Selittäkääs nyt, miten freelancetyötä tekevä toimii "aktiivimallin" kanssa.
Aiheesta olikin jo keskustelu viime vuoden puolella, mutta pakkohan tästä on puhua enemmän. Miten itsensä työllistävän täytyy toimia aktiivimallin kanssa? https://www.vauva.fi/keskustelu/3058751/aktiivimalli-miten-esim-vapaana…
Esimerkiksi satunnaisesti freekkutyötä tekevä työtön toimittaja ei ole yrittäjä eikä työsuhteessa. Hän ei saa myöskään palkkaa, vaan toimeksiantaja maksaa työstä palkkion, eikä työtunteja lasketa.
Itse olen siten onnekkaassa asemassa, että sain opiskelupaikan ja vaihdan nyt alaa. Niin kutsuttu aktiivimalli ei siten koske nyt minua. Kunhan mietin, kelpaisivatko tienestikriteerit täyttävät palkkioni aktiivimallin edellytykset, jos en nyt opiskelisi. Virallisissa ohjeistuksissahan puhutaan vain yritystoiminnasta ja työsuhteisesta työstä. Pakkohan tästä olisi olla jokin selkeä ohjeistus, koska ei ketään voida vaatia kokeilemaan, täyttyvätkö ehdot omalla kohdalla vai eivät.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa aktiivisuuteen.
Perustelut? Kyse on kuitenkin työnteosta, josta tienaa palkkioita vaaditun summan verran.
Ap.
Freekku lasketaan yrittäjäksi, eli on tienattava minimissään 241€/kk omalla toiminnallaan. Jos ei ansaitse, niin leikkuri iskee. Ihan sama miten paljon työtunteja olet tehnyt.
Ei kelpaa aktiivisuuteen.