Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
381/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yleensä tapana ottaa omia eväitä mukaan jos menen yhtään pidemmäksi aikaa kuin pariksi tunniksi jonnekin kylään. Joku myslipatukka ja banaani laukkuun tms. niin jos tulee akuutti nälkä niin on sitten jotain syötävää. 

Vierailija
382/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Ai enemmän tuliaisia? Tämä perhe toi meille viime syksyllä pullollisen sinappia tuliaisiksi. Joten enpä usko. Ne suklaat olivat siis minun itseni tekemiä, joten olin nähnyt niihin aikaa ja vaivaa.

Oletteko ap wt possuja Jotka mussuttaa jatkuvasti jotain pullaa ja sipsejä? Vedätte hiilareita Ja koko perhe ylipainoinen ja jatkuvasti nälissään? Normaalikokoinen annos ei riitä edes 8-vuotiaalle joka painaa yli 50 kg?

niinpä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röh röh

Vierailija
384/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tilata Woltista purilaisia sekä majoneesia.

Vierailija
385/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tilannut pitsaa kaikille

Vierailija
386/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yleensä tapana ottaa omia eväitä mukaan jos menen yhtään pidemmäksi aikaa kuin pariksi tunniksi jonnekin kylään. Joku myslipatukka ja banaani laukkuun tms. niin jos tulee akuutti nälkä niin on sitten jotain syötävää. 

Onko sinulla joku sairaus?

Vierailija
387/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ap saapuu kello 1400 aikaan, niin oletuksena itsellä on että ovat syöneet lounasta. Mikäli illallinen on tarkoitus syödä 1600 aikoihin, niin itse en lounaan ja illallisen välissä syö mitään. Iltapala 2100 aikaan on omaan tapaani normaalia myöhäisempi, mutta kukin tyylillään. Ei nuo syömiset poikkea omistani aikataulujen osalta juurikaan. Se miten paljon ruokaa on tarjolla on oma juttunsa. Bowl-ruuissakin yleensä ymmärtääkseni riisiä ja kyseessä ihan normaali kokoinen ruokalaji muuten.

Vierailija
388/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röh 

Vierailija
389/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin tiedän tän kuvion. Aikoinaan olin paljon tekemisissä harrastuksen puitteissa pariskunnan kanssa joka tykkäsi tissutella olutta päivät pitkät eivätkä syöneet juuri mitään. Mukavia ihmisiä, mutta heillä aivan erilainen päivärytmi ruokailujen suhteen kuin minulla. He kutsuivat minut aina yökylään ja seuraavana päivänä lähdettiin yhdessä harrastustapahtumaan. Saatoin mennä heille esim aamupäivällä lauantaina jolloin en ollut syönyt lounasta. Olen päivätyössä käyvä ja hyvin säännöllistä elämänrytmiä toteuttava henkilö joka syö aina lounas-aikana tyyliin 11-12.30. Kun menin heille, saattoivat keittää puolilta päivin kahvit ja tarjolla ei välttämättä ollut mitään tai sitten jotain kaapin perältä kaivettuja pahvilaatikolle maistuvia keksejä. He itse täyttivät vatsansa kahvilla jota joivat koko aamun - puoleenpäivään jonka jälkeen siirtyivät kylmään olueen. He söivät ruokaa vasta illalla siinä 20-21 maissa. Eihän heillä ole nälkä koska vatsan täyttää kahvi, olut ja ruokahalun vie tupakka.

Ensimmäisiä kertoja olin heillä todella nälissäni ja koska tietysti autoin heitä illallisen kanssa (grillattavaa kesällä) kiirehdin kokoajan sen valmistumista ja jo valmisteluvaiheessa söin salaa keksejä ja pelkkää kuivaa ruisleipää ilman levitettä äkkiä sillä aikaa kun olin yksin keittiössä. Ihan hirveä nälkä, niin että jo heikotti oikein, kun en ollut tajunnut syödä lounasta kotona lähtiessäni.

Jatkossa söin aina kotona enne heille lähtöä vatsan täyteen ja otin kassiin mukaan banaanin ja jonkun välipalapatukan, jotta pärjään koko päivän ilman suuhunpantavaa. Vein myös heille usein esim tuoretta leipää läheisestä leipomomyymälästä, kesällä mansikoita, sitä olutta ja siideriä / pientä suolaista naposteltavaa, joka korvaa heille ruokakustannuksiani.  

Vierailija
390/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tuossa mitään piheilyä. Ei kylään mennä  pelkästään syömään, vaan tapaamaan ihmisiä ja juttelemaan kuulumiset. Siellä on tarjottu ruokaisa salaatti ja iltapalaksi leipiä lisukkeineen. Kannattaa syödä ennen kylään menoa. Kersoja varten voi kassissa säilyttää energiapatukoita tms.

Vierailija
391/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin häpeästä, jos vieras joutuisi olemaan nälässä kodissani. Joskus vuosia sitten miehen kaverit yöpyivät meillä, kun samalla paikkakunnalla oli eräs tapahtuma, ja toivat tullessaan reilut ruokatuliaiset, jotka myös jättivät meille. Se lämmitti mieltä, kun olimme muutenkin tiukoilla, mutta nykyisin en sellaista odota missään tapauksessa. Jopa vuonna 1903 syntyneelle umpikorvessa eläneelle mummolleni oli kunnia-asia, että vieraita kohdellaan hyvin, joten missä ihmeen vaiheessa ihmisistä tuli pihejä juntteja?

Vierailija
392/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Oletteko ap wt possuja Jotka mussuttaa jatkuvasti jotain pullaa ja sipsejä? Vedätte hiilareita Ja koko perhe ylipainoinen ja jatkuvasti nälissään? Normaalikokoinen annos ei riitä edes 8-vuotiaalle joka painaa yli 50 kg?

niinpä'

---

Tässä oli kyse käytöstavoista ja vieraanvaraisuudesta. Eikä salaatti ole mikään pääruoka. Tullaanko sinun luoksesi kylään vaa'an kautta?

Vierailija
393/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen kinusi monta kertaa minua ja lapsia kylään maalle. Maatila on aika syrjässä. No mentiin sinne sitten kutsu taas tuli. No käveltiin helteessä 5 km kirkolta maatilalle. Siellä ei ollut ketään paikalla.

Olin kysynyt pitääkö tuoda ruokaa tai muuta. Ei tarvinnut. "Meillä vieraat ei lähde nälkäisinä. Taitaa olla tavallisesti toisin päin."

Sitten isäntäväki tuli paikalle kun oltiin notkuttu pihalla pari tuntia.

Isäntä söi mikropitsaa ja emäntä jotain dieettikasvismössöä. Muuten kaapit oli tyhjät. Lapset söi leipää margariinillä ja mehua.

Aamulla kysyin voisko kumpikaan käyttää meillä kaupoilla. Isäntä sanoi "Ymph"

Parin tunnin päästä se tuli sanoo että käy kirkolla voitte tulla mukaan. Se kävi jollain asioillaan ja sanoi meille että siltä menee 5-10 min olkaa paikalla. Hän ei aio odottaa.

Häthätää käytiin kyläkaupassa haalimassa mitä ehdittiin. Oli kiire ei voinut oikein valikoida tai  suunnitella ja kaupan valikoimakaan ei ollut mikään ihmeellinen. Kyllähän tollaset pikkukaupat tietää. No, grillijuttuja, salaattiaineita ja uusia perunoita.

Takaisin päästyä aloin peseen pottuja niin molemmat sekä Isäntä (sillä oli oikeasti sellanen ISÄNTÄ-t-paita) ja emäntä tuli puhumattomina siihen mulkoilemaan.

Ja ei, mentiin kutsuttuina. Molemmat sanoi että tulkaa vaikka heti. Mitään ei tarvitse tuoda. Kiva nähdä lapsiakin kun ei olla nähty pitkään aikaan.

Kun oli syöty. Pakkasin tavarat, myös ostamani ruuat mitä oli jäljellä. Soitin taksin joka vei meidät linja-autopysäkille. Kirkolla oli sentään grillibaari. Syötiin siellä pizzaa mahat täyteen ja mentiin bussilla kotiin.

Mitään kyselyä mihin me oltiin kadottua ei tullut. Jollekin toiselle sukulaiselle olivat valitettu rikkoutuneesta vanhasta levysoittimesta.

Vierailija
394/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe tuossa mitään piheilyä. Ei kylään mennä  pelkästään syömään, vaan tapaamaan ihmisiä ja juttelemaan kuulumiset. Siellä on tarjottu ruokaisa salaatti ja iltapalaksi leipiä lisukkeineen. Kannattaa syödä ennen kylään menoa. Kersoja varten voi kassissa säilyttää energiapatukoita tms.

Ei piheilyä, ehkä pikemmin ajattelemattomuutta.

Vierailija
395/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käy, jos mielessäsi pyörii vain ruoka.

Vierailija
396/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu riippuvan todella vahvasti missä alueella on. Missä minä kasvoin tuotiin jopa perus kahveille vähintään se keksipaketti. Myös yökylään mennessä perheen kanssa vietiin aina ruokaa mukana ja myös petivaatteet. Sitten muutettiin ja uudessa paikassa ei tultu muuta kun pieni tuliainen ja isäntäväki veti herneen nenään jos toisit jotain ruokaa tai tarjottavia.

Meillä oli harrastuskaveriporukka ihan aikuisia naisia, joista joku aina silloin tällöin kutsui myös kylään ja kahvipöytätarjoilut oli tietysti, kuten tapana on. Minusta oli kiusallista ja jopa noloa, kun yhdellä porukan naisista oli tapana tuoda mukanaan jokin leipomansa marjapiirakka tms. ja tunkea se siihen pöytään emännän tarjoilujen joukkoon. 

Emäntä oli nähnyt vaivaa tarjoilujen kanssa ja halusi leipomuksiaan meille tarjota, niin en minä ainakaan halunnut hänelle mielipahaa aiheuttaa ottamalla niiden sijasta sitten sitä VIERAAN tuomaa piirakkaa, vaikka herkulliselta mahdollisesti näyttäisikin. Korkeintaan pienet maistiaiset lautasen reunalle pääpainona kutsujan leipomukset.

Ei mielestäni ole asiallista vieraan tulla kalastelemaan kehuja toisen kahvipöytään omista leipomuksistaan, kun mistään tällaisista tuomisista ei ole etukäteen sovittu!

Vierailija
397/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tietää, että suurin osa ihmisistä vierailee vain ruoan takia.

Kirjoitin tuosta emännästä, joka vasta lähes poislähdön aikaan päätti tarjota suuhunpantavaa (tuliaisiamme). Junamatka hänen luokseen oli 3 h suuntaansa, joten kyllähän hyvin mielellämme jotain suuhun pistimme.

Jos yövieraita kutsuu, niin täytyy tavan hölmöläinen olla, ellei ruokaa ymmärrä tai nuukuuksissaan raaski tarjota.

Vierailija
398/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä kyläilette tällaisissa paikoissa? Jos nuo ihmiset ovat niin erilaisia kuin te, kannattaa tavata jossain julkisissa tilaisuuksissa tai kahvilassa, jos nyt yleensä haluaa pitää yhteyttä.

Vierailija
399/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin veikata että aloittaja on talon kokoinen lyllertäjä ja emäntä taas hoikka ja terve.

Aloittajan kannattaisi nyt vaan syödä sitä salaattia kun joku oikeen tarjoaa. Mun sisko on terveysintoilija ja aina on tarjolla erilaisia tosi hyviä salaatteja. Tuleepahan mullakin syötyä terveellisesti edes siellä.

Aloittajan pitäis olla kiitollinen emännälle. Aloittaja elää emännän ansiosta pikkuisen pidempään.

Vierailija
400/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokatottumuksia on monenlaisia. Vieraanvaraisuus vaihtelee. 

Meillä kotona opetettiin vieraanvaraisiksi. Se oli kunnia-asia. Elämän varrella olen oppinut luopumaan ylettömästä vieraanvaraisuudesta. Sillä nopeasti kerää myös hyväksikäyttäjiä.

Viimeisen niitin antoi tuttavaperheen rouva, joka kertoi, että heillä jäi viikonlopun ruokaostot tekemättä, niin tulivatkin viikonlopuksi meille. Pidin huolen, etteivät tulleet toista kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan