Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoroviikkolapset, toinen vanhempi haluaa muuttaa viikkoja

Vierailija
20.01.2018 |

Eli jos on isällä ollut parittomat ja äidillä parilliset viikot, nyt toinen haluaa muuttaa niin että äidille tulee parittomat ja isälle parilliset, että lapset olisivat toisella vanhemmalla samaan aikaan kuin uuden kumppanin lapset. Miten suhtautuisitte, onko asiallista pyytää tällaista?

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun ei tarvitse vaihtaa viikkoja, jos se hankaloittaa sidoksia muihin (siis mitä olet jo sopinut toisaalle riippuen aikaisemmista sopimuksista). Jos pelkäät, ettei isällä ole enää lapsille aikaa, niin vaihda muutama päivä johonkin suuntaan.

Miksi oletat, että aloittaja on tapauksen vuoroviikkoäiti?

Todennäköisyys. Suurin osa kirjoittajista on naisia.

Ap ei voi olla esimerkiksi isän uusi puoliso? Tai jos ap on äiti, hän ei voi olla aloitteellinen tässä?

Vierailija
22/155 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten noin moni olettaa että tässä taka-ajatuksena on lapsivapaa-viikko ja vanhempien oma aika. Itse heti ajattelin että tuollaisessa tapauksess halutaan että perheen lapset tutustuvat ja tulevat toimeen toistensa kanssa - eli viettävät enemmän aikaa kokonaisena perheenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli biologisella vanhemmalla ei olisi aikaa omalle lapselleen?

Minne se aika katoaa?

Jatkossa kaikki tehdään yhdessä biolasten ja puolison lasten kanssa. Aikuisen vapaaviikko ajaa yli lasten ajan oman vanhempansa kanssa.

Meidän perheessä on kyllä osattu tehdä asioita myös vanhemman ja lasten kanssa. Esim. kumpienkaan isovanhempien luokse ei mennä montaa kertaa vuodessa koko perheellä.

Vierailija
24/155 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten noin moni olettaa että tässä taka-ajatuksena on lapsivapaa-viikko ja vanhempien oma aika. Itse heti ajattelin että tuollaisessa tapauksess halutaan että perheen lapset tutustuvat ja tulevat toimeen toistensa kanssa - eli viettävät enemmän aikaa kokonaisena perheenä. 

Minä oletan lapsivapaata viikkoa, koska itse uusperheellisenä teen niin. Uusperhe ei ole ”perhe”, eikä sitä kannata yrittää sellaiseksi muovata, ellei lapset ole hyvin pieniä.

Vierailija
25/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne se aika katoaa?

Jatkossa kaikki tehdään yhdessä biolasten ja puolison lasten kanssa. Aikuisen vapaaviikko ajaa yli lasten ajan oman vanhempansa kanssa.

Niinkö teillä tehdään? Aina kaikki yhdessä ja koko perheellä? Minä käyn tyttäreni kanssa saunassa aina kahden. Luen kuopuspojalle iltasadun. Käyn esikoispojan kanssa lenkillä. Jne. Olisi vaikea kuvitella, että tilanne muuttuisi uusperheessä.

Vierailija
26/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne se aika katoaa?

Niinkö teillä tehdään? Aina kaikki yhdessä ja koko perheellä? Minä käyn tyttäreni kanssa saunassa aina kahden. Luen kuopuspojalle iltasadun. Käyn esikoispojan kanssa lenkillä. Jne. Olisi vaikea kuvitella, että tilanne muuttuisi uusperheessä.

Uusperheessä tekisit noita sitten myös miehen lasten kanssa. Harvassa perheessä on niin paljon huoneita, että uusperheen lapset saisivat omat huoneet. Joissain tapauksissa käy niin, että mies näkee lapsiaan joka toinen viikonloppu ja hänen biolasten huoneisiin on muuttanut uuden puolison lapset. Sitten ihmetellään biolasten harmistumista.

Vierailija
27/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne se aika katoaa?

Meidän perheessä on kyllä osattu tehdä asioita myös vanhemman ja lasten kanssa. Esim. kumpienkaan isovanhempien luokse ei mennä montaa kertaa vuodessa koko perheellä.

Uusperheessä isovanhempia onkin sitten vähintään neljä pariskuntaa tai jopa 8, jos kaikki isovanhemmatkin ovat eronneet. En kuvitellutkaan, että ei biolapsenlapset vietäisiin kaikkiin.

Vierailija
28/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa tämä kokonaisena perheenä ajanvietto tarkoitti sitä, että biolapsen kaveri ei voinut enää leikkiä heillä, koska heille ei voinut tulla, koska heillä oli vieraita. Ennen oli voinut. Kun sinne lopulta pääsi oli uusperheen lapsella kriisi, kun ei tuntenut biolapsen kaveria.... mitä tuo täällä tekee?

Jostain syystä tätä ongelmaa ei ollut naapurin lapsen ollessa äidillään, siellä ei ollut uusperheen lapsia.

Vierailija
29/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika arpomallahan se alunperinkin on varmaan päätetty kumpi ottaa parilliset ja kumpi parittomat joten en näe syytä miksi sitä ei voisi vaihtaa. Ainoastaan siinä kohtaa jos tuosta järjestelystä on johdettu jonkinlaista vuorottelua myös esim töihin tai päivähoitoon olisi vaihto hankalampaa, tulisi ylimääräistä säätöä useammalle taholle. 

Minusta vaihtoa ehdottavan syyt vaihdolle eivät edes ole oleellisia, oli syynä sitten kaivattu vapaaviikko tai kaivattu koko perheen yhteinen aika niin ei se minuun vaikuta. 

Minulle siis olisi ok, toiveeni olisi että minä saan "pitää" lapsen sitten kaksi viikkoa putkeen jotta saamme rytmin vaihtumaan ja edellyttäisin että sovimme pitävästi että tilanteen muuttuessa vastaavanlainen vaihto sopii heillekin.

Vierailija
30/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusperheen lapsena en näe tätä näin. Vaikka sisar- ja velipuoli olivat minulle läheisiä, en silti kaivannut heidän seuraansa, vaan olisin halunnut viettää aikaa oman äitini kanssa ilman heitä. Olivat he silti jollain tavalla minulle vieraita, joiden kanssa oli vain rasittavaa viettää aikaa. 

Vierailija
31/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten varmasti rankkaa monille lapsille, että yhtäkkiä sinne omaan perheeseen tulee muita lapsia. Olisiko teille vanhemmillekin ihan ok, että teille yhtäkkiä muuttaisi ihmisiä, joiden kanssa nyt pitäisi vain tulla toimeen. Ja teiltähän ei kysyttäisi yhtään mitään. Ja kaikki illat, viikonloput ja lomat vietät siis näiden ihmisten kanssa. 

Vierailija
32/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten varmasti rankkaa monille lapsille, että yhtäkkiä sinne omaan perheeseen tulee muita lapsia. Olisiko teille vanhemmillekin ihan ok, että teille yhtäkkiä muuttaisi ihmisiä, joiden kanssa nyt pitäisi vain tulla toimeen. Ja teiltähän ei kysyttäisi yhtään mitään. Ja kaikki illat, viikonloput ja lomat vietät siis näiden ihmisten kanssa. 

Mun tuntemissa uusperheissä on edetty hitaasti. Vietetty ensin lyhyitä aikoja yhdessä, päiviä, huvipuistoreissuja, mökkeilty. Oltu viikonloppu yhdessä, sit hiihtoloma. Yhteen on muutettu vasta, kun aikuiset on seurustelleet useamman vuoden ja lapsetkin tutustuneet. En väitä, että uusperhekuviot olisi sujuvat ha hyvät aina, mutta ei sentään pidä liioitella, että vieraita muuttaisi omaan kotiin yhtä äkkiä.

Vierailija
33/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä oletetaan, että kyseessä olisi joku uusperhekuvio? Itse ainakin vietän lapsiviikot lasteni kanssa kolmistaan ja lapsivapaat viikot uuden kumppanini kanssa. Ei ole tarvetta muuttaa yhteen ja riskeerata toimivaa arkea lasten kanssa kummallakaan, mutta tietenkin sitten lapsivapailla haluaa olla tiiviisti yhdessä, kun on viikon ollut erossa.

Viikkojen vaihtaminen tukee vanhemmuutta, eikä exän ole mitään syytä tätä ilman todella hyvää selitystä kieltää. Ja hieman nyt ihmettelen taas sitä yhtä kommentoijaa, jonka mielestä viikko-viikko on äitien kohtuutonta vapaudenkaipuuta (vaikka joka toinen viikonloppuisyys ei sitä ilmeisesti hänestä kuitenkaan ole), sillä sehän on juuri vanhemmuuden jakamista ja yhdessä lapsista huolehtimista eron jälkeen.

Vierailija
34/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tässä oletetaan, että kyseessä olisi joku uusperhekuvio? Itse ainakin vietän lapsiviikot lasteni kanssa kolmistaan ja lapsivapaat viikot uuden kumppanini kanssa. Ei ole tarvetta muuttaa yhteen ja riskeerata toimivaa arkea lasten kanssa kummallakaan, mutta tietenkin sitten lapsivapailla haluaa olla tiiviisti yhdessä, kun on viikon ollut erossa.

Viikkojen vaihtaminen tukee vanhemmuutta, eikä exän ole mitään syytä tätä ilman todella hyvää selitystä kieltää. Ja hieman nyt ihmettelen taas sitä yhtä kommentoijaa, jonka mielestä viikko-viikko on äitien kohtuutonta vapaudenkaipuuta (vaikka joka toinen viikonloppuisyys ei sitä ilmeisesti hänestä kuitenkaan ole), sillä sehän on juuri vanhemmuuden jakamista ja yhdessä lapsista huolehtimista eron jälkeen.

Siksi, että aloituksessa ihan selkeästi näin sanotaan. 

Vierailija
35/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemissa uusperheissä on edetty hitaasti. Vietetty ensin lyhyitä aikoja yhdessä, päiviä, huvipuistoreissuja, mökkeilty. Oltu viikonloppu yhdessä, sit hiihtoloma. Yhteen on muutettu vasta, kun aikuiset on seurustelleet useamman vuoden ja lapsetkin tutustuneet. En väitä, että uusperhekuviot olisi sujuvat ha hyvät aina, mutta ei sentään pidä liioitella, että vieraita muuttaisi omaan kotiin yhtä äkkiä.

No niinhän tuossa nyt näköjään tapahtuu. Vaihdetaan viikkoja kerralla niin, että lapset ovat yhtä aikaa paikalla. Jos tilanne on ollut näin jo pitkään, missäs välissä ne lapset olisivat tutustuneet? 

Vierailija
36/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sanota. Lainaisitko kohtaa, missä aloittaja kertoo asuvansa yhdessä uuden kumppaninsa kanssa, kun en löydä sellaista?

Vierailija
37/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sanota. Lainaisitko kohtaa, missä aloittaja kertoo asuvansa yhdessä uuden kumppaninsa kanssa, kun en löydä sellaista?

Aloittajan EXÄ haluaa uusperheen ja lapset kaikki yhtä aikaa. Siitähän tässä ketjussa on kyse!

Vierailija
38/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne perheen lapset eivät ole tehneet uusperhevalintaa! Sen biovanhemman kanssa voitaisiin käydä bioisovanhemmilla, mutta ei voi, koska mukaan tulee bonussisarukset. Silloin jaetaan jo isovanhempien aikaakin, joten kätevästi lapsi menettää uusperheessä sekä ajan vanhempien että isovanhempien kanssa, kaikki pitää jakaa uussisarusten kanssa.

Vierailija
39/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi, jos mun uusperheessä olisi molempien lapset samaan aikaan paikalla/pois. Se uusperhe kun voi olla sillä toisellakin vanhemmalla.

Vierailija
40/155 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan