Kuka maksaa tuöttömän muuttokulut?
Työttömiä kehotetaan muuttamaan työn perässä. Muuttaminen maksaa, vatsinkin paikkakunnalte toiselle. Helposti muuttofirmat velottaa 2000 euroa. Se on lähes kolme kertaa sen, mitä työtön saa kuukaudessa kaikkia tukia yhteensä. Siksi monelle työttömälle muuttaminen on ylitsepääsemätön kynnys liikkua työnperässä. Eikö kukaan tunnu ajattelevan tätä muuttamisen kustannusta?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Kavereilla ei välttämättä ole pakua. Ja työttömälle se 200 on iso raha. Ja mitä köyhä myy? Itsensä? Jalat levälleen jos on nainen? Itselläni on ollut kavereita ja on ollut rahaa vuokrata paku, mutta kaikilla ei elämä ole yhtä helppoa.
Jos todella on niin köyhä, ettei ole _mitään_ mitä myydä (vaatteita/ huonekaluja/ kirjoja/ astioita/ MITÄÄN) niin laittaa sitten vaikka Faceen apua tarvitaan-ilmoituksen. Tai opettelee säästämään. Muutto tuskin tulee yllättäen eikä kenenkään talous voi kaatua siihen. Tuo minun pari sataa oli vain esimerkki. Ei minun ollut mikään pakko ostaa muuttoapureille ruokaa, itse halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittava asenne että se henkilö ei saisi joutua investoimaan mitään työpaikan eteen. Itsekin muutin opintojen lopussa työn perässä. Ei enää opintotukea, tulot 0€, muutto parin sadan kilsan päähän. Kyllä aika persnettoa oli ekat puoli vuotta jopa harkkaripalkalla ja jouduin lainallekaan takuuvuokria ja muuttokuluja ym varten. Ja opiskelijallehan ei makseta myöskään näitä monia mainittuja tukia työnhakua ja muuttoa varten (en ollut valmistunut vielä tuossa vaiheessa). Kyllä oli köyhää ja melkein mahdotonta mutta pidemmän päälle huonompi ratkaisu olisi ollut jäädä opiskelupaikkakunnalle itkemään kohtaloa. Joskus on vaikeita aikoja mutta koittakaa nyt ihmiset tehdä itsekin jotain asioiden paranemisen eteen vaikka se lyhyellä tähtäimellä tekisikin elämän vaikeammaksi.
Oletko silloin perheellinen? Olen itsekin muuttanut ja nähnyt nälkää, kulkenut pikku budjetilla ympäri maailmaa ja palannut tyhjän päälle. Ne on ollut omia valintoja ja olen ollut valmis niihin. Tilanteet vain ovat erilaisia. Kukaan perheellisistä ystävistäni ei olisi voinut tehdä samanlaisia ratkaisuja silloin. En itsekään tekisi niin nyt. Ein muuton eräälle Ystävälleni joka fyysisten vaivojen takia ei voinut edes pakata tai nostaa yhtäkään laatikkoa. Kaikki ei saa lainaa ja jotenkin muutto on maksettava. Kukaan ei voi väittää, että muutto olisi pikkujuttu ja investointi. Kyllähän sitä voi vaikka seistä pylvään nokassa vuosia, niin kuin intialaiset gurut tekee. Mutta jokainen tietää omat rajoitteensa. Köyhällä se usein on raha.
En. Aloittajakaan ei puhunut perheestä mitään vaan ainoastaan siitä miten on niin vaikeata ja muutto maksaa 2000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä kehotetaan muuttamaan työn perässä. Muuttaminen maksaa, vatsinkin paikkakunnalte toiselle. Helposti muuttofirmat velottaa 2000 euroa. Se on lähes kolme kertaa sen, mitä työtön saa kuukaudessa kaikkia tukia yhteensä. Siksi monelle työttömälle muuttaminen on ylitsepääsemätön kynnys liikkua työnperässä. Eikö kukaan tunnu ajattelevan tätä muuttamisen kustannusta?
Työtön myy tavaransa minimoidakseen muuttokulut, vuokraa uudelta paikkakunnalta yksiön tai huoneen kimppakämpästä ja ostaa Ikeasta huonekalut.
Joku vastuu ihmisellä on itsestäänkin, ei voi huutaa valtiota avuksi. Mieti niitä jotka myivät kaiken ja lähtivät ulkomaille työn perässä.
Joskus paras vastuun ottaminen itsestään on se, että ei ota velkaa muuttoa varten, vaan pysyy paikoillaan, joissa menot ovat pienimmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
30 kertaa? Minkä ikäinen olet?
37v. Olen liikkuvaista sorttia :) Olen muuttanut myös ulkomaille ja takaisin Suomeen pariin otteeseen. Sekään ei ole mahdotonta.
Millä rahalla? Iskän?
Mitä urpoja täällä on... En ole alkuperäinen mutta itsekin muuttanut lähes 30 kertaa ja muutaman kerran ulkomaille. Yksi näistä oli opiskelijavaihto joten toki varsinaiset huonekalut ym varastossa. Iskä ei ole kyllä ikinä maksanut yhtään muuttoa, toki kerran lainasi autoaan. Yleensä rahoitus on ollut opintolaina tai palkkatulot. Olen siis yleensä muuttanut työn perässä.
Ja täsmennetään vielä että usein tulevista palkkatuloista, eli olen joutunut välillä lainaamaan muuttokuluja ja takuuvuokria varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön myy tavaransa minimoidakseen muuttokulut, vuokraa uudelta paikkakunnalta yksiön tai huoneen kimppakämpästä ja ostaa Ikeasta huonekalut.
Joku vastuu ihmisellä on itsestäänkin, ei voi huutaa valtiota avuksi. Mieti niitä jotka myivät kaiken ja lähtivät ulkomaille työn perässä.
En ymmärrä miten joklain voi olla ylimääräisiä satasia laittaa rahaa toskaan. Ikea on törkeän kallis ja ylihintainen bulkkimööbeli liike. Itsellä ei olisi yhtään ylimääräistä rahaa lähteä ostamaan Ikeasta edes sänkyä.