Uni, jota et unohda?
Painajainen tai tosielämää kauniimpi unitarina?
Avatkaapa alitajuntaanne!
Kommentit (68)
Näin 90-luvulla unta että menin treffeille Mika Häkkisen kanssa. Vieläkin naurattaa :D
Salama iski minuun ja sydämeni pysähtyi. Tajusi kuolevani - heräsin.
Pitkän ja monivaiheisen pakomatkan jälkeen luulin olevani jo turvassa, mutta sitten henkilö, jota pakenin löysi minut ja ampui päähän. Tunsin poltetta päässäni ja mietin, tältäkö se kuoleminen tuntuu - heräsin.
Kaivoin maasta kuolleita kissoja
Vanhempani päättivät ampua minut, koska heillä ei ollut varaa pitää minua
Itsarin tehnyt isäni sanoi, että ne vaan valehtelee, että olen kuollut
Pieni lapseni oli kadonnut syksymetsään ja kaikki sanoivat, että ei sitä kannata etsiä
Minkähän diagnoosin saisin jos kertoisin nää jollein terapeutille?
Jostain unikirjasta luin aikoinani, että ulosteunet tietävät rahantuloa tai -menoa.
Oletteko nähneet, ja pitikö paikkansa jompikumpi?
Olen joskus unessa kirjaimellisesti uinut ja lillunut p**kassa - ja päällä näköjään elämänmittainen valuuttakriisi :D
Vierailija kirjoitti:
Näen toistuvia unia, joissa minulla on ihanat, pitkät, runsaat ja punaiset hiukset...
Herätessä peilistä katselee keski-ikäinen ja rasvoittuva kananperse-look :(
Ei hitsi mä myös näin unta missä mulla oli pitkät vahvat ja paksut hiukset ja katselin niitä peilistä unessa. Sitten heräsin ja haikailin kaksi päivää niitä hiuksia, itelläni on pitkä polkka.. :D
Toinen uni on lapsuudesta, olin isovanhemmilla kylässä ja katselin olohuoneen mattoa. Yhtäkkiä matton alle nousee kohouma joka alkaa lähestyä mua kohti, sitten sieltä paljastuu Furby (se lelu, pöllön näköinen) ja näyttää mulle kieltä. Sitten se meni takaisin ja se oli siinä.
Toissayönä näin unta, että kuolin. Ylitin katua bussipysäkille, kun rekka peruutti mun päälleni. Ei tuntunut miltään, pyörähdin vain ilmassa ja ajattelin, että siinä se elämä nyt oli.
Olisihan näitä montakin ja varmasti tulen jakamaan lisääkin kun mieleen tulee.
Niitä ahdistavia. Olin Titanicilla ja laiva on uppoamisvaiheessa. Juuri kun olen vajomaisillani veteen kuuluu Reetun laulua sumeana kauempaa eli Sinä olet jäävuori meressäin, se oli Titanicin yö.
Niin joskus unissani saattaa kuulua jokin tietty kappale hiljaisena taustalla.
Upea väriuni, jossa kuolin samuraimiekalla sivallettuna. Vihreät nurmikentät, aurinko paistoi ja kun kuolin, ihana punainen lämpö ympäröi minut. Unesta on varmaan 20 vuotta, enkä sen jälkeen ole pelännyt kuolemaa.
Toinen unohtumaton väriuni on sellainen, jossa oli puhuvia hevosia. En ole hevosihminen ;)
Vierailija kirjoitti:
Näin 90-luvulla unta että menin treffeille Mika Häkkisen kanssa. Vieläkin naurattaa :D
Tää pyrki vällyihin vähän vanhemman tapauksen kanssa: oli meinaan melkoista silmäpeliä ja taisinpa pakaranikin paljastaa - kohteena Englannin kuningas Henrik VIII, tuo alfauroksista kautta aikain köriläin :D
Unessani tapahtui jotain liian epätodellista, ja tokaisin ääneen, että "tämän on pakko olla unta". Tästä seurasi välitön siirtyminen ns. selkouneen, jossa lensin raketin lailla katon läpi aina avaruuteen saakka. Siellä näin symbolin jota päädyin kiertelemään ennen heräämistä. Olen turhaan miettinyt merkityksiä kyseiselle symbolille.
Vierailija kirjoitti:
Katastrofiuni, jossa seisoin "aakeella laakeella" tasangolla iltaruskon aikaan ja katselin yli kiitävää lentokonetta. Se räjähti silmieni edessä ja putosi metsän taakse. Samankaltaisia lentokoneunia on ollut useita ja herätessä sydän hakkaa kurkkua kuristaen.
Mä olen myös nähnyt monta monta kertaa unta jossa lentokone putoaa ja minä olen silminnäkijä. Olen lievästi kyl lentopelkoinen. Toinen toistuva aihe on että on vessahätä ja etsin epätoivoissani vessaa mitä kummallisimmista paikoista, mutta aina kun löydän, vessa on hirveän likainen, pissassa tai kakassa, tai jotain käytettyjä kuukautissiteitä pitkin poikin ym.
Sellanen "hauska" uni on jääny mieleen että Silvio Berlusconi (yök) oli mun poikaystävä. makeata elämää vietin, mutta siinä unessakin mietin et ei hitsi eikö tässä nyt parempaa löytynyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katastrofiuni, jossa seisoin "aakeella laakeella" tasangolla iltaruskon aikaan ja katselin yli kiitävää lentokonetta. Se räjähti silmieni edessä ja putosi metsän taakse. Samankaltaisia lentokoneunia on ollut useita ja herätessä sydän hakkaa kurkkua kuristaen.
Mä olen myös nähnyt monta monta kertaa unta jossa lentokone putoaa ja minä olen silminnäkijä. Olen lievästi kyl lentopelkoinen. Toinen toistuva aihe on että on vessahätä ja etsin epätoivoissani vessaa mitä kummallisimmista paikoista, mutta aina kun löydän, vessa on hirveän likainen, pissassa tai kakassa, tai jotain käytettyjä kuukautissiteitä pitkin poikin ym.
Sellanen "hauska" uni on jääny mieleen että Silvio Berlusconi (yök) oli mun poikaystävä. makeata elämää vietin, mutta siinä unessakin mietin et ei hitsi eikö tässä nyt parempaa löytynyt :)
Mullakin on sama juttu noiden lentokone- ja vessaunien kanssa. Ja mikä vielä pahempaa näin lentopelkoisena , olen useasti ollut unessa myös itse siinä putoavassa koneessa. Se tunne, kun putoaa alaspäin ja odottaa kuolemaa...
Vierailija kirjoitti:
Unessani tapahtui jotain liian epätodellista, ja tokaisin ääneen, että "tämän on pakko olla unta". Tästä seurasi välitön siirtyminen ns. selkouneen, jossa lensin raketin lailla katon läpi aina avaruuteen saakka. Siellä näin symbolin jota päädyin kiertelemään ennen heräämistä. Olen turhaan miettinyt merkityksiä kyseiselle symbolille.
Millainen symboli? Ja tarkoitatko selkounella sitä, että tiesit näkeväsi unta ja ehkä pystyit sitä jopa ohjailemaan?
Matkalla milloin minnekin, hirveä kiire lentokentälle ja kaikenlaista häiriötä ja jumetusta koko ajan.
Näissä unissa myöhästyn lennolta, ja passi, oletettu matkakumppani tai -laukku on tietysti kateissa tai huomaan lähteneeni matkaan kokonaan ilman matkatavaroita ja valuuttaa.
Herään turhautuneeseen kiukkuitkuun.
(Valve-elämässä en ole poistunut Suomesta viiteentoista vuoteen)
Lapsena (alle 5v) näin monta kertaa painajaista ilmassa leijuvasta kädesta joka hyökkää kimppuun. Onko jossain vanhassa kauhuelokuvassa tällainen?
Aikuisena olen nähnyt papan kuoleman jälkeen unta että pappa onkin siinä ja herännyt itkuun (kun itkenyt unessakin)
Mummosta olen toistuvasti nähnyt samaa unta että hän onkin elossa, jotenkin herännyt eloon kuolleista.
Onkohan nämä jotain juttuja mitä alitajunta yrittää työstää ja mitkä pyörivät mielessä, tai miten toivoisi asioiden olevan...
Olen myös huomannut että ahdistuneena/peloissaan näkee painajaisia (joku paha ajaa takaa ym), saa unihalvauskohtauksia ja muuta kivaa...
Muutama vuosi sitten kuollut sukulaistäti astui lapsuudenkotini eteiseen ja rauhallisella äänellä sanoi tulleensa kertomaan, että kohta on nuorimmaisen poikani aika lähteä. Autokolarissa.
Tuosta unesta on jo vuosia, mutta se tuntuu aina yhtä karmivalta!
Niitä on paljon. Näen usein merkityksellisiä unia.
Erosin v 94 suuresta rakkaudestani. Vähän eron jälkeen näin unen jossa olimme jossain kauniissa pitsihuvilassa jonka tornihuoneeseen kapusimme. Huoneessa oli vain pöytä. Rakkaallani oli käsissään kangaspussi josta hän kaatoi pöydälle ihania jalokiviä. Yritin koskea niihin mutta hän veti ne nauraen pois luotani.
Tapasin tämän rakastettuni 16v myöhemmin ja kerroin unesta, hän sanoi - Tiedätkö noin se varmaan olikin. Olisin voinut antaa sinulle - meille - kaiken mutta lapsellisuuttani vein sen kaiken meidän ulottuviltamme pois. Kadun sitä ikuisesti!
No. Nyt ollaan "vanhoja" ja naimisissa tahoillamme enemmän tai vähemmän onnellisesti. Se siitä. Ehkä sitten seuraavassa elämässä.
unessa mulla oli kuuma kun oli niin kovanälkä ja jano ja kiveshiki ja sitten heräsin ja olin pissannu housuu
Varmaan uni, jonka näin anoreksiani ollessa pahimmillaan.
Unessa kannoin käsissäni kymmeniä kirjoja, kunnes jokin pääni sisällä naksahti ja päätin tappaa itseni. Pudotin kirjat ja hyppäsin lähimmältä sillalta kylmään jokeen. Luulin herääväni, mutta jäinkin seuraamaan sivusta omia hautajaisiani ja läheisteni surua.
Heräsin siihen, että itkin hysteerisesti. Tajusin, etten halunnut oikeasti kuolla vaan lopettaa sisäisen kipuni. Voisin oikeastaan sanoa, että tuosta unesta paranemiseni lähti oikeasti käyntiin. Täytyi vain pudottaa ”kirjat”.
Kyllä alitajunta tietää ;)