Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
361/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Ai enemmän tuliaisia? Tämä perhe toi meille viime syksyllä pullollisen sinappia tuliaisiksi. Joten enpä usko. Ne suklaat olivat siis minun itseni tekemiä, joten olin nähnyt niihin aikaa ja vaivaa.

Tarkoitti varmaan kunnon vatsantäytettä.

Vierailija
362/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla puuro, päivällä kahvi, illalla perunat ja kastike. Tämä toistuu, eikä nälkää tule. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö himassas ennen kylille luuhaamaan menoa hitto vie niin ei tarvi nälkäänsä narista ku vanha sarana! Vtun lokki!

Vierailija
364/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoh hoijaa. aina kaffeet tai vaikka drinkit. ja ruoka-aika on n 17. illalla vaikka herkkuja tai pientä ,pikku piirakoita pakaste,munavoi, hedelmäsalaatti,tee. 

mutta veitkö itse tuliaisia, vaikuttiko se,että latisti tunnelman.. monta pv olette... oletteko ajatellut,että viette ihan  oikeankin ruuantekotarpeet seuraavalle päivälle.  mutta kukkia,kakkua, kuohuviiniä,, sillä alkuun. seuraavana pv, lounas-seisomapöytään,tarjootteko tai edes jokainen maksaa omansa. 

mutta on tiedossa,että potutkin loppui kesken. tuliaiskakusta annettiin ottaa pala,se vietiin piiloon kesken kahvihetken. joulukinkusta samoin. yleensä kinkku pöydässä koko ruokailun. naurettavia ruokamääriä,lautanen likaantuu turhaan. samoihin puruihin kahvi jne. no mites nyt teillä hurisee siellä. joko ootte abc seisomapöydässä,,,massut täynnä. ykskin muikkeli osti irtomyynnistä 5 nakkia kahdelle,tulee kuulema runsas nakkisoosi me kun niin tykätään nakkikastikkeesta.

kahvilassa hidasteli takana niin kauan,että myyjä kysyy yhteen vai erikseen,,no yhteen tietty ja hän aina ilmaseksi.

Vierailija
365/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.

Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).

Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.

jos kutsuu,niin voi tarjota edullistakin kotiruokaa,uunilaatikoita,uunipuuroja,pannaria jne. tuossahan oli jo nolot tyypit. ja jos ei rahaa ruokaan,jättää kutsumatta.

Vierailija
366/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Jos sinä kutsut, varaathan ruokaa sen verran että kaikille riittää napa täyteen. Se on sinun velvollisuutesi. Minä en ikinä laske vieraiden tuomisten varaan yhtään mitään. Mökiltä on kaupalle 25 km ja ruokaa pitää aina olla niin, että selvitään vaikka viikonlopun yli, jos tulee ylläreitä matkaan. 

Minusta ihan perusvieraanvaraisuuteen kuuluu huolehtia, että vieraat on ruokittu ähkytilaan talonväen toimesta, nukkumapaikat on puhtaat ja löytyy kaikille ja vessatilat on siivossa kunnossa. Muuten on aika pöljä emäntä, jos ei tuota tajua. Ei vieraita kuulu nälässä pitää, se on tökeröä.

Mökille pyydän tuomaan omat lakanat, kun meillä ei ole juoksevaa vettä ja pyykkikone on pulsaattori...., mutta kotona saan ne kyllä pestyä. 

Vierailija
367/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?

Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.

ap

Ihanat tuliaiset kyllä!

Mutta viekää seuraavan kerran vaikka itse tehtyä lasagnea pellillinen.

Hyvä idea, pitää tehdä näin seuraavalla kerralla.

ap

ne vie sen lasagnen piiloon. -tästähän on sitten meille ensi viikoksi- te ette saa siitä mitään. nimim.koettu

Vierailija
368/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kutsuvat kylään, jos nuukailevat tarjoiluiden suhteen?

Eri asia on sitten lokkeilu, jossa kutsutaan itse itsensä kylään vaikka toisen kesämökille. Sellaiseen luin jostain hyvän neuvon: tarjotaan pelkkää kahvia, mustana tai maidolla. Ja jos eivät älyä lähteä, parin tunnin päästä tarjotaan lisää kahvia. Kunnes älyävät.

Vierailija
369/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans riepoo kun vien äidille tuliaisiks sellasia herkkuja mitä en itselle raaski ostaa. Se kantaa ne kaikki aina piiloon eikä tarjoa.

Vierailija
370/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kans riepoo kun vien äidille tuliaisiks sellasia herkkuja mitä en itselle raaski ostaa. Se kantaa ne kaikki aina piiloon eikä tarjoa.

Olen kokenut tämän muutaman kerran - samassa paikassa.

Nämä ihmiset kävivät myös meillä ja ainakin tiesivät, että meillä ruoka ei kesken lopu.

Viimeisellä kerralla, kun enää toinen puolisoista oli elossa, menimme tervehtimään tuliaisten kera, jotka viisaasti asettelin tarjottimelle pöydälle.

Olimme olleet jo muutaman tunnin, ja alkoi lähestyä paluujunan lähtöaika, emäntä totesi, että halusitte varmaan maistaakin kun näin paljon toitte. Sitten saimme kahvia ja tuomiamme herkkuja. Ehkä vaikutti, että meillä oli pieni lapsi mukana. Tosin hänellä oli ilman muuta omat eväät ja sai syödä niitä.

Vierailija
371/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?

Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.

ap

Ihanat tuliaiset kyllä!

Mutta viekää seuraavan kerran vaikka itse tehtyä lasagnea pellillinen.

Hyvä idea, pitää tehdä näin seuraavalla kerralla.

ap

ne vie sen lasagnen piiloon. -tästähän on sitten meille ensi viikoksi- te ette saa siitä mitään. nimim.koettu

Veimme joskus muutamiinkin kyläpaikkoihin kahvitteluun paketillisen jäätelöä. No jäätelö laitettiin pakastimeen, eikä siitä tarjottu muruakaan. Tilalle oli otettu pakastimesta jonkun kerran sulanutta ällön makuista jäätelöä. Seuraavalla kerralla sanoin, että tämä syödään nyt heti, kun vein jäätelöä.

Vierailija
372/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön itse tosi vähän. Kaksi tai kolme kertaa päivässä ja mulle on oikeasti ongelmallista yrittää tajuta, että toiset syövät niin tosi paljon enemmän. Aina kun on vieraita tulossa, mulle iskee kriisi ja paniikki miettiessä, että eihän nyt vaan kukaan joudu meillä mun takia näkemään nälkää. Onneksi on internet ja sieltä voi tutkia, kuinka paljon mitäkin lajia pitäisi olla. On ihan järkyttävää havaita, kuinka paljon ihmiset syö. Joskus olen laittanut ruokapäiväkirjaa jossain palvelussa omien ruokieni perusteella ja sitten muiden ihmisten syömisten perusteella ja niissä on helposti 1000 kcal ero per päivä! Niin että nöyrin anteeksipyyntö teille, ketkä syötte normaalisti, en minä tahallani teitä nälässä pidä.

Sama juttu, kolme kertaa päivässä.

Vierailija
373/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit teillä on, kun et saa suutasi auki? Kyllä minun lapseni ainakin sanoisivat, että herkut pöytään, eikä kaappiin.

Vierailija
374/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käynyt usamman kerran niin että vaikka ruokaa tehtäisiin yhdessä, siinä tarjoiluvaiheessa sitten aletaan kursailla (siis emäntä, ei vieras!) eikä välttämättä tarjoilla ollenkaan tai juuri ja juuri ennen kuin vieraan sovitusti tulee lähteä. Ymmärtäisin jos vieras alkaa kursailla ettei ota tai vastaavaa kohteliasta, mutta emäntä!

Minkä ikäisiä olette?! 

Vierailija
375/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä norsujen kokoontumisajot täällä on?

Tervetuliaiskahvit? WTF?

Tuossahan oli ihan normaalit syömiset, suht normaaleihin aikoihin. Tosin päivällisellä olisi voinut olla jotain jälkiruokaa.

Ja kaikki ovat täällä itkemässä että tuolla kuolee nälkään...

Vierailija
376/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin vierailemaan vuosikaudet ja pitkiä aikoja (en kovinkaan vapaaehtoisesti) kyläpaikassa jossa oli tarjolla aina vain halvinta Lidlin pahvista paahtoleipää tai ruisleipää ja juustoa. Ei mitään muuta.

Kaiken huipuksi emäntä on myöhemmin teeskennellyt minun lokkeilleen, kun olin samaan aikaan köyhä opiskelija ja rahat meni matkoihin enkä muutenkaan pystynyt viemään sinne ruokaa mukanani. Pari kertaa otin evästä mukaan ja muut söivät ne siellä.

Kyläpaikassa asukkaiden kannattaisi ymmärtää, että jos vieras joutuu viemään sinne ruokaa mukanaan, se on tavallaan täysin ylimääräinen kulu, koska kotona on vieraalla joka tapauksessa ne tietyt elintarvikkeet valmiina mutta vieraillessa joutuu ostamaan uudet tuotteet tai sitten hintavampia valmistuotteita. Joutuu siis varustamaan kahta eri paikkaa elintarvikkeilla. Kyläpaikan isäntäväellä on helpompaa kun voi vaikka tarjota itse tehtyä ruokaa, johon käyttää elintarvikkeita kaapeistaan, jolloin ruuat tulee halvemmiksi vaikka niitä tekisi isompia annoksia. 

Vierailija
377/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin isän suku on Karjalasta ja kyllä meillä on kunnia-asia, että kutsutuille vieraille tarjotaan niin paljon ruokaa, ettei tarvii nälässä olla. Tuliaiset, kuten viinit tai jälkiruokaherkut, otetaan iloisina vastaan ja nautitaan porukalla. Loukkaantuisin, jos joku tulisi meille kylään oma lasagne kainalossa. 

Vierailija
378/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, että suurin osa ihmisistä vierailee vain ruoan takia.

Vierailija
379/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidin isän suku on Karjalasta ja kyllä meillä on kunnia-asia, että kutsutuille vieraille tarjotaan niin paljon ruokaa, ettei tarvii nälässä olla. Tuliaiset, kuten viinit tai jälkiruokaherkut, otetaan iloisina vastaan ja nautitaan porukalla. Loukkaantuisin, jos joku tulisi meille kylään oma lasagne kainalossa. 

Sinähän otat tuliaiset iloisena vastaan? Miksi loukkaannut?

Miksi syöminen on tässä niin keskeisessä asemassa? Ymmärrän, että se on perinne, mutta maailma on muuttunut. Jokainen, joka autolla kulkee, menee matkalla yleensä useamman ruokapaikan ohi.

Minusta on kivaa tavata ystäviä ja sukulaisia. Osa heistä ei koskaan tarjoa sellaista ruokaa, jota pitäisin herkullisena. Silloin mutustelen jotain salaattia tms mitä tarjotaan.

Se on minulle ihan sama. Syön sitten myöhemmin paremmin. Ihmiset ovat pääasia, heidän tapaamisensa ja se, että ylipäätään vaivautuvat kutsumaan.

Vierailija
380/706 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika salaatissa sitten oli, oliko liian vähän vai ettekö tykänneet?

Oli tosi pieni annos. Enkä itse tarjoaisi päivällisvieraalle salaattia.

ap

jos siinä olisi kanaa, munia,pastaa pestossa pyöriteltynä, hyvää patonkia,vaikka pakasteessa just uunissa paistettu,hyvät juomat,kotikaljaa, viiniä. leivoskahvit. ok,mutta nuuku vihersalaatti. ei käy kuin pääruuan lisukkeeski.