Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajan ylipäänsä täytyy saada tietää työnhakijan IKÄ?

Vierailija
22.01.2018 |

Tuollaisen lakialoitteen voisi oikeastaan tehdä. Että työnantaja ei saa tietää tai kysyä työnantajan ikää. Hän näkee työhistorian ja koulutuksen ja toivottavasti naaman josta sitten voi päätellä loput.

Olen itse 51-vuotias mutta näytän 40-vuotiaalta, joten ilman tätä ikäsyrjintää, minulla olisi hyvät madollisuudet työllistyä. Nyt Suomessa on tilanne kuitenkin se, että 51-vuotiaiden paikka näyttää olevan varhaiseläkkeellä tai Alepan kassalla (jossa heitä ei todellakaan näy).

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et saa rehellistä vastausta, koska sun kaltaisille "aaseille" se rehellinen vastaus ei käy ja sovi. Tässä se tulee, niin pääset taas selittelemään ja puolustautumaan: Mulla on firma joka myy. Mä palkkaan sinne 20-30 vuotiaita, koska niillä tunnetusti on kovin draivi. Siis sattumalta voi löytää kovan luukutusmyyjän vaikka nelikymppisestä, mutta se on tosi tuuripeliä. Suurin osa sanoo kuukauden jälkeen, että "tää on pelkkää puhelinmyyntiä". No pääasiassa joo ja se kyllä kerrottiin. "Tässä pärjää vain luukuttajat, tässä työssä ei arvosteta asiakassuhteiden rakentamista". Niin, no näin se vähän on. Tulokset lasketaan euroissa, ei hyvässä fiiliksessä. Ja tämäkin kerrottiin alussa.

Sitten kun sä olet pyörittänyt nipullisen tällaisia nelikymppisiä, jotka alun uhoamisen jälkeen osoittautuvat "laatuhakuisiksi" tai "pitkän linja ajattelijoiksi", niin sinäkin luovutat. Businesta tämä on, eikä mitään henkilökohtaista. Sulla vaan yksinkertaisesti loppuu se fiilis "antaa mahdollisuus" sellaiselle henkilölle, joka todennäköisesti ennen koeajan loppua kertoo ettei tällaista työtä kestä kukaan itseään arvostava ja että koko strategia on väärä.... niin....

En nyt oikein tajunnut koko sepustusta. Kyse on siis puhelinmyynnistä? En ole koskaan ostanut mitään puhelinmyyjältä, jolla on ollut "kova draivi". Sellainen jyrää vain minun ylitseni, ei osaa vastata kysymyksiin, todennäköisesti huijaa provikoiden kiilto silmissä. Sen sijaan aina kun olen ostanut jotain, puhelinmyyjänä on ollut rauhallinen vanhempi nainen (äänestä päätellen), joka on osannut vastata kysymyksiini asiallisesti ja muistuttanut myös peruutusehdoista jne. ja tehnyt myös selväksi tuotteen todellisen hinnan.

Vierailija
22/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi 55-vuotiaan hakijan kohdalla, jolta ei siis saisi kysyä ikää ja joka näyttää 40-vuotiaalta: työnantaja jonka pitäisi vaan arvioida ikä, ajattelisi että hyvä, saan hyvän työntekijän nyt 25 vuodeksi, valitsen hänet. 10 vuoden päästä paikan saanut jäisikin eläkkeelle. (tämä nyt ei ole aukoton tarina, kaikkeahan voi tapahtua, mutta esimerkkinä nyt kuitenkin.) 

Joka tapauksessa työnantajalla on oikeus valita työnhakijoista se oikea. Itsestäni ei tuntuisi ainakaan hyvältä että antaisin työantajan olettaa minun olevan kronologiselta iältäni 15 vuotta nuorempi.  Tai, näinä sukupuolettomina aikoina, ettei hän saisi tietää sukupuoltani. Ja vaikka niitä sukupuolia olisi kolme tai enemmänkin, että mikä niistä olisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tajunnut koko sepustusta. Kyse on siis puhelinmyynnistä? En ole koskaan ostanut mitään puhelinmyyjältä, jolla on ollut "kova draivi". Sellainen jyrää vain minun ylitseni, ei osaa vastata kysymyksiin, todennäköisesti huijaa provikoiden kiilto silmissä. Sen sijaan aina kun olen ostanut jotain, puhelinmyyjänä on ollut rauhallinen vanhempi nainen (äänestä päätellen), joka on osannut vastata kysymyksiini asiallisesti ja muistuttanut myös peruutusehdoista jne. ja tehnyt myös selväksi tuotteen todellisen hinnan.[/quote]

Olen tehnyt puhelinmyyntityötä, 45-50-vuotiaana, ja olin siis juuri se rauhallinen, vanhempi nainen joka vastasi kysymyksiin asiallisesti, kerroin peruutus- ym. ehdot ja tuotteiden todellisen hinnan. Olin erittäin hyvä myyjä, jolla oli "kova draivi". Se kova draivi tarkoitti että tein kovasti työtä oikealla draivilla, sain tulosta aikaan. Se ei tarkoittanut asiakasta jyräävää ja huijaavaa työtapaa. Valitettavasti (kokemuksesta tiedän) että ne jankuttavat, huijaavat myyjät provikan kiilto silmissä olivat yleensä niitä 2-kymppisiä. Nythän en tietysti tiedä tarkoittiko alkuperäinen kommentoija samaa "draivia" kuin minä :) 

Vierailija
24/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha hakija on riski työnantajalle, jos kyseessä on hieman suurempi firma. Yritys joutuu maksamaan osan sairaseläkkeestä, jos työntekijä sellaiselle päätyy. Vanhemmalla työntekijällä on suurempi riski jäädä sairaseläkkeelle.

Vierailija
25/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha hakija on riski työnantajalle, jos kyseessä on hieman suurempi firma. Yritys joutuu maksamaan osan sairaseläkkeestä, jos työntekijä sellaiselle päätyy. Vanhemmalla työntekijällä on suurempi riski jäädä sairaseläkkeelle.

Lisään tähän vielä, että tämä on varmaan laitettu työntekijän suojaksi, jotta työnantaja huolehtisi työsuojelusta. Kuitenkin siitä on myös haittaa meille viiskymppisille.

Vierailija
26/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen lakialoitteen voisi oikeastaan tehdä. Että työnantaja ei saa tietää tai kysyä työnantajan ikää. Hän näkee työhistorian ja koulutuksen ja toivottavasti naaman josta sitten voi päätellä loput.

Olen itse 51-vuotias mutta näytän 40-vuotiaalta, joten ilman tätä ikäsyrjintää, minulla olisi hyvät madollisuudet työllistyä. Nyt Suomessa on tilanne kuitenkin se, että 51-vuotiaiden paikka näyttää olevan varhaiseläkkeellä tai Alepan kassalla (jossa heitä ei todellakaan näy).

Yli 50-vuotiaat ja etenkin yli 50-vuotiaat naiset ovat työ- ja parisuhdemarkkinoiden haisevaa ylijäämäjätettä, josta kukaan ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Mutta ainakaan kukaan ei halua sitä riesakseen, ei työelämässä eikä parisuhteeseenkaan. Yli 50-vuotias ja etenkin yli 50-vuotias nainen on liian vanha ja kulunut melkein kaikkeen.

Vierailija
27/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä et saa rehellistä vastausta, koska sun kaltaisille "aaseille" se rehellinen vastaus ei käy ja sovi. Tässä se tulee, niin pääset taas selittelemään ja puolustautumaan: Mulla on firma joka myy. Mä palkkaan sinne 20-30 vuotiaita, koska niillä tunnetusti on kovin draivi. Siis sattumalta voi löytää kovan luukutusmyyjän vaikka nelikymppisestä, mutta se on tosi tuuripeliä. Suurin osa sanoo kuukauden jälkeen, että "tää on pelkkää puhelinmyyntiä". No pääasiassa joo ja se kyllä kerrottiin. "Tässä pärjää vain luukuttajat, tässä työssä ei arvosteta asiakassuhteiden rakentamista". Niin, no näin se vähän on. Tulokset lasketaan euroissa, ei hyvässä fiiliksessä. Ja tämäkin kerrottiin alussa.

Sitten kun sä olet pyörittänyt nipullisen tällaisia nelikymppisiä, jotka alun uhoamisen jälkeen osoittautuvat "laatuhakuisiksi" tai "pitkän linja ajattelijoiksi", niin sinäkin luovutat. Businesta tämä on, eikä mitään henkilökohtaista. Sulla vaan yksinkertaisesti loppuu se fiilis "antaa mahdollisuus" sellaiselle henkilölle, joka todennäköisesti ennen koeajan loppua kertoo ettei tällaista työtä kestä kukaan itseään arvostava ja että koko strategia on väärä.... niin....

En nyt oikein tajunnut koko sepustusta. Kyse on siis puhelinmyynnistä? En ole koskaan ostanut mitään puhelinmyyjältä, jolla on ollut "kova draivi". Sellainen jyrää vain minun ylitseni, ei osaa vastata kysymyksiin, todennäköisesti huijaa provikoiden kiilto silmissä. Sen sijaan aina kun olen ostanut jotain, puhelinmyyjänä on ollut rauhallinen vanhempi nainen (äänestä päätellen), joka on osannut vastata kysymyksiini asiallisesti ja muistuttanut myös peruutusehdoista jne. ja tehnyt myös selväksi tuotteen todellisen hinnan.

Niin tämä kai lienee tarina satojen joukossa. Syyt ovat moninaiset, mutta kerroin nyt omani. Kyse ei ole siitä mitä työ on, vaan se mitä sen luullaan olevan. On asioita mihin haetaan tietyn ikäistä tietystä syystä. Väärin? No voi olla, mutta sillä voi silti olla perusteet. Tässä mennään asian ohi. Sä voit selittää, että mun business on huijausta tai vaikka työntekijän hyväksikäyttöä. Se ei ole tässä se pointti. Aloittaja kysyi miksei tietyn ikäisiä palkata ja sen kerroin. Se mitä muuta siihen liittyy, se on sivuseikka. Mutta kuten jo kerroin, tämä vastaus ei kelpaa. Miksi siis kysytte?!

Vierailija
28/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tiimin assistentiksi haetaan sellaista about alle kolmekymppistä. Vanhemmat hakijat suuttuvat kun kerrotaan, että tämä on puhtaasti avustava rooli ja siitä saa sen noin 2500e. Voi saada toki pari sataa enemmän kokemuksella. Mutta kun nelikymppinen tulee haastatteluun, niin selitys on "ei tuollaisella summalla elä ja mä sain aikaisemminkin 3000e/kk".

Miksi me ei sitten kutsuta nelikymppisiä haastatteluun? No siksi kun meitä ei lähtökohtaisesti kiinnosta mitä henkilö on tienannut historiassaan ja kun tästä paikasta ei makseta kolmea tonnia. Ei vaikka olisi miten kiva, pätevä ja hyvä tyyppi. Tämä tehtävä on noin 2500e palkkaluokan positio ja satasen nostoonkin pitää olla jo perustelut.

Vierailija
29/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaat ja etenkin yli 50-vuotiaat naiset ovat työ- ja parisuhdemarkkinoiden haisevaa ylijäämäjätettä, josta kukaan ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Mutta ainakaan kukaan ei halua sitä riesakseen, ei työelämässä eikä parisuhteeseenkaan. Yli 50-vuotias ja etenkin yli 50-vuotias nainen on liian vanha ja kulunut melkein kaikkeen.

Tavallaan en ihmettele niitä nelikymppisiä, jotka hulluina täyttävät poskiaan botoxilla kuin oravat omiaan pähkinöillä ennen talvea. Tämä yhteiskunta on  sairas. Osaavat ihmiset heitetään roskakoppaan.

Vierailija
30/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olisin pulassa jos ikää ei kerrottaisi. Olen 23 ja just eilen, kun olin meikittä liikkeellä bussikuski kysyi, että joko oon 16 vai lastenlipunko ostan. Sanoin, että oon yli 16 ku en kehdannut sanoa, että täytin just 23.

Vierailija
31/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä kai lienee tarina satojen joukossa. Syyt ovat moninaiset, mutta kerroin nyt omani. Kyse ei ole siitä mitä työ on, vaan se mitä sen luullaan olevan. On asioita mihin haetaan tietyn ikäistä tietystä syystä. Väärin? No voi olla, mutta sillä voi silti olla perusteet. Tässä mennään asian ohi. Sä voit selittää, että mun business on huijausta tai vaikka työntekijän hyväksikäyttöä. Se ei ole tässä se pointti. Aloittaja kysyi miksei tietyn ikäisiä palkata ja sen kerroin. Se mitä muuta siihen liittyy, se on sivuseikka. Mutta kuten jo kerroin, tämä vastaus ei kelpaa. Miksi siis kysytte?!

Mahtavaa. Olen siis turvassa puhelinmyynti-pakkotyöltä.

Vierailija
32/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa. Olen siis turvassa puhelinmyynti-pakkotyöltä.

Tämä vielä ehdottomasti tiedoksi työkkäriin, ettei 5-kymppiselle naiselle kannata tarjota avoimia puhelinmyynti-paikkoja.

Vierailija
33/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajasi tietää jopa sosiaaliturvatunnuksesi.

Ei voi tietää, koska niitä ei ole ollut sitten vuoden 1971. Nimitys elää kuin torakka ydinsodan jälkeen. 

Vierailija
34/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ap. Olen miettinyt ihan samaa!

Varsinkin kun minuakin luullaan nuoremmaksi (ulkonäöltä), ja fyysinen kuntoni on hyvä.

Toisaalta myös työnantajille voitaisiin maksaa esim. verotuksessa jokin bonus yli 50-vuotiaista naisista työntekijöinä, eikä rangaista heitä. Ikä kun tulee työpaikkaa haettaessa jossain vaiheessa esiin kuitenkin.

Ihmettelen, mikseivät työnantajat tunnista 50-vuotiaiden naisten taitoja esim. asiakaspalvelussa. Just kävin naistenvaateliikkeessä, johon hain töihin. Sinne oli tietenkin palkattu 30-vuotias tyhjäpää. Asiakas kysyi housujen lyhennyksestä. Tyhjäpää ei osannut vastata mitään järkevää. Olisin osannut heti kertoa, että esim. naapuritalosta löytyy ompelupalveluita tarjoava liike.

Tuota palkkamarinaa ihmettelen myös, sillä en ole koskaan ollut millään hyvillä palkoilla.

Vierailija
35/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tiimin assistentiksi haetaan sellaista about alle kolmekymppistä. Vanhemmat hakijat suuttuvat kun kerrotaan, että tämä on puhtaasti avustava rooli ja siitä saa sen noin 2500e. Voi saada toki pari sataa enemmän kokemuksella. Mutta kun nelikymppinen tulee haastatteluun, niin selitys on "ei tuollaisella summalla elä ja mä sain aikaisemminkin 3000e/kk".

Miksi me ei sitten kutsuta nelikymppisiä haastatteluun? No siksi kun meitä ei lähtökohtaisesti kiinnosta mitä henkilö on tienannut historiassaan ja kun tästä paikasta ei makseta kolmea tonnia. Ei vaikka olisi miten kiva, pätevä ja hyvä tyyppi. Tämä tehtävä on noin 2500e palkkaluokan positio ja satasen nostoonkin pitää olla jo perustelut.

Olen nelikymppinen opiskelija. Menisin mielelläni töihin josta tienaan 2500 euroa kuukaudessa, olisi unelmien täyttymys jos saisin noin hyvää palkkaa. Luultavasti en työllisty valmistuttuani koska olen liian vanha.

Vierailija
36/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ap. Olen miettinyt ihan samaa!

Varsinkin kun minuakin luullaan nuoremmaksi (ulkonäöltä), ja fyysinen kuntoni on hyvä.

Toisaalta myös työnantajille voitaisiin maksaa esim. verotuksessa jokin bonus yli 50-vuotiaista naisista työntekijöinä, eikä rangaista heitä. Ikä kun tulee työpaikkaa haettaessa jossain vaiheessa esiin kuitenkin.

Ihmettelen, mikseivät työnantajat tunnista 50-vuotiaiden naisten taitoja esim. asiakaspalvelussa. Just kävin naistenvaateliikkeessä, johon hain töihin. Sinne oli tietenkin palkattu 30-vuotias tyhjäpää. Asiakas kysyi housujen lyhennyksestä. Tyhjäpää ei osannut vastata mitään järkevää. Olisin osannut heti kertoa, että esim. naapuritalosta löytyy ompelupalveluita tarjoava liike.

Tuota palkkamarinaa ihmettelen myös, sillä en ole koskaan ollut millään hyvillä palkoilla.

Usein pankissa ja kelalla on töissä parikymppisiä joiden kanssa asioidessa tiedän itse enemmän kuin he.

Vierailija
37/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan Venäjän mallia. Maksetaan isoäideille, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsenlapsiaan. Tosin Suomen kustannuksilla korvauksen pitäisi olla niin iso että sillä elää, ja eläkettäkin sen pitäisi kerryttää. 

MUTTA TYÖLLISYYSTILASTOT SIIVOUTUISIVAT MAHTAVASTI! HOX HALLITUS!!!

Vierailija
38/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla yhteiskuntavastuuta sekin, että yritys kertoisi montako yli 35 v. Ovat palkanneet tai pitävät töissä. Se on aika huono jos 40 vuotiaasta oletetaan, että häivyt pois työelämästä tuille.

Vierailija
39/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppinen ei ole enää tarpeeksi hyvä tyyppi! Ei taivu samalla tavalla kuin parikymppinen nuolemaan pomon saappaita.

Verkostoidu, ole hyvä tyyppi!

Vierailija
40/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan tuo taas aika epäreilua niille, jotka näyttävät ikäistään vanhemmalta. Meidänkin työpaikalla on eräs nainen, josta ajattelin töihin tullessani, että hän on varmaan ihan lähivuosina jäämässä eläkkeelle. Nyt olen ollut samassa paikassa 10v ja tuolla naisella on vielä noin 5 vuotta jäljellä eläkeikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä