Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käynyt usamman kerran niin että vaikka ruokaa tehtäisiin yhdessä, siinä tarjoiluvaiheessa sitten aletaan kursailla (siis emäntä, ei vieras!) eikä välttämättä tarjoilla ollenkaan tai juuri ja juuri ennen kuin vieraan sovitusti tulee lähteä. Ymmärtäisin jos vieras alkaa kursailla ettei ota tai vastaavaa kohteliasta, mutta emäntä!
Minä olen ollut ristiäisissä, jossa täytekakkua ei aloitettu ollenkaan. Ja sitten se hävisi niine hyvineen pöydästä. Kauhea nälkä oli, kun oltiin tultu pitkän matkan takaa. Pöydässä ei ollut suolukkaa ollenkaan ja kakkua pihisteltiin. Kertaakaan ei emäntä kehottanut ottamaan kakkua. Minä olisin kyllä sitä ottanut, mutta se vietiin pöydästä pois. Olivat isännän sukulaisia, jotka kulkivat kaikki lomat ja juhlapyhät kutsumatta muiden nurkissa yökyläilemässä. Erosin miehestäni, niin pääsin myös heistä eroon. Ja ristiäisiin vietiin asiaankuuluvat lahjat ja tuliaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin häpeästä, jos vieras joutuisi olemaan nälässä kodissani. Joskus vuosia sitten miehen kaverit yöpyivät meillä, kun samalla paikkakunnalla oli eräs tapahtuma, ja toivat tullessaan reilut ruokatuliaiset, jotka myös jättivät meille. Se lämmitti mieltä, kun olimme muutenkin tiukoilla, mutta nykyisin en sellaista odota missään tapauksessa. Jopa vuonna 1903 syntyneelle umpikorvessa eläneelle mummolleni oli kunnia-asia, että vieraita kohdellaan hyvin, joten missä ihmeen vaiheessa ihmisistä tuli pihejä juntteja?
Ei niitä ole muualla kuin tällä palstalla. Samoin kuin ei niitä vieraitakaan, joille pitää kahden tunnin välein olla tuhtia syötävää tai mennään omalle kassille nakertamaan välipalapatukkaa.
Mun tuttu tuli niin mieleen tosta emännän kursailusta. Se tekee just tota.
Jos jotkut nyyttärit, se vetää sen tarjoamiset kassista sitten kun jo syöty ja on että ohhoh joo, mulla oli nää, mutta ei kait näitä enää tarvi...
Ja sen kotona saa odottaa saatanan kauan että saa mitään, kerran rupesin jo pakkaa itseeni pois niin sitten se rupes kattaa pöytää. Oikeesti. Ja en ollut ainut paikalla, kun oli jotkut tupperikutsut. Olis muutakin elämää kun odotella tarjoomuksia. Harmi etten lähtenyt vetää kun olin niin surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Äidin isän suku on Karjalasta ja kyllä meillä on kunnia-asia, että kutsutuille vieraille tarjotaan niin paljon ruokaa, ettei tarvii nälässä olla. Tuliaiset, kuten viinit tai jälkiruokaherkut, otetaan iloisina vastaan ja nautitaan porukalla. Loukkaantuisin, jos joku tulisi meille kylään oma lasagne kainalossa.
Minunkin koko suku on Karjalasta. Silti vieraanvaraisuudessa on eroja. On runsaita tarjoiluja ja pihimpiä, joissa pelkkiä kylmiä piirakoita kahvin kanssa. Meillä kävi joskus nuoruudessa kylässä perhe, jonka äiti ilmoitti heti, että he ovat nälkäisiä. Eivät tuoneet mitään tullessaan ja syömään ei ollut kutsuttu. Meillä oli tuohon aikaan suuret menot ja pienet tulot, niin joskus ei ollut jääkaapissa muuta kuin valo. Nykyisin tarjoilen aina parasta ja tarpeeksi, jos kutsun vieraita. Harvemmin kutsun, koska olen iäkäs ja sairas. Lasteni perheille teen ruokaa, jos ovat useamman tunnin ja lastenlapsille on aina kaakaota ja jäätelöä. Eräs lastenlapsistani tykkää tekemästäni mustikkapiirakasta.
Joo kyllä tällainen hämminki voi syntyä helpostikkin.Itse kuulemma syön vähän ja tosiaan olen vähän pulassa,että osaanko laittaa tarpeeksi tarjottavaa. Joskus sitten isommalta porukalta jääkin kaikkea yli ja sitä me miehen kanssa sit yritetään syödä päivätolkulla.Onneksi on kaupat lähellä,et äkkiä voi täydentää,mutta kyllä myös kyselen tulijoiden tarpeita etukäteen,varsinkin jos on lapsia.Kun eihän me aikuiset syödä niin paljoa välipaloja.
Pitää tehdä eväät mukaan tai lähettää etukäteen ruokarahaa ja ostoslista. Voi myös olla menemättä tai valita varakkaampi ja anteliaampi kyläilykohde.
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko kertoa että mitä tuo salad bowl sisälsi?
Salaatti kulho. Se on salaatti kulho. Se sisälsi salaattia. Kulhossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa, mutta ymmärän myös isäntäperhettä. Kaikissa perheissä ei syödä kuutta kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen plus kolme välipalaa). Mulle olisi just hyvä tuo, että klo 16 salaattiateria ja klo 21 paahtoleipää, juustoja ja hedelmiä.
No ei meillä syödä kuutta kertaa päivässä. Lapset syövät viisi kertaa ja me aikuiset neljä kertaa päivässä. Oli vain päivälliseksi liian kevyttä meidän urheilevalle ja liikkuvalle perheelle ja seuraava ateria oli liian pitkän ajan kuluttua. Ja oli sekin aika kevyt, kun ottaa huomioon, että päivällinen oli pelkkää salaattia.
ap
No eikös tuo sitten ollut teille aivan normaali ruokarytmi? Kun niitä hedelmiäkin oli. Sinne mennessänne olitte kuitenkin syöneet jo tukevan lounaan ja aamiaisen, lapset varmasti jotain välipalaa.
Jos on nälkä niin sitten kannattaa kysyä, voisiko tehdä voileivän tietysti! Minusta nuo tarjottavat kuulostavat kuitenkin oikein riittäviltä, ja olen himojuoksija ja kulutan noin 700kcal ylimääräistä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
Ihanat tuliaiset kyllä!
Mutta viekää seuraavan kerran vaikka itse tehtyä lasagnea pellillinen.
Hyvät tulisiset, mut onpa hyvä idea tuo pellillinen! Kokonainen perhe syö vuorokaudessa paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.
Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.
Ai enemmän tuliaisia? Tämä perhe toi meille viime syksyllä pullollisen sinappia tuliaisiksi. Joten enpä usko. Ne suklaat olivat siis minun itseni tekemiä, joten olin nähnyt niihin aikaa ja vaivaa.
No jos kutsutaan yövieraaksi, niin kannattaisi suoraan kysyä, mitä ruokaa voi tuoda. En pitäisi viiniä minään tuliaisena ja itsetehdyt suklaat samoin. Ei niillä nälkä lähde. Ei kyllä sinapillakaan. Lasten tuliaiset kuulostavat olevan ok. Käyn joskus viikonloppukylässä pitkäaikaisen kaverini luona ja kysyn joka kerta, mitä tuon. Hän sitten kertoo mitä Isolta kirkolta voisi tuoda maaseudulle. Hän tekee ruuan, joten tietää, mikä sen kanssa menisi. Mua ei ole moitittu liian pienistä tuliaisista, pikemminkin päin vastoin. Jos on juhlapäivä, kysyn erikseen alkoholipuolesta.
Tarjottavien ei tarvitse olla hienoja, mut yökyläläisiltä sopiva kysyä illan mittaan useamman kerran et ottaisivatko leivän.
Sanoisin, että on turha valittaa toisen perheen syömätavoista. Kylässä syödään sitä mitä saadaan ja piste.
Olemme ajelleet kolmisen tuntia kyläpaikkaan, jossa emännän puheitten mukaan piti olla ruokailu pian saavuttuamme. No, ei ollut. Ei tapahtunut pariin tuntiin mitään. Sitten alettiin hissun kissun valmistella grillattavia, salaattia sun muuta. Ateriointi tapahtui lopulta neljä tuntia saapumisemme jälkeen. Olimme siis syöneet aamiaisen kotona klo 8. ja seuraava ateria oli klo 16. Ja kyllä, veimme viemisiksi juustoja, keksejä, hedelmiä ja viiniä. Mielestäni olisi ollut fiksua laittaa ne tarjolle ja keittää kahvit heti saavuttuamme. Mutta he olivat kaikesta päätellen syöneet lounaan ennen saapumistamme, joten eivät nähneet tarpeelliseksi keitellä kahvia.
Kun myöhemmin olemme menneet heille vierailulle, olemme aina poikenneet matkalla jonnekin syömään. Tämä on toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi niin kärsiä nälästä? Itse pystyn elämään näläntunteen kanssa varsin hyvin, ei tarvitse pahoittaa mieltään, jos jossain kyläpaikassa on tottumuksiani pienemmät ateriat. Tankkaa seuraavana päivänä sitten.
Lapset eri juttu, mutta aikuiset...
Mitä tuohon nyt vastaisi? Kun on iso kulutus, niin nälkä tulee 3-4 tunnin välein. Eri asia tietysti, jos on sohvaperuna, niin varmaan pärjää 6 h ruokaväleillä, kun edellinen ruoka on ollut n. 200 g salaatti.
ap
Ei kuulosta normaalilta jos aikuisen pitää syödä 3-4 tunnin välein vaikka kuinka olisi urheilija. Minä urheilen paljon ja syön kaksi kertaa päivässä. Aamiainen klo 7 ja päivällinen klo19. Banaani tai muu hedelmä välipalaksi iltapäivällä.
Se päivällinen voi hyvinkin olla joku bowl, nehän ovat herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu tuli niin mieleen tosta emännän kursailusta. Se tekee just tota.
Jos jotkut nyyttärit, se vetää sen tarjoamiset kassista sitten kun jo syöty ja on että ohhoh joo, mulla oli nää, mutta ei kait näitä enää tarvi...
Ja sen kotona saa odottaa saatanan kauan että saa mitään, kerran rupesin jo pakkaa itseeni pois niin sitten se rupes kattaa pöytää. Oikeesti. Ja en ollut ainut paikalla, kun oli jotkut tupperikutsut. Olis muutakin elämää kun odotella tarjoomuksia. Harmi etten lähtenyt vetää kun olin niin surkeat.
* pakkaaMAAN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin isän suku on Karjalasta ja kyllä meillä on kunnia-asia, että kutsutuille vieraille tarjotaan niin paljon ruokaa, ettei tarvii nälässä olla. Tuliaiset, kuten viinit tai jälkiruokaherkut, otetaan iloisina vastaan ja nautitaan porukalla. Loukkaantuisin, jos joku tulisi meille kylään oma lasagne kainalossa.
Minunkin koko suku on Karjalasta. Silti vieraanvaraisuudessa on eroja. On runsaita tarjoiluja ja pihimpiä, joissa pelkkiä kylmiä piirakoita kahvin kanssa. Meillä kävi joskus nuoruudessa kylässä perhe, jonka äiti ilmoitti heti, että he ovat nälkäisiä. Eivät tuoneet mitään tullessaan ja syömään ei ollut kutsuttu. Meillä oli tuohon aikaan suuret menot ja pienet tulot, niin joskus ei ollut jääkaapissa muuta kuin valo. Nykyisin tarjoilen aina parasta ja tarpeeksi, jos kutsun vieraita. Harvemmin kutsun, koska olen iäkäs ja sairas. Lasteni perheille teen ruokaa, jos ova
Vieraanvaraisuus kannattaa nykyään harkita. Sillä kerää helposti siipiveikkoja. Ajat on muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on itsekkäitä. Vieraille on tapana tarjota ruokaa riittävästi, jos kerran ollaan pitkän matkan päästä tultu yökylään. Jos itse pärjää salaatilla, kuuluu normaaliin toisten huomiointiin tajuta, että kaikki muut ei pärjää. Itse ainakin häpeisin, jos tänne joku tulisi ja kokisi olevansa nälässä. Jos tilaisi pizzaa, häpeisin vielä enemmän ja maksaisin sen. Eikä vieraiden tarvi ruokiaan tuoda. Keskituloisina ihmisinä meillä ja suurimmalla osalla on täysin varaa ruokkia vieraat. Se kuuluu vieraanvaraisuuteen. Sitä paitsi ei kunnon ruoka niin kallista ole. Jos on vaikka lapsiperhe, niin kannattaa olla konservatiivinen/tylsä ja tehdä ihan perussafkaa tyyliin lihapullat ja perunat. Se uppoaa aina lapsiin ja nälkä lähtee myös. Erikoisempaa mutusteltavaa voi varata aikuisille iltapalaksi, mutta rinnalla täytyy olla lapsille sopivampaa vaikka perusleipäpöytä leikkeleineen ja kurkkuineen.
Ihmiset on kummallisia, kun kuvitellaan, että on
Jep, muistan kerran kun vanhemmille oli menossa vieraita. Tekivät kinkkukiusausta. Kauhistelin vanhemmilleni, että pitäisikö kuitenkin jotain parempaa, lihakastikkeet tms. No lopputulema oli, että vieraat 6 tunnin ajomatkan ottivat monta kertaa kinkkukiusausta ja kehuivat, että eivät pitkään aikaan ole saaneet kunnon kinkkukiusausta.
Ja minä opin, että sen ei aina tarvitse olla niin hienoa kalliilla. Perusruoka lisukkeineen riittää.
Meillä on ollut tapana sopia miten hoidetaan ruokailut, jos pidemmäksi aikaa kyläilemään lähdetään. Minun mielestäni kuulostaa vaan omituiselta puolin ja toisin että sovitaan yön yli kyläilyistä, vain olettaen toisten ruokatarjoilu tottumuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin häpeästä, jos vieras joutuisi olemaan nälässä kodissani. Joskus vuosia sitten miehen kaverit yöpyivät meillä, kun samalla paikkakunnalla oli eräs tapahtuma, ja toivat tullessaan reilut ruokatuliaiset, jotka myös jättivät meille. Se lämmitti mieltä, kun olimme muutenkin tiukoilla, mutta nykyisin en sellaista odota missään tapauksessa. Jopa vuonna 1903 syntyneelle umpikorvessa eläneelle mummolleni oli kunnia-asia, että vieraita kohdellaan hyvin, joten missä ihmeen vaiheessa ihmisistä tuli pihejä juntteja?
Ei niitä ole muualla kuin tällä palstalla. Samoin kuin ei niitä vieraitakaan, joille pitää kahden tunnin välein olla tuhtia syötävää tai mennään omalle kassille nakertamaan välipalapatukkaa.
Kyllä meitä on, joiden täytyy syödä useammin jostakin syystä. Itselläni on pahoin tulehtunut pohjukaissuoli, ja ollut jo vuosia. En minä voi tällätä kerralla paljoa, jolla pitäisi pärjätä hamaan tulevaisuuteen. Kolmen tunnin välein on sopiva tahti syödä jotain. Nälkä kun ei tunnu nälkänä, vaan järkyttävänä kipuna, jota ei vahvemmatkaan särkylääkkeet vie pois. Kun syö enemmän kerralla, niin se ei mene elimistössä eteenpäin tulehduksen aiheuttaman ahtauden takia, vaan sen oksentaa spontaanisti pois. Inhoan oksentamista, joten syön sellaisin väliajoin, että voin edellämainitut välttää.
Ja toinen asia on mökeillä tissuttelu pikin päivää. Ja sitten ehkä grillataan yömyöhään. Ei kai se näläntunne tule, kun jokaisesta puolen litran kaljasta saa 200kcal. Ja kymmenestä enemmän kuin on päivittäinen energiantarve. Me, jotka siellä ollaan dokaamatta, niin meillä on nälkä ihan eritahtisesti. Terveinäkin.
Ihanaa, vihdoinkin TERVETTÄ MAALAISJÄRKEÄ ! Stä soisi useammalle kommentoijalle.