Mieheni olettaa rahojemme olevan yhteisiä
Käyn töissä 1800E kuukausipalkalla, ja poikaystäväni on työtön. Asumme vuokralla kaksiossa, joten asumistuet ja mahdollinen toimeentulotuki on siis yhteinen. Emme tietenkään saa toimeentulotukea, koska palkkani on sen verran ja poikaystävän saa työttömyystukea. Hänen mielestään meidän pitäisi jakaa kaikki rahat, mutta omasta mielestäni minun pitäisi saada rahoista enemmän, kun teen töitä niiden eteen! Totta kai maksan vuokrasta enemmän, sillä ei poikaystäväni muuten voisi ostaa mitään ylimääräistä, mutta mielestäni sen pitäisi mennä niin, että minä maksan sen ylimääräisen osan, minkä saisimme asumistuesta. Hänen mielestään taas meidän pitäisi jakaa koko summa yhteisesti.
Olenko niuho, kun haluaisin kuitekin palkastani vähän ylimääräistä? Vuokran jälkeen muutenkaan ei jää paljon mitään, joten periaatteessa se olisi sama kuin en kävisi töissä. Olenko itsekäs ja onko poikaystäväni oikeassa...?
Kommentit (177)
Miksi AP:n kaltaiset pihit ja äärettömän itsekkäät ihmiset edes seurustelee?
Jos se oma raha oon noin tärkeätä niin pysykää sinkkuna.
Minulla on käytännössä koko aikuisikä mennyt rahat perheelle (myös sille poikaystävälle/avopuolisolle/aviopuolisolle/) eikä "omaa" rahaa ole missään.
Jos sitä haluaisin niin olisin sinkku.
Mieheni on työtön ja opiskelee työmarkkinatuella ammattia itselleen. Minä olen töissä ja tuloni ovat nettona noin 2500€/kk. Minä maksan vuokrasta reilusti yli puolet, mutta muuten rahani ovat minun. Ostan kyllä paljon ruokaa, pesuaineet jne. Sähkölaskun ja vakuutusmaksun maksamme kuitenkin puoliksi.
Minua otti päähän se, että kun itse olin opiskelija, ei mies suostunut maksamaan isompaa osuutta vuokrasta, vaan minun opintotukeni meni aina kokonaan vuokraan. Tein sen verran töitä opintojen ohella, että sain pari sataa euroa kuukaudessa kasaan junalippuja ja ruokaa varten. Miehellä jäi tuolloin vuokran maksun jälkeen aina työkkärin rahasta itselleen noin 400€ käyttörahaa. Saimme tuolloin siis asumistukea.
Heti, kun minä menin töihin, mies vain oletti, että olisin maksanut suunnilleen koko vuokran. En suostunut ja muistutin siitä, ettei hän aikanaan suostunut edes hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisimme olleet siihen oikeutettuja. Niinpä minun rahani ovat minun, eikä miehellä ole siihen mitään mukisemista. Maksan vuokrasta enemmän, mutta miehelläkin on oma osuutensa siinä. No, miehelläkin on nyt työpaikka tiedossa, eli meillä tämä köyhäily loppuu pian. Tosin, minun mielestäni, mies voisi myös tehdä töitäkin opintojen ohella, kuten minäkin jouduin tekemään...
Joskus tuntuu, että miehet olettavat naisten aina huolehtivan kaikesta ja kantavan enemmän vastuuta. Mitähän sitten tapahtuu, jos/kun saamme lapsen? Eikö lastenhoidossakin vastuu jää useimmiten enemmän naisen harteille? Toki poikkeuksiakin on, mutta nehän vain vahvistavat säännön.
Laskekaa menot ja sitten molemmat laittaa tulojen käteen jäävältä osalta saman prosentin yhteiseen elämiseen. Enemmän tienaava maksaa siis euromääräisesti enemmän, mutta hänellä jää myös enemmän itselle. Jos toinen saa tukia niin niistä tietysti vastaava prosentti yhteiseen käyttöön. Hänelle jää siis euromääräisesti vähemmän, mutta osallistuu kuitenkin omalla osuudellaa yhteiseen talouteen. Toisen tulojen noustessa voitte pienentää yhteisnaksuprosenttia, jolloin molemmilla jää enemmän omaa rahaa ja yhteiseen talouteen tulee edelleen sama summa.
Kkdiiddkdkdk kirjoitti:
Käyt töissä, rahat on sun omia! Älä elätä aikuista ihmistä varsinkin tuollaisella ajatusmaailmalla varustettua.
Älä sinäkään seurustele.
Jos ei ole valmis tukemaan avopuolisoa taloudellisesti niin sitten ei kannata seurustella. Olet hyvä esimerkki ihmisestä jonka ei koskaan pitäisi seurustella
Vierailija kirjoitti:
Sun rahat eivät ole puolison rahoja, mutta tämä on parisuhteen välinen asia. Ehkäpä kannattaa käydä pitkä ja syvällinen keskustelu. On nimittäin fakta, että ihan eri asemassa puolisot eivät voi olla. Lainausmerkeissä toinen ei voi juoda shampanjaa viikonloppuisin toisen nähdessä nälkää. Nämä asiat pitää puhua.
Joo, pitää keskustella vielä kunnolla asiasta. Siksi halusinkin vähän täältä mielipiteitä, että olenko yksin asian kanssa. Emme ole mitenkään eri asemissa mielestäni, ei vaadita kumpikaan mitään luksus-elämää... Mutta fakta on että mulla menee myös esim. ehkäisyyn rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle täytyy töissä olevana jäädä rahaa, eli eihän teidän rahat mitään yhteisiä ole. Sulla on täysin oikea mielipide asiassa, eli miten homman pitäisi mennä. Mitäs jos jäät itse työttömäksi ja poikaystävä saa töitä, onko hän vielä samaa mieltä?
Mites teillä kotityöt jaetaan? Ihan vaan kysyn, kun mies ei taida nyt "ymmärtää" kuinka asioiden pitäisi taloudellisesti mennä, eli vetääkö omaan pussiin. Liisiikö siivouksesta ja onko kodinhoito ns. naisten työtä ym?
Kyllä avopuolisoilla pitää olla yhteinen talous.
Jos ihminen on noin tarkka rahoistaan ja itsekäs niin sitten pysykööt sinkkuna.
Kiva kuulla eri mielipiteitä! Mielestäni ei kuitenkaan ole itsekästä että saa vähän korvausta siitä, että käy töissä päivisin. Olisi varmaan pitänyt keskustella asiasta ennen yhteenmuuttoa, sen nyt huomaan.
Et selvästi rakasta miestä pätkääkään. Lopeta parisuhde nyt ja pysy sinkkuna.
Kyllä mä rakastan. Mun mielestä on vähän vanhanaikaista ajatella, että kaikki on yhteistä. Kuitenkin teen rahani eteen töitä. Ja sekin sanottu täällä moneen kertaan että kyllä mä autan häntä yhteisissä menoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa kukin vastaa yhteisestä elatuksesta kykyjensä mukaan. Eli siis isopalkkaisempi maksaa enemmän yhteisestä elatuksesta. Eli tienaavampi elättää toista. Varallisuus ei tähän vaikuta.
Mutta olette avoliitossa. Minusta olisi oikeudenmukaista, että sinä maksat yhteiseen pottiinne sen verran enemmän, mitä avomiehesi menettää tukia sen takia, kun asutte yhdessä. Ne tuet on laskettu niin pieniksi, että just ja just pärjää.
Hei, no kyllä siitä aika paljon tulee, jos lasketaan että hän saisi myös toimeentulotukea sekä saataisiin enemmän asumistukea mun palkkaa. Hankala asia :(
Kyllä ap:n kuuluu maksaa sen verran enemmän, mitä puoliso menettää tukia yhteisasumisen takia.
Niin, tämä mulle onkin ok että maksan juurikin vuokrasta sen mikä saataisiin asumistuesta ilman mun tuloja.
Jos miehesi saisi toimeentulotukea ilman sinua, niin maksatko sen osuuden myös.
No, sehän siinä onkin että palkkani on niin pieni, että jos maksaisin sen toimeentulotuen osuuden vielä, jäisi mulle vissiin vähemmän rahaa kuin hänelle. Ehkä sitten pitäisi lopettaa työt ja ottaa vaan työkkäristä rahaa?
nyt alat kyllä kuulostamaan hyvin lapselliselta. Ei tuollainen marttyyriksi heittäytyminen hirveästi säälipisteitä anna...
Taitaa olla yhtä helvettiä teidän persaukisten elämä. Luojan kiitos että olen itse edes keskiluokkainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle täytyy töissä olevana jäädä rahaa, eli eihän teidän rahat mitään yhteisiä ole. Sulla on täysin oikea mielipide asiassa, eli miten homman pitäisi mennä. Mitäs jos jäät itse työttömäksi ja poikaystävä saa töitä, onko hän vielä samaa mieltä?
Mites teillä kotityöt jaetaan? Ihan vaan kysyn, kun mies ei taida nyt "ymmärtää" kuinka asioiden pitäisi taloudellisesti mennä, eli vetääkö omaan pussiin. Liisiikö siivouksesta ja onko kodinhoito ns. naisten työtä ym?
Joo varsinkin kun se itsekäs osapuoli on se vähemmän tienaava.
Eli käyt töissä, maksat suurimman osan kaikesta (ruuat, bensat ym).
Tyyppi syö 3 kertaa enemmän kuin sinä itse, ajelee aina autosta tankin tyhjäksi yms. Käyttää omia rahojaan pleikkariin tai johonkin yhtä järkevään.
Tällainen oli mun ex avopuoliso. Vieläkin nousee raivo kun ajattelee mitä kaikkea on joutunut sietämään.
Ap ei ole mielestäni ollenkaan itsekäs jos haluaa vähän ylimääräistä omista rahoistaan.
Maksatko ap muutenkin enemmän esim. ruokia tai muita kuluja teillä sen isomman osan vuokrasta lisäksi?
Mitä siis miehesi haluaa, että sinä ostelisit hänelle? Tai että hän saisi ostaa itselleen sun rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on työtön ja opiskelee työmarkkinatuella ammattia itselleen. Minä olen töissä ja tuloni ovat nettona noin 2500€/kk. Minä maksan vuokrasta reilusti yli puolet, mutta muuten rahani ovat minun. Ostan kyllä paljon ruokaa, pesuaineet jne. Sähkölaskun ja vakuutusmaksun maksamme kuitenkin puoliksi.
Minua otti päähän se, että kun itse olin opiskelija, ei mies suostunut maksamaan isompaa osuutta vuokrasta, vaan minun opintotukeni meni aina kokonaan vuokraan. Tein sen verran töitä opintojen ohella, että sain pari sataa euroa kuukaudessa kasaan junalippuja ja ruokaa varten. Miehellä jäi tuolloin vuokran maksun jälkeen aina työkkärin rahasta itselleen noin 400€ käyttörahaa. Saimme tuolloin siis asumistukea.
Heti, kun minä menin töihin, mies vain oletti, että olisin maksanut suunnilleen koko vuokran. En suostunut ja muistutin siitä, ettei hän aikanaan suostunut edes hakemaan toimeentulotukea, vaikka olisimme olleet siihen oikeutettuja. Niinpä minun rahani ovat minun, eikä miehellä ole siihen mitään mukisemista. Maksan vuokrasta enemmän, mutta miehelläkin on oma osuutensa siinä. No, miehelläkin on nyt työpaikka tiedossa, eli meillä tämä köyhäily loppuu pian. Tosin, minun mielestäni, mies voisi myös tehdä töitäkin opintojen ohella, kuten minäkin jouduin tekemään...
Joskus tuntuu, että miehet olettavat naisten aina huolehtivan kaikesta ja kantavan enemmän vastuuta. Mitähän sitten tapahtuu, jos/kun saamme lapsen? Eikö lastenhoidossakin vastuu jää useimmiten enemmän naisen harteille? Toki poikkeuksiakin on, mutta nehän vain vahvistavat säännön.
Joo, eihän tuo reilua ole. Meillä on sovittu nimenomaan niin että sitten on sama juttu, jos tilanne kääntyy toisin päin ja se on mulle täysin ok.
Vierailija kirjoitti:
Laskekaa menot ja sitten molemmat laittaa tulojen käteen jäävältä osalta saman prosentin yhteiseen elämiseen. Enemmän tienaava maksaa siis euromääräisesti enemmän, mutta hänellä jää myös enemmän itselle. Jos toinen saa tukia niin niistä tietysti vastaava prosentti yhteiseen käyttöön. Hänelle jää siis euromääräisesti vähemmän, mutta osallistuu kuitenkin omalla osuudellaa yhteiseen talouteen. Toisen tulojen noustessa voitte pienentää yhteisnaksuprosenttia, jolloin molemmilla jää enemmän omaa rahaa ja yhteiseen talouteen tulee edelleen sama summa.
Tämä on muuten erittäin hyvä idea! Kiitos, otan tämän puheeksi kun jutellaan asiasta seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa kukin vastaa yhteisestä elatuksesta kykyjensä mukaan. Eli siis isopalkkaisempi maksaa enemmän yhteisestä elatuksesta. Eli tienaavampi elättää toista. Varallisuus ei tähän vaikuta.
Mutta olette avoliitossa. Minusta olisi oikeudenmukaista, että sinä maksat yhteiseen pottiinne sen verran enemmän, mitä avomiehesi menettää tukia sen takia, kun asutte yhdessä. Ne tuet on laskettu niin pieniksi, että just ja just pärjää.
Hei, no kyllä siitä aika paljon tulee, jos lasketaan että hän saisi myös toimeentulotukea sekä saataisiin enemmän asumistukea mun palkkaa. Hankala asia :(
Kyllä ap:n kuuluu maksaa sen verran enemmän, mitä puoliso menettää tukia yhteisasumisen takia.
Niin, tämä mulle onkin ok että maksan juurikin vuokrasta sen mikä saataisiin asumistuesta ilman mun tuloja.
Jos miehesi saisi toimeentulotukea ilman sinua, niin maksatko sen osuuden myös.
No, sehän siinä onkin että palkkani on niin pieni, että jos maksaisin sen toimeentulotuen osuuden vielä, jäisi mulle vissiin vähemmän rahaa kuin hänelle. Ehkä sitten pitäisi lopettaa työt ja ottaa vaan työkkäristä rahaa?
nyt alat kyllä kuulostamaan hyvin lapselliselta. Ei tuollainen marttyyriksi heittäytyminen hirveästi säälipisteitä anna...
No juujuu, meni vähän yli :) Mutta tottahan se on, että tuntuu näiden tukihommien kanssa vähän siltä että järkevämpää olisi vain asua yksikseen kun kaikesta rangaistaan.
Tuossa toisessa ketjussa vaaditaan, että puolisoiden rahojen pitää olla yhteisiä. Minua arvosteltiin, kun meillä on miehen kanssa erilliset rahat ja erilliset ruuatkin. Nyt sitten monen mielestä ei olekaan tarpeen elättää puolisoa, kun maksaja on nainen ja hyötyjä mies. Jep.
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo varsinkin kun se itsekäs osapuoli on se vähemmän tienaava.
Eli käyt töissä, maksat suurimman osan kaikesta (ruuat, bensat ym).
Tyyppi syö 3 kertaa enemmän kuin sinä itse, ajelee aina autosta tankin tyhjäksi yms. Käyttää omia rahojaan pleikkariin tai johonkin yhtä järkevään.
Tällainen oli mun ex avopuoliso. Vieläkin nousee raivo kun ajattelee mitä kaikkea on joutunut sietämään.
Ap ei ole mielestäni ollenkaan itsekäs jos haluaa vähän ylimääräistä omista rahoistaan.
Maksatko ap muutenkin enemmän esim. ruokia tai muita kuluja teillä sen isomman osan vuokrasta lisäksi?
Me maksetaan aika lailla ruoat puoliksi, ja ei tosiaan ostella mitään erikoisen kallista vaan sen mukaan mihin on varaa. Ja just isommissa laskuissa saatan maksaa enemmän, jos toisella on huono rahatilanne. Ei hän siis itse ole edes mikään "ostelija", että ostaisi paljon mitään omia juttuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla eri mielipiteitä! Mielestäni ei kuitenkaan ole itsekästä että saa vähän korvausta siitä, että käy töissä päivisin. Olisi varmaan pitänyt keskustella asiasta ennen yhteenmuuttoa, sen nyt huomaan.
Et selvästi rakasta miestä pätkääkään. Lopeta parisuhde nyt ja pysy sinkkuna.
Kyllä mä rakastan. Mun mielestä on vähän vanhanaikaista ajatella, että kaikki on yhteistä. Kuitenkin teen rahani eteen töitä. Ja sekin sanottu täällä moneen kertaan että kyllä mä autan häntä yhteisissä menoissa.
Ei todellakaan ole vanhanaikaista ajatella että kaikki on yhteistä.
Yhtään sen vanhanaikaisempaakaan kuin se että muiden kanssa ei nussita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jää sinä siihen asuntoon ja miehesi muuttaa muualle ja saa sitten kaikki hänelle kuuluvat tuet täysimääräisinä. (Kun kerran noin paljon toisen tukien vähentäminen ärsyttää.)
No meillä on yhteinen sopimus asuntoon joten en tiedä miten tämä onnistuisi. En ihan ymmärtänyt viimeistä lausetta.
Mies muuttaa muualle ja sinä jäät yksin asuntoon. Miksei vuokranantaja hyväksyisi tätä. Ihan varmaan se on ok. Asuntohan kuluu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis miehesi haluaa, että sinä ostelisit hänelle? Tai että hän saisi ostaa itselleen sun rahoilla?
Ei hän mitään erikoista kai ostelisi, ihan normaaliin käyttöön, mihin nyt ihmiset käyttää vapaa-ajalla rahaa.
Pistäkää molemmille käyttörahaa yhtä paljon. Sun palkkasi oli 1800€; en tiedä paljonko miehesi saa tukia, mutta oletetaan 700 euroa. Jos teidän kulut ovat esimerkiksi
Vuokra 1000€
Ruoka 300€
Muut kulut per kk 600€ (Ei hajua mitä teidän kulut ovat kuukaudessa)
Näillä tuloilla ja menoilla jää ekstraa 600€. Ottakaa molemmat siitä 300e itselleen käyttörahaa. Vai onko tärkeämpää nimenomaan, että sulle jää enemmän kuin miehelle, koska on työtön? Tai näin minä tekisin jos tulot ja menot olisivat tuota luokkaa ja toinen työtön ja toinen töissä.
Käyt töissä, rahat on sun omia! Älä elätä aikuista ihmistä varsinkin tuollaisella ajatusmaailmalla varustettua.