Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilainen 2h päivässä isompien sisarusten kanssa keskenään kotona??

Vierailija
19.01.2018 |

Mietin miten järjestetään lastenhoito, kun itse teen iltatöitä ja nyt miehen työajat muuttuivat niin, että kumpikaan meistä vanhemmista ei olisi kotona klo 18.30-20.30 2-3 päivänä viikossa.
Anoppi asuu kyllä samassa kaupungissa, mutta aika härdelliä kahden tunnin takia viedä ja hakea varsinkin kun meillä vaan yksi auto joten miehen pitäisi lähteä kahdella eri bussilla hakemaan töiden jälkeen, menisi iltakymppiin että olisivat kotona..anoppiakaan (75v) ei meille viitsi vaivata kun hän menee nukkumaan jo 21 normaalisti.
Elikkä pärjäiskö teidän mielestä nuo sen kaksi tuntia keskenään iltaisin, eskarilainen eli 6.5v, 11v ja 13v ? Ihan fiksuja lapsia on kyllä että ei ne mitään hölmöyksiä keksi ja itse olen puhelimen päässä tavoitettavissa koko ajan.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten kirjoitin parhaimmillaan voi olla viikkoja kun saadaan työvuorot soviteltua niin että koko ajan on joku lasten kanssa kuten nykyäänkin, mutta pahimmillaan voisi olla se 2-3 iltaa viikossa max 2'tuntia keskenään, EI joka viikko missään nimessä ainakaan tuota määrää. Mutta pohditaan mitä tehdään ja koitetaan järjestellä vielä, mielelläni en missään nimessä jätä lapsia keskn jos vaan jotenkin muuten saadaan hoidettua.

Vierailija
42/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voiko sille vanhimmalle maksaa vähän vaivan palkkaa, että huolehtii sisaruksestaan? Ei varmaan ylimääräinen taskuraha harmitaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voiko sille vanhimmalle maksaa vähän vaivan palkkaa, että huolehtii sisaruksestaan? Ei varmaan ylimääräinen taskuraha harmitaisi.

Kyllä voi maksaa taskurahaa, tottakai. Viettää kyllä muutenkin aikaa tämän pikkusiskonsa kanssa ihan mielellään ja nyt yläasteen aikana ei ole paljoa kavereiden kanssa hengaillut vapaa-ajalla, on kiltti ja taiteellinen tyyppi ja viihtyy omien taiteilujen ja askartelujensa parissa kotona mielellään. Ei mene eikä rellestä, ainakaan vielä.

Vierailija
44/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jättää keskenään. Kuten moni mainitsee, tuon ikäisiä ovat loppuvuoden ekaluokkalaiset, joita on yksin kotona iltapäivisin. Eikä sitä iltapäivätoimintaa oikeasti ole joka paikassa, tiedän useita lapsia jotka ovat olleet/ovat 3 - 4 tuntia ekaluokkalaisina yksin kotona. Ja tässä on vielä kuitenkin isosisarukset ja äitikin puhelimen päässä.

Oma ekaluokkalaiseni on (heinäkuussa syntynyt) kahtena päivänä viikossa tunnin yksin, sitten tulee kuudesluokkalainen kotiin ja kasiluokkalainen myöhemmin. Hyvin pärjäävät eikä koskaan tullut mitään sanomista etteivät haluaisi vahtia pienempää. Hiukan jännittää miten ensi vuonna, kun tokaluokkalaisen pitää olla joka päivä tunti tai pari yksin kun isompien koulupäivät kestävät pidempään. Isommat ehtivät kyllä kavereilleen tai harrastuksiensa pariin kun jompi kumpi vanhemmista on tullut kotiin.

Jos et maksa isommille vielä viikkorahaa, niin tässä kohtaa olisi hyvä aloittaa tai korottaa rahaa, palkkana vahtimisesta.

Vierailija
45/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sinun vanhemmat lapsesi, eivät ole vastuussa sinun nuoremmista lapsista. Sinä olet.

Olisit miettinyt aboorttia tai et olisi pannut paljaalla. Noitakaan penikoita ei olisi.

Kiitos tästä fiksusta neuvosta, yritän muistaa jatkossa...(ai niin, meidän lapsiluku on kyllä täynnä😂)

Ei mulla ole mitään ongelmaa lopettaa töitä kokonaan siksi aikaa että lapset on niin isoja että pärjää keskenään, yritänpä tässä kuitenkin tehdä jotain järkevää enkä vaan maata kotona päivärahaa nostellen..

Miksi sinä olet tehnyt lapsia, jos et niitä pysty huolehtimaan?

Onko lapsesi niin huonoja, että työkin menee niiden edelle?

No anteeksi nyt vaan mutta olen nämä kaikki lapseni hoitanut kotona vauvasta koululaiseksi asti, samalla työskennellen osa-aikaisesti, vuoroja miehen kanssa vuorotellen. Että mulle et tule sanomaan etten olisi lapsiani itse hoitanut, ja kuten juuri kirjoitin voin lopettaa työni jos se sitä vaatii, meillä ei koskaan ole mennyt työ lasten hoidon edelle. Mielelläni työskentelisin, mutta ei ole ihan PAKKO jos lapset ei pärjää.

Niin, miksi olet lapsia tehnyt, jos et niistä pysty huolehtimaan?

Vierailija
46/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hän on vastuussa noista vaivoista? Ei kai hän niitä synnyttänyt?

Vierailija
47/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä 1 luokkalainen samanikäinenkin JOUTUU huom. sama ikä 6.5 pärjäämään yksin. siis loppuvuoden lapsen. miten se koulun aloitus vaikuttaa voiko olla yksin vai ei, jos ikä on tasan sama.

Eikö teillä ole lain määräämiä iltapäiväkerhoja?

Vierailija
48/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sinun vanhemmat lapsesi, eivät ole vastuussa sinun nuoremmista lapsista. Sinä olet.

Olisit miettinyt aboorttia tai et olisi pannut paljaalla. Noitakaan penikoita ei olisi.

Kiitos tästä fiksusta neuvosta, yritän muistaa jatkossa...(ai niin, meidän lapsiluku on kyllä täynnä😂)

Ei mulla ole mitään ongelmaa lopettaa töitä kokonaan siksi aikaa että lapset on niin isoja että pärjää keskenään, yritänpä tässä kuitenkin tehdä jotain järkevää enkä vaan maata kotona päivärahaa nostellen..

Miksi sinä olet tehnyt lapsia, jos et niitä pysty huolehtimaan?

Onko lapsesi niin huonoja, että työkin menee niiden edelle?

No anteeksi nyt vaan mutta olen nämä kaikki lapseni hoitanut kotona vauvasta koululaiseksi asti, samalla työskennellen osa-aikaisesti, vuoroja miehen kanssa vuorotellen. Että mulle et tule sanomaan etten olisi lapsiani itse hoitanut, ja kuten juuri kirjoitin voin lopettaa työni jos se sitä vaatii, meillä ei koskaan ole mennyt työ lasten hoidon edelle. Mielelläni työskentelisin, mutta ei ole ihan PAKKO jos lapset ei pärjää.

Ole hyvä. Lopeta työsi. Hoida lapsesi, äläkä pukkaa niitä sisarusten vaivoiksi.

Vierailija
49/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omiani en uskaltaisi jättää mutta teillä varmasti sitten rauhallisemmat lapset. Meillä voivat saada vaikka mitä päähänsä. Laita ainakin hellasta sulakkeet kiinni ym.

Vierailija
50/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun mielestäkään ei ole oikein sitä 13-vuotiasta kohtaan. Liian suuri vastuu. Oma nyt 15-v ainakin halusi/haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa, harrastuksissa jne. Järjestin lastenhoidon muulla tavalla.

Kyllä 15-vuotiaalta voi ja pitää jo jotain kotihommia vaatia. Jos on kaksi iltaa viikossa kotona kiinni pari tuntia vahtimassa pikkusisaruksia niin siihen saa olla tyytyminen. 15-vuotias kulkee kuitenkin rööki kädessä tuolla ja esittää niin isoa.

Olin itse 13-vuotiaana yhden kesän vahtimassa 2-vuotiaita kaksosia eikä silloin todellakaan ollut kännyköitä. Silloin ei tosin enää 2-vuotiaat käyttäneet vaippoja. Lapsenlikkana olin usein esim. isän työkavereilla ja naapureilla jos vanhemmilla oli jotain iltamenoa. 13 -vuotias käy hyvin siihen jos ei ihan pikkuvauvoista ole kyse.

Kyllä kyseisellä 15-vuotiaalla on omat vastuunsa kotitöistä, ja hoitaa ne ihan käskemättä. Samoin on hoitanut läheisellä tallilla parhaillaan kolmea hevosta usean kerran viikossa. Eikä kulje rööki kädessä kylillä, vaan on hyvällä keskiarvolla hakemassa juuri lukioon. Hoitaa itsenäisesti koulutyön, harrastukset ja oman tonttinsa kotitöistä. Vaikka on kaikinpuolin fiksu nuori, siltikään minusta hänen vastuunsa ei olisi ollut muutama vuosi sitten hoitaa viikottain sisaruksia, eikä vieläkään.

Vierailija
51/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että 13-vuotiaana hommasi itselleen kesätyön, kitki rikkaruohoja erään perheen tontilla. Että ei mikään kermaperse tarvi olla vaikkei sisaruksia olekaan tarvinnut vahtia.

Vierailija
52/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhin 11-v tyttö, nuorin 2-v, ja olen myös viikonloput töissä pari tuntia aamusta. Tää 11-v itse kysyi voisiko pikkusiskon jättää kotiin kun hän haluaisi hoitaa sen aikaa tätä kun olen töissä.

Tietenkään en suostunut vaan pienimmälle on yksityinen hoitaja jolle nyt sitten vien tytön aina.

Mutta ei se aina isommille sisaruksille ole mitään pakkopullaa se pienemmän kanssa oleminen.

Mut meillä tää nuorin lapsista tuntuu olevan näille hänen isommille sisaruksille kuin pieni lemmikki.

Vierailija
53/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun mielestäkään ei ole oikein sitä 13-vuotiasta kohtaan. Liian suuri vastuu. Oma nyt 15-v ainakin halusi/haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa, harrastuksissa jne. Järjestin lastenhoidon muulla tavalla.

Kyllä 15-vuotiaalta voi ja pitää jo jotain kotihommia vaatia. Jos on kaksi iltaa viikossa kotona kiinni pari tuntia vahtimassa pikkusisaruksia niin siihen saa olla tyytyminen. 15-vuotias kulkee kuitenkin rööki kädessä tuolla ja esittää niin isoa.

Olin itse 13-vuotiaana yhden kesän vahtimassa 2-vuotiaita kaksosia eikä silloin todellakaan ollut kännyköitä. Silloin ei tosin enää 2-vuotiaat käyttäneet vaippoja. Lapsenlikkana olin usein esim. isän työkavereilla ja naapureilla jos vanhemmilla oli jotain iltamenoa. 13 -vuotias käy hyvin siihen jos ei ihan pikkuvauvoista ole kyse.

Kyllä kyseisellä 15-vuotiaalla on omat vastuunsa kotitöistä, ja hoitaa ne ihan käskemättä. Samoin on hoitanut läheisellä tallilla parhaillaan kolmea hevosta usean kerran viikossa. Eikä kulje rööki kädessä kylillä, vaan on hyvällä keskiarvolla hakemassa juuri lukioon. Hoitaa itsenäisesti koulutyön, harrastukset ja oman tonttinsa kotitöistä. Vaikka on kaikinpuolin fiksu nuori, siltikään minusta hänen vastuunsa ei olisi ollut muutama vuosi sitten hoitaa viikottain sisaruksia, eikä vieläkään.

Minustakaan ei teini-ikäisen ikinä pitäisi joutua lapsenvahdiksi. Jos hän itse ilmaisee haluavansa, tilanne on mutkikkaampi. Se tuntuu todella epäreilulta, ettei kavereilla ole vastaavaa taakkaa ja heille joutuu selittämään, ettei pääse joihinkin paikkoihin, kun pitää olla kotona lapsenvahtina. Sitä paitsi eivät perheessä nuorempanakaan syntyneet joudu toimimaan perheen sisäisenä lapsen hoitajana. Oiva paikka sisarkateuden syntyyn, koska nuorimmaiset muutenkin saava helpomman lapsuuden kuin sisaruksensa. Itse myös kolmelapsisen perheen keskimmäisenä muistan sen, että meitä jätettiin kolmestaan ja jatkuvasti sai riidellä isosiskon kanssa, kumman vuro on huolehtia pienimmästä. Tätä tapahtui myös pikkusisaruksen kuullen. Ei varmaan tuntunut kivalta tietää olevansa riesa.

Sitä paitsi ei aikuisenkaan taravitse huolehtia lapsista, jos ei itse ole hommaan vapaaehtoisesti alkanut. MIksi siis näin pitäisi tehdä alaikäisen, joka tarvitsee huolenpitoa itsekin?

Vierailija
54/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä 1 luokkalainen samanikäinenkin JOUTUU huom. sama ikä 6.5 pärjäämään yksin. siis loppuvuoden lapsen. miten se koulun aloitus vaikuttaa voiko olla yksin vai ei, jos ikä on tasan sama.

Eikö teillä ole lain määräämiä iltapäiväkerhoja?

Eihän ip-kerhot ole auki enää iltaisin, jolloin ap:lla (ja monella muulla vuorotyöläisellä) olisi hoidontarve.

Vierailija
55/70 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä koulu yläasteikäisellä kärsii, kun illat hoitaa pikkusisarta. Milloin tekee läksyt ja lukee kokeisiin? Milloin harrastaa ja tapaa kavereita?

Mummo taksilla lapsenlikaksi tai joku opiskelija.

Läksyt ja kokeisiin lukemisen ehtii varmasti sillä ajalla, kun jompi kumpi vanhemmista on kotona. Kavereille ja harrastuksiin taas varmasti ehtii niinä viitenä päivänä viikossa, jolloin vanhempien työt eivät mene päällekäin. Ihan tikusta asiaa tällainen muka-kauhistelu, et varmaan olisi yhtään huolissasi yläasteikäisen läksynteosta, jos nuo 2h kahtena päivänä viikossa menisivät pikkusisaruksen hoitamisen sijasta vaikka niihin peräänkuuluttamiisi harrastuksiin...

Vierailija
56/70 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa. Tässä kaikki sanovat, että voi sisarukset vahtia ym. Mutta kun mennään keskusteluun, jossa jutellaan suurperheistä, niin jo heidät haukutaan huonoiksi vanhemmiksi, jos isommat joutuvat vahtimaan pienempiään.

Nyt oli kyse vain 2-3 iltaa viikossa, pari tuntia. Isossa perheessä se on päivittäistä.

Vaan kun ei läheskään aina ole. Sehän on se olettamus täällä, että isommat lapset eivät muuta tee kuin hoida pienempiä sisaruksia. Täälläkin on monet keskustelut ollut, joissa suurperheen äidit sanovat, että heillä ei joudu isommat lapset huolehtimaan pienistä. Silti se on aina argumenttina, että joutuu ja muuta ei edes uskota tai kuunnella.

Vierailija
57/70 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti pärjäävät, jos ovat normijärkisiä ja selkeät pelisäännöt kotona on sovittu.

Meillä 9v ei saanut hakea pikkusiskoa 6v päiväkodista, vaan piti palkata naapurin täti hakemaan.

Jonain päivinä viikossa lapset olivat muutaman tunnin keskenään, jos molemmat vanhemmat olivat iltavuorossa. Etähoito toimi puhelimitse, lapset kasvoivat itsenäisiksi ja omatoimisiksi. Jälkeenpäin ovat kyllä kertoneet, miten huijasivat joissain sovituissa säännöissä...

Kenellä tulee ees MIELEEN ajatella että 9v lapsi vois hakee sisaruksen hoidosta....

Vierailija
58/70 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoropäiväkoti ei ole kalliimpi kuin tavallinen päiväkoti. En jättäisi keskenään lapsia.

Vierailija
59/70 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18-vuotias ei saa hakea päiväkodista.

Eikä eskarista. Eskarilainen ei saa mennä yksin eikä tulla eskariin.

Lasten tehtävä ei ole vahtia lapsia.

Vierailija
60/70 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä koulu yläasteikäisellä kärsii, kun illat hoitaa pikkusisarta. Milloin tekee läksyt ja lukee kokeisiin? Milloin harrastaa ja tapaa kavereita?

Mummo taksilla lapsenlikaksi tai joku opiskelija.

Mmmtä? Minä ainakin tein läksyjä samalla kun jäin nuorempieni kanssa kotiin. Olin peräti 11 ja nuoremmat sisarukset 3 ja 5 v nuoremmat. Eli sisko oli juurikin 6. Ei sen ikäistä tarvitse enää kummemmin vahtia, kuin kolme vuotiasta joka voi vääntää hellan nuppeja, syödä paristoja jne. (Ei ainakaan TOIVOTTAVASTI 6v enää tee sellaisia) riittää että pitää seuraa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi