Päiväkotiin hankittava luistimet
Onko ihan yleistä että päiväkoti pyytää 3-5 vuotiaiden vanhempia hankkimaan luistimet ja harjoittelemaan viikonloppuna, että "lapsi pysyy sitten pystyssä päiväkodin luistelussa"? Meidän 3-vuotiaalla ei ole luistimia ja en haluaisi hankkia niitä sen takia, että niille on käyttöä ehkä sen pari viikkoa?? Lisäksi olen todella väsynyt ja stressaantunut töistä ja arjen pyörittämistä. En jaksaisi näitä päiväkodin viikottaisia vaatimuksia. Arggg menee hermot :( Lisäksi on eväsretkiä joka toinen viikko, jolle vanhemmat pakkaavat eväät lapselle mukaan. Joka toinen viikko on sitten jumppa. Maanantaisin taas on lelupäivä. Seuraavaksi varmaan täytyy ostaa sukset ja monot t. Väsynyt äiti
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Tottakai lapsi opetetaan luistelemaan, mutta se ei ole päiväkodin tehtävä sanoa milloin se tapahtuu. Myös tuo vaatimus, että täytyy käydä harjoittelemassa ennen päiväkotiluistelua on absurdi. Opettakoot sitten siellä. Olen muuten pelannut ringetteä joukkueessa aikanaan joten mulle ei ole mikään ongelma opettaa lastani luistelemaan. Tästä asiasta tiedotettiin eilen kun luistelu tapahtuu jo ensi viikolla. Näistä asioista tulee kertoa vanhemmille jo ajoissa, että osataan varautua. Esim syksyllä vanhempainilloissa olisi voinut kertoa mitä varusteita talveksi tarvitsevat.
Ja sulle oli jotenkin yllätys että Suomessa luistellaan talvella?
Meillä on lapsilla ollut jo pienestä asti luistimet ja sukset, mutta kyllä mullekin tuli yllätyksenä se että ne piti päiväkotiin viedä. Jotenkin en osannut sitä odottaa että myös siellä luisteltaisiin. Toki ne luistimet vietiin, kun muutenkin lasten kanssa käytiin luistelemassa, ja varusteet soviteltiin ja päivitettiin isompiin heti lokakuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jo on huolet kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on eväsretkiä joka toinen viikko, jolle vanhemmat pakkaavat eväät lapselle mukaan. Joka toinen viikko on sitten jumppa. Maanantaisin taas on lelupäivä. Seuraavaksi varmaan täytyy ostaa sukset ja monot t. Väsynyt äiti
Kiljuisin riemusta, jos päiväkodissa järjestettäisiin eväsretkiä noin usein!!
Mikä siinä maanantain lelupäivässä väsyttää? Lapsihan sillä lelulla leikkii.
Ei se väsytäkkään, vaan näiden muistettavien asioiden yhdistelmä. Kivojahan kaikki tuollaiset on lapselle, mutta en jaksa kohta muistaa kaikkea.
Toivotan kovasti onnea lapsesi koulutielle! Onneksi et vielä tiedä mitä tuleman pitää, jos maanantain lelupäivä aiheuttaa stressiä. T:Wilma
Voi luoja. Ei aiheuta lelupäivä stressiä. Käytkö sinä töissä?? Onko sinulla muistettavia työasioita? Ai niin, ei Siwan kassalla tarvitse muistaa mitään.
Mitäs vikaa Siwan kassalla? Aika haastavat työajat perheelliselle. Lelupäivä varmaan pienin murhe.
Kerrotaas nyt sitten: Mulla on kolme lasta, nyt jo teinejä. Elänyt ajan, jossa kolme lasta päiväkodissa, yksi heistä eskarissa ja siitä sitten. En ikinä kokenut ongelmaksi muistamista päiväkodin asioista, mulla oli tiukka kalenteri, johon merkkasin kaikki, oli pakko. Päiväkoti oli ihan piece of cake verrattuna kouluun, sen voin sulle jo nyt kertoa ottamatta kantaa ammatteihin, vaikka ikävästi leimasit kaupan kassatyöntekijät.
Olin ja olen yhä vaativissa asiantuntijatehtävissä ilman työaikaa ja mies on yli 100 päivää ulkomailla työmatkoilla. Mulla on kalenteri, se on ihan välttämätön mun töissä, joissa päivän ohjelma todella vaihtelee. Pitää pystyä ennakoimaan ja suunnittelemaan. Joka sunnuntai käyn viikon ohjelman läpi ja merkkaan kalenteriin. Ei ole enää vuosiin ollut lelupäiviä, mutta on hiihtoa, on luistelua - jopa vaativalla kilpatasolla keskimmäisellä. Kuskausta sinne ja tänne.
Kaikkein kiireisimmät vuodet - ylivoimaisesti - olivat vuodet pienten koululaisten kanssa. Lopulta taivuin ja tein pari vuotta lyhennettyä työaikaa, siihen kun oli mahdollisuus.
Varmaan moni koululaisen vanhempi voi kompata, että jos lelupäivä ja eväsretki päiväkodissa ahdistaa, niin kannattaa todella tsempata omaa ajanhallintaa koulua silmällä pitäen. Toki 3-vuotiaalla siihen on vielä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
No kyl se luistelutaito kuuluu perustaitoihin. Vie se mukelo luistelukouluun niin tulee luistimille muutakin käyttöä.
Ei kyllä minun mielestä luistelu tai hiihto kuulu perustaitoihin ainakaan nykypäivänä kun ainakaan täällä eteläisessä Suomessa ei ole edes kuin hyvällä säkällä se kaksi viikkoa aikaa harrastaa kyseisiä lajeja.
Kahden teinin äitinä vahvistan, että alakoululaisten äitinä oli ehdottomasti työläintä. Päiväkoti oli lastenleikkiä kuormittavuudeltaan tuohon verrattuna.
Yläkoulussa ja lukiossa nuo huolehtivat itse jo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku vinkkasi tuon Torin. Etsin luistimia meidän pojalle, kokoa 25. Löytyi yksi ainoa pari koko paikkakunnalta, pyysivät 30 euroa 😂 Joo ei. FB-ryhmiä olen vahtinut, vaan tarjonta on vähäistä ja ottajia paljon. Kympin voisin maksaa, kun käyttökertoja ehtii tulla se 1-3, mutta se ei nyt tähän hätään auta. Ensi talvena uusi yritys.
Missä sä asut?
Kirkkonummella. Onko sulla halpoja pikkuluistimia täälläpäin?
Ei. Mutta tässä on yhdet Kirkkonummella. vaati 3 minuutin googlettamisen.
https://www.tori.fi/uusimaa/Luistimet__valkoiset__koko_n_25_43617121.ht…
Missä vika? Pojalle? Osta mustat päälliset, joudut maksamaan ehkä euron. Tiedätkö mitä tarkoitan?
http://www.luistelutarvike.fi/intermezzo-luistinpaallinen-p-958.html
Tätä en nyt enää jaksa sulle käytettynä googlettaa. Ja koossa 25, mitä väliä minkä väriset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luistimet on hyvä hankkia kun viimeistään koulussa tarvitaan. Yksi asia koulussa ahdistaa vähemmän kun osaa jo luistella. Ei tarvitse jännittää sitä et muut osaa ja itse ei. Tää oli tosin provo ap! Vastasin silti.
Aattelit tosissas, että kun lapsille hankitaan 3 vuotiaana luistimet, niin ne on sitten valmiina, kun kouluun mennään? :D Onko sulla lapsia? Kyllä niille joutuu hankkimaan ihan joka vuosi uudet monot, luistimet, toppavaatteet, kengät, välikausipuvut ja kesävaatteet sinne n. 15v asti. Lapset katsos kasvavat.
Ajattelitko tosiaan että kun hankit lapsia, niille ei tarvi ostaa ikinä mitään vaan yhteiskunta maksaa ihan kaiken?
Vierailija kirjoitti:
lapselle iloa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Onpa tänne tullut paljon vastauksia. Lapselle ostettiin nyt tänään ne luistimet. Todellakin toivon että ne jäät ei nyt sula pois.. Täällä on moni kommentoinut, että noloa kun ei osaa sitten koulussa luistella ja hiihtää. Alkuperäinen pointti ei ollut, että pidättäydymme luistelusta kouluikään asti, vaan se että onko järkevää ostaa 3-vuotiaalle luistimet kahta luistelukertaa varten. Täällä etelä-Suomessa kun sitä lunta on ollut se pari päivää. Päiväkodista muutenkin tulee koko ajan Infoa ja lappua, muista sitä, tätä ja kolmatta. Tästä aiheesta on ihan oma ketjukin ollut täällä. Siellä töissäkin kun pitää käydä ja on ne omat muistettavat asiat. Tämä kaikkien asioiden yhtälö on se, mikä aiheuttaa stressiä. Juuri kun luulet, että nyt ei ole mitään muistettavaa tai hoidettavas asiaa pariin päivään, niin tadaa se lappu siellä päiväkodin seinällä voi riittää aiheuttamaan verenpaineen nousun. Tuntuu että ei koskaan saa hoidettua kaikkea loppuun, kun tulee taas uusi hoidettava asia.
Sinun lapsesi hoitopaikka on aktiivinen toimija. Sitten kannattaa stressata, jos viestiä ja hoidettavaa ei olisi.
P.S. Laita ne tuliterät luistimet myyntiin kahden luistelukerran jälkeen. Saat taatusti hyvän mielen siitä, että lapsesi pääsi iloisena kokeilemaan luistelua ainakin ne kerrat. Jos et itse viitsi sen vertaa käyttää lastasi kentällä.
Milläs käytät jos tulee taas vesisateet ja plussakelit.
Tai jos taivas putoaa.
Nythän se talvi vasta alkaa.
Jos työ stressaa, olet liian vaativassa työssä. Vaihda helpompaan, niin stressi vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyl se luistelutaito kuuluu perustaitoihin. Vie se mukelo luistelukouluun niin tulee luistimille muutakin käyttöä.
Ei kyllä minun mielestä luistelu tai hiihto kuulu perustaitoihin ainakaan nykypäivänä kun ainakaan täällä eteläisessä Suomessa ei ole edes kuin hyvällä säkällä se kaksi viikkoa aikaa harrastaa kyseisiä lajeja.
Vuodesta toiseen sama rutina, vaikka etelässä on nytkin vähän joka puolella luistelukenttiä ja hiihtokelpoisia latuja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on turhanpanttina kassillinen luistimia, jotka kyllä on päällepäin vähän kulahtaneita. Lapsi, kun harrasti.
Menisiköhän ne esim. fb-kirpparilla, jos lahjottaisi pois.
Harmi, ettei päiväkoteihin voi lahjottaa.
Ja päiväkodeissa voisi olla myös kierrätyspöydät, pihakirppis. Opittais kierrättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on turhanpanttina kassillinen luistimia, jotka kyllä on päällepäin vähän kulahtaneita. Lapsi, kun harrasti.
Menisiköhän ne esim. fb-kirpparilla, jos lahjottaisi pois.Harmi, ettei päiväkoteihin voi lahjottaa.
Kyllä voi😂
Tyttäremme opetteli hiihtämään 1- vuotiaana. Luistimet jalkaan 2- vuotiaana. (Eihän se toki kunnon luistelua ollut, vaan harjoittelua..), laskettelemista alettiin opettelemaan kolme vuotiaana. Lapsi on aina ollut innokas ja halunnut kokeilla. Nyt eskarilaisena on jo aika tekijä. Itse olemme opettaneet. Lapsi hoidettiin kotona, ei päiväkoti pakottanut. Vaan ihan oma maalaisjärki. Yleensä kannattaa hyödyntää se että lapsella on pienenä suuri into kokeilla kaikenlaista, myöhemmällä iällä voi olla hankalampi asenne.
Eikö tarhan työntekijöiden sormet palellu, kun kiinnittävät monen lapsen luistimet? Vai onko joka paikassa lämitetyt pukukopit?
Vierailija kirjoitti:
Luistimet on hyvä hankkia kun viimeistään koulussa tarvitaan. Yksi asia koulussa ahdistaa vähemmän kun osaa jo luistella. Ei tarvitse jännittää sitä et muut osaa ja itse ei. Tää oli tosin provo ap! Vastasin silti.
Ei tarvittu ainakaan silloin kun minä olin koulussa. Kukaan ei kysellyt puolella sanallakaan, miksei jollakulla ole luistimia.
Lamisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvittu ainakaan silloin kun minä olin koulussa. Kukaan ei kysellyt puolella sanallakaan, miksei jollakulla ole luistimia.
Ihme juttu. Kyllä minulta kyseltiin jo 70-luvulla ja kaikilla kolmella lapsellani on edellytetty luistimia päiväkodista alkaen.
Itselläni on luistelutrauma pahan loukkaantunisen takia ja ilolla olen antanut tän luistelupuolen luistelukouluille, päiväkodille ja koululle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisiköhän ne esim. fb-kirpparilla, jos lahjottaisi pois.Harmi, ettei päiväkoteihin voi lahjottaa.
Höh. Tietenkin voi. Mitä höpiset?
olen lahjoittanut lasteni ihan kalliita ulkovaatteita, kumisaappaita, lapasia, sukkia jne. varavaatteiksi päiväkotiin.
Myös muutamat luistimet ja yhdet sukset.
Aina on oltu kiitollisia. Mistä niitä varasuksia ja muita tulisi jos ei lahjoitettaisi?
Vierailija kirjoitti:
Ja päiväkodeissa voisi olla myös kierrätyspöydät, pihakirppis. Opittais kierrättämään.
Vaatii vanhemmilta tyyliin yhden päivän (jos jaetaan se useammalle):
1. Päätetään pitää liikuntavälinekirppis
2. Päätetään joku systeemi millä se tehdään.
3. Isompi homma: joidenkin pitää organisoida päivä, systeemi jne.,
4. pidetään se päivä
5. myymättä jääneet jää päiväkodille jos niitä ei lunastetata klo xx mennessä.
Helpompaa toki jokaisen hankkia tori.fi tms. palvelusta omat ja myydä/antaa ne eteenpäin.
Joo, ei mielestäni vielä 3-vuotiaalle tarvitse luistimia. No täällä on 5-vuotias jolla ei oo suksia.. Repikää siitä.
t. Mainitun äiti
Kai ne pitää. Itse olen ajatellut, että itse minä sen lapsen päiväkotiin laitoin ja tiesin, että siellä on myös sitä liikuntaa ja muita aktiviteetteja ja oon vaan koittanut kestää niitä vaatimuksia. Mitäs läksin ja niin eespäin... Koitan nyt oman lapseni kanssa käydä muutenkin sitten luistelemassa, että ois edes vähän muutakin käyttöä.