Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: 16-vuotias käy lukiota toimeentulotuella, rahaa 16€ päivässä

Vierailija
22.01.2018 |

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä että suomalaiset ovat kateellisia jonkun lapsen rupusista tuista, mutta samaan aikaan maamme johtajat höylää menemään :D

Ettekö te oikein tiedä keneltä sitä rahaa höylätään. Aattelitteko käydä hakemassa jokainen yhden sentin Linukselta?

Ohan se helpompi kiukutella lapselle, kuin miljonäärijohtajille.

Vierailija
202/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisten muksu kirjoitti:

Joo-o, on Suomessa kyllä kaikki vinksallaan kun edes hyvätuloisten lapselle ei tule noin paljoa, ei edes puolta tuosta kuukaudessa. Pakko lähteä ulkomaille, ettei "oikeutetusti" valtion siunauksella revitä sitä samaa mitä omilta vanhemmilta on revitty.

Tälläistä elämää en halua, enkä varsinkaan tukea missään muodossa.

Kyllä mun faija ainakin osti keskustasta kämpän opiskelujen ajaksi ja lähetti joka kuukausi paritonnia tilille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden syrjäytyneen nuoren hintalappu on valtiolle 30 000 e/vuosi. Siihen verrattuna tämä elämässään eteenpäin pyristelevä tyyppi on kansantaloudellisesti järkevä satsaus ja ansaitsee tsempit. Pari vuotta koulukiusausta ja huutelua jossain Mikkelin keskustassa kun näyttää "homolta" tai käyttäytyy "oudosti" voi nopeasti johtaa syrjäytymiseen. Hän on myös matkalla ylös sosioekonomisesti, sossuperheestä eliittilukioon.

Toivottavasti mahdollisuus suodaan jatkossa tasapuolisesti kaikille sossuperheiden lapsille jotka juoppoperheissä kärvistelevät.

Toimeentulotuen myöntämisen perusteet on samat joka puolella Suomea. Jokaisella juoppoperheen lapsella ei varmaan ole mahdollisuutta päästä eliittilukioon, jos lukupää ja muut taidot eivät riitä, mutta silloin voi hakea tavalliseen lukioon tai amikseen eri kaupungissa, jos se muutto juoppoperheestä on se pääasia.

Niinnhän sitä luulis että perusteet on samat, mutta tää keissi just osoittaa ettei ole. Kun näitä tapauksia on helvetisti, joissa lapsi haluaa muuttaa pois kotoa, mutta ei pääse kun ei saa rahaa mistään. Vai suodaanko tämä oikeus ainoastaan riittävän älykkäille ?

Se on ikävää, että vanhemmat päättävät käyttää rahansa toisin. Ensisijaisesti vanhempien tulisi elättää lapsensa, mutta on perheitä, jotka elävät yhteiskunnan tuella jo valmiiksi, niin silloin lapsen lukion maksaa yhteiskunta. Voi olla, että osa näistä valittavista nuorista voisi olla oikeuettu erilaisiin tukiin, jos tulisi valituksi erikoislukioon?

Vierailija
204/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

So going Khun Samoa että Helvetian hyvin on Asiatic täällä.

Vierailija
205/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peltonen opiskelee lukion ensimmäisellä vuosikurssilla. Tietokonetta varten hän haki Helsingiltä täydentävää toimeentulotukea ja saikin. Puolet Peltosen 600 euron koneesta on maksanut kunta.

Peltonen elää kuukaudessa 524 euron toimeentulotuella. Tämän lisäksi hän saa lapsilisää ja elatusapua.

Hän asuu Malmilla Helsingin opiskelija-asuntosäätiön soluasunnossa. Vuokran jälkeen käteen jää kuussa perusmenojen verran, noin 490 euroa. Tämä tarkoittaa vajaan kuudentoista euron päiväbudjettia.

Tuohan on törkeän paljon rahaa.

Itellä lukio aikoina vuokran ja sähkön yms. jälkeen käteen ja 200e ja sillä pärjäsin oikein hyvin.

Vierailija
206/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt täytyy taas sanoa että epäreilua... Meillä kolme aikuista perheessä. Minä joka vakavasti sairas enkä pääse eläkkeelle no sekään ei niin haittaa. Kun eläke kertymä niin pieni vaikka työt aloittanut 9 vuotiaana. Kertymä vaan ku alkaa vasta23v. Mieheni kanssa sairas kelan päivärahoilla. Nuorin poika kotona opiskelee insinööriksi kohta valmistuu. Työttömäksi sellaiseksi luultavasti koska on ikänsä sairastanut eriasteisia dysfasioita. Emme saa avustuksia muutakun pojan opinto tuen joka sekin laski yllätys yllätys tän vuoden alusta ja lainamäärä nousi. Hän elättää meidät opintolainallaan... ja joku kitisee että 16€ päivä. Meillä 16 €/ kolmelle kolme päivää. Ja pojalle ei ainuttakaan kaveria. Nyt suut suppuun. Anteeksi avautumikseni.

Jotenkin tuntuu, että te jotka valitatte ttt:a saavien "supersuurista" summista, ette ole itse selvillä siitä, mihin olette oikeutettuja tai sitten kusetatte ahdingostanne mennen tullen. Ttt on kuitenkin se viimesijainen tukimuoto, joka todellakaan ei ole mikään ruhtinaallinen. Jos tulonne eivät turvaa edes Kelan määrittelemää perustoimeentuloa, niin tehän olette myös oikeutettu sitä ttt:a hakemaan. Hops siitä juttelemaan sossutädin kanssa asioista, jos itse ei osaa ottaa asioita selville. Tästä laskurista voi myös tsekata, olisiko oikeutettu ttt:een:

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Linuksen tapauksessa hänelle varmaan jääkin ihan ok käyttövaraa vielä vuokran maksun jälkeenkin, koska hän saa opiskelijana myös mitä luultavammin ilmaisen netin, ilmaista ruokaa koulusta, opiskelijahintaisen matkalipun jne. Nämä kaikki muut ttt-asiakkaat maksaisivat perusosasta, jolloin käyttövaraa ei todellakaan jää tuota 16€/pvä.

No vastaan että haettu on ei kuulemma oikeutta. Olisi pitänyt hakea silloin ku sairastuin eikä yrittää itse selviytyä eli ottaa lainaa että saa sairaalakulut hoidettua. Että siinä sulle enkä oo vakio valittaja sori vaan eka kerta ku kirjoitin tämä toinen ja viimeinen. Itse olet ilmeisesti syntynyt kultalusikka suussa ainakin jotenkin päin... et oo sattunut huomaamaan että tässä maassa eläneet ovat varustettu sisulla. Toisin kun eräät... kolme lasta oon kasvattanut ja elättänyt yksin. Se siitä. Kiitos hallitus vaan.

Vierailija
207/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa opiskella niin menkööt töihin! Rasittavat sossupummit aina käsi muiden taskuilla.

Vierailija
208/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole varaa maksaa lukiota Hgissä jos omassa kunnassa lukio tai lähempänä niin ei pidä valittaa eikä kerjätä. Silloin ei muuteta Hkiin vaan pysytään kotikulmilla. 

Vierailija
209/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole varaa maksaa lukiota Hgissä jos omassa kunnassa lukio tai lähempänä niin ei pidä valittaa eikä kerjätä. Silloin ei muuteta Hkiin vaan pysytään kotikulmilla. 

Opiskelemaan saa kyllä muuttaa muuallekin. Missä muka kielletty? Jos on tukiin oikeutettu, niin on oikeutettu. Miten ihmiset kehtaa olla kateellisia jollekin 16-vuotiaalle, joka ei saa tukea perheeltään/jota perhe ei pysty elättämään, vaikka tämä on vielä lapsi? 

Vierailija
210/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt täytyy taas sanoa että epäreilua... Meillä kolme aikuista perheessä. Minä joka vakavasti sairas enkä pääse eläkkeelle no sekään ei niin haittaa. Kun eläke kertymä niin pieni vaikka työt aloittanut 9 vuotiaana. Kertymä vaan ku alkaa vasta23v. Mieheni kanssa sairas kelan päivärahoilla. Nuorin poika kotona opiskelee insinööriksi kohta valmistuu. Työttömäksi sellaiseksi luultavasti koska on ikänsä sairastanut eriasteisia dysfasioita. Emme saa avustuksia muutakun pojan opinto tuen joka sekin laski yllätys yllätys tän vuoden alusta ja lainamäärä nousi. Hän elättää meidät opintolainallaan... ja joku kitisee että 16€ päivä. Meillä 16 €/ kolmelle kolme päivää. Ja pojalle ei ainuttakaan kaveria. Nyt suut suppuun. Anteeksi avautumikseni.

Jotenkin tuntuu, että te jotka valitatte ttt:a saavien "supersuurista" summista, ette ole itse selvillä siitä, mihin olette oikeutettuja tai sitten kusetatte ahdingostanne mennen tullen. Ttt on kuitenkin se viimesijainen tukimuoto, joka todellakaan ei ole mikään ruhtinaallinen. Jos tulonne eivät turvaa edes Kelan määrittelemää perustoimeentuloa, niin tehän olette myös oikeutettu sitä ttt:a hakemaan. Hops siitä juttelemaan sossutädin kanssa asioista, jos itse ei osaa ottaa asioita selville. Tästä laskurista voi myös tsekata, olisiko oikeutettu ttt:een:

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Linuksen tapauksessa hänelle varmaan jääkin ihan ok käyttövaraa vielä vuokran maksun jälkeenkin, koska hän saa opiskelijana myös mitä luultavammin ilmaisen netin, ilmaista ruokaa koulusta, opiskelijahintaisen matkalipun jne. Nämä kaikki muut ttt-asiakkaat maksaisivat perusosasta, jolloin käyttövaraa ei todellakaan jää tuota 16€/pvä.

No vastaan että haettu on ei kuulemma oikeutta. Olisi pitänyt hakea silloin ku sairastuin eikä yrittää itse selviytyä eli ottaa lainaa että saa sairaalakulut hoidettua. Että siinä sulle enkä oo vakio valittaja sori vaan eka kerta ku kirjoitin tämä toinen ja viimeinen. Itse olet ilmeisesti syntynyt kultalusikka suussa ainakin jotenkin päin... et oo sattunut huomaamaan että tässä maassa eläneet ovat varustettu sisulla. Toisin kun eräät... kolme lasta oon kasvattanut ja elättänyt yksin. Se siitä. Kiitos hallitus vaan.

Älä viitsi. Kyllä olet. Tekstistä kuultaa läpi, että on tullut louskutettua negaleukoja enemmänkin.

Vierailija
211/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloisten muksu kirjoitti:

Joo-o, on Suomessa kyllä kaikki vinksallaan kun edes hyvätuloisten lapselle ei tule noin paljoa, ei edes puolta tuosta kuukaudessa. Pakko lähteä ulkomaille, ettei "oikeutetusti" valtion siunauksella revitä sitä samaa mitä omilta vanhemmilta on revitty.

Tälläistä elämää en halua, enkä varsinkaan tukea missään muodossa.

Miksi pitäisi tulla? Hyvätuloinen vanhempi on hyvä ja elättää sen oman alaikäisen lapsensa. Kai tajuat, että ei tuo lapsi toimeentulotukea saisi, jos hänellä olisi perhe, joka pystyy tukemaan lasta? Sinulla ja perheelläsi taitaa olla asiat vähän liiankin hyvin. 

Vierailija
212/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä opiskelin AMKissa ja sain opintotukea about 130€, josta meni bussikorttiin 95€ kuussa ja puhelinlaskuun about 20€. You do the math.
Onneks asuin porukoilla, sain katon ja valmiit ateriat sekä vaatteita. Nostin lainaa vaan lukiossa, sillä maksoin ajokortin.

No niin idiootti. Vaikuttaisiko tuo ilmainen vanhempien luona asuminen siihen, ettet ollut oikeutettu tukeen?

Vierailija
213/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman kyllä triggeröidyin tuosta :D Miten tuollaisella summalla ei voi muka pärjätä? Saa kouluruuankin ilmaiseksi. Täytyy olla talouden pito aika pahasti hukassa. Kai se vaan sitten on niin tärkeää käydä Starbuckissa ja ulkona syömässä joka päivä

Missä kohtaa väitetään, että ei pärjää? Hengissähän tuo on.

Eikös siellä lukenut, että kuun viimeisellä viikolla oli 10e rahaa? Ja ei muka matikan kirjaan riitä rahaa noilla tuloilla :D

Kannattaa ostattaa kirja sossulla tai jollain hyväntekeväisyysjärjestöllä. Kun kirjan myy käytetttynä eteenpäin, pääsee  kivastisoija-lattelle.

Vierailija
214/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koulusta jo muutama vuosi, mutta summat ovat suunnilleen näin :

Vuokra 300 e, omakotitalon yläkerta, rintamamiestalo. Ei omaa vessaa ja huoneeseen tuli vain kylmä vesi. Keittolevyllä lämmitin.

Vuokraan sisälty 2 kertaa pyykinpesua per kk ja sähkö.

Olin ainoa vuokralainen, joka oli yli 1/2 v ja mun jälkeen ei kukaan tullut.

Nyt talossa on uudet asukkaat.

Kk lippu Helsingissä oli n 20 e ja kouluruokailu oli n 1,5 e. Söin aamulla tuorepuuroa, klo 14 aikaa lounaan, otin salaa ruualta leivät, jotka söin mahd myöhään.

Olin joka pe töissä Mäkissä ja kerran kuussa myös la ja su. Kaikki kirjat lainasin kirjastosta, paitsi Saksan kirjat, jotka sain tosi halvalla. Olin siis AMK.ssa.

Itse kävin lukion lainakirjoilla. Tosin maalla, kun kaikki tuntee toisensa, opettajat tiesivät meidän tilanteen ja olivat joustavia . Sain käyttää vanhoja painoksia jne.

Vierailija
215/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lukiokirjabisnes pitäisi kyllä saada loppumaan. Se vaikuttaa epäsuotuisasti juurikin näihin köyhimpiin lapsiin. Aina pitää olla ostamassa uusia kirjoja, kun vanhat painokset eivät kelpaa. Kirjat pitäisi valita sen mukaan, että ne saa lainattua kirjastosta, niihin on saatavilla e-versio tai sitten materiaali on löydettävissä netistä. Miten annetaankin tehdä tuollaista bisnestä alaikäisten koulunkäynnin kustannuksella!

Vierailija
216/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lukioon saa toimeentulotuke? Eikö lähempänä ole lukiota? Vanhemmat on elatusvelvollisia. Yleensä koululaisilla on jo läppärit sun muut härpäkkeet. Oon yh ja poika sai uudet kirjat ja en saa mitään tukia. Asutaan Hgissä ja meni yli 9 ka:n lukioon.  

Vierailija
217/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdllista? Olen ollut luulossa, ettei opiskilija voi saada kuin opintotukea. Ystäväni ei mene kouluun juuri siksi kun saa nyt tuon toimeentulotuen ja kela maksaa vuokran ja kaikki ylimääräiset menot. Ei kuulemma kannata lähteä opiskelemaan, koska siihen ei ole varaa. 

Kyllä opiskelija saa toimeentulotukea, jos opintotuki ei riitä elämiseen.

muista en tiedä mutta yliopisto opiskelija ei saa toimeentulotukea vaan täytyy ottaa opintolainaa. 

Vierailija
218/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lukioon saa toimeentulotuke? Eikö lähempänä ole lukiota? Vanhemmat on elatusvelvollisia. Yleensä koululaisilla on jo läppärit sun muut härpäkkeet. Oon yh ja poika sai uudet kirjat ja en saa mitään tukia. Asutaan Hgissä ja meni yli 9 ka:n lukioon.  

Miksi kaikki olettavat, että peruskoulun jälkeen on edelleen PAKKO käydä muutkin koulut siellä paikkakunnalla, missä vanhemmat asuvat tai minne on syntynyt? Peruskouluvelvollisuuden suoritettuaan on oikeutettu hakemaan opiskelupaikkaa ihan mistä kaupungista haluaa ja minne pääsee. Tällä kaverilla riitti rahkeet Kallion lukioon, joten miksi ei sinne menisi. 

Vierailija
219/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi säätää, että toimeentulotuki peritään takaisin kun hakija on vaurastunut.

Vierailija
220/238 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdllista? Olen ollut luulossa, ettei opiskilija voi saada kuin opintotukea. Ystäväni ei mene kouluun juuri siksi kun saa nyt tuon toimeentulotuen ja kela maksaa vuokran ja kaikki ylimääräiset menot. Ei kuulemma kannata lähteä opiskelemaan, koska siihen ei ole varaa. 

Kyllä opiskelija saa toimeentulotukea, jos opintotuki ei riitä elämiseen.

muista en tiedä mutta yliopisto opiskelija ei saa toimeentulotukea vaan täytyy ottaa opintolainaa. 

Saa siinä tilanteessa, jos on käyttänyt opintotukikuukaudet ja lainan.