Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa minua raha-asioissa? Pieni perintö, lennän koulusta pihalle, muutto, mitä teen?

Vierailija
20.01.2018 |

Opiskelin/opiskelen Vaasassa sairaanhoitajaksi. Reilu puoli vuotta sitten minulla petti terveys tavalla, jota en tahdo nyt eritellä tarkemmin, mutta on aika selvää, etten voi enää jatkaa sairaanhoitajan opintojani. Olen alunperin Helsingistä ja muutin miehen perässä Vaasaan ja aloitin nuo sairaanhoitajan opinnot Vaasassa. Sairastumisen myötä mies jätti ja potkaisi pois asunnostaan. Tuolloin muutin pois Vaasasta takaisin Helsinkiin siskoni luo, jossa olen nyt sairastanut. Olen ollut tässä sairaslomalla noista Vaasassa olevista opinnoista. Sairaslomani päättyy tämän kuun lopussa, mutta on selvää, etten voi enää jatkaa opintojani siellä enkä edes tahdo enää asua Vaasassa, koska siellä ei ole minulle enää mitään. En ikinä juurtunut sinne millään tapaa ja etenkin nyt kun mies jätti, en todellakaan tahdo asuakaan siellä.

Tahtoisin mennä Helsingin avoimeen yliopistoon suorittamaan kursseja ja hakea syksyksi yliopistoon alalle, joka sopii minulle. Ongelma tässä nyt on pienet säästöni (alle 5 tonnia). Avoimessa opiskelija ei tietääkseni saa mitään opiskelijan tukia, mutta onko niihin mahdollista saada edes työttömän työnhakijan tukea? Onko minun syötävä nuo pienet säästöni tämän kevään aikana ennen kuin toivottavasti syksyllä olen taas opiskelija Helsingissä? Vai miten rahoitan elämäni täällä Helsingissä sairasloman päättymisen jälkeen, kun en enää saa sairaspäivärahaa? Ja entäs jos en pääsekään opiskelemaan Helsinkiin heti ensiyrittämällä?

Kaikki asiat on niin solmussa, että itkettää. :'( Olen muutenkin niin romuna tuosta terveyden menettämisestä ja nyt vielä nuo rahaongelmat ja opiskelupaikkastressikin..

-vammautunut sh-opiskelija

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en osaa auttaa tuon kanssa. Voimia sinulle. <3

Vierailija
2/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet avoimeen yliopistoon niin älä kerro siitä TE-toimistolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa työtömän työnhakijan tukija, jos sinulle kertyy avoimessa 5 opintopistettä tai enemmän kuukaudessa jaettuna niille kuukausille, jotka olet kirjoilla avoimessa ja nostat korvauksia. Saat, jos kertymä on vähemmän.

Mieti tarkkaan, kannattaako sun käydä avoimessa, vai mennä preppauskurssille pääsykoetta varten. Monille aloille ylipistoon ei noin vain mennä sisään.

Vierailija
4/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat takaisin stadiin ja yrität päästä takaisin sairaanhoitajan opiskeluja jatkamaan. Haet Kelan tukea psykoterapiaan. Rahat säästötilille.

Kun olet valmistunut ja töissä, käyt avoimen iltakursseja. Tulevaisuutesi on hoitoalalla turvattu ja voit opiskella uutta epävarmempaa alaa oman tahtisi mukaan.

Vierailija
5/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutat takaisin stadiin ja yrität päästä takaisin sairaanhoitajan opiskeluja jatkamaan. Haet Kelan tukea psykoterapiaan. Rahat säästötilille.

Kun olet valmistunut ja töissä, käyt avoimen iltakursseja. Tulevaisuutesi on hoitoalalla turvattu ja voit opiskella uutta epävarmempaa alaa oman tahtisi mukaan.

Kiitos neuvoista. Olen yrittänyt kysellä sairaanhoitajanopintojen siirtoa Helsinkiin, mutta en ole oikein saanut ketään tietävää kiinni ja toisaalta voimanikin ovat tässä sairaslomalla olleet todella lopussa. Suurin ongelmani on, että olen siis fyysisesti vammatunut, enkä voi sen vuoksi jatkaa sairaanhoitajan opintoja. Terveyteni ei enää kestä sitä vammautumisen myötä. :(

- vammautunut sh-opiskelija

Vierailija
6/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan koulutusta voi käyttää myös pohjaopintoina esim hälytyskeskuksen vastaajaksi. Harjoittelut voi tietysti olla ongelma, mutta noista pitäisi kysyä sieltä koululta. Ota yhteyttä helsingin oppilaitokseen ja kysy mitä tehdä. 

Jos aiot hakea yliopistoon niin miksi menisit nyt avoimen kursseille? Aloita lukemaan pääsykokeisiin. Paitsi jos haet luonnontieteisiin minne pääsee ehkä vieläkin pelkillä papereilla. 

Mene kelaan ja kysy sieltä miten noiden tukien kanssa toimitaan. Tarvitset kuitenkin varmaan jonkun lausunnon siitä, että sairaanhoitajan opinnot ei enää käy.

Vierailija
7/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Olen yrittänyt kysellä sairaanhoitajanopintojen siirtoa Helsinkiin, mutta en ole oikein saanut ketään tietävää kiinni ja toisaalta voimanikin ovat tässä sairaslomalla olleet todella lopussa. Suurin ongelmani on, että olen siis fyysisesti vammatunut, enkä voi sen vuoksi jatkaa sairaanhoitajan opintoja. Terveyteni ei enää kestä sitä vammautumisen myötä. :(

Herää paljon kysymyksiä. Ehkä sinun kannattaisi olla, myös opiskeluoaikkasi opinto-ohjaajaan yhteydessä, että onko hänellä kokemusta vastaavasta tilanteesta. - Toisaalta myös selvittää itsellesi, että haluatko jatkaa myöhemmin paikassa, jossa mahd. voisit hyötyä jo tekemistäsi opinnoista, vaikka et päivääkään voisi toimia sairaanhoitajana, tai edes saattaa sairaanhoitaja opintojasi loppuun.

- En tiedä, mutta voisin kuvitella, että joillain alooilla niistä saattaisi jotain hyväksilukuja saada, mutta toisaalta ei olisi tavatonta sekään, että joutuisi aloittamaan kokonaan uudet opinnot (ns.) tyhjältä pöydältä.

Jos sinulla on alle 5000 säästöt, niin luulisin, että voisit saada toimeentulotukea. Mutta toisaalta voisitko jatkaaa siskosi luona asumista, vaikka vain siihen asti, että saat opiskelupaikan, jolloin pääset taas opintotuen piiriin. - Ei iso raha sekään.  

Vierailija
8/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Vaasan opinto-ohjaajaan yhteydessä. Hänestä minun vaan pitäisi olla sairaslomalla aikani, hankkia asunto Vaasasta ja jatkaa opintoja siellä. Hän ei ymmärrä, etten todennäköisesti enää kuntoudu sairaanhoitajakuntoon. Enkä ainakaan tahdo asua Vaasassa. Kukaan ei auta mahdollisen siirron kanssa..

Vierailija
9/28 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko tosiaan sairaanhoitajaopiskelijapuolella edes mitään, johon minä enää sopisin vammautuneena Helsingissä. :(

Vierailija
10/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vammasta. Vaikea sanoa mihin sopisit kun ei tiedä minkälainen vamma Sinulla on. Onhan Heidi foxellkin edelleen poliisi vaikka on halvaantunut.

Vierailija
11/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä alapeukkuja kun neuvoin jatkamaan opintoja Stadissa.

Terveydenhoitaja koulussa, yrityksessä, neuvolassa on istumatyötä. Tutkimushoitaja, diabetes-, ym polihoitajat istuvat. Jonohoitaja, osastonhoitaja, Kelan sairaanhoitaja ja terveyskeskuksen päivystävä sairaanhoitaja istuvat.

Sairaanhoitajakoulutus on hyvä pohja ties mille. Itse olen samalla koulutuksella sovellusasiantuntija.

Vierailija
12/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä alapeukkuja kun neuvoin jatkamaan opintoja Stadissa.

Terveydenhoitaja koulussa, yrityksessä, neuvolassa on istumatyötä. Tutkimushoitaja, diabetes-, ym polihoitajat istuvat. Jonohoitaja, osastonhoitaja, Kelan sairaanhoitaja ja terveyskeskuksen päivystävä sairaanhoitaja istuvat.

Sairaanhoitajakoulutus on hyvä pohja ties mille. Itse olen samalla koulutuksella sovellusasiantuntija.

Oletko nähnyt liikunakyvytöntä sairaanhoitajaa? Voisi teoriassa olla jos tulisi osatyökyvyttömäksi vakituisena. Mutta ei silloinkaan kykene työhön.

Entä harjoittelut? Ei voi valmistua

Vierailija
13/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herää paljon kysymyksiä. Ehkä sinun kannattaisi olla, myös opiskeluoaikkasi opinto-ohjaajaan yhteydessä, että onko hänellä kokemusta vastaavasta tilanteesta. - Toisaalta myös selvittää itsellesi, että haluatko jatkaa myöhemmin paikassa, jossa mahd. voisit hyötyä jo tekemistäsi opinnoista, vaikka et päivääkään voisi toimia sairaanhoitajana, tai edes saattaa sairaanhoitaja opintojasi loppuun.

- En tiedä, mutta voisin kuvitella, että joillain alooilla niistä saattaisi jotain hyväksilukuja saada, mutta toisaalta ei olisi tavatonta sekään, että joutuisi aloittamaan kokonaan uudet opinnot (ns.) tyhjältä pöydältä.

Jos sinulla on alle 5000 säästöt, niin luulisin, että voisit saada toimeentulotukea. Mutta toisaalta voisitko jatkaaa siskosi luona asumista, vaikka vain siihen asti, että saat opiskelupaikan, jolloin pääset taas opintotuen piiriin. - Ei iso raha sekään.  

Meinaat ettei tarvitse ensin käyttää sitä 5000?

Vierailija
14/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säästöt vähennetään tietääkseni toimeentulotuesta.

Vierailija
15/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö käymään jossain töissä? Minä ainakin aikoinani suoritin avoimessa yliopistossa erään aineen opintoja 15 ov (mitä lie ovat nykyään opintopisteinä). Kävin päivisin töissä ja iltaisin istuin luennoilla.

Eli, ilmoittaudu työkkäriin ja aloita opinnot. Etsi töitä tai ota vastaan, mitä työkkäri tarjoaa.

Vierailija
16/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiks sun pitää jutella lääkärin kanssa, tarvitset joka tapauksessa lausuntoja terveydentilastasi liittyen siihen mille alalle sovellut/et sovellu joten ala hoitaa asiaa kuntoon. Joissain tapauksissa on mahdollista uudelleenkouluttautua vakuutusyhtiön tuella, vaikea sanoa miten tässä kun et ymmärrettävästi kovin paljoa avaa tilannettasi tai vammautumisen syytä. Mutta mikäli lääkäri toteaa että et sovellu enää entisiin opintoihisi vammautumisen vuoksi niin ole sen paperin kanssa yhteydessä sinne entiseen oppilaitokseen ja kysy osaavatko auttaa. 

Säästöt eivät ole este työmarkkinatuen saamiselle mutta sitä saadakseen on oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli ei opiskella ja oltava työkykyinen. Mikäli et vammasi vuoksi voi enää mielestäsi opiskella niin hiukan arveluttaa työkykykin sitten. Toimeentulotuen saamiseen 5000 e tilillä on varmasti este, sinun edellytetään käyttävän nuo rahat itsesi elättämiseen ennen kuin voit saada toimeentulotukea. Sitä hakiessa saa olla pienet säästöt mutta 5000 e on n kymmenkertainen toimeentulotuen perusosa eli edellyttävät varmuudella sen käyttöä ja se vielä jaetaan usealle kuukaudelle eikä toimi niin että nostat rahat tililtä nyt ja sanot että käytetty on, saisinko toimeentulotukea. 

Lääkäri, kela ja oppilaitoksesi ovat varmasti ne kolme ensimmäistä paikkaa mihin olla yhteydessä. Lääkäriin ensin, mikäli et ole vielä kunnossa niin luonnollisesti sulla jatkuu sairausloma. Jos taas olet jo kunnossa ja kyse on enemmänkin siitä ettet halua palata Vaasaan niin valitettavasti se valinta sinun pitää sitten kustantaa omasta pussista. 

Vierailija
17/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet lisää sairauslomaa, et ole kunnossa. Ja kuntoutusrahaa. On mahdollista saada koulutus myönnetyksi ammatillisena kuntoutuksena, jolloin saat koulutusajalta kuntoutusrahaa ja tarvitessasi asumis- ja toimeentulotukea.

Ensisijaista on nyt saada sinut tolpillesi. Jaksaisitko edes opiskella?

Ota yhteys sosiaalitoimeen ja varaa lääkäriaika. Kerrot tuon, mitä ylhäällä kirjoitit.

Ja, vaikka olisi vaikeaa, otat yhteyttä läheisiisi ja pyydät tukea.

<3

Vierailija
18/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elät säästöilläsi ja kun ne loppuvat haet toimeentulotukea. Jos saat opiskelupaikan, saat opintotukea ja asumistukea sekä voit hakea opintolainaa.

Vierailija
19/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saa työtömän työnhakijan tukija, jos sinulle kertyy avoimessa 5 opintopistettä tai enemmän kuukaudessa jaettuna niille kuukausille, jotka olet kirjoilla avoimessa ja nostat korvauksia. Saat, jos kertymä on vähemmän.

Mieti tarkkaan, kannattaako sun käydä avoimessa, vai mennä preppauskurssille pääsykoetta varten. Monille aloille ylipistoon ei noin vain mennä sisään.

Olisikin helppo päästä opiskelemaan työttömyyskorvauksella jos saisi suorittaa 4,5 op/kk mutta ei se niin mene.

Vierailija
20/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nykyisessä tilanteessasi kuntoutusraha on se minkä kanssa voit opiskella ja elää.

Aloita menemällä lääkäriin joka kirjoittaa sinun tän hetkisestä tilanteesta paperit jotka kiikutat kelaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi