AKTIIVIMALLI: miten esim. vapaana toimittajana laskee ne työtunnit te-tstolle?
Jos teen juttukeikan, ei siinä lehti kontrolloi tai laske työtunteja, voinko ilmoittaa kelalle tjs. tuntimäärän kuten se sattuu olemaan, vai pitääkö erikseen kinuta joku todistus tunneista (kuten ne itse ilmoitan) työnantajalta? Asia koskee myös muita vapaamman työn tekijöitä.
Olen niin raivona poliitikoille.
Kommentit (7)
Entäs mun tapaus. Olen työtön, kirjoitan blogia, saan siitä 50-150e kuukaudessa. Eli 100-300e kahdessa kuukaudessa. Miten lasketaan työtunnit?
Vapaa toimittaja ei sinänsä ole yrittäjä. Yrittäjät ovat erikseen. Ja heikosti käy, jos toimittaja antaa työkkärin luokitella itsensä yrittäjäksi, sittenhän ne lisävaikeudet alkavat.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä pitää ansaita 240e määrättynä aikana. Luulisin että sama koskee toimittajia ja muita freelancereita.
241 € kuukaudessa.
Freelancer-toimittajana työtunnit voi ainakin Kelalle vaan arvioida, eikä niistä tarvita mitään todistuksia. Palkasta tarvitaan ja se pitää erikseen selittää, että korvaus jutuista maksetaan kappalehintana eikä tuntien perusteella.
Olen tehnyt free-toimittajana töitä viisi vuotta sivutoimisesti ja välillä ollut työkkärissä kirjoilla "työssäkäyvänä työnhakijana" eikä toistaiseksi ole laskettu yrittäjäksi. Teen työt verokortilla ja korvaus tulee palkkion nimikkeellä, josta maksetaan verot, mutta ei esim eläkemaksuja.
Mielenkiintoista tosiaan itsensätyöllistäjien näkökulmasta. Jään odottamaan miten asia ratkeaa kohdallanne ensi maaliskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Freelancer-toimittajana työtunnit voi ainakin Kelalle vaan arvioida, eikä niistä tarvita mitään todistuksia. Palkasta tarvitaan ja se pitää erikseen selittää, että korvaus jutuista maksetaan kappalehintana eikä tuntien perusteella.
Olen tehnyt free-toimittajana töitä viisi vuotta sivutoimisesti ja välillä ollut työkkärissä kirjoilla "työssäkäyvänä työnhakijana" eikä toistaiseksi ole laskettu yrittäjäksi. Teen työt verokortilla ja korvaus tulee palkkion nimikkeellä, josta maksetaan verot, mutta ei esim eläkemaksuja.
Pitääköhän tämä itse arvioiminen sitten kutinsa myös prkleen aktiivimallin tultua voimaan? Jos, niin sittenpä voi arvioida arvatkaa minkä minimituntimäärän.
Yrittäjänä pitää ansaita 240e määrättynä aikana. Luulisin että sama koskee toimittajia ja muita freelancereita.