Kertokaa joku päiväohjelma 6kk vauvalle
Moneltako heräätte, mitä syötte aamupalaksi, milloin lounas, päiväunet? Mitä iltapalaksi?
Apua mä olen niin epäjärjestelmällinen ja kaikki toitottaa, että rutiinit on tärkeitä lapsille....Antakaa mulle joku hyvä lukujärjestys
Kommentit (11)
8 aikaan herätys ja puuro
11 lihasose + maito ja siitä nukkumaan
14 välipala hedelmäsose + maoti
17 kasvissose
19.30 puuro tai velli ja sitten nukkumaan
tartteeko 6kk vauva päiväohjelman, syödään,nukutaan ja seurustellaan jne..jne.., varsinkin jos on talon ainoa lapsi???
No eipä se tietty mitään erittyistä lukujärjestystä tarvitse, mutta kyllä meillä aika lailla luonnostaan vaan alkoi vauva rytmittymään tiettyihin aikoihin. Ja onhan se itsellekin mukava, että vauva esimerkiksi pääsääntöisesti nukkuu yöllä tai että ei herää päivään vaikka aamuneljältä.
2
klo 6 herää
klo 6-7 puuroa
klo 8 maitoa
klo 8-10 nukkuu
klo 11 lounas
klo 13 maitoa
klo 14-16 nukkuu
klo 16 hedelmä sose + maitoa
klo 19 puuroa
klo 19:30 kylpy
klo 19:50 maitoa
klo 20 nukkumaan
onko talossanne vai tämä yksi 6kk vauva vai onko siis muitakin lapsia?
Miten ihmeessä saatte noin tarkan minuuttiaikataulun?? meillä on vajaa 6kk vauva ja vajaa 2v. joten kaaosta ja ohjelmaa on riittämiin mutta rutiinit kyllä noin suunnilleen. Mutta vauvan unien pituuksia on vaikea ennustaa. Esikoisen rytmin mukaan aika pitkälti mennään ja sen miten vauvaa nukuttaa.
9 herätys, aamupesut, maitoa
10-11 nukkumaan
12 lihasose
13 maito
13-14 nukkumaan
15-15.30 maito+hedelmäsose
17 nukkumaan
18 maito
19 kasvissose
20.30 iltapesulle+maito
21 nukkumaan
Meillä on kaksi vauvaa, eikä nuo ajat mitenkään minutilleen ole. Päikkäreille mennään esimerkiksi yhden ja kahden välillä ja sit herätään kun herätään kolmen ja neljän välillä. Mutta kyllä nuo ruoat aikalailla noin syödään.
No tietenkin yhden kanssa on paljon helpompaa, kun ei tarvitse kuin ottaa vauva huomioon. Vaikka nyt kirjoitin tasakelloajat, tarkoitan kuitenkin, että ne ovat keskimääräisia aikoja. Milläs vauvaa väkisin nukutat, jos sillä on vaikka kakka housussa ekan vartin jälkeen ja siihen herää?
2
9.00 vauva herää ja ottaa maitoa
11.00 sose ja jälkkäri jonka jälkeen nukkumaan
nukkuu noin 2-3 tuntia
15.00 Sose ja jälkkäri
Nukuu tunnin pari.
18-19.00 iltapala
21.00 iltapuuro
22.00 Maitoa ja nukkumaan.
Nämä siis noin, aika hyvin pelittänyt. En ole tarkoituksella rytmittänyt näin tarkkaan mutta tähän tämä on mennyt.
Tässä ajat, tietty ne nyt vähän vaihtelee päivittäin. Pääsääntöisesti pyrin siihen, että vauva on nukkumassa klo 20, välillä menee vähän aiemmin ja välillä vähän myöhemmin. Ollaan just aloitettu kiinteät ja pyrin siihen, että se olisi klo 12. Muu ruoka on vielä imettämällä.
Samoin pyrin siihen, että päiväunia on vielä kolmet ja ne olisivat vähintään kolme tuntia kestossaan yhteensä. Jos kahdet ekat jäävät vajaiksi, niin sitten iltapäivällä nukutan vaunuissa tai vaikka mun vieressä aktiivisesti.
Vauva herää yleensä n. 7.30. Yleensä otan ekaksi lapsen lattialle ilman vaippaa, halitaan ja leikitään hetki. Sitten teen aamupesut lapselle, puen vaatteet. Samaan syssyyn käyn yleensä itse suihkussa myös, mulla on lapsi kylppärin lattialla matolla, petaan sängyt ja teen vähän pyykkihuoltoa.
Imetys
8.00 Äidin aamiainen ja lehden lukua yhdessä vauvan kanssa.
9.00 Vauva päikkäreille
10.00 Vauva herää ja imetys
10-12 Leikitään ja tehdään lounas kummallekin
12 Vauvan soselounas
13.00 Vauva vaunuihin päiväunille
13.00 Äidin lounas
13.30-15 Äiti asioilla tai lenkillä vaunujen kanssa
15 Vauva herää ja imetys
15.10-16.30 Vauva hereillä, leikitään, kotitöitä tms.
16.30 Vauva päiväunille ja äiti laittaa iltaruoan alulle
17.30 Vauva herää ja imetys
18.30-20.00 Iltatankkaukset, kitinät, kylpy (ei jokailta) ja nukkumaanmeno
20.00 Vauva unten mailla
20.00 Äiti ja isä syövät illallisen rauhassa