Eskarilainen 2h päivässä isompien sisarusten kanssa keskenään kotona??
Mietin miten järjestetään lastenhoito, kun itse teen iltatöitä ja nyt miehen työajat muuttuivat niin, että kumpikaan meistä vanhemmista ei olisi kotona klo 18.30-20.30 2-3 päivänä viikossa.
Anoppi asuu kyllä samassa kaupungissa, mutta aika härdelliä kahden tunnin takia viedä ja hakea varsinkin kun meillä vaan yksi auto joten miehen pitäisi lähteä kahdella eri bussilla hakemaan töiden jälkeen, menisi iltakymppiin että olisivat kotona..anoppiakaan (75v) ei meille viitsi vaivata kun hän menee nukkumaan jo 21 normaalisti.
Elikkä pärjäiskö teidän mielestä nuo sen kaksi tuntia keskenään iltaisin, eskarilainen eli 6.5v, 11v ja 13v ? Ihan fiksuja lapsia on kyllä että ei ne mitään hölmöyksiä keksi ja itse olen puhelimen päässä tavoitettavissa koko ajan.
Kommentit (70)
no pärjää, varsinkin jos olet oikeasti puhelimella tavoitettavissa.
Hoitaja kotiin. Joku mummo tai opiskelija.
Ei voi jättää alle kouluikäistä isompien sisarusten vastuulle. Jos jotain tapahtuu, jää lapsille ikuiset traumat.
Vuoropäiväkoti tai ulkopuolinen hoito ei tule kyseeseen, koska olen osa-aikatyötön ja teen itse siis töitä noina päivinä vain muutaman tunnin ja näin ollen kaikki palkkani jonka tienaisin menisi hoitokuluihin.
Ainoa vaihtoehto siis olisi että lopetan itse työt kokonaan, jos lasten hoitoa ei saa järjestettyä ilmaiseksi, muuten ei ole mitään järkeä. Ennen siis kätevästi miehen kanssa vuoroteltiin nuo pari kolme iltaa viikossa, ennen kuin hänen vuoronsa muuttuivat myls iltapainotteiseksi.
Ei voi jättää
Väärin isompia kohtaan myös
1980-luvulla tuo oli arkea ja hyvin pärjättiin.
Meillä pari vuotta sitten oli eskarilainen kaksi kertaa viikossa 16.30-18 12v ja 13v kanssa keskenään kotona.
Mä hain hänet eskarista yhdeltä ja lähin puol viiden aikaan töihin ja mies oli sitten kotona noin kuudelta. Hyvin meni. Mä olin töissä 1,5km päässä ja oli kerrottu että voi mennä naapurin ovelle tai sitten soittaa mun veljen vaimolle jos tulee jotain.
Tää tilanne oli siis koko eskarikevään.
Ykkösellä tilanne muuttui niin että oli ipkerhossa neljään asti ja käveli kotiin yksin tai sisarusten kanssa, isä oli kotona aina viideltä, minä joko neljältä tai kuudelta.
Ei teidän kummankaan vuoroista voisi neuvotella työnantajan kanssa? Varmaan lapset pärjäisivät keskenään mutta ei minusta hyvä vaihtoehto, vähän vaarallistakin voi olla ja ennen kaikkea isommille liian vastuullista.
Sitä juuri pähkäilenkin kun pienin on kuitenkin jo pian koululainen ja silloin varmaan voisi jättääkin, mutta nyt ollaan vielä niin siinä rajoilla.. isoin (eli 13v, 7.luokkalainen tyttö) on kyllä rauhallinen ja järkevä joten uskon että ehkä pärjäisi pienimmän kanssa. Minun työ siis sellainen että pystyn vastaamaan puhelimeen koska vaan ja olen 10km ajomatkan päässä ja hätätapauksessa pystyn jättämään työt ja lähtemään kotiin jos jotain tapahtuu.
Kyllä mä jättäisin jos olisi puhelinkin. En edes kauheasti joutuisi harkitsemaan asiaa, ellei nyt lapsi olisi joku aivan päätön tuhoaja. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei voi jättää
Väärin isompia kohtaan myös
Päinvastoin. Vaikka muuten oltiin kuin kissat ja koirat lapsina niin aina kun piti vahtia pikkuveljeä niin kumpikin oli kunnolla kunnes vanhemmat tulivat. Siiä molemmat kasvoivat ja oltiin ylpeitä siitä että pärjättiin. Lapsilta ei pidä viedä tuota mahdollisuutta.
Tehän voitte sopia, että he istua nököttävät pehmeällä sohvalla tuon 2 tuntia ja katsovat joka kerta jonkun kivan leffan. Silloin ei varmasti tapahdu tapaturmia yms. Ja sitten tulette kotiin ja alkaa iltatoimet ja nukkumaanmenot. Siitä voisi tulla kivat muistotkin.
Mä ainaki voisin jättää. Toi 6,5 vuotta on just se raja, et voi jättää. Loppuvuodesta syntyneet ykkösluokkalaisethan ovat just 6,5 vuotiaita. Ja he ovat jopa yksin pari tuntia joka päivä.
Miehellä siis uusi työ joka toi tullessaan nämä vuorot, hän ei voi niistä tällä hetkellä neuvotella, hän tienaa kuitenkin pääosan taloutemme tuloista. Omat vuoroni voisin ehkä juuri ja juuri saada neuvoteltua max siihen 2 arki-iltaan viikossa, aika hankalaa on kun on niin iltapainotteinen työ. Jospa nyt jotenkin saataisiin tämä kevätkausi hoidettua, tosin jos sattuu hyvin osumaan vuorot niin voi olla sellainenkin viikko välillä että ei satu ollenkaan päällekkäisiä iltavuoroja, mutta pahimmillaan tosiaan voisi sen 2 tai 3 olla viikossa.
No, mun mielestäkään ei ole oikein sitä 13-vuotiasta kohtaan. Liian suuri vastuu. Oma nyt 15-v ainakin halusi/haluaa viettää aikaa kavereiden kanssa, harrastuksissa jne. Järjestin lastenhoidon muulla tavalla.
Tiesitkö, että sinun vanhemmat lapsesi, eivät ole vastuussa sinun nuoremmista lapsista. Sinä olet.
Olisit miettinyt aboorttia tai et olisi pannut paljaalla. Noitakaan penikoita ei olisi.
Mitä vastuuta niille isommille siis tulee kauheasti? Mitä se kuusivuotias siellä tarvitsee, muuta kuin fiiliksen siitä, ettei ole yksin ja ala pelottamaan? Puhelinkin löytyy ja varmaan useampikin, kun on noin monta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että sinun vanhemmat lapsesi, eivät ole vastuussa sinun nuoremmista lapsista. Sinä olet.
Olisit miettinyt aboorttia tai et olisi pannut paljaalla. Noitakaan penikoita ei olisi.
Hahahaha av:n parasta :DD
Vuoropäiväkotiin saa vielä tuon ikäisen.