Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Todella huolestuttavaa, että aikuiset ihmiset eivät ymmärrä säännöllisen ruokailun tärkeyttä. Sit ihmetellään, miks väsyttää, suututtaa, masentaa ja työssä ei jaksa.
Kyllä se on jokaisen aikuisen vastuulla osata ennakoida, koska ruokaa tarvitaan ja kuinka paljon. Nälkä tulee n.3 tunnin päästä edellisestä ateriasta. Älä lähde ostoksille tai matkalle tai mihinkään, jos et ole syönyt ensin! Jotain evästä on aina hyvä pitää mukana viivästysten huoksi, ja vedenjuonti on tärkeää, etenkin lapsille, jotka kuivuvat herkästi, sitten tulee ummetusta..
Ihan häkellyttävää, miten ihmiset ei tajua edes omaa nälkäänsä, ennenkuin iskee pahat hypoglygemian oireet eli vapina, sydämenhakkaaminen, heikotus, paniikki, suuttuminen tai sokerinhimo. 9 tunnin syömättömyys on kamala stressi keholle! Jos keho ei saa säännöllisesti ruokaa, se alkaa sitä varastoida, sisäelinten suojaksi, vatsaan ym. Liian isot ateriat kerralla ja hotkiminen johtaa ruuansulatusongelmiin.
Syökää säännöllisesti, niin herkkuhimoja ei tule ja pysytte terveinä. Aamiainen ja 2 lämmintä ateriaa päivässä, lounas ja päivällinen. Illalla ei kuulu syödä paljoa, se aiheuttaa närästystä, koska ruuansulatus heikentyy iltaa kohden. Aamulla pitää olla nälkä, ja jos ei ole, mahassasi on edelleen eilisen ruuat sulamattomana. Sulamaton, epäsäännöllinen ruoka aiheuttaa myös aamuväsymystä, turvotusta, nivelkipuja..
Harmi ettei kaikki saa näitä yksinkertaisia oppeja kotoaan. Syö ja nuku säännöllisesti. Ikinä ei saa olla niin kiire, ettei ehdi tai muista syödä! Monet oppii kantapään kautta vasta pahasti sairastuttuaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.
Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.
Mökille on tapana tuoda runsaat tuliaiset, illalliselle ei. Illalliselle kovin runsas tuliaismäärä voi olla jopa epäkohtelias. "Toin teille lasagnevuoan, koska teiltä ei tunnetusti ruokaa saa." Viinipullo tai jälkiruoka on ok, samoin kukkakimppu.
Mä olen kerran ollut äititutun luona kutsuttuna lapsineni, samoin oli toinen äiti lapsineen. Hellepäivä ja menimme lounasaikaan. Kysyin voinko tuoda salaatin ja emäntä piti pitkän puheen miten kova kokki hän on ja ei mitään saa tuoda. Olimme heillä klo 11-16 ja tarjolla oli pillimehuja, kahvia ja erilaisia keksejä. Koko päivän tää täti puhui kuinka hän on huikea kokki ja miten lasten kaveritkin haluaa heille tulla syömään. Se oli sairaan outoa kun meinasin kuolla nälkään ja täti mainostaa vieraanvaraisuuttaan. Ei nähty enää koskaan sen jälkeen, kun kerho missä oltiin nähty, loppui, eikä mitään halua ollut enää olla tekemisissä.
Tämän takia yökyläilyt ei kiinnosta. En halua olla nälissäni, mutta en myöskään osaa kestitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.
Eikö tuollainen hankaloita elämää? Miten voi jäädä esimerkiksi ylitöihin? Onko näillä ihmisillä aina töissä jotain välipalaa, koska hyvin useinhan (ilman ylitöitäkin) lounaasta siihen, että on kotona, on paljon pidempi aika kuin 3 tuntia? Tai matkustaa lentäen, jos lennolla ei ukkosen takia voidakaan tarjoilla mitään?
Kyllä, olet ymmärtänyt: se hankaloittaa. Mulla aina mukana jotain evästä, patukoita, pähkinöitä, piirakoita. On tylsää että aina pitää varautua, mutta sen oppii kun muutaman kerran hommat jää tärinän takia tekemättä. Onnenpekka, jos sulla ei ole näin. Toivottavasti ymmärrät arvostaa.
eri
Sama itselläni, jos ruokailujen väli on yli 3h, niin iskee migreeni. Se voikin sitten kestää 2 päivää, joten pidän aina mukanani jotain syötävää. Yleensä kuljen omalla autollani ja siellä on pieni laukku, jossa pidän aina pillimehuja ja välipalapatukoita.
Jos emäntä/isäntäpari (siis he, jotka ovat kutsuneet kylään) ovat suht hoikkia ihmisiä ja sinä et niinkään, niin varmuudella et saa riittävästi ruokaa. Myös ylisaidat, nuukuudesta taiteen tehneet pariskunnat eivät tarjoa juuri mitään. Tämä on yllättävän yleistä, ja siksi en tykkää mennä yökylään, kun kukaan ei oikeasti tarjoa riittävästi ruokaa. Itse olen huonotapainen suursyömäri, mutta vastaavasti minun luonani ei kenenkään tarvitse kärsiä nälästä. Ruokaa on tarjolla paljon,
Syy miksi en tykkää mennä kenenkään nurkkiin yöpymään on juuri tuo, että ruokaa tehdään kummallisiin aikoihin tai ei ollenkaan. Mielummin kyläillään niin, että mennään hotelliin yöksi. Siellä saa aina hyvän aamupalan ja voi tehdä ihan normaalipituisia vierailuja kyläilupaikkaan ja järjestää tekemistä jonnekin muualle kuin jonkun nurkkiin katsomaan saidan ja uusavuttoman perheen olemattomia tarjoiluja. Ruokailutkin voi hyvin hoitaa ravintoloissa kukin lompakkonsa mukaan.
On muutenkin ärsyttävää, että jos joku tulee meille yökylään, niin olettavat, että ruokaa on saatavilla kellon ympäri, mutta jos tekee vastavierailun, vastassa on tyhjä jääkaappi ja joutuu ostamaan ruokaa sekä isäntäperheelle, että itselle. Siksi hotelli on paras ratkaisu, enkä juuri kutsu ketään enää kotiini, tai jos kutsun, jääkaappi on tyhjä ja ruoat käydään syömässä jossain kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.
Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).
Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.
Nuo bowlithan tulee ihan sikakalliiksi, samalla hinnalla olisi tehnyt ison padallisen karjalanpaistia ja muussia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
No itsetehty suklaa menee varmaan roskiin.
En ole elävässä elämässä tavannut ketään, jolle pitäisi olla niin paljon ruokaa kuin monelle tällä palstalla kirjoittaville.
Lähes kaikista juhlistakin lähdetään pizzerian kautta kotiin.
Häissä jos joutuu odottamaan ruokaa pari tuntia, ollaan jo nälkäkuoleman partaalla.
Oon kärsinyt nälästä yhden kaverin luona kun oon ollut yötä.
Pari leipää aamulla ja sitten tuntikausiin ei mitään ruokaa.
Sitten on jo ilta kun tarjolla on pelkkää riisiä ja pari pahaa lihapyörykkää matkivaa kasvispyörykkää.
Laihdun siellä ja kärsin nälästä.
Kyllä, käyn kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa, mutta ymmärän myös isäntäperhettä. Kaikissa perheissä ei syödä kuutta kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen plus kolme välipalaa). Mulle olisi just hyvä tuo, että klo 16 salaattiateria ja klo 21 paahtoleipää, juustoja ja hedelmiä.
No ei meillä syödä kuutta kertaa päivässä. Lapset syövät viisi kertaa ja me aikuiset neljä kertaa päivässä. Oli vain päivälliseksi liian kevyttä meidän urheilevalle ja liikkuvalle perheelle ja seuraava ateria oli liian pitkän ajan kuluttua. Ja oli sekin aika kevyt, kun ottaa huomioon, että päivällinen oli pelkkää salaattia.
ap
No, hengissä olette ja jos ko asia ei mitään suurempaa draamaa mieleen jätä, niin sittenhän kaikki on taas o.k.
Teillä ei tainnut olla oikeaa kohtaamista?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa, mutta ymmärän myös isäntäperhettä. Kaikissa perheissä ei syödä kuutta kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen plus kolme välipalaa). Mulle olisi just hyvä tuo, että klo 16 salaattiateria ja klo 21 paahtoleipää, juustoja ja hedelmiä.
Yövieraiden kanssa yleensä synkataan kellot, jotta tiedetään kummankin perheen rytmit ja sovitetaan aikataulut YHDESSÄ.
Oikea kohtaaminen kirjoitti:
Teillä ei tainnut olla oikeaa kohtaamista?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Sä nyt jankkaat tätä joka hiton ketjuun.... mutta tajuat kai jättäneesi lasten äidin yksinhuoltajaksi joka ei saa omaa (vkl) aikaa ikinä. Olet vain vastuunpakoilija. Mikään ei ennenkään estänyt käymässä syömässä ja olemasta sosiaalinen sen aikaa. Noukit vain rusinat pullasta. En arvosta.
Kotonani opin, etta vieraille tarjotaan alkupalat ( runsaasti erilaisa salatteja, kalaa, matia, oliiveja, pateeta), keitto ja paaruoka koostuu myos useasta eri annoksesta joita voi syoda paljon haluaa ja tietty jalkkariksi hedelmia, konvehteja, pullaa ja useaa eri kakkua. Poyta on niin runsas, etta siita joutuu vierimaan sohville sulattelemaan. Aamulla jalleen runsasa aamuaiskattaus.
Sama mummoloissa. Ruokkivat kavereiden kaveritkin runsaasti.
He eivat ole varakkaita, mutta erittain vieranvaraisia. Ja niin olin minakin, kunnes syntyi lapsi ja ryhdyin kursaemaan. Vanhempani saivat koko paivana vain palan piirakkaa! Havettaa vielakin. Samalla laihduin myos itse todella paljon.
Nyt yritan loytaa taas sen intohimon vieranvaraisuuteen ja rakkauden ruokaan :D
Vieraiden suiden ruokkiminen on yllattavan kallista! Mutta siksi kutsun kylaan vain sellaisia ihmisa joista valitan. Kotini ei ole sohvasurffaus paikka.
Mentiin viikonlopuksi siskoni perheen luo. Meillä lapsia ja heillä myös. Lähdettiin suoraan töistä/päiväkodista ajamaan (pari h matka) ja oltiin sovittu, että heillä on tukeva iltapala odottamassa kun ei ehditä iltaruokaa syömään vaan syödään ajaessa välipalaa. No se tukeva iltapala oli sämpylän puolikas jokaiselle ja sokeritonta talkkunamössöä johon lapset eivät suostuneet koskemaankaan. Jäi kyllä itseltäkin syömättä. Iltapalan tähteet oli sitten tarjolla aamupalaksi. Olin ostanut välipalaksi automatkalle ja noihin siskon tarjoiluihin jo aiemmin tottuneena lihapiirakoita, smoothieta, välipalapatukoita niin tyrkkäsin ne lapsille aamupalalla ja sanoin että syökää pois ettei pilaannusamassa perheessä aina tosi nuukasti lämmintäkin ruokaa tarjolla, tuollakin reissulla käytiin päivällä ostoksilla eli syömässä lasten kanssa. Ja tämä perhe on kaikki 4 hlö erittäin ylipainoisia että jossain välissä nekin sitten syö. Mutta ei tarjoa ikinä vahingossakaan vieraille.
Olen jo aiemmin kirjoittanut, että neljä ateriaa päivässä riittää.
ap