Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perintöä saaneet ihmiset eivät ymmärrä etuoikeutettua asemaansa?

Vierailija
20.01.2018 |

Monesti keskusteluissa ja julkisuudessa ihmiset kertovat elämänsä hyvistä ratkaisuistaan ja valinnoistaan esim. asumisen, sijoittamisen ja rahankäytön suhteen, mutta jättävät kertomatta, että ovat saaneet kymmeniä tai jopa satoja tuhansia euroja tai vaikkapa kiinteistloöjä perinnöksi? On aivan eri asia säästää pienestä palkasta pääomaa kuin että on jo valmiiksi vaikkapa 10000-100000 € omaisuutta. Kyllähän se lainansaanti ja sijoittamisesnen on helpompia toteuttaa hyvistä lähtökohdista kuin omilla ansioilla, jos siis keski- tai pienituloisista puhutaan vaikkapa Helsingin asuntomarkkinoilla. Totta kai itse kukin pystyy säästämään ja käyttämään rahaa järkevästi, mutta ihan eri asemassa ihmiset ovat riippuen lähtökohtaisesta varallisuudesta. Kai se on hieman kiusallista myöntää, että ne hyvät valinnat ovat mahdollisia, koska sattuu olemaan pätäkkää ilman että olisi itse tehnyt mitään sen eteen.

Tunnen muutamia tälläisiä "vähällä toimeentulevia" ja "säästäväisesti" isoissa omistuskämpissä sukunsa tai vanhempiensa perinnöillä tai varallisuudella eläviä ihmisiä, joilla ei mielestään ole mitenkään etuoikeutettu asema vaan ihan vaan pienistä tuloistaan kertovat säästäneensä jopa satoje tuhansien kotinsa ja leveän elämänsä matkoineen ja luksustavaroineen..ja osa näistä naisiatasta vieläpä kutsuu itseään mm. etuoikeustietoisiksi feministeiksi, vaikka oman aseman hahmottaminen on ulkopuolisin silmin täysin hukassa. Mutta omissa kuplissaan pöhistessä ei toki tosielämän reunaehtoihin tarvitse törmätä..

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaikkein vaikein asia mitä joutuu elämässään tekemään, on jokaiselle vaikea. Jos suurin haaste on kävellä jääkaapille, silloin ruokansa jääkaapista hakeva kokee tehneensä kovaa työtä sen eteen, että saa syödäkseen.

Vierailija
22/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perinnön .Miten minun olisi pitänyt esiin tuoda ymmärtäväni etuoikeutetun asemani?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin koko perintöni pois jos se vaan toisi menettämäni äidin takaisin. Tätä kukaa perinnöstä vikisiä ei tule ajatelleeksi.

N25

Vierailija
24/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huono esimerkki, koska oma omaisuus on hankittu omistusasumalla ja myöhemmin repimällä selkänahkaa omassa firmassa (siitä tosin on kertynyt säästöön vain alle 50 000). Nyt omaisuutta on puoli miljoonaa, josta perittyä on 300 000. 50 000 euron perinnöstä jäi aikanaan 15 000 euroa säästöön ja niiden varassa perustin firmani, jolla ei ole mahdollisuutta rikastua mutta sillä tienaa normaalin asiantuntijapalkan tai raatamalla vähän enemmän, alle 100 000 e vuosipalkan bruttona. 

Vierailija
25/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin rikas isoäitini ymmärsi olevansa etuoikeutettu. Omaisuus oli euroina vielä kuollessaankin melkein neljä miljoonaa euroa. Ja aikoinaan paljon enemmän. Lahjoitti eläessään jatkuvasti siitä, mm. 6 asuntoa ja kolme kesämökkiä.

Vierailija
26/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin koko perintöni pois jos se vaan toisi menettämäni äidin takaisin. Tätä kukaa perinnöstä vikisiä ei tule ajatelleeksi.

N25

Mulla sama, vaikka olenkin sinua vanhempi. Osanottoni menetyksesi johdosta <3

N43

Vierailija
27/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaisi ottaa lääkkeensä.

Nyt tulit kertoneeksi itsestäsi mm. tämän:

Olet köyhä, samoin vanhempasi, joita vihaat

Vihaat naisia

Harjoitat syrjintää

Kadehdit koko valveillaoloaikasi

Vierailija
28/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saatu on perintö on oikeasti iso, niin sehän on hyvä eikä ongelmia pitäisi olla. Mutta jos saa erilaisia tukia, pienehkö perintö on turha, sillä tuet saattavat lähteä kokonaan... Eli todellisuudessa et hyödy mitään.

Totta kai jos olet työssäkäyvä ja saat pienehkön perintösumman, on se vain hyödyksi.

Vierailija
29/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin noin 300 hehtaaria metsää 34-vuotiaana. Jotain tuloa on tullut harvennushakkuusta. Onneksi vielä ei ole tarvetta myydä. Onhan se iso turva, jos tulee talousvaikeuksia.

Vierailija
30/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska perinnön saaminen merkitsee, että joku läheisesi on kuollut, niin harva sillä lesoilee.

Vierailija
31/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut perintöjä ja omalla työllä hankittu asunnot ja säästöt. Perintöä on kyllä kivasti tulossa joskus, kiva lisä entisten päälle.

Vierailija
32/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin puhutaan siitä tosiasiasta, että ihmisen persoonallisuus ja tavat ennustavat hänen tulevaisuuttaan ja menestymistään.

Tässä artikkelissa vähän eroja köyhien ja rikkaiden välillä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/haluatko-miljonaariksi-nama-10-tapaa…

Vierailija
33/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hankittiin ensimmäinen omistusasunto jo vuosia ennen ensimmäistä perintöä. Varallisuus syntyi onnistuneiden kiinteistökauppojen kautta, ei perinnön avulla. Perinnöt mahdollistivat sitten remontointia ym. ilman lainarahoja joka toki on keventänyt arkipäivän elämistä mutta eivät nuo perityt 50 000 ja 20 000€ kovin pitkälle 6-henkistä perhettä elätä...

Vierailija
34/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämmösellä sadantonnin perinnöllä pitkälle pötkitä.

T: Sinkkumies

Vierailija
35/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perittyä omaisuutta n. 500 000. Ei sillä leveillä. On meillä myös iso asuntolaina. Ajatus vähän on, että perittyä omaisuutta ei syötäisi vaan sitä ennemmin kasvatettaisiin sukupolvi sukupolvelta.

Siis teidän suku kasvattaa sukupolvi sukupolvelta omaisuutta, mutta sitä ei kukaab saa käyttää. Mikä idea on jättää iso perintö, jos se perinnön saaja saa vain makuuttaa sitä pankkitilillä eikä esim. käyttää sitä hyödyllisesti vaikka asunnon ostoon? Itse tulen jättämään kohtuullisen ison perinnön ja toivon lapseni tekevän sillä jotain oman tai lastensa elämän parantamiseen.

Vierailija
36/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kateelliset panettelemassa. Jos/kun saan perintöä, viis veisaan mitä köyhät ajattelevat.

Tämä. Ei kellään ole velvollisuutta tilittää jollekkin muulle mistä hänen rahansa ovat tulleet (no ehkä verottajalle). Sitäpaitsi jos ei osaa sijoittaa saa isonkin summan hukattua nopeasti.

Ei, mutta ei se ollut aloituksen pointti. Pointti oli se, että nämä perijät lesoilee sillä kuinka on yksin saanut kerättyä suuren omaisuuden, vaikka oikeasti on saanut vain suuren perinnön.

Jaa a, eivät nuo välttämättä sulje toisiaan pois.

No minä olen tuo nelikymppiseksi asti köyhänä kituuttanut. Ei kertynyt varallisuus vaikka monin tavoin yritin taloudellista tilannettani kohettaa. Sitten kun sai varallisuutta pesämunaksi niin kyllähän sitä on helppo ollut kartuttaa. Raha on tullut rahan luo.

Minä olen kolmekymppinen, jonka palkka on käteen about 1400e / kk, olen ollut työelämässä 9v ja saanut säästettyä 25 000e vaikka välissä on ollut yksi lapsikin äitiysvapaineen, jos joskus saan perintöä niin koen kyllä silti että itse olen tehnyt töitä noiden rahojen eteen, niinkuin olenkin.

Täähän se on, kun KAIKKI kokevat tekevänsä työtä itse (ja tekevätkin) niin kauan kuin eivät vain tyyliin löhöä sohvalla ja muut tuovat kaiken syliin (ja näinhän ei ole juuri kenenkään kohdalla). Kukaan ei väitä, ettei joku tee itse kirjaimellisesti yhtään mitään, vaan että joillekin se itse tekeminen on helpompaa kuin toisille tai omaa vaivaa jää vähemmän kuin toisille, jotka haluavat päästä samaan lopputulokseen.

Harvoin kuulee kenenkään itse pitävän itseään hemmoteltuna, jolle kaikki on tuotu tarjottimella.

No koska harva varmaan on sellainen jonka ei ole IKINÄ tarvinnut tehdä mitään?

Vierailija
37/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perittyä omaisuutta n. 500 000. Ei sillä leveillä. On meillä myös iso asuntolaina. Ajatus vähän on, että perittyä omaisuutta ei syötäisi vaan sitä ennemmin kasvatettaisiin sukupolvi sukupolvelta.

Siis teidän suku kasvattaa sukupolvi sukupolvelta omaisuutta, mutta sitä ei kukaab saa käyttää. Mikä idea on jättää iso perintö, jos se perinnön saaja saa vain makuuttaa sitä pankkitilillä eikä esim. käyttää sitä hyödyllisesti vaikka asunnon ostoon? Itse tulen jättämään kohtuullisen ison perinnön ja toivon lapseni tekevän sillä jotain oman tai lastensa elämän parantamiseen.

Miksi se pitäisi sitoa johonkin asuntoon? Jokainen sukupolvi hankkikoon asuntonsa mistä haluaa, ei kukaan ole asettunut samalle paikkakunnalle tai edes maahan missä edellinen välttämättä.  Toisekseen pääomahan tuottaa itsessään ja mikäli jokin katastrofi kävisi, itse perintö luonnollisesti olisi käytettävissä. Ja kuka sanoo, että peirintö makaa pankkitilillä? Totta hitokseen se on sijoitettuna tuottavasti.

Vierailija
38/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tää kommentti ei ole varmaan edes totta :0. Tässä on melko lailla se perustavanlaatuinen ero köyhien ja rikkaiden välillä. Eli katso tulevaisuuteen ja ajattele muitakin äläkä vain omaa p*rsettäsi ja sitä, kuinka voisit rahasi törsätä. Keskity siihen, kuinka voit elää mahdollisimman vähällä rahalla. Kuollessa sinua ei kuitenkaan muisteta siitä, että olet ollut hyvä tuhlaamaan.

Vierailija
39/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli pari päivää sitten ketju siitä, mitä tekisit 1.2 milj. euron lottopotilla. Huolestuttavan moni olisi jättänyt työpaikkansa, maksanut vanhempien ja tuttujen lainoja, ostanut unelmataloja, kesämökkejä, matkustanut jne. ja sijoittanut loput. Ongelma on siinä, että suurin osa unelmoijista ei tajunnut lainkaan sitä, miten pieni summa 1 200 000 euroa oikeastaan on eli aika harvalla olisi jäänyt sijoituksiin yhtään mitään ja työpaikasta lähdön jälkeen jollain olisi kuitenkin pitänyt pystyä elämään.

Ap kadehtii ihmisiä, joilla on pääomaa 10 000 euron verran. Uskon, että hän on niitä, joita on aika opetettu pelkäämään rahaa, koska tuon verran on monen keskituloisen perheen 15-vuotiaallakin. Ei perintönä vaan säästöinä.

Vierailija
40/101 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon vuoksi rikkaita on kahdenlaisia. Niitä yhden sukupolven tähdenlentoja ja sitten niitä vanhan rahan rikkaita.