Opettajat, oletteko huomanneet opiskelija-aineksen heikentyneen viime vuosina?
Vai ovatko opiskelijat ihan yhtä tyhmiä kuin ennenkin? Välillä luennoilla kysyttyjen kysymysten laatu suorastaan typerryttää. Luennoitsija sanoo, että tenttiin tulee sivut 1-50, niin joku sitten kysyy, että tuleeko myös sivut 20 ja 21.
Kommentit (18)
Olen huomannut opettaja-aineksen heikentyneen. Näyttävät niin masentuneita ja olettavat, että kaikki, mitä opetussuunnitelma sanoo, olisi opetettu jo peruskoulussa.
Tosiasia on, että opettajat sanovat: " Joo, tuolla tiedolla ette tee mitään. Törmäätte siihen sitten seuraavassa koulussa uudelleen ja opettelette sitten sen siellä."
Huono opetus -> oppilaiden huono osaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vai ovatko opiskelijat ihan yhtä tyhmiä kuin ennenkin? Välillä luennoilla kysyttyjen kysymysten laatu suorastaan typerryttää. Luennoitsija sanoo, että tenttiin tulee sivut 1-50, niin joku sitten kysyy, että tuleeko myös sivut 20 ja 21.
Tyhmä se on, joka EI kysy. Mistäs tiedät, olivatko sivut 20-21 lisätietotekstiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ovatko opiskelijat ihan yhtä tyhmiä kuin ennenkin? Välillä luennoilla kysyttyjen kysymysten laatu suorastaan typerryttää. Luennoitsija sanoo, että tenttiin tulee sivut 1-50, niin joku sitten kysyy, että tuleeko myös sivut 20 ja 21.
Tyhmä se on, joka EI kysy. Mistäs tiedät, olivatko sivut 20-21 lisätietotekstiä?
Eikö 50 sisällä myös luvut 20-21? Ei kai silloin erikseen jokaista kuvaa ja infolaatikkoa tarvitse kysellä?
On ne, jos miettii noin aineenopetuksen kannalta esim. peruskoulussa. Ei toivoakaan pitää saman tasoisia kokeita kuin vaikka 20 vuotta sitten. Koko ajan vaatimustasoa vaan lasketaan ylioppilaskirjoituksia myöten pl. englanti, jossa taso on noussut. Mutta lapset eivät ole tyhmempiä. Nykylapsilla tulee "kovalevyyn" niin paljon muutakin tietoa kuin se koulun tarjoama, niin jossain menee raja. Maailma on muuttunut. Valitettavasti huonot perustiedot eivät anna riittävää pohjaa oppia jatkossa itse, koska tieto on liian sirpaleina ja missään ei enää opita työskentelytapoja. Kaikki on semmoista pintahöttöä vain ja kuvitellaan kasvatettavan diginatiiveja sillä, että mitään ei tarvi tehdä enää kunnolla. Ehei, etsitään se tieto sitten päästä, tietosanakirjasta tai netistä, niin aina joutuu keskittymään ja puurtamaan oppiakseen jotain.
Kyllä. Työskentelytaidot ja motivaatio ovat heikentyneet merkittävästi, mikä johtaa siihen, että uutta tietoa on vaikeaa oppia. Lisäksi tuntuu, että älykkyyskin on alentunut. Mitään päättelykykyä ei ole, ja pisteen paikan hahmottaminen alkaa olla vaikeaa jopa ahkerille oppilaille, vaikka mitään oppimisvaikeuttakaan ei ole. Välillä tuntuu, etteivät muksut ole oppineet alakoulussa mitään!
T. Yläkoulun äikänope
Eivät tule ja turha lukea sivua 43.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai ovatko opiskelijat ihan yhtä tyhmiä kuin ennenkin? Välillä luennoilla kysyttyjen kysymysten laatu suorastaan typerryttää. Luennoitsija sanoo, että tenttiin tulee sivut 1-50, niin joku sitten kysyy, että tuleeko myös sivut 20 ja 21.
Tyhmä se on, joka EI kysy. Mistäs tiedät, olivatko sivut 20-21 lisätietotekstiä?
Tässähän hyvä esimerkki siitä että ihmiset ovat tyhmentyneet
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla lukiolaisten osuudessa on kyllä käynyt päinvastainen tai sitten olen päätynyt juuri oikeisiin kouluihin. Oppilaat todella fiksuja ja kysymysten syvällisyys yllättää usein kokeneemmankin
Tietenkin, koska niihin lukioihin menee opiskelija-aines, joka on motivoitunutta ja haluaa menestyä. Muihin lukioihin sitten taas menee tämä laiskempi ja paskempi opiskelija-aines, jonka asenne lukiota ja ylioppilaskirjoituksiakin kohtaan on enemmän tai vähemmän "hällä väliä" tyyliä. Kotitehtäviä ei viitsitä tehdä ja oppitunneilla ollaan levottomia. Lukioaikana kiinnostaa enemmän bilettäminen, keskikaljan lipittäminen ja kympin tyttöjen nälviminen, kuin koulunkäyntiin panostaminen. Numeroilla ja kirjoitusten arvosanoillakaan ei heille ole niin väliä, riittää että molemmista pääsee läpi. No, onneksi tämä opiskelija-aines putoaakin suurimmaksi osaksi pois sitten seuraavaan koulutukseen haettaessa, eikä tule pilaamaan tämän paremman ja kunnianhimoisemman opiskelija-aineksen opiskelua ja työskentelyä.
Olen amk- ope. Pitkän linjan opettavat sanovat näin.
Informaatiotulva vaikeuttaa tiedon jäsentämistä. Ei jää aikaa pohdiskella asioita, kun koko ajan tulee uutta. Se huikea vauhti millä mennään eteenpäin, muutama tunti päläpäläpälä ja sitten koe ja vaihdetaanpas sitten biologiasta maantietetoon ja päläpälä ja taas koe, lukekaa 50 sivua.
Opiskelen amk:ssa, opettajia ja luennoitsijoita on laidasta laitaan, osa opettaa korkeakoulutasoisesti ja osan kursseilla tuntuu, kuin olisin palannut yläasteelle. Ryhmätyöskentelyn suosiminen tuo tullessaan toisten työllä ratsastamisen, ja kaipaisinkin enemmän yksilötehtäviä koulutukseen. Kiire koulutehtävissä, eli jaksotuksen puute ja huonot lukujärjestyssuunnitelmat kurssin kulkuun nähden aiheuttavat sen, että hyväksytty/hylätty kurssit tehdään rimaa hipoen ja ne mistä saadaan numero, niihin panostetaan.
Yleistiedot ja kirjoittaminen sekä käsialallisesti että esseenkirjoitustaito ovat heikentyneet. Joka kouluasteilla on ollut palkko laskea vaatimuksia, että oppilas läpäisisi koulun aina yliopistoa myöten, kuten Helsingin yliopiston graduvaatimukset osoittavat. Nykyään saatava numero 8 olisi ollut vastaavilla tiedoilla ja taidoilla parikymmentä vuotta sitten kuutonen tai korkeintaan 7.
Typerää, että kaikki pitää kouluttaa korkealle ja kuitenkin yli puolet ovat keskimääräistä tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Yleistiedot ja kirjoittaminen sekä käsialallisesti että esseenkirjoitustaito ovat heikentyneet. Joka kouluasteilla on ollut palkko laskea vaatimuksia, että oppilas läpäisisi koulun aina yliopistoa myöten, kuten Helsingin yliopiston graduvaatimukset osoittavat. Nykyään saatava numero 8 olisi ollut vastaavilla tiedoilla ja taidoilla parikymmentä vuotta sitten kuutonen tai korkeintaan 7.
Typerää, että kaikki pitää kouluttaa korkealle ja kuitenkin yli puolet ovat keskimääräistä tyhmempiä.
Niin, ei lueta enää kirjoja, eikä enää pahemmin myöskään koulukirjoja.
Juurihan kerrottiin, että ihmiset ovat tyhmentyneet jo 80-luvulta lähtien.
Opetan teknillisessä yliopistossa ja sen olen huomannut, että nykyisin monet opiskelijat eivät enää jaksa lukea normaalia oppikirjatekstiä. Kaikki kirjallinen materiaali pitäisi osan mielestä esitettynä ranskalaisilla viivoilla ja tiiviinä kaavoina.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen amk:ssa, opettajia ja luennoitsijoita on laidasta laitaan, osa opettaa korkeakoulutasoisesti ja osan kursseilla tuntuu, kuin olisin palannut yläasteelle. Ryhmätyöskentelyn suosiminen tuo tullessaan toisten työllä ratsastamisen, ja kaipaisinkin enemmän yksilötehtäviä koulutukseen. Kiire koulutehtävissä, eli jaksotuksen puute ja huonot lukujärjestyssuunnitelmat kurssin kulkuun nähden aiheuttavat sen, että hyväksytty/hylätty kurssit tehdään rimaa hipoen ja ne mistä saadaan numero, niihin panostetaan.
Ei, vaan tuon aiheuttaa ihan ihmisen perusluonne. Ei kukaan halua tehdä mitään ylimääräistä jos siitä ei mitään "saa". Jos rimaa hipoen saa hyväksytyn ja parempaa ei voi saada niin eipä siihen kannata sen enempää panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Opetan teknillisessä yliopistossa ja sen olen huomannut, että nykyisin monet opiskelijat eivät enää jaksa lukea normaalia oppikirjatekstiä. Kaikki kirjallinen materiaali pitäisi osan mielestä esitettynä ranskalaisilla viivoilla ja tiiviinä kaavoina.
Tai lihavoituna avainkohdat.
Pääkaupunkiseudulla lukiolaisten osuudessa on kyllä käynyt päinvastainen tai sitten olen päätynyt juuri oikeisiin kouluihin. Oppilaat todella fiksuja ja kysymysten syvällisyys yllättää usein kokeneemmankin