Päiväkotiin hankittava luistimet
Onko ihan yleistä että päiväkoti pyytää 3-5 vuotiaiden vanhempia hankkimaan luistimet ja harjoittelemaan viikonloppuna, että "lapsi pysyy sitten pystyssä päiväkodin luistelussa"? Meidän 3-vuotiaalla ei ole luistimia ja en haluaisi hankkia niitä sen takia, että niille on käyttöä ehkä sen pari viikkoa?? Lisäksi olen todella väsynyt ja stressaantunut töistä ja arjen pyörittämistä. En jaksaisi näitä päiväkodin viikottaisia vaatimuksia. Arggg menee hermot :( Lisäksi on eväsretkiä joka toinen viikko, jolle vanhemmat pakkaavat eväät lapselle mukaan. Joka toinen viikko on sitten jumppa. Maanantaisin taas on lelupäivä. Seuraavaksi varmaan täytyy ostaa sukset ja monot t. Väsynyt äiti
Kommentit (184)
Olen vaatinut, että lapset viedään laskettelemaan. Ainakaan meidän perheessä ei hiihdetä, mutta kahdesti talvessa käydään Lapissa/Alpeilla laskettelemassa ja olisi hyvä, että päiväkoti tukisi perheemme ratkaisua. Meillä on sekä sukset että lumilauta, joten ei tulisi ylimääräisiä kuluja, mutta päiväkodissa intetään murtomaahiihdonja luistelun perään. Miksi? Suurin osa aikuisista ei koskaan luistele eikä monellakaan ole suksia, mutta silti päiväkoti ja koulu kannustavat juuri näihin lajeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää näiden luistimien ja suksien hankkimisesta kitisevien vanhempien lapset. Sisälläkö kaikki vapaa-aika kyyhötetään, vai miksei haluta opettaa lapsia jo pienestä pitäen liikkumaan ulkoilmassa? Luistelu vapaapäivänä ei tee pahaa vanhemmillekaan, saattaa väsynyttäkin vaikka hieman piristää.
Ja siellä ulkona ei sitten voi liikkua ilman luistimia tai suksia? En oikein tiedä mitä ihmettä niillä luistimilla ja suksilla täällä etelässä pitäisi tehdä suurin osa talvesta. Roikotetaan kaulassa ja kannetaan olalla? Tänne tuli lunta vasta toissapäivänä, ja keskiviikolle on jo luvattu plussasäätä. Kumisaappaille ja kurahaalarille täällä on enemmän käyttöä kuin luistimille ja suksille. Ei ollut tuonne koulua kiertävälle ulkoilureitille vielä vedetty latuja, eikä kenttiä jäädytetty, kun tänään käytiin katsomassa.
En todellakaan ala tuhlaamaan rahaa väleineisiin, joita voi käyttää parina päivänä vuodessa, ja jotka jo ensi vuonna pieniä. Jos ilmaiseksi saan, niin tietysti otan vastaan, mutta kun ilmaiseksi kelpaa muillekin.
Tietysti ulkona voi, kannattaa ja pitääkin liikkua ympäri vuoden myös ilman urheiluvälineitä. Erilaiset liikuntalajit, luistelu ja hiihto mukaanlukien, kehittävät kuitenkin erilaisia liikeratoja, mikä on lasten liikkuvuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Liikuntamahdollisuudet etelässä tietysti ovat riippuvaisia kunnan panostuksista, mutta esimerkiksi siellä usein mainitussa Helsingissä on todella loistavat mahdollisuudet myös hieman huonompinakin talvina.
Voi tulla järkytyksenä, mutta koko etelärannikko ei ole Helsingissä, tai edes sen verran lähellä että sinne kannattaisi lähteä hiihtämisen tai luistelun takia. Ei muuten ollut tänäänkään latuja tai jäitä.
Ilmeisesti innoissasi unohdit lukea kirjoittamani kokonaan, joten kertaan:
Liikuntamahdollisuudet etelässä tietysti ovat riippuvaisia kunnan panostuksista, mutta esimerkiksi siellä usein mainitussa Helsingissä on todella loistavat mahdollisuudet myös hieman huonompinakin talvina.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaatinut, että lapset viedään laskettelemaan. Ainakaan meidän perheessä ei hiihdetä, mutta kahdesti talvessa käydään Lapissa/Alpeilla laskettelemassa ja olisi hyvä, että päiväkoti tukisi perheemme ratkaisua. Meillä on sekä sukset että lumilauta, joten ei tulisi ylimääräisiä kuluja, mutta päiväkodissa intetään murtomaahiihdonja luistelun perään. Miksi? Suurin osa aikuisista ei koskaan luistele eikä monellakaan ole suksia, mutta silti päiväkoti ja koulu kannustavat juuri näihin lajeihin.
Tehän voitte miehesi kanssa pyytää lapsenne päiväkotiryhmän kanssanne laskettelemaan :) 8 3-5-vuotiasta per aikuinen menee varmasti mukananne leikiten, kun olette itse kuitenkin kokeneita laskijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää näiden luistimien ja suksien hankkimisesta kitisevien vanhempien lapset. Sisälläkö kaikki vapaa-aika kyyhötetään, vai miksei haluta opettaa lapsia jo pienestä pitäen liikkumaan ulkoilmassa? Luistelu vapaapäivänä ei tee pahaa vanhemmillekaan, saattaa väsynyttäkin vaikka hieman piristää.
Ja siellä ulkona ei sitten voi liikkua ilman luistimia tai suksia? En oikein tiedä mitä ihmettä niillä luistimilla ja suksilla täällä etelässä pitäisi tehdä suurin osa talvesta. Roikotetaan kaulassa ja kannetaan olalla? Tänne tuli lunta vasta toissapäivänä, ja keskiviikolle on jo luvattu plussasäätä. Kumisaappaille ja kurahaalarille täällä on enemmän käyttöä kuin luistimille ja suksille. Ei ollut tuonne koulua kiertävälle ulkoilureitille vielä vedetty latuja, eikä kenttiä jäädytetty, kun tänään käytiin katsomassa.
En todellakaan ala tuhlaamaan rahaa väleineisiin, joita voi käyttää parina päivänä vuodessa, ja jotka jo ensi vuonna pieniä. Jos ilmaiseksi saan, niin tietysti otan vastaan, mutta kun ilmaiseksi kelpaa muillekin.
Tietysti ulkona voi, kannattaa ja pitääkin liikkua ympäri vuoden myös ilman urheiluvälineitä. Erilaiset liikuntalajit, luistelu ja hiihto mukaanlukien, kehittävät kuitenkin erilaisia liikeratoja, mikä on lasten liikkuvuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää. Liikuntamahdollisuudet etelässä tietysti ovat riippuvaisia kunnan panostuksista, mutta esimerkiksi siellä usein mainitussa Helsingissä on todella loistavat mahdollisuudet myös hieman huonompinakin talvina.
Voi tulla järkytyksenä, mutta koko etelärannikko ei ole Helsingissä, tai edes sen verran lähellä että sinne kannattaisi lähteä hiihtämisen tai luistelun takia. Ei muuten ollut tänäänkään latuja tai jäitä.
Ei tarvi olla valmiita latuja. Ne voi tehdä helposti ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse hankkia. Aivan älytöntä, että päiväkoti vaatii hankkimaan ja niitä käytetään just se pari viikkoa. Meidän tytöllä on luistimet, mutta suksia en kyllä meinaa hankkia. Niille ei ole käyttöä vapaa-ajalla, jotem täysin turha hankinta. Meillä ei sitä paitsi olisi edes varaa. Ja kaiken huippu, jos vaativat vielä harjoittelemaan etukäteen, hohhoijaa. Eikö siellä päiväkodissa ole tarkoitus oppia uusia taitoja?
1. Välineitä EI tarvitse ostaa uutena. Kirppareilta tai tutuilta voi etsiä hyväkuntoisia ja tukevia luistimia/ monoja.
Jos ostat uudet luistimet, ne jäävät tietenkin yhden talven jälkeen pieneksi. Ei huolta, saat ne erittäin hyvällä katteella ja nopeasti kaupaksi vaikka Torissa. Sama juttu suksien kanssa. Kierrätä. Osta sellaiset sukset, jotka käyvät pari talvea. Jalka kasvaa ja monot jäävät pieneksi, mutta taatusti saat nekin kaupaksi hyväkuntoisina.
2. Huomio suksia etsiessä, että suksien siteet ovat joko NNN- tai SNS-mallia, samoin monoissa. Älä tuhlaa rahoja remmisidesuksiin. Niiden kanssa menee vain hermot. Hiihtäminen on mukavaa, kun monot pysyy siteissä.
3. Päiväkodin ja koulun tehtävänä EI ole yksin opettaa luistelemaan ja hiihtämään, se on vanhempien tehtävä ja vastuu. Päiväkodissa ja koulussa harjoitellaan luistelu- ja hiihtotaitoja, mutta ne muutamat kerrat luistelu/ hiihtokaudella eivät riitä taitojen kartuttamiseen, jos vanhemmat eivät käytä vapaa-ajalla lapsia luistelemassa/ hiihtämässä.
Joka vuosi lapsia tulee päiväkotiin luistimien ja monojen kanssa, joita ei ole edes sovitettu jalkaan kotona. Joko liian ahtaita (ei mahdu toista sukkaa lämmikkeeksi) tai sitten liian isot luistimet, jotka hölskyy jaloissa. Käyttäisitkö itse vääränkokoisia kenkiä? Tämän vuoksi vanhempien pyydetään (ei käsketä) kokeilemaan etukäteen sitä luistelua/ hiihtämistä, jotta välineet olisivat sopivia (terät teroitettu, sukset voidellaan, jos lipsuvat jne.) ja lapsi nauttisi liikunnasta.
4. Luistelu/hiihtotaito kuuluu kansalaisen perustaitoihin. Noloa mennä ekaluokalle, jos et osaa hiihtää vaan kävelet suksien kanssa.
On kyllä hirvittävää lukea tätä keskustelua. Itse en meinannut oppia millään pyöräilemään, koska pelkäsin kaatumista ja apupyöriä ei suostuttu hankkimaan. Olin kouluikäinen kun vihdoin opin pyöräilemään. Myös hiihtäminen ja luistelu kärsi huonojen varusteiden vuoksi. Arvatkaa vaan oliko koululiikunta tuskaa ja häpesinkö kömpelyyttäni? Olin vieläpä tosi pienikokoinen joten en pärjännyt missään joukkuelajeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tottakai lapsi opetetaan luistelemaan, mutta se ei ole päiväkodin tehtävä sanoa milloin se tapahtuu. Myös tuo vaatimus, että täytyy käydä harjoittelemassa ennen päiväkotiluistelua on absurdi. Opettakoot sitten siellä. Olen muuten pelannut ringetteä joukkueessa aikanaan joten mulle ei ole mikään ongelma opettaa lastani luistelemaan. Tästä asiasta tiedotettiin eilen kun luistelu tapahtuu jo ensi viikolla. Näistä asioista tulee kertoa vanhemmille jo ajoissa, että osataan varautua. Esim syksyllä vanhempainilloissa olisi voinut kertoa mitä varusteita talveksi tarvitsevat.
PItää ilmoittaa ajoissa??? Talvi tulee joka vuosi. Välineet voi hankkia vuodenvaihteessa, pohjoisessa jo ennen sitä. Ja sitten vaan niitä käyttämään ennenkuin päiväkodin kentät/ ladut on kunnossa.
Miksi hiihdosta on tehty kamalaa? Jos ennakkoasenne olisi positiivisempi ja välineet kunnolliset, huomattavasti useampi tykkäisi hiihtämisestä ja voisi innostua siitä vapaa-aikanakin. Tietysti tarvitaan myös tekniikkaopetusta ja taidoille sopiva maasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ainakin tärkeämpää että lapsi saa ennemmin tervettä, hyvää ja puhdasta ravitsevaa ruokaa kuin välineitä joita käytetään vain muutama kerta vuodessa ja sitten seuraavana vuonna olisi jo taas pakko ostaa uudet kun vanhat jäävät pieniksi.
Luistimet ovat hintaluokkaa 80-500 euroa
Kypärät on hintaluokkaa 50-110 euro
Kenttävuorot ovat hintaluokkaa 110-200 e/hSukset ovat hintaluokkaa 30-150 euroa
Monot ovat hintaluokkaa 30-150 euroa
Hiihtokeskuksen sisään pääsy on 9 e/kertaKyllä siinä pyörii monella silmät päässä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa aikuisista ei muutenkaan tee kaikkea mitä lapset tekee, mutta ei sitä iloa sen vuoksi kannata ottaa pois myös lapsilta. Suurin osa aikuisista on kuitenkin tehnyt niitä juttuja lapsena.
hoh hoijjaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tottakai lapsi opetetaan luistelemaan, mutta se ei ole päiväkodin tehtävä sanoa milloin se tapahtuu. Myös tuo vaatimus, että täytyy käydä harjoittelemassa ennen päiväkotiluistelua on absurdi. Opettakoot sitten siellä. Olen muuten pelannut ringetteä joukkueessa aikanaan joten mulle ei ole mikään ongelma opettaa lastani luistelemaan. Tästä asiasta tiedotettiin eilen kun luistelu tapahtuu jo ensi viikolla. Näistä asioista tulee kertoa vanhemmille jo ajoissa, että osataan varautua. Esim syksyllä vanhempainilloissa olisi voinut kertoa mitä varusteita talveksi tarvitsevat.
PItää ilmoittaa ajoissa??? Talvi tulee joka vuosi. Välineet voi hankkia vuodenvaihteessa, pohjoisessa jo ennen sitä. Ja sitten vaan niitä käyttämään ennenkuin päiväkodin kentät/ ladut on kunnossa.
Ei se meillä etelässä tule joka vuonna. Ei kannata ostaa turhaan.
Mulla on turhanpanttina kassillinen luistimia, jotka kyllä on päällepäin vähän kulahtaneita. Lapsi, kun harrasti.
Menisiköhän ne esim. fb-kirpparilla, jos lahjottaisi pois.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen kaverin vanhemmat paasaa aina juuri noin: en varmalla osta, ei ole pakko ja kyllä myöhemminkin ehtii ja peruskoulun kuuluu olla ilmainen.
Voin kertoa että se on sille kaverille ihan helvetin raskasta, kun sehän se siellä koulun liikkatunnilla sitten on se, joka ei osaa mitään.
Olen nyt sitten jo kahtena talvena vienyt senkin luistelemaan, oman lapsen vanhoilla luistimilla...
Niinpä. Vähemmästäkin lapsia kiusataan koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ainakin tärkeämpää että lapsi saa ennemmin tervettä, hyvää ja puhdasta ravitsevaa ruokaa kuin välineitä joita käytetään vain muutama kerta vuodessa ja sitten seuraavana vuonna olisi jo taas pakko ostaa uudet kun vanhat jäävät pieniksi.
Hiihtokeskuksen sisään pääsy on 9 e/kertaKyllä siinä pyörii monella silmät päässä.
Kyllä siitä voi tehdä tasan noin vaikeaa jos haluaa!
Ostin tänä talvena ensimmäiset uudet luistimet 8v tytölleni: 39€. Tähän asti ne on ollu kirppareilta ja tutuilta hintaan 0-10€. Samoin poikien luistimet olen löytänyt aina käytettynä, myös urheiluliikkeissä voidaan myydä käytettyjä. Olen ostanut luistimia ja monoja jopa kesäkuussa, kun on sopivat sattunut vastaan!
Hiihtovarusteet olen ostanut aina esikoiselle, jolta ne on sitten siirtynyt pienemmille sisaruksille. Yksi suksipaketti on ostettu itse uutena, yksi suksipaketti saatiin joululahjaksi, kaikki muut kirppareilta ja tutuilta.
Luistella voi ulkojäillä ilmaiseksi, jäähallissa yleisöluisteluvuoroilla ja esim. MLL:n vuorolla ilmaiseksi. Kannattaa ottaa selvää oman kunnan mahdollisuuksista.
Hiihtää voi ihan vaikka vaan omassa pihassa! Lunta ei tarvitse olla nurmikolla paria senttiä enempää. Pääasia että tasapaino, motoriikka ja vartalon hallinta kehittyy. Olen nostanut kaikki lapseni noin 2-vuotiaina suksille ja pääasiassa on hiihdetty siinä omalla pihalla. Ihan sama onnistuu niin kerrostalopihalla kuin vaikka leikkipuistossa! Hiihtämisessä on just parasta ja helpointa se, että sen takia ei tarvitse lähteä minnekään ja siihen ei tarvita puolen metrin hankea!
Onko niin vaikea ymmärtää, että kaikkialla ei ole lunta kuin vähän aikaa? Mielelläni ostaisin sukset ja luistimet, jos niille olisi käyttöä enemmän kuin kaksi kertaa talvessa. Tänne meille tuli lunta pari päivää sitten, eikä kunta ole vielä jaksanut lähettää ketään vetämään latuja minnekään, eikä yhtäkään kenttää ole jäädytetty. Jäähalli meiltä löytyy, mutta yleisövuoroja on vain kaksi, ja ne arkisin keskellä päivää. Kyllä on valitettu ja yritetty saada muutosta, turhaan. Ehkäpä vetävät ladut ja jäädyttävät kentät ensi viikolla, jos jaksavat. Keskiviikolle on luvattu +4 astetta, voi olla että eivät viitsi. Ehkä sitten hiihtolomalla.
Missähän näin on? Jopa helsingistä löytyy latuja ja luistelukenttiä, vaikka lunta ei ole muuten juuri nimeksikään. Taitaa olla kyse vaan vanhempien viitsimisestä, onhan se vauvapalstailu lauantaisin mukavampaa kuin lähteä lapsen kanssa esim. luistelemaan. Vai pitääkö kaiken olla juuri edessä?
Edelleen, siellä Helsingissä teillä on ”vähän” paremmat palvelut ja lyhyemmät välimatkat kuin täällä kehyskunnissa. Ei, ei ole realistista lähteä raahaamaan alle koulukäisiä pelkän hiihdon tai luistelun takia jonnekin bussi+bussi+metro+bussi -retkelle, että päästään sinne ihanaan Helsinkiin luistelemaan ja hiihtämään. Johan siinä lapsi on ihan loppu kun päästään perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pohjoisessa on ihan normaalia, että pk-ikäisellä lapsella on luistimet, sukset ja monot sekä lasketteluvehkeet. Päiväkodissa aloitettiin luistelu 3-4-vuotiaana, toisessa hiihdettiin. Nyt ekaluokkalaisena mukava, kun osaa nämä perustaidot. Ei tarvi töpöttää luistelutunnilla.
Oman lapseni päiväkodissa ei ole ollut vaatimuksia hankkia suksia tai luistimia. Toisessa päiväkodissa ei edes ollut ohjelmassa kumpaakaan. Vaikka pohjoisessa asutaankin.
Provo. Kerro paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänä talvena ensimmäiset uudet luistimet 8v tytölleni: 39€. Tähän asti ne on ollu kirppareilta ja tutuilta hintaan 0-10€. Samoin poikien luistimet olen löytänyt aina käytettynä, myös urheiluliikkeissä voidaan myydä käytettyjä. Olen ostanut luistimia ja monoja jopa kesäkuussa, kun on sopivat sattunut vastaan!
Hiihtovarusteet olen ostanut aina esikoiselle, jolta ne on sitten siirtynyt pienemmille sisaruksille. Yksi suksipaketti on ostettu itse uutena, yksi suksipaketti saatiin joululahjaksi, kaikki muut kirppareilta ja tutuilta.
Luistella voi ulkojäillä ilmaiseksi, jäähallissa yleisöluisteluvuoroilla ja esim. MLL:n vuorolla ilmaiseksi. Kannattaa ottaa selvää oman kunnan mahdollisuuksista.
Hiihtää voi ihan vaikka vaan omassa pihassa! Lunta ei tarvitse olla nurmikolla paria senttiä enempää. Pääasia että tasapaino, motoriikka ja vartalon hallinta kehittyy. Olen nostanut kaikki lapseni noin 2-vuotiaina suksille ja pääasiassa on hiihdetty siinä omalla pihalla. Ihan sama onnistuu niin kerrostalopihalla kuin vaikka leikkipuistossa! Hiihtämisessä on just parasta ja helpointa se, että sen takia ei tarvitse lähteä minnekään ja siihen ei tarvita puolen metrin hankea!
Onko niin vaikea ymmärtää, että kaikkialla ei ole lunta kuin vähän aikaa? Mielelläni ostaisin sukset ja luistimet, jos niille olisi käyttöä enemmän kuin kaksi kertaa talvessa. Tänne meille tuli lunta pari päivää sitten, eikä kunta ole vielä jaksanut lähettää ketään vetämään latuja minnekään, eikä yhtäkään kenttää ole jäädytetty. Jäähalli meiltä löytyy, mutta yleisövuoroja on vain kaksi, ja ne arkisin keskellä päivää. Kyllä on valitettu ja yritetty saada muutosta, turhaan. Ehkäpä vetävät ladut ja jäädyttävät kentät ensi viikolla, jos jaksavat. Keskiviikolle on luvattu +4 astetta, voi olla että eivät viitsi. Ehkä sitten hiihtolomalla.
Missähän näin on? Jopa helsingistä löytyy latuja ja luistelukenttiä, vaikka lunta ei ole muuten juuri nimeksikään. Taitaa olla kyse vaan vanhempien viitsimisestä, onhan se vauvapalstailu lauantaisin mukavampaa kuin lähteä lapsen kanssa esim. luistelemaan. Vai pitääkö kaiken olla juuri edessä?
Edelleen, siellä Helsingissä teillä on ”vähän” paremmat palvelut ja lyhyemmät välimatkat kuin täällä kehyskunnissa. Ei, ei ole realistista lähteä raahaamaan alle koulukäisiä pelkän hiihdon tai luistelun takia jonnekin bussi+bussi+metro+bussi -retkelle, että päästään sinne ihanaan Helsinkiin luistelemaan ja hiihtämään. Johan siinä lapsi on ihan loppu kun päästään perille.
Missä kehyskunnassa ei ole luistelukenttää?
Vierailija kirjoitti:
Uimataito nyt onkin tärkeä, koska se voi pelastaa hengen, mutta täällä etelässä luistelu ja erityisesti hiihto... mä kyllä ymmärrän ettei kaikki halua panostaa. Ja pakko vielä sanoa, että vaikka 20 e on joillekin perheille iso raha. Lapset tarvii kuitenkin muutakin talvikampetta ja välillä joutuu ostamaan kaksin kappaleinkin rikki menneiden tilalle (omalla esikoisella nyt kolmannet talvihousut ja toiset hanskat tänä talvena..) Yllättävän monella perheellä on tiukkaa, eikä johdu alkoholi-ja tupakkaostoista!
Tämä menee nyt tosi paljon ohi ketjun aiheen, mutta jos rahasta on pulaa ja esikoisella kolmannet talvihousut menossa tammikuussa, kannattaisiko pikkuisen perehtyä korjausompeluun?
Itselläni on kolme poikaa, ja olen liioittelematta säästänyt satasia ihan neulalla, langalla, tekstiililiimalla ja silityspaikoilla. Kun aikaisin paikkaa, saa siistiä jälkeä.
Itse aiheeseen: kun ostaa alun alkaen käytettyä ja kierrättää sisarukselta toiselle, ei noihin talviurheiluvälineisiin juuri rahaa mene. Tilaa kyllä menee.
Lämpimästi suosittelen kaikille pienille pikalukittavia monoja ja luistimia, siis soljilla tai vetoketjulla, päiväkotikin varmasti kiittää. Ja niihin remmisuksiin älkää koskeko, vaikka miten halvalla saisi.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin jos päiväkodista mennään luistelemaan.. hirvee homma vaikka kahdenkin hoitajan sitoa koko ryhmän luistimet, kypärät, opettaa, nostaa kaatuneita pystyyn, roudata edes ja takas. Ei meidän lasten päiväkodista olla ikinä menty, vaikka kenttä tehdään hyvinä talvina kolmensadan metrin päähän.
Mutta ymmärrän ap:ta. Mä olen itse sellainen sisällä nysväilijä, kulttuurijuttujen kuluttaja ja ihan erilaisten juttujen fiilistelijä, etten myöskään innostu talvilajien opettamisesta lapsille. Pulkkamäki menee, mutta muuten tehdään ihan muita, koko perhettä kiinnostavia juttuja täällä kaupungissa. Liikutaan ja ulkoillaan kyllä. Pakko se vähimmäismäärä luistelua on lusia ja suorittaa ja lapsille luistimet hankkia, mutta nautinto siitä on kaukana. Mun mielestä luistelu ja hiihto vapaaehtoisiksi koulussakin.
Päiväkodin tehtäviin ja esiopetussuunnitelmaan kuuluu tarjota myös luistelua ja hiihtoa. Lapset roudaa itse omat luistimensa kentän laidalle ja kypärä kulkee päässä. Olisit tyytyväinen, että kenttä on ihan vieressä, niin ei tarvitse taksikuljetuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kehyskunnassa ei ole luistelukenttää?
Luistelukenttiä on, jäädytys on toinen juttu. Resursseja liikuntapaikkojen hoitoon on vähemmän ja huonossa tilanteessa sääolot pilaavat jo tehdyn työn hyvinkin nopeasti.
Eihän sinun lapsesi välttämättä koko elämäänsä asu siellä samalla paikkakunnalla. Talviurheilutaidot on paljon helpompi opetella lapsena kuin aikuisena.