Kuka maksaa tuöttömän muuttokulut?
Työttömiä kehotetaan muuttamaan työn perässä. Muuttaminen maksaa, vatsinkin paikkakunnalte toiselle. Helposti muuttofirmat velottaa 2000 euroa. Se on lähes kolme kertaa sen, mitä työtön saa kuukaudessa kaikkia tukia yhteensä. Siksi monelle työttömälle muuttaminen on ylitsepääsemätön kynnys liikkua työnperässä. Eikö kukaan tunnu ajattelevan tätä muuttamisen kustannusta?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän siinä muutossa maksaa bensat. Muuttopakulla suhaaminen eestaas satoja euroja, jos täältä esim. naapurikaupunkiin pitäisi muuttaa. Kenties vielä peräkärryn vuokraaminen+ se paku.
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Viidelläkympillä saa pakun ja kuskin tunniksi. Miten on tarvitsetko apua pyllynkin pyyhintään?
Miten tuo 50 euron pakutunti liittyy muuttoon?
No pohdihan sitä.
No yritin, mutta en tajua. Omat muuttotavarani ei mahdu pakuun saati muutto kestänyt vain tuntia.
Ps. En ole työtön, ja nuorena muuttelin sinne tänne, kun tavarat mahtui rinkkaan. Se on vähän eri asia kuin perheellisen tilanne.
No nyt yhdistetään voimat Suomen puolesta. Nuo (tai tuo?)halvalla muuttava järjestää työttömille halpoja muuttoja. Kenties antaa muuttolainaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
30 kertaa? Minkä ikäinen olet?
37v. Olen liikkuvaista sorttia :) Olen muuttanut myös ulkomaille ja takaisin Suomeen pariin otteeseen. Sekään ei ole mahdotonta.
Millä rahalla? Iskän?
Meillä päin työnteosta maksetaan palkkaa. En tiedä millaisissa piireissä sinä liikut, mutta minä en tunne yhtäkään ikäistäni ihmistä joka eläisi "iskän" rahoilla. Ensinnäkin muutin kotoa 15-vuotiaana ja olen elättänyt itseni siitä lähtien. Toisekseen oma isäni on kuollut. En ymmärtänyt kommenttisi pointtia. Tosi kummallista että aikuinen ihminen on maksanut omat muuttonsa, ai hurja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Tässä pitää ottaa huomionn kyllä se,ettei kaikilla ole mitään muuttopoppoota. Monilla on, mutta kaikilla tosiaan ei. Silloin omaisuus pitää mahduttaa sellaiseksi, että pystyy yksin julkisilla kantamaan.
Tai sitten avaa suunsa ja pyytää apua. Niin minä tein. Ei ollut tuttuja siinä kaupungissa, rohkeasti kysyin apua naapureilta. Ja sain sitä.
Tuntematon naapuri lähtee muuttamaan sinua sadan kilometrin päähän? Meillä hädin tuskin tervehditään.
Muutin kolmen sadan kilometrin päähän :) Oltiin tervehditty useinkin. Siksi varmaan sainkin apua.
Aloituksesta henkii asenne että mitään ei voi tehdä jos joku muu ei maksa. Onko tämä toisen tai kolmannen polven avuttomuutta.
Iätajat on muutettu kavereiden auttamana, paku vuokraamalla tai nuorempana isän autoa lainaamalla. Ei ole mitenkään epätavallista että jollain lähipiirissä on auto.
Sait myös tietää että yhteiskuntakin voi antaa muuttoavustusta tarpeen vaatiessa.
Liikkeelle!
Jotenkin huvittava asenne että se henkilö ei saisi joutua investoimaan mitään työpaikan eteen. Itsekin muutin opintojen lopussa työn perässä. Ei enää opintotukea, tulot 0€, muutto parin sadan kilsan päähän. Kyllä aika persnettoa oli ekat puoli vuotta jopa harkkaripalkalla ja jouduin lainallekaan takuuvuokria ja muuttokuluja ym varten. Ja opiskelijallehan ei makseta myöskään näitä monia mainittuja tukia työnhakua ja muuttoa varten (en ollut valmistunut vielä tuossa vaiheessa). Kyllä oli köyhää ja melkein mahdotonta mutta pidemmän päälle huonompi ratkaisu olisi ollut jäädä opiskelupaikkakunnalle itkemään kohtaloa. Joskus on vaikeita aikoja mutta koittakaa nyt ihmiset tehdä itsekin jotain asioiden paranemisen eteen vaikka se lyhyellä tähtäimellä tekisikin elämän vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37v. Olen liikkuvaista sorttia :) Olen muuttanut myös ulkomaille ja takaisin Suomeen pariin otteeseen. Sekään ei ole mahdotonta.
Millä rahalla? Iskän?
Meillä päin työnteosta maksetaan palkkaa. En tiedä millaisissa piireissä sinä liikut, mutta minä en tunne yhtäkään ikäistäni ihmistä joka eläisi "iskän" rahoilla. Ensinnäkin muutin kotoa 15-vuotiaana ja olen elättänyt itseni siitä lähtien. Toisekseen oma isäni on kuollut. En ymmärtänyt kommenttisi pointtia. Tosi kummallista että aikuinen ihminen on maksanut omat muuttonsa, ai hurja...
Hain sillä juuri tuota palkkakommenttia. Eli palkalla on helppo muuttaa, mutta peruspäivärahasta vaikea saada sellaista rahaa irrotettua.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittava asenne että se henkilö ei saisi joutua investoimaan mitään työpaikan eteen. Itsekin muutin opintojen lopussa työn perässä. Ei enää opintotukea, tulot 0€, muutto parin sadan kilsan päähän. Kyllä aika persnettoa oli ekat puoli vuotta jopa harkkaripalkalla ja jouduin lainallekaan takuuvuokria ja muuttokuluja ym varten. Ja opiskelijallehan ei makseta myöskään näitä monia mainittuja tukia työnhakua ja muuttoa varten (en ollut valmistunut vielä tuossa vaiheessa). Kyllä oli köyhää ja melkein mahdotonta mutta pidemmän päälle huonompi ratkaisu olisi ollut jäädä opiskelupaikkakunnalle itkemään kohtaloa. Joskus on vaikeita aikoja mutta koittakaa nyt ihmiset tehdä itsekin jotain asioiden paranemisen eteen vaikka se lyhyellä tähtäimellä tekisikin elämän vaikeammaksi.
Oletko silloin perheellinen? Olen itsekin muuttanut ja nähnyt nälkää, kulkenut pikku budjetilla ympäri maailmaa ja palannut tyhjän päälle. Ne on ollut omia valintoja ja olen ollut valmis niihin. Tilanteet vain ovat erilaisia. Kukaan perheellisistä ystävistäni ei olisi voinut tehdä samanlaisia ratkaisuja silloin. En itsekään tekisi niin nyt. Ein muuton eräälle Ystävälleni joka fyysisten vaivojen takia ei voinut edes pakata tai nostaa yhtäkään laatikkoa. Kaikki ei saa lainaa ja jotenkin muutto on maksettava. Kukaan ei voi väittää, että muutto olisi pikkujuttu ja investointi. Kyllähän sitä voi vaikka seistä pylvään nokassa vuosia, niin kuin intialaiset gurut tekee. Mutta jokainen tietää omat rajoitteensa. Köyhällä se usein on raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän siinä muutossa maksaa bensat. Muuttopakulla suhaaminen eestaas satoja euroja, jos täältä esim. naapurikaupunkiin pitäisi muuttaa. Kenties vielä peräkärryn vuokraaminen+ se paku.
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Satoja euroja bensakulut naapurikaupunkiin? Ensinnäkin pakut käyvät yleensä dieselillä. Toisekseen pitää kyllä aika kaukana naapurikaupunki olla, jos sinne ja takaisin ajaessa menee polttoainetta satojen eurojen edestä. Satasella saa dieseliä jo tuhannen kilometrin ajomatkalle. Ja peräkärryn vuokraus saattaa maksaa jopa 40 €.
Joo, ei pysty, ei millään. On mahdottoman kallista. Ei voi mitenkään. Autokoulukin ensin käytävä. Ei, ei mitenkään voi. Ei.
Niin, kyllä niitä työttömiä korvessakin asuu. Ja hyvässä tapauksessahan se muutto kohdistuu vain naapurikaupunkiin, huonolla tuurilla jopa toiselle puolelle Suomea. Lähimmällä huoltoasemalla tuossa peräkärryn vuokra alkaa 50€/4h ja 100€ takuuraha pitää löytyä myös, tosin sen saa takaisin kun kärryn palauttaa ehjänä. Aika hyvin jos ehdit neljässä tunnissa muuttaa esim. Oulusta Helsinkiin.
Joo tottakai se työtön muuttaa Hangosta Utsjoelle tai toisinpäin, koska siinä välillä ei koko maassa ole yhtään avointa työpaikkaa. Voihan huono tuuri tosiaan.
Ei välttämättä Hangosta Utsjoelle, mutta jos olet luokanopettajaksi opiskellut, ja Helsingistä tarjoutuu työpaikka niin ei sinne mainitsemallasi 140€.lla muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Viidelläkympillä saa pakun ja kuskin tunniksi. Miten on tarvitsetko apua pyllynkin pyyhintään?
Olen itse muuttamassa Pohjois-Lapista Helsinkiin. Sapettaa kuunnella tuollaisia heittoja, kun itsellä tulee ajoa se 15 tuntia muuton vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei olis puolisoa, niin pitäisi maksaa ensin vielä se autokoulukin että on oikeus mennä pakun rattiin.Satoja euroja bensakulut naapurikaupunkiin? Ensinnäkin pakut käyvät yleensä dieselillä. Toisekseen pitää kyllä aika kaukana naapurikaupunki olla, jos sinne ja takaisin ajaessa menee polttoainetta satojen eurojen edestä. Satasella saa dieseliä jo tuhannen kilometrin ajomatkalle. Ja peräkärryn vuokraus saattaa maksaa jopa 40 €.
Joo, ei pysty, ei millään. On mahdottoman kallista. Ei voi mitenkään. Autokoulukin ensin käytävä. Ei, ei mitenkään voi. Ei.
Niin, kyllä niitä työttömiä korvessakin asuu. Ja hyvässä tapauksessahan se muutto kohdistuu vain naapurikaupunkiin, huonolla tuurilla jopa toiselle puolelle Suomea. Lähimmällä huoltoasemalla tuossa peräkärryn vuokra alkaa 50€/4h ja 100€ takuuraha pitää löytyä myös, tosin sen saa takaisin kun kärryn palauttaa ehjänä. Aika hyvin jos ehdit neljässä tunnissa muuttaa esim. Oulusta Helsinkiin.
Joo tottakai se työtön muuttaa Hangosta Utsjoelle tai toisinpäin, koska siinä välillä ei koko maassa ole yhtään avointa työpaikkaa. Voihan huono tuuri tosiaan.
Ei välttämättä Hangosta Utsjoelle, mutta jos olet luokanopettajaksi opiskellut, ja Helsingistä tarjoutuu työpaikka niin ei sinne mainitsemallasi 140€.lla muuteta.
Oulusta, eikä edes Hangosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Tarkistetaanko vuokratessa ajokortti?
Tietysti tarkastetaan, koska on rikos luovuttaa moottoriajoneuvo kortittomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Tarkistetaanko vuokratessa ajokortti?
Tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Kavereilla ei välttämättä ole pakua. Ja työttömälle se 200 on iso raha. Ja mitä köyhä myy? Itsensä? Jalat levälleen jos on nainen? Itselläni on ollut kavereita ja on ollut rahaa vuokrata paku, mutta kaikilla ei elämä ole yhtä helppoa.
Miksi työttömille pitäisi joka asiasta olla maksamassa? Eikö heillä itsellään ole mitään velvollisuuksia itsensä elättämiseksi? Mikä pyhä velvollisuus meillä muilla on maksaa työttömien elinkulut tästä maailman tappiin asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla? Iskän?
Hain sillä juuri tuota palkkakommenttia. Eli palkalla on helppo muuttaa, mutta peruspäivärahasta vaikea saada sellaista rahaa irrotettua.
Höpöhöpö. Olen elämässäni ollut myös sekä opiskelija että työtön. Silti olen onnistunut muuttamaan. Enkä edes omista ajokorttia.
Kun viimeksi muutin paikkakunnalta toiselle - siitä on jo vuosia aikaa - niin lähetin muuttotavarat VR:n kautta. Työkaveri sai lainaksi jostain traktorin, jolla veimme pakatut tavarat asemalle ja lastasimme kuljetushäkkeihin. Toisessa päässä VR:n auto toi tavarat uuteen osoitteeseen ja miehet jopa tyhjensivät häkit, että saivat ne mukaansa. En muista, paljonko muutto tuli maksamaan, mutta ei se kallista ollut missään tapauksessa. Kalliimmaksi olisi joka tapauksessa tullut pakun ja kuskin palkkaaminen. Matkaa oli niin paljon, että kuskaille olisi tullut rankaksi ajaa edestakaisin yhden päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse muuttamassa Pohjois-Lapista Helsinkiin. Sapettaa kuunnella tuollaisia heittoja, kun itsellä tulee ajoa se 15 tuntia muuton vuoksi.
No onko pakko raahata jokainen mummo-vainaalta saatu kippo ja purnukka mukanaan? Kyllä normi autoon mahtuu ne välttämättömimmät vaatteet ja tarvikkeet, joita tarvitsee. Loput voi myydä, laittaa varastoon tai laittaa jollakin edullisella rahdilla tulemaan jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla? Iskän?
Mitä urpoja täällä on... En ole alkuperäinen mutta itsekin muuttanut lähes 30 kertaa ja muutaman kerran ulkomaille. Yksi näistä oli opiskelijavaihto joten toki varsinaiset huonekalut ym varastossa. Iskä ei ole kyllä ikinä maksanut yhtään muuttoa, toki kerran lainasi autoaan. Yleensä rahoitus on ollut opintolaina tai palkkatulot. Olen siis yleensä muuttanut työn perässä.