Päiväkotiin hankittava luistimet
Onko ihan yleistä että päiväkoti pyytää 3-5 vuotiaiden vanhempia hankkimaan luistimet ja harjoittelemaan viikonloppuna, että "lapsi pysyy sitten pystyssä päiväkodin luistelussa"? Meidän 3-vuotiaalla ei ole luistimia ja en haluaisi hankkia niitä sen takia, että niille on käyttöä ehkä sen pari viikkoa?? Lisäksi olen todella väsynyt ja stressaantunut töistä ja arjen pyörittämistä. En jaksaisi näitä päiväkodin viikottaisia vaatimuksia. Arggg menee hermot :( Lisäksi on eväsretkiä joka toinen viikko, jolle vanhemmat pakkaavat eväät lapselle mukaan. Joka toinen viikko on sitten jumppa. Maanantaisin taas on lelupäivä. Seuraavaksi varmaan täytyy ostaa sukset ja monot t. Väsynyt äiti
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Eikö tarhan työntekijöiden sormet palellu, kun kiinnittävät monen lapsen luistimet? Vai onko joka paikassa lämitetyt pukukopit?
No paleltuu. Mutta se on pieni hinta siitä ilosta, että saa kiusata lasten vanhempia toivomalla luistimia päiväkotiin.
Meidän kaupungissa lounaisrannikolla kaikissa päiväkodeissa käydään luistelemassa heti kun kaupunki jäädyttää koulujen kentät. Useimmiten päiväkodit sijaitsevat jossain koulun lähistöllä, ja samoja liikuntapaikkoja sitten käytetään. Oman lapseni päiväkoti sijaitsee myös urheiluhallin lähellä, ja päiväkodista käydään siellä kerran viikossa liikkumassa jättipallojen ym. kanssa.
Lapseni on nyt 3-5-vuotiaiden ryhmässä, ja kun vanhemmat saivat toivoa omasta puolestaan jotain toimintaa päiväkotiin, puolet vanhemmista kirjoitti listaan luistelun. Siispä nyt on käyty pari kertaa viikossa luistelemassa, ja samaa jatketaan niin kauan kuin jäitä riittää. Toki lapsemme opetteli luistelun alkeita jo vuosi sitten meidän vanhempien kanssa.
Ostimme tänä talvena myös ensimmäiset sukset lapselle, ja nyt on sitten opeteltu hiihtämistä. Latu kiertää oman talon ympäri ja siihen on tehty pikkuruinen mäkikin. Kilometrin päässä on peltoa, jonne on joku hiihdellyt ladun ympäri peltoa. Sinne mekin aiomme ensi viikolla suunnata. Ei tarvitse aina olla kaupungin vetämä latu, kyllä sitä latua voi itsekin tehdä umpihankeen. Kerran hiihdetty, niin siinähän se sitten on valmiina jatkoa varten.
Mä ostin mun 3-vuotiaalle just 7 eurolla hy ät luistimet kierrätysryhmästä. Sellaiseen voi laittaa myös ostoilmoituksen.
Mut on kyllä aika tyhmä vaatimus pk:lta. Lasten jalat kasvaa hirveää tahtia tuossa iässä ja on ihan ok aloittaa luisteluharjoittelu vasta 5- tai 6-vuotiaana.
On meidänkin päikyssä ollut vaikka mitä "vaatimuksia". On joka viikko retkipäivä, joka viikko jumppapäivä, on luistelua, on naamiaisia, juhlia, diskoja, nyyttäreitä, pitää olla tonttulakkia, vanhempien pitäisi osallistua joihinkin taideprojekteihin, vanhempainiltaa, palavereita jne.
Mutta mä olen yh, kiireinen töistä + lisäkouluttautumisesta, lapsella myös fyssari joka viikko, ja haluan myös rauhassa nauttia ajasta muksun kanssa.
En oo koskaan ottanut paineita noista jutuista, osallistun niihin mitkä on tärkeimpiä ja niihin joihin on sillä hetkellä aikaa. Jos pyydetään tonttulakki päivää ennen niin todennäköisesti en vie sellasta päikkyyn ja ikinä ei ole tarvinnut selitellä tai tuntea huonoa omatuntoa noista jutuista.
Mä koen, että ne on enemmänkin sellasia ehdotuksia ja vanhemmat osallistuu minkä jaksaa/pystyy. En oo osannut myöskään ärsyyntyä kovinkaan usein näistä pyynnöistä. Kiva, että koittavat järjestää mukavaa puuhaa muksuille, mutta nekin kyllä päikyssä ymmärtää, että ihmisiä tässä vaan ollaan. Teet vaan parhaasi ja that's it. Sanot vaan päikkyyn pokkana ja iloisesti, että "meillä ei nyt oo ollut suunnitelmissa luistella, mutta voin tuoda luistimet niin pääsee täällä sitten harjottelemaan. Ihana kun täällä jaksetaan luistelusta innostua, kun ei oo ollenkaan mun juttu!"