Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
241/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.

Eikö tuollainen hankaloita elämää? Miten voi jäädä esimerkiksi ylitöihin? Onko näillä ihmisillä aina töissä jotain välipalaa, koska hyvin useinhan (ilman ylitöitäkin) lounaasta siihen, että on kotona, on paljon pidempi aika kuin 3 tuntia? Tai matkustaa lentäen, jos lennolla ei ukkosen takia voidakaan tarjoilla mitään?

Vierailija
242/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aiheellinen on jo tullut sanotuksi tähän provoon, mutta sanotaan nyt vielä kerran: olkoon suklaa vaikka miten itse tehty, se ei siitä ruuaksi muutu. Yökylään mukaan kunnon ruokakassi, leipää, maitoa, leikkeleitä, pihvilihaa ja grillimakkaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aiheellinen on jo tullut sanotuksi tähän provoon, mutta sanotaan nyt vielä kerran: olkoon suklaa vaikka miten itse tehty, se ei siitä ruuaksi muutu. Yökylään mukaan kunnon ruokakassi, leipää, maitoa, leikkeleitä, pihvilihaa ja grillimakkaraa.

Minusta ruokia ei pidä raahata mukana, jos siitä ei ole etukäteen sovittu. Meillä yökyläillään pitkämatkalaisten ystävien kesken pari kertaa vuodessa ja se, jonka luokse mennään, ostaa ruuat ja valmistaa ne. Toki ruokaa voidaan tehdä myös yhdessä. Teen ruuat  yleensä mahdollisimman pitkälti etukäteen, jotta aikaa jää seurusteluun. Etenkin, jos vieraat viipyvät vain yhden yön, , tarjoan sellaista ruokaa, mitä haudutetaan pitkään, tai jonka voi tehdä uuniin laittoa vaille valmiiksi. Mitä ihmettä minun pitäisi niille pihvilihoille ja makkaroille tehdä? 

Vuoroin vieraissa. 

Ystäväpiirissäni ei ole tapana pitää vieraita nälässä, eikä minulla ole tällaisia sukulaisiakaan. Ihan outo laji. 

Vierailija
244/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se vieras sanoi, kun ojensi tuliaiseksi sinappipullon? 😁

Mutta tosiaan: Täällä suurin osa kertoo ruokkivansa vieraat hyvin ja runsaasti, mikä on hyvä asia ja sellaiseen kylään on ilo mennä. Niin itsekin tekisin ja teinkin siihen aikaan, kun olimme lapsiperhe ja kaveriperheitä kävi usein kylässä.

.

Nyt kiinnostaisi tietää, mitä ruokaa teette ison määrän vaikka viikonloppukylään tulevalle perheelle, jossa esim. kaksi aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta? Teettekö ruokaa niin, ettei koko ajan tarvitse olla kokkaamassa vaan sitä samaa ruokaa voi syödä useammallakin aterialla? Kesällä tietty helpompaa, kun voi porukalla grillailla.

Vierailija
245/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä mesta. Salaatit on toki trendikäs päivällinen, mutta yleensä sen kanssa tarjotaan muutakin.

Itse teen niin paljon ruokaa yövieraille, että vyöryvät koko viikonlopun.

Vierailija
246/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mäkin syönyt joskus nälissäni käsilaukustani belvita keksejä kun olin kummilapsen perheessä päivän. Palan piirasta( aivan kauheen makustakin vielä) oli tarjonnut ja siitä 3h kuluttua tarjosi lapsilleen nugetteja, mulle ei mitään. Seuraavina kertoina olen ehdottanut että käytäs läheisessä Hesessa jossain välissä. Kaveri on tykännyt ajatuksesta. Hän on rakkain ja ihanin kaveri, tärkeintä on yhdessäolo ei kestityksi tuleminen.

Jos joku tulee kotikapunkiini käymään, tykkään paljon enemmän että mennään yhdessä jonnekin syömään & johonkin rientoon kuin stressta kodin siivouksesta ja tarjoiluista. Jos kumpikaan ystävä ei ole ehta emäntä- tehdään jotain muuta kuin kahvikekkerit kotona. Tai yhdessä yritetään väsätä jotain syötävää. Avoimuus ja joustavuus!

Vierailija
247/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sellaisia kokemuksia eräästä kyläpaikasta, että ruoka on ollut hyvää ja sitä on ollut riittävästi, mutta se on ollut tyyliin yhdeksältä tai kymmeneltä illalla! Kyllä siinä kohtaa on ollut jo aika kiljuva nälkä, kun jotain on syöty viimeksi puolenpäivän maissa. Pitääkin ottaa täällä olleista neuvosta vaari ja varata seuraavalla kerralla omia eväitä, joita voi päivän mittaan syödä nälkäänsä.

Vierailija
248/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä vierailleni ehkä jopa vähän tuputtaja. Tarjoan kunnon ruoat ja juotavaa - eikä se saa loppua kesken. Kun kysytään otatko lisää, sitä ei kysytä kohteliaisuudesta vaan sitä ruokaa todellakin on. Ruoan jälkeen huolehditaan, että kaikilla on riittävästi juotavaa koko ajan. Jos joku ei halua jotain ottaa, saa kieltäytyä ja sitä kunnioitetaan. Ruoan jälkeen vähän ajan päästä keitetään kahvit ja pikkumakeat ja iltapalaa tarjotaan vielä, oli vieraiden tarkoitus jäädä yöksi vaiko eikö.

Kutsutut vieraat ei tuo ruokaa, vieraat tuo tuliaisen. Jos ette raaski ruokkia vieraitanne, olkaa kutsumatta. 

Eri asia tosiaan on, jos lähdetään isommalla porukalla jonkun mökille - silloin käydään  (yhdessä) kaupassa ja pistetään kauppalasku osiin kaikille. Eikä lasketa pennosina, kuka syö mitäkin.

Joskus tehdään frendien kanssa yhdessä ruokaa, yleensä se on niin että se joka kokkaa, kokkaa kunnolla ja muut tuo juomat.

Jos vaan istutaan kavereiden kanssa juopotelleen iltaa, huolehdin kyllä, että jotain tarjottavaa aina löytyy jos ollaan meillä, ja jos mennään muualle, viedään omien juomien lisäksi jotain snäksiä.

Vierailija
249/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kaksi asiaa: ihmisten aineenvaihdunta on erilainen, toinen voi olla syömättä sen 6h ja toisella tulee huono olo jo 3 h jälkeen, jos ateriarytmi ei ole säännöllinen. Turha ihmetellä miten aikuinen ei kestäisi syömättömyyttä, kroppa toimii niin kuin toimii. Toinen asia on vieraanvaraisuus ja tavat. Tähän seh enempää kantaaottamatta.

Eikö tuollainen hankaloita elämää? Miten voi jäädä esimerkiksi ylitöihin? Onko näillä ihmisillä aina töissä jotain välipalaa, koska hyvin useinhan (ilman ylitöitäkin) lounaasta siihen, että on kotona, on paljon pidempi aika kuin 3 tuntia? Tai matkustaa lentäen, jos lennolla ei ukkosen takia voidakaan tarjoilla mitään?

Kyllä, olet ymmärtänyt: se hankaloittaa. Mulla aina mukana jotain evästä, patukoita, pähkinöitä, piirakoita. On tylsää että aina pitää varautua, mutta sen oppii kun muutaman kerran hommat jää tärinän takia tekemättä. Onnenpekka, jos sulla ei ole näin. Toivottavasti ymmärrät arvostaa.

eri

Vierailija
250/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, olet ymmärtänyt: se hankaloittaa. Mulla aina mukana jotain evästä, patukoita, pähkinöitä, piirakoita. On tylsää että aina pitää varautua, mutta sen oppii kun muutaman kerran hommat jää tärinän takia tekemättä. Onnenpekka, jos sulla ei ole näin. Toivottavasti ymmärrät arvostaa.

eri

Kiitos vastauksestasi. En tosiaan ollut tullut ajatelleeksi, että olisin erityisen onnenpekka. Mutta nyt ymmärrän arvostaa asiaa. Ihan uteliaisuudesta vielä... jos olet joutunut syömään mukanasi olleen piirakan tms, pystytkö kuitenkin tunnin päästä syömään normaalin aterian? Vai meneekö sulla ruokarytmi loppupäiväksi muutenkin sekaisin?

Vierailija
251/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.

Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).

Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.

Kukaan ei ole Suomessa tiukilla ja tämä on fakta. Kaloreja voi tarjota vieraille hyvin halvalla. Esimerkiksi makaronia ja jauhelihakastiketta, jossa on paljon itse kastiketta ja vähän lihaa. Ei maksa juuri mitään ja mahan saa täyteen. 

Vierailija
252/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenenkään pitäisi tarjota ruokaa toiselle? Käytte itse ostamassa ruokaa, voitte samalla käydä keskustelun, syövätkö kaikki yhdessä, jolloin voitte puolittaa kulut. Muuten ostatte ruokaa ja käytätte keittiötä ja syötte keskenänne. On inhottavaa olettaa, että kaikki tulee valmiina, jos saa jopa yöpyä jonkun luona. Eväitäkin voi ostaa, ei tarvitse lämmintä ruokaa tehdä.

Vierailija
253/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*mummeli* kirjoitti:

.

Nyt kiinnostaisi tietää, mitä ruokaa teette ison määrän vaikka viikonloppukylään tulevalle perheelle, jossa esim. kaksi aikuista ja kaksi kouluikäistä lasta? Teettekö ruokaa niin, ettei koko ajan tarvitse olla kokkaamassa vaan sitä samaa ruokaa voi syödä useammallakin aterialla? Kesällä tietty helpompaa, kun voi porukalla grillailla.

En tarjoa samaa ruokaa  kahta kertaa. Viimeksi, kun ystävät viettivät meillä koko viikonlopun, tein perjantai-illaksi burgundinpataa lisukkeineen + jälkkäri, jonka olin tehnyt jo torstaina valmiiksi. Lauantaina tein kunnon brunssin, jossa oli kahvia, tuoremehua, kananmunia, leipää, juustoja, leikkeleitä, kasviksia jne. Iltapäivällä ulkoilun jälkeen lämmitin etukäteen tekemäni keiton ja paistoin puolivalmiit patongit uunissa. Jälkkäriksi hetken kuluttua kahvit ja leipomuksia. Illalla ennen saunaa pientä suolaista ja saunan jälkeen salaattia ja kaksi pellistä pitsaa, jotka tehtiin porukalla ennen saunaan menoa ja laitettiin uuniin, kun viimeiset saunojat olivat loppuosuoralla. Sunnuntaiaamuna jälleen brunssi ja vieraille vielä eväsleivät autoon ja kahvit termariin.  

Vierailija
254/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä varmaan tule ensi kerralla kutsua kun käyvät av palstaa lukemassa ja tunnistavat tapauksen :D

Vierailija
255/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, oliko siellä aamupalaa tarjolla?

Ap:n mukaan oli, mutta ei hotellitasoista.

Idiootti😂😂

Vierailija
256/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs ystäväperhe, jossa näännytetään lapsia tuolla tavalla. Kutsutaan mökille yökylään, kyselyyn vastataan "ei tarvitse tuoda mitään, kyllä täällä on kaikkea!" ja sitten ei anneta mitään ruokaa paitsi pala leipää illalla. Tervetuloa ahmimishäiriöt aikuisena.

Vierailija
257/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten häiriintynyt ihminen kutsuu vieraita mutta haluaa pitää heitä nälässä? Missä ihmeen periferiassa asutte tappelemassa varisten kanssa ruuasta, kun Afrikan savanneillakin on päivänselvää, että vieraille tarjotaan ruokaa. Joka puolella maailmaa on isäntäväelle häpeä, jos vieraat jäävät nälkäisiksi, miksi siis ei Suomessa?

Vierailija
258/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat eväät ensi kerralla mukaan.

Vierailija
259/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.

Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).

Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.

Kukaan ei ole Suomessa tiukilla ja tämä on fakta. Kaloreja voi tarjota vieraille hyvin halvalla. Esimerkiksi makaronia ja jauhelihakastiketta, jossa on paljon itse kastiketta ja vähän lihaa. Ei maksa juuri mitään ja mahan saa täyteen. 

Ei ole fakta.

Vierailija
260/706 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, itse en koskaan ensimmäisenä ala tuputtaa ruokaa vieraille, kun he tulevat. Yleensä asetutaan taloksi, jutellaan kuulumiset, mitä tehdään jne ja siinä sitten jossain kohtaa kyselen onko heillä aikataulutoiveita syömisen suhteen, jos se ei ole jo muuten käynyt ilmi. Ruuat olen yleensä esivalmistellut niin, että ne saa nopeastikin esille. En myöskään tykkää olla kylässä paikoissa, missä joka yhteydessä tungetaan ruokaa.

Ja suunnilleen samalla kaavalla mennään suurimmassa osassa niistä perheistä, joissa me yökyläilemme.

No tämä. Vieraana en myöskään oleta, että ruokaa tungetaan koko ajan. Jos iltapäivästä mennään, syödään tukeva lounas ennen sitä, että teoriassa pärjää vaikka aamuun asti. No näin ei ole koskaan käynyt, mutta ajatuksella, että iltaan asti pärjää hyvin. Eri asia, jos kutsu on esitetty tyyliin "syömme klo x, tulettehan kanssamme syömään".

Jos taas meille tulee vieraita, kyselen etukäteen haluavatko tulla lounaalle, illalliselle tms. Ilta ja aamupalat ovat aina runsaat kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi