Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunnasta pyydetään vain mies kummiksi, mutta vaimon odotetaan hoitavan kuitenkin kummin velvollisuuksia..?

Vierailija
21.01.2018 |

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Eli siis tuttavapariskunta pyysi aikanaan vain miestäni kummiksi lapselleen. Tämä oli ihan ok minulle, olen itsekin yksin kummina omille kummilapsilleni. MUTTA! Pariskunta (etenkin kummilapsen äiti) odottaa minun kuitenkin hoitavan kummin velvollisuudet, ostavan lahjat, tulevan juhliin, pitävän yhteyttä ja ottavan lapsen yökylään! Onko tämä teistä ihan normaalia? Mieheni ei ole kaksinen kummi, eikä hoida mitään velvollisuuksia itse, mutta koska minua nimenomaan ei haluttu kummiksi, olen päättänyt etten myöskään kummin velvollisuuksia hoida.
Olenko mielestäsi liian tyly? Miten sinä toimisit tässä tilanteessa? Tai oletko toiminut samoin omien lastesi kummeja kohtaan, ja jos, niin miksi ihmeessä?

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kummilapsen äiti on moukka!

Kaikki uskovaiset ovat moukkia

Vierailija
22/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tulee ilmi, että olettaa sun hoitavan asiat miehesi puolesta? Siis soittaako vaikka ja pyytää? En kyllä minäkään sinun sijassasi leikkisi kummia.

Tätä minäkin mietin. Ja ilmaistaanko tämä nimenomaan siten, että koska mies on kummi, sinulla on velvollisuus tehdä näitä asioita? Vai onko kyse nyt ihan vain tavallisesta pyynnöstä ottaa lapsia hoitoon ja juhlakutsuista, joihin kummius ei liity oikeastaan millään tavalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin odottamaan vastausta noihin, miten oletus tulee ilmi?

Vierailija
24/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, miksi sinua ei pyydetty aikoinaan kummiksi? Olitteko silloin niin tuore pari, ettei teidän suhteenne kestävyyteen vielä luotettu, etkö kuulu kirkkoon vai oliko kyse puhtaasti epäkohteliaisuudesta?

Vierailija
25/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsen äidille voi vaan sanoa, että soittaa suoraan kummille kun hänen puolestaan ap ei voi mitään hoitoasioita tai vierailuja sopia?

Vierailija
26/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus minulla.

Sai mies yksin hoitaa kummin velvollisuudet.

En hirveästi välitä olla tekemisissä sen perheen kanssa. Sen verran vedin herneitä nenään tuosta kummiasiasta, että saa mies hoitaa yhteydenpidon siihen suuntaan muutenkin.

Vierailija
27/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kaikkia tuttavapiirin lapsia yökylään, käyn synttäreillä ja muistan jouluna. Ei liity kummeuteen.

Oikeasti vai?

Meillä on niin laaja tuttavapiiri ja iso suku, ettei mitään muuta ehtisi tekemäänkään kuin kestitsemään vieraita ja kyläilemään, jos kaikkien synttäreillä kävisi ja kaikki tuttavapiirin lapset ottaisi yökylään. Tähän päälle omat lapset ja heidän menonsa + kyläilyt ja yökyläilyt, vanhempien työt, kaikkien harrastukset ym. Ei tulisi mitään. Siksi yökyläilyt ja joululahjat on rajattu vain kummilapsiin ja lasten omiin kavereihin.

Eikä tuollekaan kummilapsen äidille ole tullut ikinä mieleen ostaa lahjoja meidän lapsillemme, saati ottaa heitä kylään, joten ei ole tapana myöskään heillä, vaan kokee tämän jostain syystä minun velvollisuudekseni ihan vaan miehen kummiuden takia.

ap

Olette siis uskonnollisista piireistä, jossa ehkäisy kielletty? Juu tällaista se on kun jo omien sisarusten lapsista tulee satoja ihmisiä. Meillä tavallisilla asia on ihan erilainen.

Miten uskonto ja ehkäisy on liittyy sukuun, eikö se liity enemmän perheeseen?

Meillä on suuri suku, neljässä sukupolvessa ja perheissä on ollut 1-4 lasta ja ollaan läheisissä tekemisissä serkkujen ja pikku serkkujen kanssa ja kuuluvat läheisesti sukuun, koska meidän vanhemmat ja isovanhemmat viettävät aikaansa toistensa kanssa ja me serkut siinä mukana.

Juu, ja kaikki käyttävät ehkäisyä, eikä mitenkään olla uskonnollisia, ei edes isomummi- tai isoukit.

Vierailija
28/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on kummilapsia, en edes tiedä keitä. Ihan itse hän hoitaa lahjat niille yms.

Minullakin on kaksi kummilasta ja olen hoitanut lahjat heille itse. En usko, että mieskään tietää, ketkä ovat kummilapsiani.

Eli tosi outoa tuo, että joku vaatii kummin.puolisolta tuollaista kuin ap kuvaa. Kannattaa varmaan vastata ystävällisesti puhelimessa, että "ai tavoittelitko x:ää,.lapsesi kummia? Soitit vahingossa minulle Pieni hetki, siirrän puhelun miehelleni".

Vierailija
29/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummeja voi nykyään lisätä jälkikäteen ymmärtääkseni.

Voit soittaa sille äidille ja kysyä suoraan, miksi hän ei halunnut sinua kummiksi. Jos siitä jotain selviäisi.

(vaikka olette avopari ja pappi ei halunnut kummeiksi avoparia. Mun kaverille kävi noin. Tai sitten lapsella oli maksimimäärä Kummeja. Tai miehesi on lapsen sukulainen ja ei halunnut tilannetta, että roikut mukana, jos eroatte. Eli ehkä olitte olleet miehesi kanssa vasta vähän aikaa yhdessä ja avopari.)

Jos siihen, että sua ei pyydetty kummiksi on joku edellä mainittu ymmärrettävä syy, voisit jutella, voisiko sua lisätä kummiksi.

Jos oot aviossa eikä mitään ymmärrettävää syytä löydy, en varmaan sinuna osallistuisi sitten, kun et "arvoa" ole saanut.

Vierailija
30/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku nyt kertoa, miten nämä vanhemmat vaativat niitä kummien velvollisuuksien hoitamista, vai onko se nyt vain sitä, että kutsutaan synttäreille. 

Vierailija
31/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt hauku vähän väärää puuta. Miehesihän sinulta on nyt vaatimassa näitä velvollisuuksia eikä lapsen vanhemmat. Eihän se nyt niiden vanhempien syy ole, jos miehesi ei pidä mitään yhteyttä. Ja juhliin tottakai menee kummin puolisokin. Älä nyt vain sano, että miehesi jää pois niistäkin ja sinä menet niihin yksin. 

Luetun ymmärtäminen. Ap. kertoo nimenomaan kummilapsen äidin olettavan hänen hoitavan kummin velvoitteet, kun mies on osoittautunut huonoksi kummiksi.

Ilmiö on yleinen, kummiksi ei kelvata, mutta silti oletetaan puolison hoitavan ja vedotaan puolison kummiuteen. jos itse kummi ei niitä tee.

Vierailija
32/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tulee ilmi, että olettaa sun hoitavan asiat miehesi puolesta? Siis soittaako vaikka ja pyytää? En kyllä minäkään sinun sijassasi leikkisi kummia.

Monin tavoin, esim. lähettää kutsut vain minun puhelimeeni, ei miehelle. Tai soittelee minulle kummilapsen joululahjatoiveita jonkun jutun varjolla. Tai laittaa meidän kyläillessämme heillä lapsen kysymään minulta, että koska hän pääsee kummilaan yökylään. (En kehdannut sanoa, että mistä minä tiedän, kysy kummeiltasi, vaikka mieli teki...) Ei ole suoraan sanonut, mutta monesta pikkuasiasta tulee ilmi kyllä. Ei kohdista mitään tuollaisia mieheeni.

ap

Vierailija
33/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama. Oltiin miehen kanssa seurusteltu useita vuosi ja oltiin kihloissa, hääkutsukin tällä pariskunnalle jo lähetetty. He kuitenkin päättivät pyytää miestäni yksin kummiksi. Meillä on yhteisiä kummilapsia kaksi, minun ainoat. Viime kesänä oli kyllä todella ikävä tilanne. Kutsuin nämä meidän yhteiset kummilapset meidän mökille, josta tehtiin päiväretki Tampereelle, käytiin huvipuistossa ja pizzalla. Lapset oli meillä pe-su. Jälkeen päin tuon miehen kummilapsen äiti avautui suurelle porukalle illanistujaisissa, kuinka heidän lasta ei kutsuttu. MINÄ järjestin kivan viikonlopun MINUN kummilapsille. Ei, ei mennyt jakeluun tälle rouvalle. Miehelleen sitten sanoin ihan nätisti, että voisiko muistuttaa vaimoaan, että hänhän nimenomaan päätti, että minua ei pyydetä kummiksi. Miksi ihmeessä hän sitten saa tuollaiset kohtaukset, kun en kohtele heidän lasta kummilapsenani. :O 

(ja kun täällä palstalla nyt varmaan joku ehdottaa, miksi tuota miehen kummilasta ei olisi voinut pyytää. jos olisi pyydetty yksi lapsi enemmän mukaan, niin sitten varmaan miehen siskon poika tai mun veljen poika) 

Vierailija
34/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kaikkia tuttavapiirin lapsia yökylään, käyn synttäreillä ja muistan jouluna. Ei liity kummeuteen.

Oikeasti vai?

Meillä on niin laaja tuttavapiiri ja iso suku, ettei mitään muuta ehtisi tekemäänkään kuin kestitsemään vieraita ja kyläilemään, jos kaikkien synttäreillä kävisi ja kaikki tuttavapiirin lapset ottaisi yökylään. Tähän päälle omat lapset ja heidän menonsa + kyläilyt ja yökyläilyt, vanhempien työt, kaikkien harrastukset ym. Ei tulisi mitään. Siksi yökyläilyt ja joululahjat on rajattu vain kummilapsiin ja lasten omiin kavereihin.

Eikä tuollekaan kummilapsen äidille ole tullut ikinä mieleen ostaa lahjoja meidän lapsillemme, saati ottaa heitä kylään, joten ei ole tapana myöskään heillä, vaan kokee tämän jostain syystä minun velvollisuudekseni ihan vaan miehen kummiuden takia.

ap

Olette siis uskonnollisista piireistä, jossa ehkäisy kielletty? Juu tällaista se on kun jo omien sisarusten lapsista tulee satoja ihmisiä. Meillä tavallisilla asia on ihan erilainen.

Emme ole uskonnollisista piireistä, ja olemme käyttäneet ehkäisyä. Tykkäämme ilmeisesti lisääntymisestä enemmän kuin te normaalit. ;D 

Meillä on iso ja läheinen suku ja monta ystävää. Minulla on 24 serkkua, miehellä 9 ja olemme kaikkien kanssa tekemisissä säännöllisesti. Lisäksi sisarukset perheineen ja ystävät perheineen.

ap

Vierailija
35/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö nyt hauku vähän väärää puuta. Miehesihän sinulta on nyt vaatimassa näitä velvollisuuksia eikä lapsen vanhemmat. Eihän se nyt niiden vanhempien syy ole, jos miehesi ei pidä mitään yhteyttä. Ja juhliin tottakai menee kummin puolisokin. Älä nyt vain sano, että miehesi jää pois niistäkin ja sinä menet niihin yksin. 

Miten niin mieheni vaatii näitä minulta..? Hän ei ole kertaakaan pyytänyt minua hoitamaan asioita puolestaan, päin vastoin! Ja en todellakaan mene miehen puolesta, mutta ongelma onkin siinä kun mieskään ei välttämättä mene. Ja kyllä me menemme aika useinkin juhliin myös ilman puolisoa, jos toinen on töissä tai tahtoo viettää hetken vapaa-aikaa kotona ihan yksin.

ap

Vierailija
36/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olitte ollut miehesi kanssa yhdessä kun häntä pyydettiin kummiksi?

Oliko tämä pariskunta miehesi kaveria?

Vierailija
37/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

33. Jäin miettimään tajusiko ne muut illanistujaisissa olevat miksi miehesi kummilasta ei kutsuttu? Olitko paikalla ja pystyit puolustautumaan?

Vierailija
38/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, miksi sinua ei pyydetty aikoinaan kummiksi? Olitteko silloin niin tuore pari, ettei teidän suhteenne kestävyyteen vielä luotettu, etkö kuulu kirkkoon vai oliko kyse puhtaasti epäkohteliaisuudesta?

En tiedä, mutta mies on kyseisen parin kanssa läheisempi, joten oletan että siksi.

Emme olleet tuore pari, emmekä kumpikaan kuulu kirkkoon. (Mies ei siis ole virallinen kummi kirkonkirjoissa)

ap

Vierailija
39/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sitten ärsyttää se, että oletetaan ilman muuta naisen olevan se sosiaalinen järjestäjä ja kaikkien auttaja ja joka suuntaan kontaktien ylläpitäjä. Argh!!

Etkö ap voisi alkaa vastata noihin viestillä tuleviin kyselyihin ystävällisesti, että "hei kiitos viestistä, laitan kysymyksesi menemään Matille" ja lasten kysyessä ystävällisesti, että kysytäänpä kummisedältä, hei Matti, tulepa tänne, tytöt kysyy yökylään jne. Eli ohjaa päättäväisesti kysymykset kummisedälle.

Vierailija
40/184 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sama. Oltiin miehen kanssa seurusteltu useita vuosi ja oltiin kihloissa, hääkutsukin tällä pariskunnalle jo lähetetty. He kuitenkin päättivät pyytää miestäni yksin kummiksi. Meillä on yhteisiä kummilapsia kaksi, minun ainoat. Viime kesänä oli kyllä todella ikävä tilanne. Kutsuin nämä meidän yhteiset kummilapset meidän mökille, josta tehtiin päiväretki Tampereelle, käytiin huvipuistossa ja pizzalla. Lapset oli meillä pe-su. Jälkeen päin tuon miehen kummilapsen äiti avautui suurelle porukalle illanistujaisissa, kuinka heidän lasta ei kutsuttu. MINÄ järjestin kivan viikonlopun MINUN kummilapsille. Ei, ei mennyt jakeluun tälle rouvalle. Miehelleen sitten sanoin ihan nätisti, että voisiko muistuttaa vaimoaan, että hänhän nimenomaan päätti, että minua ei pyydetä kummiksi. Miksi ihmeessä hän sitten saa tuollaiset kohtaukset, kun en kohtele heidän lasta kummilapsenani. :O 

(ja kun täällä palstalla nyt varmaan joku ehdottaa, miksi tuota miehen kummilasta ei olisi voinut pyytää. jos olisi pyydetty yksi lapsi enemmän mukaan, niin sitten varmaan miehen siskon poika tai mun veljen poika) 

Totta kai voit sanoa että lapsi tai lapsen äiti kysyy suoraan siltä varsinaiselta kummilta.

Olen ukin puoliso. Ja todellakin ohjaan miehen lasten ja lastenlasten asiat suoraan miehelleni. Olen mukana jos kerkiän, ja usein kerkiän, mutta vastuuta en ota. Minusta tähän kummiasiaan käy ihan sama periaate, eikä sitä tarvitse mitenkään ujostella. Tunteet tietysti tulee helposti läpi, jos ap vieläkin kantaa kaunaa mokomasta että ei ole itse kutsuttu kummiksi - mutta jos ei tämä asia ole mikään loukkaantumisen aihe, vaan asia asiana, niin ei siitä luulisi niin vaikea olevan sanoakaan.