Kuka maksaa tuöttömän muuttokulut?
Työttömiä kehotetaan muuttamaan työn perässä. Muuttaminen maksaa, vatsinkin paikkakunnalte toiselle. Helposti muuttofirmat velottaa 2000 euroa. Se on lähes kolme kertaa sen, mitä työtön saa kuukaudessa kaikkia tukia yhteensä. Siksi monelle työttömälle muuttaminen on ylitsepääsemätön kynnys liikkua työnperässä. Eikö kukaan tunnu ajattelevan tätä muuttamisen kustannusta?
Kommentit (66)
Aloittaja varmaan hiukan provosoi mutta tunnen muutaman tuollaisen ihmisen ihan irl, kaikki on hankalaa koska itse ei oteta vastuuta mistään vaan joka kohtaan pitäisi löytyä se "joku" hoitamaan asioita. Samoin jos asiat eivät suju toivotulla tavalla niin sen samaisen jokusen pitäisi ottaa syy niskoilleen...
Tulee aika kalliiksi myös yhteiskunnalle kustantaa kaikkien työnperässä muuttavien työttömien takuuvuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän siinä muutossa maksaa bensat. Muuttopakulla suhaaminen eestaas satoja euroja, jos täältä esim. naapurikaupunkiin pitäisi muuttaa. Kenties vielä peräkärryn vuokraaminen+ se paku.
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.
Viidelläkympillä saa pakun ja kuskin tunniksi. Miten on tarvitsetko apua pyllynkin pyyhintään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Tässä pitää ottaa huomionn kyllä se,ettei kaikilla ole mitään muuttopoppoota. Monilla on, mutta kaikilla tosiaan ei. Silloin omaisuus pitää mahduttaa sellaiseksi, että pystyy yksin julkisilla kantamaan.
Valtiovallan pitäisi edistää työllistymistä, mutta mitään konkreettista kannustinta ei saada aikaiseksi. Veroetu 2. asuntoon on naurettava 250 euroa. Muuttokuluja ei saa vähennyksiin eikä työnantaja maksa. Saati, että kelasta saisi rahaa muuttokuluihin lämmintä kättä enempää. Suomessa pitäisi pärjätä pikkurahalla vaikka todellinen kustannus olisi monin kertainen. Ei muuttoauto kuljettajineen ole mikään suuri ylellisyys. Ei pakulla voi ajella edestakas vaikka Kajaani-Helsinki väliä. Aika outoa olisi myös pakottaa myymään kaikki irtain ja aloittamaan nollasta siitä ilosta, että saa nollasopimuksella paikan päivittäistavarakaupasta. Suomessa työntekijä maksaa pitkän pennin siitä ilosta, että pääsee töihin ja eroon perheestään. Suomen kahden elättäjän malli edellyttäisi, että koko perhe voisi muuttaa ja toinen puolisokin saisi töitä uudelta paikkakunnalta. Jos ei saa töitä niin sitten sitä kutsutaan edustusvaimoksi vauva-palstalla.
Mielestäni aiheellinen kysymys. En ole työtön, vaan pienituloisnen! joka asuu huonossa asunnossa. Mutta ei ole varaa muuttaa, vaikka saisin lainaakin varmaan erilailla kuin työtön. Ainakin luottokortilla voisi tasata kuluja useammalle kuukaudelle. Muuttaisin vielä saman kaupungin alueella. Tässä kökötetään, koska muutto on liian iso investointi.
En ymmärrä miten se joillekin kommentoijille on niin helppo asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän siinä muutossa maksaa bensat. Muuttopakulla suhaaminen eestaas satoja euroja, jos täältä esim. naapurikaupunkiin pitäisi muuttaa. Kenties vielä peräkärryn vuokraaminen+ se paku.
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Viidelläkympillä saa pakun ja kuskin tunniksi. Miten on tarvitsetko apua pyllynkin pyyhintään?
Minulla muuttoon 3 km päähän kului kolme tuntia viiden hengen porukalla. Työn perässä ei sitä paitsi yleensä tarvitse erikseen muuttaa, jos työpaikka sijaitsee alle 50 km päässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Viidelläkympillä saa pakun ja kuskin tunniksi. Miten on tarvitsetko apua pyllynkin pyyhintään?
Miten tuo 50 euron pakutunti liittyy muuttoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Tässä pitää ottaa huomionn kyllä se,ettei kaikilla ole mitään muuttopoppoota. Monilla on, mutta kaikilla tosiaan ei. Silloin omaisuus pitää mahduttaa sellaiseksi, että pystyy yksin julkisilla kantamaan.
Tai sitten avaa suunsa ja pyytää apua. Niin minä tein. Ei ollut tuttuja siinä kaupungissa, rohkeasti kysyin apua naapureilta. Ja sain sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.
Satoja euroja bensakulut naapurikaupunkiin? Ensinnäkin pakut käyvät yleensä dieselillä. Toisekseen pitää kyllä aika kaukana naapurikaupunki olla, jos sinne ja takaisin ajaessa menee polttoainetta satojen eurojen edestä. Satasella saa dieseliä jo tuhannen kilometrin ajomatkalle. Ja peräkärryn vuokraus saattaa maksaa jopa 40 €.
Joo, ei pysty, ei millään. On mahdottoman kallista. Ei voi mitenkään. Autokoulukin ensin käytävä. Ei, ei mitenkään voi. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo 50 euron pakutunti liittyy muuttoon?
No pohdihan sitä.
Vierailija kirjoitti:
30 kertaa? Minkä ikäinen olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Tarkistetaanko vuokratessa ajokortti?
No tietenkin, sekä myös luottokortti. Ilman näitä ei tule vuokra-autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37v. Olen liikkuvaista sorttia :) Olen muuttanut myös ulkomaille ja takaisin Suomeen pariin otteeseen. Sekään ei ole mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Ainahan tavarat voi pakata laatikkoon ja kantaa ihan itse omin käsin uuteen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten avaa suunsa ja pyytää apua. Niin minä tein. Ei ollut tuttuja siinä kaupungissa, rohkeasti kysyin apua naapureilta. Ja sain sitä.
Tuntematon naapuri lähtee muuttamaan sinua sadan kilometrin päähän? Meillä hädin tuskin tervehditään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Satoja euroja bensakulut naapurikaupunkiin? Ensinnäkin pakut käyvät yleensä dieselillä. Toisekseen pitää kyllä aika kaukana naapurikaupunki olla, jos sinne ja takaisin ajaessa menee polttoainetta satojen eurojen edestä. Satasella saa dieseliä jo tuhannen kilometrin ajomatkalle. Ja peräkärryn vuokraus saattaa maksaa jopa 40 €.
Joo, ei pysty, ei millään. On mahdottoman kallista. Ei voi mitenkään. Autokoulukin ensin käytävä. Ei, ei mitenkään voi. Ei.
Niin, kyllä niitä työttömiä korvessakin asuu. Ja hyvässä tapauksessahan se muutto kohdistuu vain naapurikaupunkiin, huonolla tuurilla jopa toiselle puolelle Suomea. Lähimmällä huoltoasemalla tuossa peräkärryn vuokra alkaa 50€/4h ja 100€ takuuraha pitää löytyä myös, tosin sen saa takaisin kun kärryn palauttaa ehjänä. Aika hyvin jos ehdit neljässä tunnissa muuttaa esim. Oulusta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tavarat voi pakata laatikkoon ja kantaa ihan itse omin käsin uuteen kotiin.
Voi toki, kulmasohva narulla selkään vaan, sänky yhteen käteen, keittiön pöytä toiseen, ja tuoleista voi kasata kauniin tornin pään päälle, ja eiku menoks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37v. Olen liikkuvaista sorttia :) Olen muuttanut myös ulkomaille ja takaisin Suomeen pariin otteeseen. Sekään ei ole mahdotonta.
Millä rahalla? Iskän?