Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvokaa minua raha-asioissa? Pieni perintö, lennän koulusta pihalle, muutto, mitä teen?

Vierailija
20.01.2018 |

Opiskelin/opiskelen Vaasassa sairaanhoitajaksi. Reilu puoli vuotta sitten minulla petti terveys tavalla, jota en tahdo nyt eritellä tarkemmin, mutta on aika selvää, etten voi enää jatkaa sairaanhoitajan opintojani. Olen alunperin Helsingistä ja muutin miehen perässä Vaasaan ja aloitin nuo sairaanhoitajan opinnot Vaasassa. Sairastumisen myötä mies jätti ja potkaisi pois asunnostaan. Tuolloin muutin pois Vaasasta takaisin Helsinkiin siskoni luo, jossa olen nyt sairastanut. Olen ollut tässä sairaslomalla noista Vaasassa olevista opinnoista. Sairaslomani päättyy tämän kuun lopussa, mutta on selvää, etten voi enää jatkaa opintojani siellä enkä edes tahdo enää asua Vaasassa, koska siellä ei ole minulle enää mitään. En ikinä juurtunut sinne millään tapaa ja etenkin nyt kun mies jätti, en todellakaan tahdo asuakaan siellä.

Tahtoisin mennä Helsingin avoimeen yliopistoon suorittamaan kursseja ja hakea syksyksi yliopistoon alalle, joka sopii minulle. Ongelma tässä nyt on pienet säästöni (alle 5 tonnia). Avoimessa opiskelija ei tietääkseni saa mitään opiskelijan tukia, mutta onko niihin mahdollista saada edes työttömän työnhakijan tukea? Onko minun syötävä nuo pienet säästöni tämän kevään aikana ennen kuin toivottavasti syksyllä olen taas opiskelija Helsingissä? Vai miten rahoitan elämäni täällä Helsingissä sairasloman päättymisen jälkeen, kun en enää saa sairaspäivärahaa? Ja entäs jos en pääsekään opiskelemaan Helsinkiin heti ensiyrittämällä?

Kaikki asiat on niin solmussa, että itkettää. :'( Olen muutenkin niin romuna tuosta terveyden menettämisestä ja nyt vielä nuo rahaongelmat ja opiskelupaikkastressikin..

-vammautunut sh-opiskelija

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta sh-koulutuksessa. Käy 1-3 kurssia., jos sinulla ei ole opintopisteitä tälle vuodelle Opiskele niin paljon, että pääset sisään yliopistoon. Silloin saat opintotukea kevään ajalta ja alan vaihtamisen takia puuttuvat pisteet eivät haittaa.

Vierailija
22/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensiks sun pitää jutella lääkärin kanssa, tarvitset joka tapauksessa lausuntoja terveydentilastasi liittyen siihen mille alalle sovellut/et sovellu joten ala hoitaa asiaa kuntoon. Joissain tapauksissa on mahdollista uudelleenkouluttautua vakuutusyhtiön tuella, vaikea sanoa miten tässä kun et ymmärrettävästi kovin paljoa avaa tilannettasi tai vammautumisen syytä. Mutta mikäli lääkäri toteaa että et sovellu enää entisiin opintoihisi vammautumisen vuoksi niin ole sen paperin kanssa yhteydessä sinne entiseen oppilaitokseen ja kysy osaavatko auttaa. 

Säästöt eivät ole este työmarkkinatuen saamiselle mutta sitä saadakseen on oltava työmarkkinoiden käytettävissä eli ei opiskella ja oltava työkykyinen. Mikäli et vammasi vuoksi voi enää mielestäsi opiskella niin hiukan arveluttaa työkykykin sitten. Toimeentulotuen saamiseen 5000 e tilillä on varmasti este, sinun edellytetään käyttävän nuo rahat itsesi elättämiseen ennen kuin voit saada toimeentulotukea. Sitä hakiessa saa olla pienet säästöt mutta 5000 e on n kymmenkertainen toimeentulotuen perusosa eli edellyttävät varmuudella sen käyttöä ja se vielä jaetaan usealle kuukaudelle eikä toimi niin että nostat rahat tililtä nyt ja sanot että käytetty on, saisinko toimeentulotukea. 

Lääkäri, kela ja oppilaitoksesi ovat varmasti ne kolme ensimmäistä paikkaa mihin olla yhteydessä. Lääkäriin ensin, mikäli et ole vielä kunnossa niin luonnollisesti sulla jatkuu sairausloma. Jos taas olet jo kunnossa ja kyse on enemmänkin siitä ettet halua palata Vaasaan niin valitettavasti se valinta sinun pitää sitten kustantaa omasta pussista. 

Kiitos paljon neuvoista.

Voin kertoa sen verran, että minulta siis on nykyään jalat pois pelistä. Täten en usko pystyväni ikinä kouluttautua enää sairaanhoitajaksi, eikä usko lääkärinikään. Minulla on lääkäriltä lausunto tästä, etten voi jatkaa sairaanhoitajan opintojani ainakaan entisellä tavalla. Olen tämän lausunnon toimittanut sekä Vaasaan kouluun, että Kelalle. Vaasasta opo on vaan vastaillut, että josko kuntoutuisin vielä sairaanhoitajaopiskelijakuntoon tai vaihtoehtoisesti yrittäisin siirtää opinnot tänne Helsinkiin, jossa sitten katsottaisiin koulutusta yksilökohtaisesti toimintakykyni huomioiden. Opo on kuitenkin tuonut selvästi esille, että minun pitäisi hänestä hankkia asunto Vaasasta ja jatkaa opiskelua siellä, mitä en todellakaan tahdo tehdä, koska minulla ei ole Vaasassa enää mitään. Lisäksi vammautumiseni myötä todellakin tarvitsen perhettäni ja läheisiäni niin henkisesti kuin fyysisestikin. En minä voi mielestäni enää muuttaa paikkakunnalle, jossa minulla ei ole minkäänlaista turvaverkkoa. Lisäksi täytyisi löytää esteetön asunto, todella vaikeaa.

Vammautuminen tapahtui vapaa-ajallani, joten mitään vakuutusjuttuja tähän ei liity.

- vammautunut sh-opiskelija

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää siirtohaun mahdollisuuksia. Vaasan opo ei varmaankaan halua tätä vaihtoehtoa tuoda esiin, sillä hän toki haluais että opiskelijat valmistuu ”omasta” korkeakoulusta. Siirtohaku on erillishaku (ei siis yhteishaku), jossa voi hakea toiseen korkeakouluun joko siten, että suoritettava tutkintonimike pysyy samana, tai joissain tapauksissa myös siten, että tutkinto vaihtuu kokonaan toiseen. Siirtohaun ajankohdat vaihtelevat amkeittain. Itse jos olisin sun tilanteessa, koittaisin ehkä tutkia pk-seudun eri amkien opintotarjontaa, josko sieltä löytyisi joku edes vähän kiinnostava, ja ottaisin sitten yhteyttä siihen korkeakouluun ja kysyisin siirtohaun mahdollisuudesta. Omasta korkeakoulusta ei yleensä ehkä kauheen hanakasti neuvota siirtohaussa, ota siksi yhteyttä hakukohteeseen. Parhaimmassa tapauksessa siirtohaku onnistuis nopeastikin, pysyisit opiskelijana, voisit hakea Helsingistä opiskelija-asuntoa ja voisit sit samalla jaksamisen mukaan lukea pääsykokeisiin. Tosin tässä on se huono puoli, että opintotukikuukaudet kuluvat, ja AMK-opintoja ei kovin helposti sisällytetä yliopisto-opintoihin.

Kannattaa ehkä myös selvittää, onko tämä yliopistossa haluamasi ala sellainen, jonka maisteriopintoihin voisi hakea AMK-pohjalla. Silloin vois olla järkevämpää tehdä AMK-tutkinto kokonaan ja jatkaa sitten maisteriopintoihin yliopistoon. Silloin opintotukikuukaudet eivät menis hukkaan.

Vierailija
24/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä viestistä jäi pois se, että hgissä on myös esteettömiä opiskelija-asuntoja.

Vierailija
25/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon sinulla on suorittamatta sh -opinnnoista? Ota selvää onko todella poissuljettua ettet voi tehdä mitään alaan liittyvää työtä esim. vammaistyötä?

Vierailija
26/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata jatkaa niitä sh-opintoja jos ei jalat kanna. Et tulisi läpäisemään harjoitteluita, ja jos tulisitkin, niin kun valmistut, niin kuka palkkaisi sh:n, joka ei pysy jaloillaan / ei saa nostaa / ei pysty kävelemään. Osastonhoitajaksi pääsee vasta kun on ura rivi-sh:na takana. Terkkariksi pääsee vain terkkariopintojen kautta, ei sh-opinnoista. Homma kosahtaisi viimeistään työhöntulotarkastukseen työterveydessä.

Vierailija
27/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opo on opettajataustainen ihminen, ei hän ymmärrä tuollaisista tilanteista. Onko koululla kuraattoria tai sosiaalityöntekijää? Jos ei, niin kysy apua Kelasta tai asuinkunnan sosiaalitoimesta. 

Vierailija
28/28 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi kannattaa ottaa selvää, että onko mahdollista päästä työkyvyttömyys eläkkeelle. Se turvais ainakin aluksi perustoimeen tulon ja olisi yksi tressin aihe vähemmän. Riippuen vammasta, mutta jos on todettu että et pysty ikinä enää kävelemään, niin sitten ei ole tulo rajaa kun pääsee töihin eli saa eläkkeen ja saa tienata niin paljon kuin haluaa.

Kannattaa harkita kanssa jonkin uuden ammatin opiskelu vaikka validian ammattikoulussa, jossa on fysioterapiat jne samassa paikkaa ja saisi koulun ajaksi sieltä asuntola paikan ja lomat ja vkl kun asuntola on kiinni nii asuisi siskon luona. Noi mahdollistais sen että 3 vuodessa on aikaa miettiä missä haluaa asua ja saisi ammatin ja olisi toimeen tulo turvattu ja saisi elämän jälleen raiteille.