikka- ja automaatiolaitteiden asentajat
Yhteiskunta- ja kulttuuritutkijat
Painopinnan valmistajat
Tuote- ja vaatesuunnittelijat
Ompelijan koulutukset vois keskittää pariin kouluun, meistä on ylitarjontaa. Itse kävin sen koulun vähän sillä, kun en pääsdyt eka yrityksellä yliopistoon eikä huvittanut jäädä kotiin makaamaan. Meitä aloitti ja valmistui 7 ja meistä yksikään ei vielä näin 3 vuoden jälkeen ole töissä. Yks on grillillä töissä, yks on Prisman kanssa, yks asuu 24-vuotiaana kotona ja hakee töitä, minä lähdin saman tien yliopistoon ja pari muuta tekee pätkätöitä milloin missäkin. Aiemmilta vuosilta tiedän yhden joka sai töitä perustettuaan oman firman ja yhden joka vetää jotain kansalaisopiston cosplayasujen ompelukurssia. Ja näitä kouluja on melko monta ja valmistuneita ihan liikaa työtarjontaan nähden.
Jos ei osaa kirjoittaa edes ammattiaan oikein. hihih
Vierailija kirjoitti:
Hitsaajana kuka tahansa pärjää . Ei väliä millaista saumaa tulee ja kestääkö se vai ei.
Olkiluotosyndrooma?
Vierailija kirjoitti:
Yksi markkinatalouden peruskäsitteistä on ns. kysynnän ja tarjonnan laki. Jos kerran siivoojista on huutava pula, niin luulisi yritysten nostavan heidän palkaansa niin että vaje saadaan täytettyä. Mutta ei, kaikki työ pitäisi saada teetettyä ilmaiseksi.
Tässä on se todellinen "kohtaanto-ongelma", kun palkkakin pitäis saada.
Höh, järjen riemuvoitto taas - eihän noihin voi mennä ilman pitkäaikaista koulutusta, ei ole siis yli 50 v mitään työsarkaa noissa.