Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän pitäisi kyllä pikkuhiljaa lakata ostamasta takkeja joissa on (teko)turkisreunus hupussa

Vierailija
18.01.2018 |

En oikein ymmärrä sitä, että vieläkin näkyy kaupunkiolosuhteissa porukkaa joiden takeissa on turkissomisteita. Itse näen asian niin, että kun ostat takin jossa on turkissomisteita, oli ne sitten tekoturkista tai aitoa, niin käytännössä suosit ja suosittelet turkiksia. Suomen oloissa turkissomiste on tosiaan vain somiste, siitä ei ole mitään käytännön lisähyötyä. Inuiiteilla asia on vähän eri, ja he myös toki metsästävät vaatteidensa eläimet itse.
Aidoista turkiksista ei oikein jaksa edes vääntää, joko kannatat turkistarhausta tai et, siinä ei sinällään ole mitään harmaata aluetta. Mutta ongelmalliseksi asian tekee se, että tekoturkissomisteet on nykyään välillä aitoa turkista. EUssa on tutkittu tekoturkissomisteita ja hälyttävän moni olikin aitoa turkista, jotkut kissaa tai koiraa. Ja toisaalta on firmoja, kuten esim. suomalainen Luhta, joka käyttää aitoa turkista muttei sitä mitenkään erikseen mainosta, ja heidän käyttämänsä turkikset tulee Kiinasta. Veikkaan että moni Luhdan rotsin käyttäjä olettaa somisteiden olevan tekoturkista, ja ne jotka tietävät turkiksen olevan aitoa eivät varmaankaan hiffaa että se ei suinkaan ole suomalaista (mikä joidenkin mielestä on jotenkin parempi kuin Kiinan turkis, en tiedä miksi).
Tiivistettynä, tekoturkis ja aito turkis sekoittuu täysin kun turkissomiste on kyseessä, ja kun käytät turkissomisteita se on statement että turkikset ja eläinrääkkäys on OK, vaikka kyseessä olisikin tekoturkis. Älä siis osta takkia missä on turkisreunainen huppu. Et tarvitse sitä.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan (Tietääkseni? En ole varma lapsuuden takkien hupuista) ollut mitään vaatetta, jossa on aitoa turkista. Minulla on ollut useita talvitakkeja, joissa on tekoturkisreunat. Ne näyttää kauniilta ja paras puoli: lumisateessa hiutaleet ei päädy ikävästi naamalle vaan tekoturkisreuna toimii puskurina.

Olen kuitenkin ollut tietoinen siitä, että aitoa turkista jäljittelevä tekoturkissomiste hupussa toimii ihan samalla tavalla turkisten mainoksena kuin aitokin. Kukaan ei tiedä onko kyseessä aito vai feikki turkisreunus. Sen julkinen käyttäminen tekee somisteesta haluttavan ja lisää sekä turkisten että tekoturkisten kysyntää. Tämä on irvokasta.

Niinpä olen sittemmin irrottanut talvitakeistani ne tekokarvareunukset (yleensä kiinni napeilla) ja käyttänyt takkeja ilman somistetta. Joo, takit näyttää aneemisemmilta ja nyt huppu ei enää suojaa kasvoja tuulelta ja lumihiutaleilta kuten ennen, mutta mielummin näin kuin toimiminen turkisten ja tekoturkisten mainostajana ja hyväksyjänä.

Voi hyvää päivää. Sinä ilmeisesti et käytä mitään liharuokaa, kanaa, ankkaa, possua, nautaa, lammasta, poroa...? Mitään kalaa...? Tiedoksi että noita kaikkia tarhataan. Tulee olemaan todella vaikeaa, kun et pysty tulevaisuudessa edes heinäsirkkoja popsimaan...kun nekin on tarhattuja. Laita ne karvareunukset takaisin takkeihin ja nauti niiden lämmöstä ja suojasta.

Vierailija
22/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkistarhaus on täysin hyväksyttävä elinkeino, siinä missä kaikki muutkin joissa on eläimistä kyse.

Nykyisin turkiseläimistä jalostetaan yhä isompia ja sairaampia. Eikö yhtään häiritse nämä kuvat?

https://crop.kaleva.fi/pZba94fWJqTgpzh80AzJot_26w0=/smart/http%3A//kuva…

http://animalia.fi/wp-content/uploads/2017/08/36155966150_0dbf651cb2_o…

https://pbs.twimg.com/media/DRxwwuhXkAAEw7H.jpg

Onko sharpei-nahkaisten jättikettujen jalostuskin sinusta tervettä ja täysin hyväksyttävää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan (Tietääkseni? En ole varma lapsuuden takkien hupuista) ollut mitään vaatetta, jossa on aitoa turkista. Minulla on ollut useita talvitakkeja, joissa on tekoturkisreunat. Ne näyttää kauniilta ja paras puoli: lumisateessa hiutaleet ei päädy ikävästi naamalle vaan tekoturkisreuna toimii puskurina.

Olen kuitenkin ollut tietoinen siitä, että aitoa turkista jäljittelevä tekoturkissomiste hupussa toimii ihan samalla tavalla turkisten mainoksena kuin aitokin. Kukaan ei tiedä onko kyseessä aito vai feikki turkisreunus. Sen julkinen käyttäminen tekee somisteesta haluttavan ja lisää sekä turkisten että tekoturkisten kysyntää. Tämä on irvokasta.

Niinpä olen sittemmin irrottanut talvitakeistani ne tekokarvareunukset (yleensä kiinni napeilla) ja käyttänyt takkeja ilman somistetta. Joo, takit näyttää aneemisemmilta ja nyt huppu ei enää suojaa kasvoja tuulelta ja lumihiutaleilta kuten ennen, mutta mielummin näin kuin toimiminen turkisten ja tekoturkisten mainostajana ja hyväksyjänä.

Voi hyvää päivää. Sinä ilmeisesti et käytä mitään liharuokaa, kanaa, ankkaa, possua, nautaa, lammasta, poroa...? Mitään kalaa...? Tiedoksi että noita kaikkia tarhataan. Tulee olemaan todella vaikeaa, kun et pysty tulevaisuudessa edes heinäsirkkoja popsimaan...kun nekin on tarhattuja. Laita ne karvareunukset takaisin takkeihin ja nauti niiden lämmöstä ja suojasta.

En ole syönyt vuosiin tehotuotettuja eläimiä, munia enkä maitotuotteita. Miten tulee olemaan vaikeaa? Hyvin olen pärjännyt tähänkin asti. Ei ole ollut lainkaan vaikeaa. Hyvää päivää vaan sullekin :)

Vierailija
24/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen mitään eri materiaaleista ymmärtävä kyllä tunnistaa tekoturkiksen aidosta. 

Aika paljon julkkiksilla näkyy upean näköisiä tekoturkiksia, jotka näyttää niin muhkeilta ja pehmoisilta, että voisi aivan hyvin luulla oikeiksi turkiksiksi. Tekoturkiksista osataan nykyisin tehdä laadukkaita. Ei niitä ole tänä päivänä todellakaan helppo erottaa aidosta, etenkään jos näkee vain kuvissa eikä pääse hypistelemään materiaalia Aidolta näyttävä feikkiturkis julkkiksen yllä on samalla palvelus turkisbisnekselle.

Vierailija
25/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turkistarhaus on täysin hyväksyttävä elinkeino, siinä missä kaikki muutkin joissa on eläimistä kyse.

Nykyisin turkiseläimistä jalostetaan yhä isompia ja sairaampia. Eikö yhtään häiritse nämä kuvat?

https://crop.kaleva.fi/pZba94fWJqTgpzh80AzJot_26w0=/smart/http%3A//kuva…

http://animalia.fi/wp-content/uploads/2017/08/36155966150_0dbf651cb2_o…

https://pbs.twimg.com/media/DRxwwuhXkAAEw7H.jpg

Onko sharpei-nahkaisten jättikettujen jalostuskin sinusta tervettä ja täysin hyväksyttävää?

On edelleen täysin hyväksyttävää. Näen myös värisävyt, kaikki turkistarhat ei tarkoita noita sinun ääripäitä, joista et näköjään pääse yli.

Vierailija
26/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia inhoan Luhdan takkiani. Pidän sitä silti, koska minulla ei nyt työttömänä ole varaa muuhunkaan. Sain takin äidiltäni ilmaiseksi.

Vierailija
27/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavlitakkeja ilman turkisreunoja on vain köyhillä.

Ja oikeesti rikkailla se turkis on aitoa eikä mitään jäljitelmää.

Vierailija
28/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä käytän, hupullinen talvitakki, jossa on aitoa turkista maksoin noin 1000€. Ei ole jokaisella. Ihan sama, mitä ajattelet. Minusta sinunkin pitäisi suosia turkiksia. Ei ole rikos käyttää turkkia. Käytätkö ap nahkakenkiä, HYI ELÄINTEN NAHKAA NEKIN OVAT.

Vierailija
29/29 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä käytän, hupullinen talvitakki, jossa on aitoa turkista maksoin noin 1000€. Ei ole jokaisella. Ihan sama, mitä ajattelet. Minusta sinunkin pitäisi suosia turkiksia. Ei ole rikos käyttää turkkia. Käytätkö ap nahkakenkiä, HYI ELÄINTEN NAHKAA NEKIN OVAT.

Minulla on 2 autoa ja molemmissa nahkapenkit.

Jaxuhalit kaikille joita se ärsyttää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi