Mieheni olettaa rahojemme olevan yhteisiä
Käyn töissä 1800E kuukausipalkalla, ja poikaystäväni on työtön. Asumme vuokralla kaksiossa, joten asumistuet ja mahdollinen toimeentulotuki on siis yhteinen. Emme tietenkään saa toimeentulotukea, koska palkkani on sen verran ja poikaystävän saa työttömyystukea. Hänen mielestään meidän pitäisi jakaa kaikki rahat, mutta omasta mielestäni minun pitäisi saada rahoista enemmän, kun teen töitä niiden eteen! Totta kai maksan vuokrasta enemmän, sillä ei poikaystäväni muuten voisi ostaa mitään ylimääräistä, mutta mielestäni sen pitäisi mennä niin, että minä maksan sen ylimääräisen osan, minkä saisimme asumistuesta. Hänen mielestään taas meidän pitäisi jakaa koko summa yhteisesti.
Olenko niuho, kun haluaisin kuitekin palkastani vähän ylimääräistä? Vuokran jälkeen muutenkaan ei jää paljon mitään, joten periaatteessa se olisi sama kuin en kävisi töissä. Olenko itsekäs ja onko poikaystäväni oikeassa...?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
No jää sinä siihen asuntoon ja miehesi muuttaa muualle ja saa sitten kaikki hänelle kuuluvat tuet täysimääräisinä. (Kun kerran noin paljon toisen tukien vähentäminen ärsyttää.)
No meillä on yhteinen sopimus asuntoon joten en tiedä miten tämä onnistuisi. En ihan ymmärtänyt viimeistä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa ovat asunnot, ja kokonaan erilliset taloudet. Seurustelkaa ilman raha-asioiden sotkemista. Tuo johtaa vain riitoihin, sinua harmittaa elättää toista, ja toista harmittaa saada vähemmän tukia sinun palkkasi takia. Ei tule pitkän päälle toimimaan.
No se mua tässä pelottaakin, mutta vaikea enää muuttaa tosiaan erilleen kun vuoden soppari asuntoon... En tiedä mitä nyt voi oikein tehdä.
Ei se ole vaikeaa. Ilmoitatte vaan vuokranantajalle että ero tuli ja toinen muuttaa muualle.
Ei sinun tarvitse riidellä, kerrot vain reippaasti että käytät yhteiseen talouteen summan x ja jätät itsellesi rahan y. Avaa vaikka säästötili mihin siirrät "oman" rahasi suoraan palkkapäivänä. Poikkis tekee sitten omat ratkaisunsa, muuttaa viide kädessä pois ellei järjestely kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa ovat asunnot, ja kokonaan erilliset taloudet. Seurustelkaa ilman raha-asioiden sotkemista. Tuo johtaa vain riitoihin, sinua harmittaa elättää toista, ja toista harmittaa saada vähemmän tukia sinun palkkasi takia. Ei tule pitkän päälle toimimaan.
No se mua tässä pelottaakin, mutta vaikea enää muuttaa tosiaan erilleen kun vuoden soppari asuntoon... En tiedä mitä nyt voi oikein tehdä.
Ei se ole vaikeaa. Ilmoitatte vaan vuokranantajalle että ero tuli ja toinen muuttaa muualle.
Meidän pitäisi sitten molempien muuttaa pois, ja joutuisimme maksamaan 3kk vuokrat jos puramme ennen sitä vuoden asumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muuttakaa erilleen niin mies saa tuet ja sinä pitää omat rahasi.
Muutimme vasta yhteen ja siksi tämä yhteinen asumis/toimeentulotuki tulikin yllätyksenä. Vuokrasoppari on vuoden, joten aika hankala muuttaa erilleen. Muutenkin naurettavaa, että parin pitäisi asua erikseen että saa enemmän rahaa! Miten voi olla niin että puolison pitäisi "kustantaa" toisen elämä kun toimeentulotuesta ei hän sitten saa enää sitä ns. perusosaa tai mikä onkaan. Miksi MINUN pitäisi maksaa sitten se osa hänelle?! Eletään kuitenkin vuotta 2018.
Kyllä hän etsii kokoajan töitä, että ei ole siitä kyse että haluaisi vain maata ja laiskotella. Valmistuimme molemmat vasta.
Onko miehesi sitä mieltä, että rahat on yhteisiä myös sen jälkeen kun hän saa töitä. Eli jos miehesi saa jonkun hyväpalkkaisen työn, niin onko rahat yhteisiä myös sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme vasta yhteen ja siksi tämä yhteinen asumis/toimeentulotuki tulikin yllätyksenä. Vuokrasoppari on vuoden, joten aika hankala muuttaa erilleen. Muutenkin naurettavaa, että parin pitäisi asua erikseen että saa enemmän rahaa! Miten voi olla niin että puolison pitäisi "kustantaa" toisen elämä kun toimeentulotuesta ei hän sitten saa enää sitä ns. perusosaa tai mikä onkaan. Miksi MINUN pitäisi maksaa sitten se osa hänelle?! Eletään kuitenkin vuotta 2018.
Kyllä hän etsii kokoajan töitä, että ei ole siitä kyse että haluaisi vain maata ja laiskotella. Valmistuimme molemmat vasta.
Onko miehesi sitä mieltä, että rahat on yhteisiä myös sen jälkeen kun hän saa töitä. Eli jos miehesi saa jonkun hyväpalkkaisen työn, niin onko rahat yhteisiä myös sen jälkeen?
Kyllä, näin olemme puhuneet. Ja tosiaan, emme siis ole naimisissa, vain avoliitossa. Pahoittelut kun tuo otsikko vähän hämäsi.
Toisaalta sanotaan: "Älä tapa, ota elätiksi", mutta toisaalta: "Hellit kyytä povellasi". Onko tämä elätti ollut joskus töissä ja maksanut sinunkin kulujasi? Luultavasti ei. Mutta sinun siis pitäisi jakaa palkkasi miehen kanssa ilman, että hän panee tikkua ristiin. Vai huolehtiiko hän sinun työssä ollessasi kotihommista, että saat tulla siivottuun kotiin, jossa odottaa valmiina herkullinen päivällinen? Pelkkä yhdessä asuminen ei edellytä, että sinun pitäisi jakaa rahasi miehen kanssa ja elättää häntä. Avioliitossa tilanne on hieman toinen, mutta ei silloinkaan panna tuloja puoliksi, ennen kuin edessä on ero tai toinen on kuollut ja tehdään ositusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen jotenkin aina pitäny sitä automaationa, että parisuhteessa jeesataan toista kun rahasta tulee tiukkaa esimerkiksi työttömyyden tai lasten kotihoidon takia. En oikein keksi mitä muutakaan samassa taloudessa asuvat voisivat tehdä? Toinen syö hernekeittoa ja toinen sisäfilettä? Vai pitäiskö yhteiskunnan maksaa lisää tukia, kun et halua tehdä omaa osaasi kustannusten jaossa? Olisi sullakin kohta veroprosentti 35% luokkaa....
Meillä on vaimon kanssa täysin yhteiset rahat. Itse nettoan noin 3300 euroa ja vaimon netto on jotain 1500 euron luokkaa. Jos pistettäisiin kulut puoliksi niin itsellä jäisi rahaa rutkasti säästöön ja vaimo jäisi vielä velkaa mulle, kun meidän kiinteät menot on noin 3500 euroa kuukaudessa. Omaisuus, säästöt ja kaikki muukin on yhteistä.
Varmaan mä tässä häviän rahallisesti, ja paljon häviänkin. En vaan osaa olla mustasukkainen rahoistani. En pystyis yksin nauttimaan aurinkorannalla lomastani, kun tiedän, että vaimo istuu sohvalla ja syö herkeittoa samalla kun katsoo sinkkuelämää.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sanotaan: "Älä tapa, ota elätiksi", mutta toisaalta: "Hellit kyytä povellasi". Onko tämä elätti ollut joskus töissä ja maksanut sinunkin kulujasi? Luultavasti ei. Mutta sinun siis pitäisi jakaa palkkasi miehen kanssa ilman, että hän panee tikkua ristiin. Vai huolehtiiko hän sinun työssä ollessasi kotihommista, että saat tulla siivottuun kotiin, jossa odottaa valmiina herkullinen päivällinen? Pelkkä yhdessä asuminen ei edellytä, että sinun pitäisi jakaa rahasi miehen kanssa ja elättää häntä. Avioliitossa tilanne on hieman toinen, mutta ei silloinkaan panna tuloja puoliksi, ennen kuin edessä on ero tai toinen on kuollut ja tehdään ositusta.
Olen moneen kertaan täällä sanonut että valmistui juuri ja hakee kokoajan töitä. Kyllä hän itse asiassa tekee aika paljon kotihommia, esim. kokkaa lähes aina koska on hyvä siinä.
Sulle täytyy töissä olevana jäädä rahaa, eli eihän teidän rahat mitään yhteisiä ole. Sulla on täysin oikea mielipide asiassa, eli miten homman pitäisi mennä. Mitäs jos jäät itse työttömäksi ja poikaystävä saa töitä, onko hän vielä samaa mieltä?
Mites teillä kotityöt jaetaan? Ihan vaan kysyn, kun mies ei taida nyt "ymmärtää" kuinka asioiden pitäisi taloudellisesti mennä, eli vetääkö omaan pussiin. Liisiikö siivouksesta ja onko kodinhoito ns. naisten työtä ym?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen jotenkin aina pitäny sitä automaationa, että parisuhteessa jeesataan toista kun rahasta tulee tiukkaa esimerkiksi työttömyyden tai lasten kotihoidon takia. En oikein keksi mitä muutakaan samassa taloudessa asuvat voisivat tehdä? Toinen syö hernekeittoa ja toinen sisäfilettä? Vai pitäiskö yhteiskunnan maksaa lisää tukia, kun et halua tehdä omaa osaasi kustannusten jaossa? Olisi sullakin kohta veroprosentti 35% luokkaa....
Meillä on vaimon kanssa täysin yhteiset rahat. Itse nettoan noin 3300 euroa ja vaimon netto on jotain 1500 euron luokkaa. Jos pistettäisiin kulut puoliksi niin itsellä jäisi rahaa rutkasti säästöön ja vaimo jäisi vielä velkaa mulle, kun meidän kiinteät menot on noin 3500 euroa kuukaudessa. Omaisuus, säästöt ja kaikki muukin on yhteistä.
Varmaan mä tässä häviän rahallisesti, ja paljon häviänkin. En vaan osaa olla mustasukkainen rahoistani. En pystyis yksin nauttimaan aurinkorannalla lomastani, kun tiedän, että vaimo istuu sohvalla ja syö herkeittoa samalla kun katsoo sinkkuelämää.
Syömme ihan kyllä normaalia ruokaa eikä mitään sisäfileitä. Ruoat ostamme yhdessä emmekä tarvitse mitään erikoista/kallista. Käymme ihan yhdessä matkoilla sellaisissa kohteissa mitkä sopii molempien rahatilanteeseen, ja siis ei nyt ole kyse siitä että haluaisin johonkin aurinkolomalle itsekseni! Puhutaan nyt parista-kolmestasadasta eurosta ylimääräistä itselleni, koska käyn kuitenkin joka päivä töissä sen eteen. Ehkä olen sitten itsekäs. Mutta senkin sanoin aiemmin että jos tilanne olisi toisinpäin silloin minulle olisi täysin ok että hän saisi nämä ylimääräiset sataset omaan kulutukseen. Totta kai jos on jotain ylimääräisiä tärkeitä laskuja/menoja, jeesaisin.
Ja edelleen, mun mielestä se on eri asia jos molemmat tienaa vaikkapa vähintään sen 1500E, kun siitä kuitenkin jää oikeasti muuhunkin kuin elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Te olette nyt perhe ja perheessä rahat on yhteisiä. Ota vaikka lisätyö, jotta saat maksettua kaiken, mitä mies haluaa ostaa. Ei saa olla kahta erilaista elintasoa perheessä, siksi sinun tulee varmistaa, että mies saa haluamansa tavarat.
Ei mies voi vaatia naista ostamaan tarpeetonta tavaraa. Tarve ja mieliteko ovat kaksi eri asiaa.Mieliteot maksaa kukin itse, eikä maksata toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata seurustella jos haluuaa että omat rahat ovat omia.
Mitä hemmettiä tekee puolisolla joka ei tue taloudellisesti toista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, näin olemme puhuneet. Ja tosiaan, emme siis ole naimisissa, vain avoliitossa. Pahoittelut kun tuo otsikko vähän hämäsi.
Olette siis puhuneet, että miehen rahat on yhteisiä? :D
Huomaa, että tuet on liian suuria, kun tuollainen vänkääminen ("saisin toimeentulotukea, jos sua ei ois") tulee ylipäätään mieleen.
Kun yhteen mennään, silloin mennään. Ja kyllä se kaikilla isommillakin aikuisilla on niin, että elämiseen ne rahat kuluu, ei jää hummailtavaksi käteen sen enempää kuin ne työkkärin tuet (kuten aiemmassa viestissä valittelit).
Vierailija kirjoitti:
Sulle täytyy töissä olevana jäädä rahaa, eli eihän teidän rahat mitään yhteisiä ole. Sulla on täysin oikea mielipide asiassa, eli miten homman pitäisi mennä. Mitäs jos jäät itse työttömäksi ja poikaystävä saa töitä, onko hän vielä samaa mieltä?
Mites teillä kotityöt jaetaan? Ihan vaan kysyn, kun mies ei taida nyt "ymmärtää" kuinka asioiden pitäisi taloudellisesti mennä, eli vetääkö omaan pussiin. Liisiikö siivouksesta ja onko kodinhoito ns. naisten työtä ym?
Joo, kyllä se menisi hänen mielestään samalla tavalla ja varmasti menisikin. Se on vaan hänen ajattelutapa, että suhteessa rahat jaetaan yhteisesti. Ei ole syytä siihen etten luottaisi että menisi niin toisinkin päin.
Ei ole naisten hommaa hänestä tosiaankaan, suurin osa tehdään yhdessä mutta hän saattaa juurikin päivisin tehdä jotain ylimääräistä kun on aikaa. Ja hän myös yleensä tekee ruokaa, että sinänsä ymmärrän hänen mielipiteen siihen että rahat yhteisiä jne. Ei tosiaan siis oo mikään laiskimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisten ei pitäisi asua yhdessä.
Mielestäni en ole persaukinen, käyn töissä kuitenkin ja joo, palkka ei ole huima mutta kuitenkin verojen jälkeen 1800E. Eli mielestäsi jos on persaukinen ei saisi asua yhdessä ja maksaa erillisistä asunnoista? Mikä järki tuossa on.
1800 kahdelle aikuiselle on persaukista, kuten olet jo huomannut.
Miksi muuttaa yhteen ennen kuin selvittää taloudelliset realiteetit, siis tukien määrä jos toinen työtön?
Nää on niitä oppirahoja. Nyt osaat ennakoida ja ottaa asioista selvää ennenkuin teet uusia suuria siirtoja elämässäsi.
Koska sitten parisuhde katkeaa. Minä en ainakaan seurustelisi ihmisen kanssa joka ei halua muuttaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata seurustella jos haluuaa että omat rahat ovat omia.
Mitä hemmettiä tekee puolisolla joka ei tue taloudellisesti toista?
Tuen kyllä taloudellisesti ja sekin tulee jo ensimmäisessä viestissä ilmi. Mutta se että en saisi työstäni edes vähän enempää omaan käyttöön kuin hän ei mielestäni ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Te olette nyt perhe ja perheessä rahat on yhteisiä. Ota vaikka lisätyö, jotta saat maksettua kaiken, mitä mies haluaa ostaa. Ei saa olla kahta erilaista elintasoa perheessä, siksi sinun tulee varmistaa, että mies saa haluamansa tavarat.
Juuri näin. Perheessä EI voi olla kahta elintasoa.
Jos et ole valmis jakamaan rahoistasi niin ÄLÄ SEURUSTELE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette siis puhuneet, että miehen rahat on yhteisiä? :D
Huomaa, että tuet on liian suuria, kun tuollainen vänkääminen ("saisin toimeentulotukea, jos sua ei ois") tulee ylipäätään mieleen.
Kun yhteen mennään, silloin mennään. Ja kyllä se kaikilla isommillakin aikuisilla on niin, että elämiseen ne rahat kuluu, ei jää hummailtavaksi käteen sen enempää kuin ne työkkärin tuet (kuten aiemmassa viestissä valittelit).
Niin ne munkin mielestä on liian suuria, mutta mitä se tähän kuuluu? Kyllä mä olen yksin asuessani kyllä 1800E tuloilla tehnyt muutakin kun asunut ja maksanut laskuja.
Hei, no kyllä siitä aika paljon tulee, jos lasketaan että hän saisi myös toimeentulotukea sekä saataisiin enemmän asumistukea mun palkkaa. Hankala asia :(