Uni, jota et unohda?
Painajainen tai tosielämää kauniimpi unitarina?
Avatkaapa alitajuntaanne!
Kommentit (68)
Olin Lapissa purjehtimassa Katri-Helenan ja toisen itselle tuntemattoman naisen kanssa. Tästä unesta on jo lähes 5 vuotta aikaa. Katri-Helenasta en tiedä miksi oli unessa ja purjehtimistakaan en harrasta, mutta Lappi selittyy sillä kun Inarissa mökki ja siksi rakasta seutua ollut koko ikäni.
Uni itsessään oli kyllä harvinaisen todentuntuinen ja pystyin selkeästi erottamaan kaikki tutut maisemat. Tämä uni jäi kyllä siksi hyvin mieleen kun herätessäkin oli mahtava fiilis. Nykyisellään harvoin kunnolla muistaa uniaan kun tahtovat olla vaan sekavia välähdyksiä sieltä sun täältä.
Vierailija kirjoitti:
Näin unta kuolleesta ukistani, joka käyttäytyi siinä ikään kuin ei olisi tiennyt jo kuolleensa.
Yritin miettiä, miten hienovaraisesti voisi hänelle asian kertoa ja pelkäsin koko ajan, että tulee erotessa halaamaan, niinkuin tapansa eläessä oli. Että haroisin jotain tyhjää ja kylmää...
Näin ihan vasta myös unen, jossa muutama vuosi sitten kuollut pappani tuli käymään ja olin aivan äimissäni että "sinähän olet kuollut!". Siitä seurasi sellainen kummelimainen väittely "eenpäs ole - oletpas!", unen lopussa yritin kertoa perheenjäsenilleni jotka eivät tietenkään uskoneet ja siinä taas väiteltiin "eipäs ole - onpas!" siitä että onko pappa kuollut.
Se missä sain naisen.
Ilmeisesti kyseessä on minulle niin mahdoton asia etten ole nähnyt siitä edes unta kuin yhden kerran.
Pian äitini kuoleman jälkeen näin unen jossa istuimme terassipöydän ääressä kahvilassa 3 sepän patsaan aukiolla. Äiti vieressäni ja isä vastapäätä.
Takaani tuli tummiin epäsiisteihin vaatteisiin pukeutunut mies joka selkeästi inhotti äitiäni. Hän ei olisi halunnut miehen tulevan samaan pöytään. No, mies tuli istumaan häntä vastapäätä ja äiti tuhahteli tympääntyneenä. Mies poltteli tupakkaa ja puhalsi savut isäni kasvoille.
Muutamaa vuotta myöhemmin isäni kuoli keuhkosyöpään. Mies oli tietenkin ollut kuolema joka kävi näin ilmoittamassa että isäni lähtee seuraavana, ja vielä mikä hänet vie.
38/48
Yksi uni on ollut tosi erikoinen ja liittynyt jotenkin elämääni eron jälkeen, aikaa tosin oli mennyt jo vuosia mutta tuo ahdistus oli vielä olemassa. En enää muista yksityiskohtia mutta muistan sen tyynen rauhan jonka uni aikaansai.
Unen väri oli syvän sininen, aivan kuin tähtitaivas. Kelluin "kuplassa" joka oli vaaleanpunertava ja hohtava. Tunsin suurta rauhaa ja tunteen että minua "syleiltiin". En muista miten uni jatkui tai loppui mutta jäi tunne että olisin palannut kohtuun hakemaan uutta alkua elämälleni. Tuon jälkeen elämäni suunta muuttui ja löysin rinnalleni rakkaan ihmisen jonka kanssa elän edelleenkin.
38/48/65
Näin unta, että kuolema (huppupäisenä luurankona kuvattu hahmo siis) nosti veljeni rinnuksista ilmaan ja leijui ylöspäin. Osoitti pistoolilla, mutta ei ampunut vaan pudotti alas. Kuulin seur. aamuna, että veli oli yrittänyt itsemurhaa.
Näin 15-vuotiaana unta, että olin yksin keinumassa alakouluaikaisen kaverini kerrostalon pihalla (olin unessa ehkä 9-10-vuotias). Kerrostalon alaovesta tuli ulos valkotakkinen mielisairaalan hoitajasetä, joka talutti mukanaan Michael Jacksonia. Hoitaja toi Jacksonin mun luo ja pyysi mua vahtimaan sitä sen aikaa, että hän hakee auton. Jackson istui viereiseen keinuun ja istuttiin siinä vierekkäin keinumatta.
En muista enää mitä puhuttiin. Sellainen olo on jäänyt, että jotain merkittävää/syvällistä puhuttiin hetken tai että sanoin hänelle jotain rauhoittavaa. Olisikohan Jackson sanonut jotain siitä, että hänet viedään pois tai miksi tai minne... En muista.
Hoitaja palasi ja talutti Jacksonin valkoiseen pakettiautoon, jossa oli kuskihoitaja ja ehkä vielä kolmaskin hoitaja. Ajoivat tiehensä.
Heräsin isovanhempieni luona ja menin olohuoneeseen. Isoäitini kertoi, että Michael Jackson on kuollut viime yönä. Taisin vastata jotain "Joo, tiedän". Jäi rauhallinen olo, kuin olisin "auttanut" hänet eteenpäin pitämällä hetken seuraa ja sanomalla jotain rauhoittavaa.
Onko unessa nauraminen normaalia? Herään usein siihen, että nauran aivan täysillä jollekin asialle, enkä edes muista, mikä unessa on niin hauskaa. Nauran usein ihan oikeasti, kovalla äänellä. Mistäköhän johtuu? :\