Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työnantajan ylipäänsä täytyy saada tietää työnhakijan IKÄ?

Vierailija
22.01.2018 |

Tuollaisen lakialoitteen voisi oikeastaan tehdä. Että työnantaja ei saa tietää tai kysyä työnantajan ikää. Hän näkee työhistorian ja koulutuksen ja toivottavasti naaman josta sitten voi päätellä loput.

Olen itse 51-vuotias mutta näytän 40-vuotiaalta, joten ilman tätä ikäsyrjintää, minulla olisi hyvät madollisuudet työllistyä. Nyt Suomessa on tilanne kuitenkin se, että 51-vuotiaiden paikka näyttää olevan varhaiseläkkeellä tai Alepan kassalla (jossa heitä ei todellakaan näy).

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hän ei saisi tietää hakijan ikää? Viisikymppinen ei ainakaan jää enää äitiyslomalle, kuten nelikymppinen vielä hyvin voi jäädä useampaankin otteeseen. Viisikymppisellä on työikää edessä vielä parikymmentä vuotta, ja jos näytät ikääsi huomattavasti nuoremmalta, sehän on vain valtti. Luultavasti et jää heti työkyvyttömyysputkeen kaiken maailman raihnojen takia.

Vierailija
2/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö he kuitenkin osaa päätellä sen siitä työ- ja koulutushistoriasta? Joten mitä väliä? Vai sensuroitko 20v alkupään työhistoriastasi ja ensimmäinen tittelisi on joku manager? Uskottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasi tietää jopa sosiaaliturvatunnuksesi.

Vierailija
4/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei todellakaan voi tietää, mikä ikä milloinkin on hyödyksi.

Vierailija
5/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää ei ole vapaamuotoiseen hakemukseen mikään pakko kirjoittaa. Itse en ikinä laita ikääni työhakemukseen ellei kyseessä ole nettilomake, johon on pakko. Jos pääsen haastatteluun, kerron toki ikäni, mikäli sitä kysytään, muuten en.

Vierailija
6/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! On maita joissa ikää ei saa kysyä... voisi tulla tuo käytäntö tähänkin maahan!

Vierailija
7/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi varautua rippikouluun/eläkkeelle jäämiseen

Vierailija
8/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämän voisi veidä vielä pidemmälle. Työntekijää ei saisi valita, vaan se arvottaisiin.

Vierailija
9/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämän voisi veidä vielä pidemmälle. Työntekijää ei saisi valita, vaan se arvottaisiin.

Tuo voisi toimia hyvin eduskunnan ja hallituksen suhteen.

Vierailija
10/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on olennainen asia työnantajakustannuksia maksettaessa. Tietyn iän jälkeen työntekijästä tulee todella kallis, vaikka palkka ei nouse.

Vierailija
11/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin antiikin kreikkaa on ollut tuollainen järjestelmä. Poliitikko sai toimia tehtävässään vain kerran elämässään sen yhden kauden ajan. Valituksi tuleminen tapahtui arpomalla.

Ei välttämättä huonoin mahdollinen järjestelmä.

Vierailija
12/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on olennainen asia työnantajakustannuksia maksettaessa. Tietyn iän jälkeen työntekijästä tulee todella kallis, vaikka palkka ei nouse.

Haluatko vähän avata mitä ajattelet?

Vierailija
13/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et saa rehellistä vastausta, koska sun kaltaisille "aaseille" se rehellinen vastaus ei käy ja sovi. Tässä se tulee, niin pääset taas selittelemään ja puolustautumaan: Mulla on firma joka myy. Mä palkkaan sinne 20-30 vuotiaita, koska niillä tunnetusti on kovin draivi. Siis sattumalta voi löytää kovan luukutusmyyjän vaikka nelikymppisestä, mutta se on tosi tuuripeliä. Suurin osa sanoo kuukauden jälkeen, että "tää on pelkkää puhelinmyyntiä". No pääasiassa joo ja se kyllä kerrottiin. "Tässä pärjää vain luukuttajat, tässä työssä ei arvosteta asiakassuhteiden rakentamista". Niin, no näin se vähän on. Tulokset lasketaan euroissa, ei hyvässä fiiliksessä. Ja tämäkin kerrottiin alussa.

Sitten kun sä olet pyörittänyt nipullisen tällaisia nelikymppisiä, jotka alun uhoamisen jälkeen osoittautuvat "laatuhakuisiksi" tai "pitkän linja ajattelijoiksi", niin sinäkin luovutat. Businesta tämä on, eikä mitään henkilökohtaista. Sulla vaan yksinkertaisesti loppuu se fiilis "antaa mahdollisuus" sellaiselle henkilölle, joka todennäköisesti ennen koeajan loppua kertoo ettei tällaista työtä kestä kukaan itseään arvostava ja että koko strategia on väärä.... niin....

Vierailija
14/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan eläkekustannukset nousevat kun henkilökunta on yli 53-vuotisia. En muista ulkoa, mutta suurin piirtein prosenttiyksikköä enemmän.

Henkilökohtaisesti en kirjoita syntymäpäiväni cv:seen enää, kyllä työnantaja pystyy veikkaamaan että olen ikäluokka x kun näkee työhistoriani. Ainoastaan kerran työnantaja on närkästynyt tästä, ja olen tyytyväinen etten joutunut sinne töihin.

Vierailija
15/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostais tietää.

Vierailija
16/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usein näe tyhmempää kysymystä. Taas uusi todiste siitä,että kansan ennestäänkin alhainen älykkyystaso laskee hurjaa vauhtia.

Vierailija
17/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolestakin tehdään niin iso numero, että se pitää merkitä lomakkeisiin erikseen ja kerran sille oli ihan oma sivunsa, missä oli jotain selitystä, miksi sitä kysytään.

Vierailija
18/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et saa rehellistä vastausta, koska sun kaltaisille "aaseille" se rehellinen vastaus ei käy ja sovi. Tässä se tulee, niin pääset taas selittelemään ja puolustautumaan: Mulla on firma joka myy. Mä palkkaan sinne 20-30 vuotiaita, koska niillä tunnetusti on kovin draivi. Siis sattumalta voi löytää kovan luukutusmyyjän vaikka nelikymppisestä, mutta se on tosi tuuripeliä. Suurin osa sanoo kuukauden jälkeen, että "tää on pelkkää puhelinmyyntiä". No pääasiassa joo ja se kyllä kerrottiin. "Tässä pärjää vain luukuttajat, tässä työssä ei arvosteta asiakassuhteiden rakentamista". Niin, no näin se vähän on. Tulokset lasketaan euroissa, ei hyvässä fiiliksessä. Ja tämäkin kerrottiin alussa.

Sitten kun sä olet pyörittänyt nipullisen tällaisia nelikymppisiä, jotka alun uhoamisen jälkeen osoittautuvat "laatuhakuisiksi" tai "pitkän linja ajattelijoiksi", niin sinäkin luovutat. Businesta tämä on, eikä mitään henkilökohtaista. Sulla vaan yksinkertaisesti loppuu se fiilis "antaa mahdollisuus" sellaiselle henkilölle, joka todennäköisesti ennen koeajan loppua kertoo ettei tällaista työtä kestä kukaan itseään arvostava ja että koko strategia on väärä.... niin....

Sinulla on siis yhtiö joka tekee paniikkimyyntiä ja haluaa työntekijöitä jotka vain mukisematta syö sen p-skan mitä heille tarjoat.

(Paniikkimyynillä tarkoitan sitä että tehdään myyntiä tuotteen imagon kustannuksella)

Vierailija
19/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittaja ei töihin pääse, vika lienee hankalassa asenteessa, eikä iässä.

Itse ainakaan rekrytoijana en tuollaista vänkkääjää palkkaisi, oli ikä mikä vaan.

Vierailija
20/42 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain päin antiikin kreikkaa on ollut tuollainen järjestelmä. Poliitikko sai toimia tehtävässään vain kerran elämässään sen yhden kauden ajan. Valituksi tuleminen tapahtui arpomalla.

Ei välttämättä huonoin mahdollinen järjestelmä.

Kansalaisaloitteen arvoinen idea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi